PDA

View Full Version : Welke nieuwe amp voor mij



Henri H
27 mei 2009, 10:58
Alhoewel ik best tevreden ben met m'n JVM410H en JCM 800 2205 ben ik aan het kijken of ik een vervanger voor de JVM kan vinden.
De JVM geeft me veel mogelijkheden zoals 4 kanalen, midi, schakelbare FX loop en best goeie sounds maar ik weet zeker dat er betere amps te vinden zijn.
Ik heb een soort van verlanglijstje gemaakt.
Waarschijnlijk ontbreken er wel wat amps maar die mogen jullie voor me opnoemen, dan brand ik ze wel weer af. ;)

Ik houd van rock t/m heavy metal, af en toe wat blues of jazz.

Amps die me minder aanspreken:

- ENGL Fireball Powerball; teveel metal
- ENGL Blackmore; geen idee waarom maar lijkt me niet echt een upgrade
- Orange; puur vanwege z'n looks, geldt ook een beetje voor ENGL
- Diezel; teveel metal
- Mesa Boogie; ik heb de Dual en Triple rectifiers getest en was niet onder de indruk. Dit was wel over een Randall cab, dus wellicht dat ik m'n test overnieuw moet doen?

M'n voorkeur ligt bij de Ecstacy denk ik omdat deze het meest veelzijdig is denk ik.

Mijn favoriete gitaarsounds:
- Gary Moore op Corridors of Power (heb ik geen Bogner voor nodig natuurlijk, maar toch)
- Petrucci op Images en Words.
- Steve Vai op Passion and Warfare
- Metallica op de 1e 5 albums en Death Magnetic
- Alex Lifeson op 2112/Hemisphres en nog wel meer albums. De Triamp is geen optie trouwens, deze vond ik geen goede drive hebben.
- Jimi Hendrix; bijna alles
- Trouble op Manic Frustration en Plastic Green Head
- System of a Down
- etc.

Edit 1: Ondertussen heb ik al een versterker gekocht. Zie vanaf pagina 10 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123392&page=10) Ik moet alleen nog even wachten tot ik hem ook daadwerkelijk krijg, waarschijnlijk over een week ofzo.
edit 2: De 6100 is binnen. Zie pagina 15, post nummer 150.

sjaak1990
27 mei 2009, 11:03
Waar is de Carvin gebleven? ;) En welke Diezel heb je getest? Kon heerlijke hard rock metal achtige sounds uit de Einstein halen.

Henri H
27 mei 2009, 11:04
Tja, low budget hè. ;)

Ook moeilijk te vinden/testen in NL.

De Einstein ken ik niet, misschien wel een goeie optie.

Tristan
27 mei 2009, 11:27
Het zijn bijna allemaal drivesounds die je zoekt.
Ik denk eerlijk gezegd dat je met een goede Plexi en een (boost)pedaal ervoor een heel eind zal komen.
Wat betreft channel switchers, ik weet het niet, de Ecstasy vind ik niet zo'n geweldige amp, eigenlijk klinkt alleen het blauwe kanaal lekker.
Het clean klinkt heel plat en het rode kanaal te gecompressed, wil je de echte top zou ik toch voor de Ecstacy Classic kijken, klinkt veel lekkerder i.m.o.
Hook Captain (34) is ook zeker een optie.
Bogner Duende ook niet vergeten, waanzinnige amp.
Bogner komt ook nog uit met de Goldfinger of zoiets, misschien de moeite waard om eens te checken.
Engl moet je van houden, die Blackmore klinkt wel erg goed hoor, wel iets modern maar toch wel lekker op zich.
Koch zeker niet denk ik, Boogie waarschijnlijk ook niet, die nieuwe amps lijken wat mij betreft in ieder geval steeds slechter te worden, misschien een oude Mark (1)?
Orange zou ik ook niet doen, leuke amp, maar heeft niet echt ballen ofzo.
Wat ik van Carvin ken is echt knudde met een rietje, waardeloos.

Neals
27 mei 2009, 11:55
Misschien de Mesa Single Rectifier? Er is iets waardoor ik de single beter vind klinken dan de DR + TR.

levi
27 mei 2009, 12:00
HOOK :)

En uhh die bogner alchemist??
Die vond ik ook wel bruut klinken ook veel zijdig.
Maar jah misschien vind je dat weer niks ;).

Henri H
27 mei 2009, 12:02
Ja, een Plexi (met pedaaltje) gaat er misschien ook nog wel een keertje komen.
Ik wil echter ook een sprankelend clean, de HOOK heeft dit. Is de Ecstacy echt zoveel minder hierin?

Ken je de Legacy II van Carvin ook?
In NL zie je ze bijna niet, maar ik heb ooit 's een 100W top geleend (weet niet meer welk type) en kon er toch wel goede sounds uithalen.
Artiesten als Tony MacAlipne hebben ze ook gebruikt/gebruiken ze nog?

almarvk
27 mei 2009, 12:12
Ik was wel onder de indruk van de Hook van Lex. Mooie klank en super stil. Mooie sound, maar helaas niet goedkoop.

Vindt je het niet jammer dat je die JVM weg wilt doen terwijl je er ook behoorlijk in geïnvesteerd hebt??

Henri H
27 mei 2009, 12:16
De Alchemist combo heb ik 's 5 minuten bespeeld: ik vond het bagger. ;)

Ik denk ook niet dat Mesa Boogie mijn ding is alhoewel ze wel lekkere sounds hebben. De feel van deze amps ligt mij niet zo denk ik.
Ze klinken ook wat scherp en aggressief soms, ik houd meer van een wat warmere donkere klank maar toch helder, kan dat? ;)
Misschien een Mark I t/m IV, de petrucci amps toch?
En wat is het verschil tussen de Road King en de "gewone" Rectifiers?
De Single Rectifier klinkt clean niet verkeerd trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=Q-OraVlzEbI

Henri H
27 mei 2009, 12:20
Ik was wel onder de indruk van de Hook van Lex. Mooie klank en super stil. Mooie sound, maar helaas niet goedkoop.

Vindt je het niet jammer dat je die JVM weg wilt doen terwijl je er ook behoorlijk in geïnvesteerd hebt??Ja, de HOOK staat wat mij betreft nog stevast in de top 3, maar is me een beetje te weinig metal misschien.

De JVM is nog lang niet verkocht hoor, maar je hebt wel een beetje gelijk.
Niet alleen qua geld maar ook qua tijd; geluiden instellen en zoeken e.d., hebben veel energie gekost.

Een gitarist in de penopauze doet rare dingen zullen we maar zeggen. :D

JeanPaul du Vinnie
27 mei 2009, 12:21
- Mesa Boogie; ik heb de Dual en Triple rectifiers getest en was niet onder de indruk. Dit was wel over een Randall cab, dus wellicht dat ik m'n test overnieuw moet doen?

Hangt er een beetje vanaf welk type cab het precies was. De higher end-cabs met V30's zijn net zo goed als die van hippere merken als Orange of Mesa. De goedkopere zijn ook wel goed, maar je merkt toch dat ze ontworpen zijn om met solid state-versterkers te functioneren. De Celestion Seventy 80's die daarin zitten geven een pijnlijke stomp in de hoge mids in combinatie met een Recto. Bij mij toch alleszins.

Michael AE
27 mei 2009, 13:54
Als je Metal wil, dan is er geen betere amp dan de XTC, naar mijn smaak. Ik ben het wel met Tristan eens dat voor jou de Classic misschien een betere optie is. De Hook is ook te gek, maar die is niet zo metal.

E-J
27 mei 2009, 14:00
Ik zeg: verkoop beide Marshalls en zoek twee leuke nieuwe versterkers...

Je wilt in mijn ogen een versterker die alles goed kan, en die bestaan niet (vind ik). Ga dan voor twee versterkers, een warm klinkender versterker voor blues t/m hardrock (Orange!!!) en eentje voor een wat sprankelender clean en dikke metaloversturing... een Mesa Boogie ofzo.

Tristan
27 mei 2009, 14:02
Wat betreft Metal en veelzijdigheid denk ik dat XTC Classic inderdaad ook de beste optie is...
Een goede Plexi of Matchless in combinatie met pedalen kan vrijwel alles, geloof het of niet maar uit een goede Plexi is ook een heerlijke cleansound te halen.

AART
27 mei 2009, 14:19
Hmm, ik zou mesa niet helemaal uitsluiten als je alleen recto's hebt gehoord, das wel zonde.

Verder vind ik uit jouw lijstje de SLO de meest logische, maar de Hook ken ik niet echt.

