PDA

View Full Version : Line6 DM4



ellisvertellis
27 mei 2009, 12:02
Hallo,

ik heb gezocht in de bestaande topics, maar niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden...

Ik ben eigenaar van een Line6 Distortion Modeler oftewel DM4, dewelke ik dagelijks gebruik. Ik denk dat het ook de eerste pedaal was dat ik kocht, een 2-tal jaar geleden. Dit ding moduleert een aantal van 's werelds bekendste pedaaltjes, o.a. een Tube Screamer, Big Muff, Proco Rat, MXR Microamp, enz.

http://line6.com/stompboxmodelers/dm4.html

Dat zijn trouwens min of meer ook de functies die ik gebruik. Ik zou graag weten van jullie in hoeverre die klanken accuraat zijn. Hoe klinkt bv die Microamp t.o.v. the real thing (ik krijg deze nl heel moeilijk ingesteld). Is die Tubescreamer correct of eerder ondergeschikt aan het origineel, enz.

Ik heb niet echt de indruk dat veel mensen dit apparaat kopen. Waarom?


Alvast bedankt!

nielsduursma
27 mei 2009, 12:57
Ik zag toevallig vandaag dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=eCi48KHyiek

Daarin wordt hij vergeleken met de orginele effecten, komt aardig dicht in de buurt vind ik. Het verschil is zo klein dat je dat met een volledige band op het podium niet meer hoort denk ik.

ellisvertellis
27 mei 2009, 15:34
Het moeilijke aan die filmpjes is dat de geluidskwaliteit vaak zo slecht is. Zo begint bijvoorbeeld elke booster hetzelfde te klinken!

Maar je zou wel gelijk kunnen hebben dat als het over een live-optreden gaat, je het verschil niet meer hoort.

Ik denk ook dat wanneer je een plaat daadwerkelijk gaat opnemen, je 10 tegen 1 ook niet echt meer dat soort pedaaltjes gebruikt, ofwel?

edje kadetje
27 mei 2009, 16:00
Het moeilijke aan die filmpjes is dat de geluidskwaliteit vaak zo slecht is. Zo begint bijvoorbeeld elke booster hetzelfde te klinken!

Maar je zou wel gelijk kunnen hebben dat als het over een live-optreden gaat, je het verschil niet meer hoort.

Ik denk ook dat wanneer je een plaat daadwerkelijk gaat opnemen, je 10 tegen 1 ook niet echt meer dat soort pedaaltjes gebruikt, ofwel?

waarom niet? (grote verbazing)

ellisvertellis
27 mei 2009, 19:08
Ik was in de veronderstelling dat men in professionele studios wel gebruik zou maken van rackboosters, -compressors, -delays, enz... om een zo puur mogelijk signaal te behouden.

Correct me if i'm wrong :makeup:

Chroxy
27 mei 2009, 20:15
nja wat is professioneel? Het hangt natuurlijk altijd van je eigen smaak af..

Zelf neem ik liever alles op waarbij ik mijn eigen effecten gebruikt voor de amp (ook delay).. ipv delay achteraf erin te mixen..

Rude Perception
27 mei 2009, 20:19
Waarom zou je het geluid zo puur mogelijk willen hebben?
Er wordt ook gebruik gemaakt van andere apparatuur, maar eerst moet je gewoon een goed gitaargeluid hebben. Dat doe je met pedalen, versterkers en/of modulators. Daarna kan er nog wat compressie en/of galm e.d. toegevoegd worden. Daar heb je wat betreft je gitaargeluid niet bijzonder veel mee te maken. Eerst moet je namelijk een goed gitaargeluid hebben, dat is je (voornaamste) taak als gitarist.
Er is geen reden om je gitaargeluid opeens anders te creeeren, omdat het doel nog steeds hetzelfde is. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat op een opname alles beter te horen is dan live, wat dus meer zorg voor je geluid betekent.

ellisvertellis
28 mei 2009, 02:06
Waarom zou je het geluid zo puur mogelijk willen hebben?
Er wordt ook gebruik gemaakt van andere apparatuur, maar eerst moet je gewoon een goed gitaargeluid hebben. Dat doe je met pedalen, versterkers en/of modulators. Daarna kan er nog wat compressie en/of galm e.d. toegevoegd worden. Daar heb je wat betreft je gitaargeluid niet bijzonder veel mee te maken. Eerst moet je namelijk een goed gitaargeluid hebben, dat is je (voornaamste) taak als gitarist.
Er is geen reden om je gitaargeluid opeens anders te creeeren, omdat het doel nog steeds hetzelfde is. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat op een opname alles beter te horen is dan live, wat dus meer zorg voor je geluid betekent.

En "zorg voor je geluid" betekent dat je dus van in het begin voor een zo zuiver mogelijk signaal moet zorgen... Als ik de verschillen hoor tussen bepaalde modelers (cfr. line6) en desbetreffende effectenpedalen, hoor ik een verschil in bepaalde frequenties die ik al spelende als nauwelijks hoorbaar beschouw. Dit wil niet zeggen dat deze onbelangrijk zijn, waarom is dat oerpedaal anders zo bekend geworden (denk ik dan)? Die dingen "hit the spot" en zijn na tientallen jaren nog steeds zeer geliefd. Of is dit louter een vorm van icoonaanbidderij? Ik weet gewoon niet altijd goed wat als "een correcte sound" wordt beschouwd door mensen die er echt iets van kennen... jullie dus :)

schizo910
28 mei 2009, 09:37
Nou, onder 'de mensen die er echt iets van kennen' zijn de meningen ook verdeeld, hoor. Ik zou me er niet druk om maken. Muziek maken doe je in eerste instantie voor jezelf en dus gaat het erom of jij ergens tevreden mee bent...

Eezz
28 mei 2009, 10:33
Ik het niet zo dat The Edge een Line6 DM-4 (rackversie) gebruikt heeft, onder andere voor de gitaarsound van het nummer Vertigo (Fuzz Face simulatie als ik me niet vergis)?

Ik was zelf altijd erg enthousiast over de Big Muff simulatie en die van de Rat op de Line6 Pod Xt. Een lege preset - zonder amp of cab simulatie - met alleen de stompbox simulatie aan door een buizenamp klinkt wat mij betreft erg vet. Ik zie geen enkele reden om dat niet voor opnames te gebruiken.

the sure thing
28 mei 2009, 10:50
In (professionele) studio's wordt erg veel gebruikt gemaakt van Line6 meuk, terwijl al diezelfde professionele muzikanten LIVE de voorkeur geven aan buizenversterkers en de originele pedaaltjes.

ellisvertellis
28 mei 2009, 15:11
Mooi, dat betekent dat het wel goed zit met mijn setup!

Vreselijk bedankt allemaal voor mij voorgoed van deze twijfel af te helpen!!

Groetjes!