Ik ben het alleen wel altijd met Tristan oneens over single channel amps met pedalen, ik vind het toch vaak niet goed genoeg klinken. Zoek een amp die de metalsound en de clean goed doet (Mesa Mark IV/V, VHT UL/CL) en een goede rockamp (oude Marshall 2204 oid). Zo'n mesa is gelijk ook zeer geschikt voor blues/jazz.

Jimwoud
27 mei 2009, 14:21
Probeer van Engl ook eens de Invader 100. Erg gaaf ding. Blackmore is goed, maar denk ik niet veelzijdig genoeg denk ik t.o.v. De JVM. Wel een beter OD kanaal voor metal, clean zal niet veel verschillen.

Als je het geld en het ervoor over hebt zeker de SLO.

Succes.

Orpheo
27 mei 2009, 14:55
Ik weet dat je mijn engl niet echt tof vond, veel te 'gritty' zei je toen, dus dat is voor jou geen optie. Ik zeg, mesa mk. 5. dat is precies de tone die jij zoekt. de bogner heeft te weinig gain voor metallica en petrucci, en is imho niet strak genoeg. de mk5 is superbruut, en trekt alles, en is veel 'smoother' dan de gritty tone van de engl SE.

wat je wel kunt proberen is de SE met 6l6 buizen, dat maakt hem heel, heel veel smoother.

De morse is ook 'leuk', maar niet echt jou ding denk ik zo. hij heeft geen kanalen die zo superverschillend klinken ala de SE en de mk5.

de HOOK captain is heel gaaf, maar heeft cht niet genoeg gain en strakheid voor wat jij wilt, tenzij je een drive pedaaltje pakt.

Orpheo
27 mei 2009, 14:58
Als je Metal wil, dan is er geen betere amp dan de XTC, naar mijn smaak. Ik ben het wel met Tristan eens dat voor jou de Classic misschien een betere optie is. De Hook is ook te gek, maar die is niet zo metal.

grappig, ik vind de xtc totaal niet geschikt voor metal. veel te weinig gain en strakheid, vind ik.


de mk4/5, de hele markserie, is heel anders gevoiced dan de recto's. intern, zijn de marks veel meer fender-based, en de recto's zijn eigelijk jcm800 2203's met ik geloof een gain stage en een losser laag.

Henri H
27 mei 2009, 15:08
Als je Metal wil, dan is er geen betere amp dan de XTC, naar mijn smaak. Ik ben het wel met Tristan eens dat voor jou de Classic misschien een betere optie is. De Hook is ook te gek, maar die is niet zo metal.De Classic krijgt duidelijk minder goede reviews op Harmony Central.
Dat is natuurlijk niet erg doorslaggevend maar er zit blijkbaar veel verschil tussen de 101B en de Classic.
Heeft de Classic genoeg gain voor een vette Metallica sound of moet er nog een pedaaltje voor?


Ik zeg: verkoop beide Marshalls en zoek twee leuke nieuwe versterkers...

Je wilt in mijn ogen een versterker die alles goed kan, en die bestaan niet (vind ik). Ga dan voor twee versterkers, een warm klinkender versterker voor blues t/m hardrock (Orange!!!) en eentje voor een wat sprankelender clean en dikke metaloversturing... een Mesa Boogie ofzo.De JCM 800 zou ik denk ik niet zo snel meer weg doen, dat ding heeft echt een mooie sound.
Het clean is echter bijna onbruikbaar i.c.m. een humbucker gitaar.
Het is ook een goeie back-up amp.
Mesa Boogie is denk ik niet mijn ding maar ik zal ze nog 's proberen te testen.
Is de Mark V al uit dan?
En je hebt wel een beetje gelijk, er moeten natuurlijk altijd wat concessies gedaan worden met een channelswitcher maar zo min mogelijk hoop ik.

Michael AE
27 mei 2009, 15:09
Een XTC te weinig gain? :???: Niet strak genoeg?:???:

:stop:

Mijn XTC heeft meer gain dan mijn MKIV en is net zo strak.

Michael AE
27 mei 2009, 15:10
De Classic krijgt duidelijk minder goede reviews op Harmony Central.
Dat is natuurlijk niet erg doorslaggevend maar er zit blijkbaar veel verschil tussen de 101B en de Classic.
Heeft de Classic genoeg gain voor een vette Metallica sound of moet er nog een pedaaltje voor?

Zeker geen pedaaltje voor nodig. Mensen die zeggen dat een XTC niet genoeg gain heeft, zijn echt zo doof als een kwartel.

Orpheo
27 mei 2009, 15:11
Een XTC te weinig gain? :???: Niet strak genoeg?:???:

:stop:

nee, ik vond van niet. zeker niet van die 'klap in je maag' dreunen. ik vind 't veel meer een classic rock/old school metal amp, zker niet voor metallica ofzo.

Michael AE
27 mei 2009, 15:17
nee, ik vond van niet. zeker niet van die 'klap in je maag' dreunen. ik vind 't veel meer een classic rock/old school metal amp, zker niet voor metallica ofzo.

Metallica IS old school metal. En bovendien kan de XTC die modernere geluiden ook prima aan. Laatst naast een oude 2kanaals recto gehad en mijn XTC had meer dreun in het laag en is vele malen strakker. Bovendien heeft hij meer gain dan mijn MKIV en is hij net zo strak. De XTC is de perfecte combinatie tussen een Recto en een MKIV met een vleugje Marshall, IMO.

iWishmaster
27 mei 2009, 15:27
Metallica IS old school metal. En bovendien kan de XTC die modernere geluiden ook prima aan. Laatst naast een oude 2kanaals recto gehad en mijn XTC had meer dreun in het laag en is vele malen strakker. Bovendien heeft hij meer gain dan mijn MKIV en is hij net zo strak. De XTC is de perfecte combinatie tussen een Recto en een MKIV met een vleugje Marshall, IMO.

Typisch, ik heb dat ding een jaar geleden ofzo een keer aangesloten en na ongeveer 1 minuut dacht ik lettelijk, 'is dit nou bogner? wat een troep ...'. Terwijl de beschrijving die jij er zo aan geeft eigenlijk precies is wat ik zoek. Luister nu even wat clipjes en wordt er nog steeds niet echt warm van ... Misschien moet ik hem nog eens op vol blazen zetten en wat uitgebreider testen ...
En daarbij: ik ben juist van complexiteit af een het stappen. Liever 2 of 3 eenvoudige amps voor verschillende dingen dan een alleskunner ...

RedBuell
27 mei 2009, 15:31
Ik heb dankzij een antwoord en een link van iemand in een vorig " welke amp topic" best gas voor een Splawn amp gekregen :crazyhappy: die dingen klinken echt goed en gaan als ik het goed begrijp van ouwe JMP tot zware metal en nog een goed clean ook.

Henri H
27 mei 2009, 15:33
Ik weet dat je mijn engl niet echt tof vond, veel te 'gritty' zei je toen, dus dat is voor jou geen optie. Ik zeg, mesa mk. 5. dat is precies de tone die jij zoekt. de bogner heeft te weinig gain voor metallica en petrucci, en is imho niet strak genoeg. de mk5 is superbruut, en trekt alles, en is veel 'smoother' dan de gritty tone van de engl SE.

wat je wel kunt proberen is de SE met 6l6 buizen, dat maakt hem heel, heel veel smoother.

De morse is ook 'leuk', maar niet echt jou ding denk ik zo. hij heeft geen kanalen die zo superverschillend klinken ala de SE en de mk5.

de HOOK captain is heel gaaf, maar heeft cht niet genoeg gain en strakheid voor wat jij wilt, tenzij je een drive pedaaltje pakt.Zei ik "gritty"? Dacht het niet. Jij had toen die Genz Benz kast eronder, dat was volgens mij ook niet alles.
Die SE heeft echt wel goede sounds vermoed ik, maar ik heb het niet zo op de looks en het imago van ENGL.

De Mark V, ja, heb net even een youtube filmpje bekeken; heeft veel goede sounds. Interessander heeft een Mark III dacht ik. Die heb ik ook 's gehoord en gezien, zeer mooi.

Mesa Boogie staat weer op m'n lijstje. ;)
De Diezel Einstein trouwens ook!

Orpheo
27 mei 2009, 15:40
Zei ik "gritty"? Dacht het niet. Jij had toen die Genz Benz kast eronder, dat was volgens mij ook niet alles.
Die SE heeft echt wel goede sounds vermoed ik, maar ik heb het niet zo op de looks en het imago van ENGL.

De Mark V, ja, heb net even een youtube filmpje bekeken; heeft veel goede sounds. Interessander heeft een Mark III dacht ik. Die heb ik ook 's gehoord en gezien, zeer mooi.

Mesa Boogie staat weer op m'n lijstje. ;)
De Diezel Einstein trouwens ook!

ik geloof dat jij 'm te gruizig vond, teveel hoog zat erin.

@michael:ik weet dat jij bogner - fan bent, maar tis mijn ding niet ;) metallica old school? voor mij is dat blue murder, sykes, tygers of pan tang, en niet metallica.

Michael AE
27 mei 2009, 15:42
Typisch, ik heb dat ding een jaar geleden ofzo een keer aangesloten en na ongeveer 1 minuut dacht ik lettelijk, 'is dit nou bogner? wat een troep ...'. Terwijl de beschrijving die jij er zo aan geeft eigenlijk precies is wat ik zoek. Luister nu even wat clipjes en wordt er nog steeds niet echt warm van ... Misschien moet ik hem nog eens op vol blazen zetten en wat uitgebreider testen ...
En daarbij: ik ben juist van complexiteit af een het stappen. Liever 2 of 3 eenvoudige amps voor verschillende dingen dan een alleskunner ...

Dat eerste hebben een hele hoop mensen, omdat de feel van de XTC veel complexer is dan de gemiddelde high gain amp. De XTC vergeeft fouten niet zomaar en een hoop mensen kunnen daar niet aan wennen.

Alleskunners bestaan helaas niet. De XTC heeft een prima clean, maar het is wel platter dan bijvoorbeeld een oude Vox of Fender. Ik kan daar zelf prima mee leven, maar als je een amp met een prachtig clean kanaal zoekt, moet je naar iets anders op zoek. De scheurgeluiden zijn ook allemaal aan de moderne kant, maar hebben wel meer karakter dan de gemiddelde Engl of Diezel, IMO, vooral qua feel.

Als je een redelijk goed clean wil, met een iets meer vintage gevoicede overdrive sectie, dan is de Hook de ultieme amp, vind ik.

Een goed clean en een goede high gain drive in 1 amp ben ik nog niet tegengekomen. Dan gebruik ik liever een mooie cleane amp met een pedaal.

Rick trodat
27 mei 2009, 15:42
Hoewel ik de HOOK geweldig vind is deze niet echt geschikt voor metal. Wel classic Rock en AC-DC sounds en texas blues.

Waarom kijk je niet naar een Bogner UberSchall? Fender clean en een dikke vette scheur.

Michael AE
27 mei 2009, 15:48
@michael:ik weet dat jij bogner - fan bent, maar tis mijn ding niet ;) metallica old school? voor mij is dat blue murder, sykes, tygers of pan tang, en niet metallica.

Ik ben helemaal niet zo'n Bogner fan, valt wel mee. Ik vind de XTC toevallig heel lekker werken in mijn metalband, maar de Shiva en Ubershall die ik heb gehad vond ik beiden niet zo geweldig.

Dat het je ding niet is begrijp ik best en vind ik ook geen probleem, maar ik heb moeite met uitspraken als "te weinig gain" en "niet strak genoeg", want dat is dus echt volslagen onzin. (En nee, dat heeft helemaal niets met smaak, maar gewoon met feiten te maken.)

Michael AE
27 mei 2009, 15:50
Hoewel ik de HOOK geweldig vind is deze niet echt geschikt voor metal. Wel classic Rock en AC-DC sounds en texas blues.

Waarom kijk je niet naar een Bogner UberSchall? Fender clean en een dikke vette scheur.

Nou, ik heb een Ubershall gehad en dat Fender clean is dus echt niet zo. Plat en ongedefinieerd. Het scheurkanaal was wel erg goed, maar een beetje liefde/haat voor mij. Bovendien prikte hij totaal niet door de mix.

Henri H
27 mei 2009, 16:10
Als je op Youtube Uberschall zoekt en luistert, dan zit iedereen in drop D/C/B of nog lager te horken. ;)

Ik houd erg van de Marshall crunch zoals mijn JCM heeft.
Een goed (beter) clean en een 3e kanaal of boost voor de metalsound zou voor mij genoeg zijn.
midi schakelbaar is een pré.

Michael AE
27 mei 2009, 16:12
Ik zeg: Hook of XTC classic.

EDIT: En alles is tegenwoordig midi-schakelbaar te maken. http://www.axess-electronics.com/

sjaak1990
27 mei 2009, 17:24
nee, ik vond van niet. zeker niet van die 'klap in je maag' dreunen. ik vind 't veel meer een classic rock/old school metal amp, zker niet voor metallica ofzo.

Ik vind juist dat een versterker met wat minder gain meer punch geeft. Met teveel gain wordt alles weer gladgestreken zegmaar.

http://www.myspace.com/urbandux

Dit is met een XTC, heb er nooit door gespeeld maar vind het wel geweldig klinken. Vintage gevoiced maar toch wat moderner dan bijvoorbeeld een jcm800.

Michael AE
27 mei 2009, 17:54
Ik vind juist dat een versterker met wat minder gain meer punch geeft. Met teveel gain wordt alles weer gladgestreken zegmaar.

http://www.myspace.com/urbandux

Dit is met een XTC, heb er nooit door gespeeld maar vind het wel geweldig klinken. Vintage gevoiced maar toch wat moderner dan bijvoorbeeld een jcm800.

Ja, daar ben ik het volledig mee eens. Minder gain=punch in het laag. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een high gain bak gehoord met zoveel duw als bijvoorbeeld een Marshall JCM800.

Orpheo
27 mei 2009, 18:44
Ik vind juist dat een versterker met wat minder gain meer punch geeft. Met teveel gain wordt alles weer gladgestreken zegmaar.

http://www.myspace.com/urbandux

Dit is met een XTC, heb er nooit door gespeeld maar vind het wel geweldig klinken. Vintage gevoiced maar toch wat moderner dan bijvoorbeeld een jcm800.

je hebt punch, en punch. het een is dat typische 'minder gain' punch, die ander is die 'oompf oompf oompf' die je krijgt met palmmutes met een mesa mk. 4. een xtc trekt dat never...

signsofzodiac
27 mei 2009, 19:06
je hebt punch, en punch. het een is dat typische 'minder gain' punch, die ander is die 'oompf oompf oompf' die je krijgt met palmmutes met een mesa mk. 4. een xtc trekt dat never...

Dan is er als derde ook nog vruchten op lichte siroop met een scheut alcohol :):)

sjaak1990
27 mei 2009, 19:12
Ik vind een te grote UMPF met palmmutes een negatief iets. Dan is te bonkerig voor mij. Minder gain=punch in het laag vind ik ook. Teveel gain zorgt vaak voor het lompe ge umpf bij palmmutes.

Michael AE
27 mei 2009, 19:23
je hebt punch, en punch. het een is dat typische 'minder gain' punch, die ander is die 'oompf oompf oompf' die je krijgt met palmmutes met een mesa mk. 4. een xtc trekt dat never...

*kuch* bullshit! *kuch*

Ik heb ze alle twee en de XTC doet het misschien nog wel beter dan de MKIV.

Renin
27 mei 2009, 19:45
Ik zeg: Hook

Meer een marshall voicing. De sounds die jij beschrijft liggen meer in de crunchy 'hook' dan in de strakke mesa regionen.

De Hook is een grote verbetering t.o.v. je JVM. Klaar is klara.

De Soldano kan ik niets over zeggen.

Engl lijkt me te 'kil' voor je.

tidalwave_sideburns
27 mei 2009, 19:49
Misschien is een Hughes and Kettner tri-amp wat voor je.

edit: toelichting

- bijzonder veelzijdig (niet echt weapon of choice voor surf, maar dan houdt het wel op)
- ontzettend strakke brute distortion
- veel mogelijkheden ( 6 verschillende voices 3 kanalen)
- serieele/parallele fx loop
- genot om naar te kijken
- ingebouwde redbox
- tri amp 4x12 die er speciaal voor gevoiced is
- master mastervolume, en master volume per kanaal.
- kan ontzettend hard
- werkt bijzonder goed met pedalen (cleanboost werkt fantastisch)

macwilliams
27 mei 2009, 20:15
Ik zie dat je de steve morse sig er tussen hebt staan, heb je die al geprobeerd?

sjaak1990
27 mei 2009, 20:16
Ik zeg 2 versterks. 1 voor clean en misschien wat anders met pedaaltjes en 1 voor de drive. Zo bereik je compromisloos een sound die je wilt en je kan de clean los kiezen van de rest.
Misschien een cleane amp met boost zodat hij ook crunch kan en er een 1 kanaals soldano naast voor het stevigere werk.
Vind dat bijvoorbeeld in de VHT sig:x ook wel een heerlijke scheur zit maar geen mooie clean.


Misschien is een Hughes and Kettner tri-amp wat voor je.

edit: toelichting

- bijzonder veelzijdig (niet echt weapon of choice voor surf, maar dan houdt het wel op)
- ontzettend strakke brute distortion
- veel mogelijkheden ( 6 verschillende voices 3 kanalen)
- serieele/parallele fx loop
- genot om naar te kijken
- ingebouwde redbox
- tri amp 4x12 die er speciaal voor gevoiced is
- master mastervolume, en master volume per kanaal.
- kan ontzettend hard
- werkt bijzonder goed met pedalen (cleanboost werkt fantastisch)

Vorige week nog geprobeerd met de triamp cab met v30's. Veelzijdig is hij zeker en noem hem ook zeker niet slecht maar vind werd er ook TOTAAL niet warm van. Juist een kanaals als 1b leek me geweldig maar dat vond ik niet met een LAG mastershop. Verder wel strak en geen vervelende dingen in het geluid maar toch viel het me erg tegen helaas, ze kosten 2e hands namelijk geen drol.

Vond hem verder een stuk minder bruut dan mijn Brunetti en hij scheurde alsof hij op een Marshall wilde lijken maar dit toch niet is.

Vond het ook een kermis, kon op de full stack nauwelijks zien waar de knopjes stonden dus ging het soms wat hard:soinnocent:

Liquid_Metal
27 mei 2009, 20:42
Als ik afga op wat ik allemaal heb gehoord op netmusicians.org en youtube en dergelijke, zou ik gaan voor de Soldano SLO, Mesa Mark IV/V of Engl Powerball.
Voor de echte Petrucci sounds moet je natuurlijk wel aan de Mark. De clean van Soldano ken ik niet, maar het zou me niet verbazen als die minder lekker is als de Mark (please don't judge me on that). Engl is, zoals Renin al zei, vast wat te 'kil'. Hoewel ik het anders zou omschrijven.
Ik ga je topic zeker volgens H! Ik ben benieuwd wat voor mij de perfecte amp zal zijn. LATER!

sjaak1990
27 mei 2009, 21:57
ENGL karakter is niks lijkt me. Ik noem het zelf industrieel. Weinig warmte en pff moeilijk te zeggen maar echt niet mijn ding, ik moet het zelf ook meer van Marshall achtig hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=uXlKkzjkheg

Metal met een Marshall JMP en de vetste sound ooit, heel dik en bruut maar niet overdreven high gain. Clean is ook mooi maar vind de drive echt ongelofelijk lekker. Verderop in het nummer het lekkerst

Liquid_Metal
27 mei 2009, 22:23
Engl is inderdaad industrieel en dat vind ik wel lekker. Maar misschien zoek ik ook wel wat meer warmte, dat is wel mijn ding. Daarom bevalt de clean van mijn preamp me ook niet helemaal. De scheur vind ik wel lekker, hoewel inderdaad niet superwarm.
Ik ben nog geen amp tegengekomen die zowel warm als rauw (industrieel) klinkt. Misschien de Soldano SLO?

Henri H
28 mei 2009, 09:21
Misschien is een Hughes and Kettner tri-amp wat voor je.
....Dit staat in m'n openingspost: ;)
- Alex Lifeson op 2112/Hemisphres en nog wel meer albums. De Triamp is geen optie trouwens, deze vond ik geen goede drive hebben.


.....
http://www.youtube.com/watch?v=uXlKkzjkheg

Metal met een Marshall JMP en de vetste sound ooit, heel dik en bruut maar niet overdreven high gain. Clean is ook mooi maar vind de drive echt ongelofelijk lekker. Verderop in het nummer het lekkerstPerfect Circle, ja! Vind ik ook heel goed.
Zouden ze de clean sounds met een JMP doen? Dat lijkt me sterk; ik heb er zelf ééntje gehad (50W 2x12 Combo), prachtige versterkers maar niet veelzijdig.
Misschien als je ze modificeert?


Ik zie dat je de steve morse sig er tussen hebt staan, heb je die al geprobeerd?Nee, niet geprobeerd maar dit lijkt me samen met de SE de enige ENGL opties voor mij. Ook omdat ze midi schakelbaar zijn, dat vind ik toch wel degelijk een belangrijk punt, ondanks dat je met axess/voodoolabs e.d. elke amp eigenlijk wel via midi kunt aansturen maar als de amp dit al van zichzelf heeft is toch mooi meegenomen.
Ik ga 'm misschien zaterdag testen, samen met de Bogner, HOOK en wie weet wat al niet meer. ;)

Henri H
28 mei 2009, 09:24
Ik vind juist dat een versterker met wat minder gain meer punch geeft. Met teveel gain wordt alles weer gladgestreken zegmaar.

http://www.myspace.com/urbandux

Dit is met een XTC, heb er nooit door gespeeld maar vind het wel geweldig klinken. Vintage gevoiced maar toch wat moderner dan bijvoorbeeld een jcm800.Deze sound vind ik ook erg mooi maar ik betwijfel of ik ooit op die manier gitaar ga spelen.
Maar of ik daarom de XTC moet schrappen van m'n lijstje....?

macwilliams
28 mei 2009, 10:04
Ik vond de engl steve morse met greenbacks het mooist klinken.
Ook de eminence 1518 guitarlegend speakers klinken heel smakelijk.

Henri H
28 mei 2009, 10:12
Op dit clipje (http://www.youtube.com/watch?v=uFStLOe8hx0) klinkt ie ook best lekker (met een Yngwie Strat!).

Henri H
28 mei 2009, 11:17
Ik heb dankzij een antwoord en een link van iemand in een vorig " welke amp topic" best gas voor een Splawn amp gekregen :crazyhappy: die dingen klinken echt goed en gaan als ik het goed begrijp van ouwe JMP tot zware metal en nog een goed clean ook.Ik was die naam ook al 's tegengekomen. Lijkt me ook een hele goeie optie!
dit clipje (http://www.splawnguitars.com/Splawn%20Nitro%20-%20Get%20your%20mind%20right.mp3) overtuigd.

Tristan, hoor ik een vleugje JDR? :)

Solidkick
28 mei 2009, 12:22
Ik zeg: Mesa Stiletto Trident

sjaak1990
28 mei 2009, 13:11
Dit staat in m'n openingspost: ;)

Perfect Circle, ja! Vind ik ook heel goed.
Zouden ze de clean sounds met een JMP doen? Dat lijkt me sterk; ik heb er zelf ééntje gehad (50W 2x12 Combo), prachtige versterkers maar niet veelzijdig.
Misschien als je ze modificeert?




Ik heb gelezen maar het is allemaal een beetje mistereus dat hij gemod is naar 2 kanaals, 2 master volumes. Dus gewoon de inputs van de ene kant van de buis voor clean en voor de andere voor de drive. De clean is ook niet helemaal clean iig, wel erg mooi :) Verder schijnt hij aardig standaard te zijn.

iWishmaster
28 mei 2009, 13:12
Ik snap waarom zoveel mensen de Hook opperen. Het is een geweldige amp, maar metal? Nee ... Ik heb Rivera gekozen. Zelf nooit over de knucklehead gespeeld (alleen mijn Rake), maar het lijkt me een geweldige amp.

Ik sta zelf enigsinds op hetzelfde punt, maar ik ben eerder op zoek naar 2 versterkers. 1 met een marshall-achtige voicing (of misschien gewoon een JCM800) en een 2 kanaals amp met een clean en een echt metalkanaal. Aangezien ik geen blues oid speel heb ik geen fantastisch clean kanaal nodig, maar ik wil ook geen totale prut ... Ik zou, als ik jou was, ook eens kijken of het niet makkelijker is met 2 amps al die stijlen te kunnen. Bijvoorbeeld een Mesa Mark III of IV en je JCM800. Clean en extreme metal, maar toch veelzijdig en een JCM800 voor de rock aangelegenheden.

Henri H
28 mei 2009, 13:34
2 versterkers vind ik gewoon veel te veel gedoe.
Ik begrijp best dat dit de beste sounds voor alle doeleinden oplevert, maar ik ben bereid om enige concessies te doen.
Het cleane kanaal mag wat mij betreft iets minder zijn dan, zolang de drive maar veel opties en een goeie tone heeft.

Zo'n gemodde JMP lijkt me ook wel wat, alhoewel je dan wel weer een drive pedaaltje erbij nodig hebt denk ik.

Henri H
28 mei 2009, 13:39
Ik heb trouwens naar Scott Splawn gemaild daarnet, en heb nu alweer bericht terug.
Ik had hem gevraagd of het mogelijk is om één van z'n amps te testen in NL.

Dit was z'n antwoord:


Hello
We do not have any dealers in your area. So it would not be possible to test
one at this time.

Jammer, want dit lijken me de ultieme amps toe.
Marshall voicing maar dan anders...

Edit: en niet duur.

Solidkick
28 mei 2009, 14:03
Dude, ik zeg nogmaals: Mesa Stiletto Trident
Of: Hoe Mesa een Marshall bouwt
Mooie clean, brede sound (van licht opbrekend tot hotrod JMP) en met een goeie schop in z'n ballen middels een drive pedaaltje is Death Magnetic binnen handbereik.
Checken!!!!!!

iWishmaster
28 mei 2009, 14:13
Dude, ik zeg nogmaals: Mesa Stiletto Trident
Of: Hoe Mesa een Marshall bouwt
Mooie clean, brede sound (van licht opbrekend tot hotrod JMP) en met een goeie schop in z'n ballen middels een drive pedaaltje is Death Magnetic binnen handbereik.
Checken!!!!!!

Ik heb de Ace uitgebreid zitten testen pas en deel die ervaring niet helemaal. Vintage Marshall-achtige geluiden kon ik er ABSOLUUT NIET uithalen. De clean is fantastisch goed en de fluid drive heeft zoveel gain, sustain en punch dat de metal er met bakken vanaf druipt als je dat wilt (drive pedaaltje voor deze amp???). Maar buiten die 2 geluiden vond ik het een teleurstelling: te 'helder' en te weinig 'rauwheid' om lekker te 'crunchen' . Tevens is de amp erg duur. Ik heb gehoord dat de Deuce en Trident wat donkerder klinken en een meer 'in your face' geluid hebben, wellicht dat die beter zijn, maar dat durf ik niet te zeggen.

Tristan
28 mei 2009, 14:23
Ik vond de Deuce in ieder geval niet zo te gek toen ik hem testte, heeft gewoon absoluut niet de ballen van een echte 800, clean is wel okee maar is op de Lonestar bijvoorbeeld weer veel mooier.

Tristan
28 mei 2009, 14:23
Ik was die naam ook al 's tegengekomen. Lijkt me ook een hele goeie optie!
dit clipje (http://www.splawnguitars.com/Splawn%20Nitro%20-%20Get%20your%20mind%20right.mp3) overtuigd.

Tristan, hoor ik een vleugje JDR? :)

Ik kan het clipje niet horen helaas...

Solidkick
28 mei 2009, 14:35
Ik heb gehoord dat de Deuce en Trident wat donkerder klinken en een meer 'in your face' geluid hebben, wellicht dat die beter zijn, maar dat durf ik niet te zeggen.

Er staat hier een Trident in de studio die regelmatig gebruikt wordt.
Dus ik durf wel te zeggen dat die amp een flink deel van de boxjes van de TS kan afvinken.
De vergelijking met vintage Marshall geluiden (dan heb ik het over begin 70er 1959T en 77er JMP 2204, beide wel gemod) kan ie aan wanneer je spaarzaam met de gain omgaat. De sound is anders (logisch) maar valt in mijn beleving wel onder het kopje "Marshall achtigen". Net zoals m'n Soldano dat doet.
Drive pedaaltje voor de clean of crunch setting geeft een tandje extra.
(Voor de gain settings is het niet nodig idd.)
De sound is helderder dan van de genoemde Marshalls maar ik vind dat wel ok.
Duur? Jazeker!

Henri H
28 mei 2009, 15:40
Ik kan geen youtube filmpjes vinden van de Trident.
Van de Deuce des te meer maar ben nog niet echt onder de indruk.
Vooral de drive van de Deuce lijkt weinig "ballen" te hebben.

Ook zijn bepaalde features niet footswitchable, jammer.
Wel weer handig dat je 'm naar 50 of 150W kunt schakelen.
Ik krijg vaak te horen dat ik te hard sta. :soinnocent:
En hij schijnt het fantastisch te doen met een OD 808 (welke ik al heb).

Is de Deuce net zo goed als de Trident?

sjaak1990
28 mei 2009, 16:36
Splawn lijkt me ook echt wat voor jou! Als er nou een plaats was om zo'n amp te testen... Voor die nette bedragen die ze vragen wil ik er ook wel 1.

Henri H
28 mei 2009, 17:08
Splawn lijkt me ook echt wat voor jou! Als er nou een plaats was om zo'n amp te testen... Voor die nette bedragen die ze vragen wil ik er ook wel 1.In Engeland kun je ze wel kopen. Geen invoerrechten dus.
Maar ja, ik wil hem toch wel eerst testen denk ik.
Splawn meeting volgende week? :)

diengeman
28 mei 2009, 23:26
Mijn 30th anniversary is misschien wel iets voor. Zie m'n advertentie op gitaarmarkt.

Henri H
29 mei 2009, 00:30
Mijn 30th anniversary is misschien wel iets voor. Zie m'n advertentie op gitaarmarkt.Je hebt PM.
Lijkt me een prima optie die 6100!

Lexvandoef
29 mei 2009, 01:23
Je hebt PM.
Lijkt me een prima optie die 6100!

Ga je er dan wel op vooruit ivm je JVM?

TimmU
29 mei 2009, 02:44
Ik was die naam ook al 's tegengekomen. Lijkt me ook een hele goeie optie!
dit clipje (http://www.splawnguitars.com/Splawn%20Nitro%20-%20Get%20your%20mind%20right.mp3) overtuigd.

Tristan, hoor ik een vleugje JDR? :)

Ah, ik hoor wel waarom je dat erin hoort, die backingtrack hé. Dat is een Tristaniets eigenlijk ,daar zou die patent op moeten krijgen.

Henri H
29 mei 2009, 10:59
Ga je er dan wel op vooruit ivm je JVM?Ja, dat is idd de vraag.
Wat ik van de JVM een beetje vind tegenvallen is het Crunch kanaal, in tegenstelling tot de meeste JVM gebruikers heb ik het idee.
Het klinkt me wat te vlak, niet dynamisch genoeg, geen lekkere toon, vooral op laag volume.
Met de master boven de 2 komt ie wel tot leven maar kan wat mij betreft niet tippen aan een JCM 800.
Hetzelfde geldt een beetje voor clean. Deze klinkt op hoger volume trouwens wel heel goed.
OD1 en 2 vind ik wel te gek eigenlijk.
Wat ik begrepen heb v.d. 6100 is, dat deze een goeie crunch heeft en ook een sprankelend clean.
Maar of dit op lagere volumes ook het geval is weet ik niet.
Eerst testen dus.

Liquid_Metal
29 mei 2009, 11:06
Ik was die naam ook al 's tegengekomen. Lijkt me ook een hele goeie optie!
dit clipje (http://www.splawnguitars.com/Splawn%20Nitro%20-%20Get%20your%20mind%20right.mp3) overtuigd.

Tristan, hoor ik een vleugje JDR? :)

Lijkt me een goede amp. Dit zijn niet helemaal de settings waar ik voor zou gaan, maar ik ga er 'ns meer naar kijken.

Hmm, ik heb 'ns geluisterd naar clips op netmusicians, maar het gros vind ik helemaal nix. Wel lekker ruig, maar te nasaal en ik hoor weinig warmte in de clips. Wel strak!
Als ik dezelfde toon van Petrucci fijn vind als Huisjes, gaat dit 'm voor hem ook niet worden. Voor mij de verkeerde soort brul.

Solidkick
29 mei 2009, 13:36
Ik kan geen youtube filmpjes vinden van de Trident.
Van de Deuce des te meer maar ben nog niet echt onder de indruk.
Vooral de drive van de Deuce lijkt weinig "ballen" te hebben.


Amp beoordelen via youtube vin'k sowieso k*t.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak enzo maar de combi Axis/Trident is gewoon erg goed imo. Geen ballen? idd, eerder kanonskogels.
Maar lees ik nu goed dat je de master zelden boven standje 2 gebruikt?
Jeeeez dude, ik leef met je mee :eek:

the sure thing
29 mei 2009, 13:42
De uitslag van de poll klopt ook niet: die is ingevuld wat mensen zelf de beste amp vinden. Die hebben de TS niet goed gelezen..... Metal met een HOOK kan echt niet....

Henri H
29 mei 2009, 14:08
Amp beoordelen via youtube vin'k sowieso k*t.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak enzo maar de combi Axis/Trident is gewoon erg goed imo. Geen ballen? idd, eerder kanonskogels.
Maar lees ik nu goed dat je de master zelden boven standje 2 gebruikt?
Jeeeez dude, ik leef met je mee :eek:Ja, ben ik met je eens, Youtube is zeker geen goede referentie maar je krijgt wel een idee.
Maar de Trident heeft dus wel degelijk een goeie punch?
En zit er veel verschil tussen de Trident en de Deuce? Die laatste is zo'n €700,-!!! goedkoper.
En ja, ik vind het ook belachelijk maar als ik de JVM harder dan 2 zet, krijg ik geheid problemen met de rest v.d. band en vooral de geluidsman, terwijl de drummer vrolijk een dB'tje van 95+ zit te slaan. :o
Het Crunch kanaal klinkt een beetje te donker en te zwaar naar mijn idee, terwijl OD1 green weer punch mist.


De uitslag van de poll klopt ook niet: die is ingevuld wat mensen zelf de beste amp vinden. Die hebben de TS niet goed gelezen..... Metal met een HOOK kan echt niet....De poll is van ondergeschikt belang voor mij, gewoon leuk om te weten wat iedereen vindt en dan ook de namen er bij te zien. Ik denk trouwens dat er met een Maxon OD808 wel een goeie metalsound uit de HOOK te halen valt.
Het clean en de crunch zijn wel subliem natuurlijk, wat voor mij toch wel doorslaggevend zou kunnen zijn.

iWishmaster
29 mei 2009, 14:18
Ja, ben ik met je eens, Youtube is zeker geen goede referentie maar je krijgt wel een idee.
Maar de Trident heeft dus wel degelijk een goeie punch?
En zit er veel verschil tussen de Trident en de Deuce? Die laatste is zo'n €700,-!!! goedkoper.
En ja, ik vind het ook belachelijk maar als ik de JVM harder dan 2 zet, krijg ik geheid problemen met de rest v.d. band en vooral de geluidsman, terwijl de drummer vrolijk een dB'tje van 95+ zit te slaan. :o
Het Crunch kanaal klinkt een beetje te donker en te zwaar naar mijn idee, terwijl OD1 green weer punch mist.
Punch heeft de Stiletto wel hoor, maar niet zoveel als een JCM800 (aan de andere kant: zijn er in zn genre amps met zoveel mojo als een 800?).

Dat volumeprobleem klinkt bekend ... Degene die daar een definitieve en betaalbare oplossing voor vindt wordt rijk!

E-J
29 mei 2009, 14:42
Dat volumeprobleem klinkt bekend ... Degene die daar een definitieve en betaalbare oplossing voor vindt wordt rijk!

Bestaat al, een plexiglas scherm...

http://www.guitarist.co.uk/resources/guitarist/joe_ampsm.jpg

Henri H
29 mei 2009, 14:52
Bestaat al, een plexiglas scherm...

fotoHaha, Kom daar maar 's mee aan op een podium van 3 x 4 m. ;)

iWishmaster
29 mei 2009, 15:06
Haha, Kom daar maar 's mee aan op een podium van 3 x 4 m. ;)

Dat wilde ik ook al zeggen. En ook dat dempt een marshall op 10 niet in een kroeg van pakweg onder de 100m2 ... (toch?)

macwilliams
29 mei 2009, 16:54
De steve morse is niet vooradig bij grote één zwolle. Ben er vanmiddag geweest voor mn p-rails. Ik heb het er over gehad en eventueel mogen we de mijne uitproberen (voor jou) op hoog volume.

Ik heb de pol trouwens niet ingevuld om diverse redenen.

Affijn als het je wat lijkt heur ik 't wel onieda?

Henri H
29 mei 2009, 17:16
De steve morse is niet vooradig bij grote één zwolle. Ben er vanmiddag geweest voor mn p-rails. Ik heb het er over gehad en eventueel mogen we de mijne uitproberen (voor jou) op hoog volume.

Ik heb de pol trouwens niet ingevuld om diverse redenen.

Affijn als het je wat lijkt heur ik 't wel onieda?Hey Willem, da's tof van oe. ;)
Ik had ook al even gebeld met B1 en was er dus ook al achter dat ze hem niet hadden.
Verder hebben ze er ook niet veel interessants op voorraad helaas.
Dus B1 gaat het niet worden, maar bedankt voor je aanbod.

Feedback A'doorn heeft alleen de HOOK 6L6 versie maar verder ook niet veel.

Misschien dat we naar Feedback Utrecht gaan om de Bogner XTC 101B 's onder handen te nemen. Ook hebben ze daar de 6L6 versie van de HOOK.

In Doetinchem - of all places - hebben ze de Stiletto Deuce en de ENGL Steve Morse.
Ik vind die Steve Morse wel erg interessant en ook de Stiletto spreekt me wel aan.

We besluiten waarschijnlijk morgen.

macwilliams
29 mei 2009, 17:25
Graag gedoan'eur.

In doetingchem? Ai das nog een eind rijden.
Heel veel succes, ik hoop dat je slaagt!!

sjaak1990
29 mei 2009, 19:56
splawn meeting volgende week? :)

tof:)

alala

diengeman
30 mei 2009, 15:20
Die van mij is de blauwe 6100, dus de eerdere versie, dus de veel betere versie.
Hij heeft een heel lekkere crunch op het tweede kanaal, minstens zo goed als de JCM800 2203 of 2204 en bij de 6100 ook op laag volume. De 6100 heeft een heel mooi spranklend clean op kanaal 1. Kanaal 3 vind ik niet zo lekker klinken want dat is meer bedoelt voor hele stevige hardrock of metall en dat is mijn ding niet.

700 euro en hij is voor jou.

Henri H
30 mei 2009, 20:34
Die 6100 spreekt me enorm aan, zeker als ik je verhaal zo 's hoor; sprankelend clean, JCM 800 2203/2204 crunch, ook op laag volume, en ook nog een stevige hardrock/metal sound.
Meer dan genoeg zou je zeggen.
Misschien kom ik er nog wel op terug.
Ik wil eerst het één en ander laten bezinken.

Vandaag zijn we naar The American Guitar Store in Enschede geweest.
Daar hadden ze de ENGL Steve Morse, de Stiletto Deuce en........ de EVH 5150 III.
GVD!!! wat een gaaf ding is dat zeg!!!
Ik dacht dat dat zo'n flutbak was maar integendeel zeg.
Gewoon over de EVH 4x12 speaker cab.
Supermooie clean, een vette crunch, maar dan ook echt heel erg lekker.
Het 3e kanaal vond ik wat tegenvallen maar daar valt met wat tweakwerk hoogstwaarschijnlijk ook nog wel wat uit te halen. We hadden niet al te veel tijd.

Daarna was de ENGL Steve Morse aan de beurt.
Deze vond ik lichtelijk tegenvallen, ik had er meer van verwacht eerlijk gezegd.
Het is zeker geen slechte amp en als je de tijd neemt haal je er echt wel hele mooie sounds uit. Hij heeft teveel opties om in 10 -15 minuten door te nemen. Daar heb je zeker een uurtje of 2 voor nodig.

Vervolgens stond er nog een Mesa Boogie Stiletto Deuce.
Deze vond ik ook erg lekker. De EQ van deze amp reageert erg goed.
Als je iets meer hoog erin draait dan krijg je ook echt wat meer hoog in tegenstelling tot de meeste Marshalls en ook de EVH.
Ik denk dat deze versterker wel wat voor mij is omdat het echt wat toevoegt aan de diversiteit van mijn sound.
Het is nl. wel iets anders dan een JCM 800 maar toch ook wel weer vergelijkbaar, moeilijk uit te leggen. De Stiletto is wat directer ofzo.
Bovendien houd ik ook wel van de eenvoud van deze amp, gewoon 2 kanalen instellen zoals je ze hebben wilt, en een solo boost.
Schakelen kan waarschijnlijk met de Replifex, dus via midi.

Nu nog een keertje een Bogner Ecstacy Classic en 101B testen. :D

macwilliams
31 mei 2009, 08:29
De Steve morse is zeker geen versterker voor 30min proberen. Ik heb er zelf een hele dag aan geweid. En zelfs nu vind ik soms weer prettige settings bij.
Pff, dan hoef je de SE al helemaal niet te testen die heeft dan veuls te veule knoppies.
Wat vond je dan "lichtelijk"tegenvallen?

Ik gaf in mijn revieuw ook aan dat hij fluisterstil ook nog groots moest klinken en dat doet hij met gemak.


Enne die 6100...Zeker als hij waarmaakt wat word beweerd dan lijkt het toch wel "de" amp:ok:

Les Paul R8
31 mei 2009, 09:10
Qua sound maakt de 6100 waar wat er gezegd wordt. Het is een erg goeie amp met echt verschillende voicings. Het clean is behoorlijk sprankelend (zeker voor een Marshall). Kanaal 2 is echt erg lekker. Helaas zijn de 3 voicings niet schakelbaar met voet pedaal of midi. Het 3e kanaal vond ik veel te compressed. Behoorlijk high gain.

Ik heb de LE combo gehad. In de paar jaar dat ik hem gehad heb, heb ik hem wel 2 x moeten laten repareren. Ik zou het ook niet aandurven er mee op het podium te gaan staan. Vaak moet hij 2 keer aangezet worden, omdat het midi gedeelte niet goed opstart en dus crashed. De hele amp doet dan niet veel meer.

Het is al eerder gezegd (door Tristan dacht ik). Een Plexi met een overdrive is echt een goeie combi. Toen ik mijn CMW Plexi+ kreeg, dacht ik een 1-trick pony te krijgen. Maar niets is minder waar. Het is de meest veelzijdige amp die ik ooit gehad heb. Veelzijdiger dan de 6100 in ieder geval. Het meest opvallend van de Plexi+ is dat juist het clean zo mooi is.

Orpheo
1 juni 2009, 13:53
De Steve morse is zeker geen versterker voor 30min proberen. Ik heb er zelf een hele dag aan geweid. En zelfs nu vind ik soms weer prettige settings bij.
Pff, dan hoef je de SE al helemaal niet te testen die heeft dan veuls te veule knoppies.
Wat vond je dan "lichtelijk"tegenvallen?

Ik gaf in mijn revieuw ook aan dat hij fluisterstil ook nog groots moest klinken en dat doet hij met gemak.


Enne die 6100...Zeker als hij waarmaakt wat word beweerd dan lijkt het toch wel "de" amp:ok:

Ik heb de 6101 gehad, en die valt in het niet naast de SE. de SE pompt gewoon als de ziekte, ook fluisterstil. de 6101 is een van de eerste multichannels van marshall, en hij klinkt gewoon net niet, vind ik. de JCM900sound klinkt heel gruizig (zelfs voor mijn smaak te), de jcm800 klonk veel te slap, het had geen ballen.

Ik vond zelf de 5150-3 leuk, maar niet de titel 'high end amp' niet waardig. tis een leuke amp in de lijn van JVM, maar als je 2500+ euro hebt, vind ik de 5150 het geld niet waard.

Macwilliams omschreef het ooit heel goed: Engl doet precies wat jij wilt, en dan een tandje meer. Je moet alleen wel precies weten wat jij wilt, anders doet ie 't niet.

Lexvandoef
1 juni 2009, 15:04
Macwilliams omschreef het ooit heel goed: Engl doet precies wat jij wilt, en dan een tandje meer. Je moet alleen wel precies weten wat jij wilt, anders doet ie 't niet.

En toch klonk ik, die paar minuten dat ik je SE getest heb, totaal niet als mezelf. Alles had ineens een mega metalvoicing, maakt niet uit wat ik speelde.
Als ik iets veelzijdigers zocht, dus ook hardrock ed, zou ik echt niet voor die Engl kiezen.

macwilliams
1 juni 2009, 16:14
En toch klonk ik, die paar minuten dat ik je SE getest heb, totaal niet als mezelf. Alles had ineens een mega metalvoicing, maakt niet uit wat ik speelde.
Als ik iets veelzijdigers zocht, dus ook hardrock ed, zou ik echt niet voor die Engl kiezen.

Dat snap ik dus echt niet, dat je nu dus de versterker de schuld geeft terwijl toch echt in je post al aangeeft niet eens echt de moeite genomen te hebben.

Een paar minuten....

Nee laat dan de ENGL maar staan en koop een valve junior met een knop.:seriousf: (je hebt toch niet al te lange tenen he?)
De SE van orpheo zoals die hem nu heeft staan zou echt he-le-maal niks voor mij zijn. Terwijl ik echt overtuigd ben
van het feit dattie kan doen wat ik wil en dan nog ruim plust! Alleen dat zou me tijd kosten. Ik weet al precies
waar de schoen wringt als ik mijn shit tegen over die van orpheo zet. Ik heb het hem ook meteen gezegd wat de
major verschillen zijn tussen hem en mij. en geloof me die verschillen zijn groot..... En toch allebei een ENGL gek toch??:dontgeti:

Orpheo
1 juni 2009, 19:43
Dat snap ik dus echt niet, dat je nu dus de versterker de schuld geeft terwijl toch echt in je post al aangeeft niet eens echt de moeite genomen te hebben.

Een paar minuten....

Nee laat dan de ENGL maar staan en koop een valve junior met een knop.:seriousf: (je hebt toch niet al te lange tenen he?)
De SE van orpheo zoals die hem nu heeft staan zou echt he-le-maal niks voor mij zijn. Terwijl ik echt overtuigd ben
van het feit dattie kan doen wat ik wil en dan nog ruim plust! Alleen dat zou me tijd kosten. Ik weet al precies
waar de schoen wringt als ik mijn shit tegen over die van orpheo zet. Ik heb het hem ook meteen gezegd wat de
major verschillen zijn tussen hem en mij. en geloof me die verschillen zijn groot..... En toch allebei een ENGL gek toch??:dontgeti:


Mee eens. Met Macwilliams heb ik denk ik een half uur zitten werken om zijn tone uit mijn SE te halen. De mogelijkheden zijn zo enorm dat het gewoon tijd kost, meer niet. Maar ik wil een heel 'gritty' tone met veel treble, en MW wil een veel smoothere, warmere tone, maar wel transparant genoeg. Het is dus echt zoeken naar de juiste setting, maar dan trek je het er echt uit. Ik heb ook een nieuwe mode gevonden waarin ik de tone van mijn CMW precies kan krijgen uit mijn SE. van extreem vintage tones tot supersnoeiharde heavy metal, hij doet 't allemaal.

@lex: man, wat jij zegt is niet eerlijk. Ik had de Engl op een metal-setting, en jij/wij namen niet de moeite/tijd om er een andere voicing aan te geven. Het is dus veel te kort-door-de-bocht om het daarom af te fakkelen, de SE dus.

De SE is echt enorm veelzijdig, maar je moet wel precies weten hoe en wat. Het feit dat alles MIDI te schakelen is, maakt het wel heel, heel veel makkelijker, maar tis wel veel... Ik heb nu al ongeveer 100 'kanalen' gemaakt, 100 tones. JCM800, JCM800+, jcm900, plexi, plexi+, voxac30, ac30 met treblebooster, fender clean, mk4, 5150 achtige bonecrushing tones, maar wel precies mijn tone, zonder beperking. En uiteindelijk weet ik dat MW na wat instelwerk precies zijn tone er ook uit wist te krijgen, en er nog veel meer uit kon trekken.

Lexvandoef
1 juni 2009, 23:16
@lex: man, wat jij zegt is niet eerlijk. Ik had de Engl op een metal-setting, en jij/wij namen niet de moeite/tijd om er een andere voicing aan te geven. Het is dus veel te kort-door-de-bocht om het daarom af te fakkelen, de SE dus.

Tsja, we zijn inderdaad ff heel snel door wat kanaaltjes heen gedenderd, maar ik kreeg gewoon de indruk dat ik die metalvoicing er niet uit kreeg, die hoorde namelijk in elk kanaal terug, en leek me typicsch iets voor de SE.


Dat snap ik dus echt niet, dat je nu dus de versterker de schuld geeft terwijl toch echt in je post al aangeeft niet eens echt de moeite genomen te hebben.

Een paar minuten....

Nee laat dan de ENGL maar staan en koop een valve junior met een knop.:seriousf: (je hebt toch niet al te lange tenen he?)


Tsja, ik heb wel de moeite genomen open te staan voor de amp hoor ;), ik heb alleen niet superuitgebreid alle settings geprobeerd. Het was meer een algemene indruk van de amp die ik er aan overgehouden heb, kan een foute zijn ;).

Orpheo
1 juni 2009, 23:24
Tsja, we zijn inderdaad ff heel snel door wat kanaaltjes heen gedenderd, maar ik kreeg gewoon de indruk dat ik die metalvoicing er niet uit kreeg, die hoorde namelijk in elk kanaal terug, en leek me typicsch iets voor de SE.



Tsja, ik heb wel de moeite genomen open te staan voor de amp hoor ;), ik heb alleen niet superuitgebreid alle settings geprobeerd. Het was meer een algemene indruk van de amp die ik er aan overgehouden heb, kan een foute zijn ;).

Op straffe des uber-kinderlijkheid: vraag t maar aan macwilliams ( en michaelae in mindere mate). De SE was toen heel erg metal gevoiced, maar kan net zo makkelijk een bluesy of rock- vibe krijgen. Juist omdat je niet alle toneopties hebt geprobeerd, vind ik het opmerkelijk dat je je mening (dat t n metalbak pur sang is, Zo komt je mening over ;)) zo stellig presenteert.

iWishmaster
1 juni 2009, 23:42
Wanneer er nog eens een meeting komt en dat ding er staat, kom ik ook. Want wanneer die SE echt al die geluidjes onder een footswitch heeft staan, kan de rest van de bouwers met pensioen. Ik kan het echt niet geloven, dat nota bene ENGL al die vintage vibe, mojo en magic in een doosje heeft weten te stoppen.

macwilliams
1 juni 2009, 23:47
Ik heb vandaag eindelijk je lp studio met Prails over de engl. Derde kanaal (ubermetulkanaal) gain op 0,02 en van de prails de voorste P90 en op de brug de rail. Brug volume op 7 en even aan de tone knoppen van de engl gedraaid. Nou dan weet je waarom ik die 15" eminence MOEST hebben. Milk& motherfucking honey!!!

Even prutsen en hopla dire straits, gary moore noem ze maar op.

En dat op een afgebrande studio hè !

sjaak1990
1 juni 2009, 23:53
Is het bij de Steve Morse en de SE anders dan bijvoorbeeld bij de Fire en Powerball. Daar zitten tja hoe zal ik ze noemen trashy middentonen in die ik echt HAAT. Ik hoor dit in Alle ENGL demo´s op youtube en overal terug, niet dat zo´n demo erg veel zegt maar ik hoor wel telkens terug waar ik een hekel aan heb en wat ik niet in andere amps hoor. Heb de Steve Morse en SE niet getest maar ben benieuwd. Als die SE echt doet wat Orpheo zegt dan verkoop ik alle 3 mijn tops en mn cabs meteen.

macwilliams
2 juni 2009, 00:00
Begin dan maar vast advertenties te maken dan.
:D

Henri H
2 juni 2009, 00:16
De Steve morse is zeker geen versterker voor 30min proberen. Ik heb er zelf een hele dag aan geweid. En zelfs nu vind ik soms weer prettige settings bij.
Pff, dan hoef je de SE al helemaal niet te testen die heeft dan veuls te veule knoppies.
Wat vond je dan "lichtelijk"tegenvallen?

Ik gaf in mijn revieuw ook aan dat hij fluisterstil ook nog groots moest klinken en dat doet hij met gemak.


Enne die 6100...Zeker als hij waarmaakt wat word beweerd dan lijkt het toch wel "de" amp:ok:Ik vond het clean, wat ik er in een minuut of 2 in heb proberen te draaien, een beetje zonder karakter. Gewoon clean, zeker niet slecht maar ook niet bijzonder.
Toen ik me 5 minuten tegen het 2e kanaal aan heb bemoeid kreeg ik er wel een steeds betere sound uit. Het 3e kanaal heb ik veel te weinig tijd ingestoken.
Ik was ook erg onder de indruk van de 5150 op dat moment en had een beetje zoiets van: Laat maar zitten al die knopjes.
Op de 5150 was het inprikken en ik had gelijk m'n sound.
Dat is toch wel een beetje meer mijn ding.
De Steve Morse en de SE zijn wel degelijk hele goede amps maar vooral bedoeld om veel sounds mee te produceren.


Qua sound maakt de 6100 waar wat er gezegd wordt. Het is een erg goeie amp met echt verschillende voicings. Het clean is behoorlijk sprankelend (zeker voor een Marshall). Kanaal 2 is echt erg lekker. Helaas zijn de 3 voicings niet schakelbaar met voet pedaal of midi. Het 3e kanaal vond ik veel te compressed. Behoorlijk high gain.

Ik heb de LE combo gehad. In de paar jaar dat ik hem gehad heb, heb ik hem wel 2 x moeten laten repareren. Ik zou het ook niet aandurven er mee op het podium te gaan staan. Vaak moet hij 2 keer aangezet worden, omdat het midi gedeelte niet goed opstart en dus crashed. De hele amp doet dan niet veel meer.

Het is al eerder gezegd (door Tristan dacht ik). Een Plexi met een overdrive is echt een goeie combi. Toen ik mijn CMW Plexi+ kreeg, dacht ik een 1-trick pony te krijgen. Maar niets is minder waar. Het is de meest veelzijdige amp die ik ooit gehad heb. Veelzijdiger dan de 6100 in ieder geval. Het meest opvallend van de Plexi+ is dat juist het clean zo mooi is.

Ik heb ondertussen de 6100 van Dingeman gekocht, moet hem alleen nog in de Koekstad zien te krijgen. ;) Dat gaat helemaal goed komen trouwens.

Ik hoop voor mij dat de combo die jij hebt gehad een slecht exemplaar is geweest.

Er is een heel goed youtube filmpje waarin een JCM 800 en een 6100 met elkaar vergeleken worden en die klinken toch behoorlijk identiek.

Als het clean nou net zo goed is als iedereen zegt dan zal me het 3e kanaal worst wezen. :)
Het blijft een beetje een gok maar gelukkig is het geen €2500+.

Ik heb nog wel een vraagje over die CMW Plexi+ van jou.
Is dat ook een channelswitcher, en hoe bedoel je dat ie zo veelzijdig is?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het een éénkanaals versterker was.
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan tapdansen op het podium.
Ik wil b.v. van een leadsound met boost en delay met 1 druk op de knop naar een clean met chorus en reverb.
Nou weet ik dat dit ook wel kan met midi apparatuur van b.v. Axess Electronics maar dan betaal je alleen voor de switcher/loopers al honderden euro's.

Orpheo
2 juni 2009, 07:49
ik wil nogmaals erop wijzen dat

a: we toen in het highgain -hok stonden
b: er heel veel trash-zooi om ons heen was
c: de amp echt niet goed ingesteld stond, omdat er gewoon weinig tijd was.

Ik snap echt niet dat je het clean van de SE 'maar clean' kunt vinden, zeker als je dan bijvoorbeeld de 5150 III, JVM, Hook captain en bogner probeert en sommigen al bejubeld. De engl doet daar totaal niet voor onder vinden Mac en ik, en het is echt niet zo dat we ons met een kluitje het riet in hebben laten sturen.

Henri H
2 juni 2009, 08:09
Eigenlijk stond van te voren al vast voor mij dat het geen ENGL zou worden omdat het gewoon mijn ding niet is, en ik vind ze lelijk. Zie ook m'n openingspost.
Ik wilde de Steve Morse nog een kans geven omdat:
- ie er nog enigszins beschaafd uitziet
- ie veel opties heeft (midi, 2 master volumes, 2 schakelbare en programmeerbare FX loops, etc.)
- ie niet al te duur is
- Steve Morse een goeie gitarist is. ;)

De SE was 'm sowieso niet geworden, gewoon omdat ik hem lelijk en duur vind.
No offense Orpheo. ;)

Het clean v.d. SE zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de Steve Morse maar zoals ik al zei, ik heb in 2 minuten geprobeerd er een goeie clean uit te halen wat best gelukt is maar ik vond het niet speciaal.

De HOOK heeft het beste clean wat ik ooit gehoord heb maar de 5150 kan daar best aan tippen vind ik. Ik realiseer me dat ik nu wat discussie uitlok misschien, maar ik vond de 5150 III echt een hele goede versterker, helemaal mijn ding.

macwilliams
2 juni 2009, 08:34
Tjah, uiterlijkheden. Ik heb me eroverheen gezet. Ik dacht echt dat ik een marshall man was maar dat was omdat ik verblind was door het uiterlijk. Het is duidelijk dat er voor mij maar een marshall is. Maar dan zal ik in een metul band moeten spelen.

Ik vond de steve morse echt spuug en spuug lelijk. Ik heb ook geen idee wie de beste man is? Hoe dan ook daardoor was ik dus objektief t.o.v de versterker.

Orpheo
2 juni 2009, 13:43
Eigenlijk stond van te voren al vast voor mij dat het geen ENGL zou worden omdat het gewoon mijn ding niet is, en ik vind ze lelijk. Zie ook m'n openingspost.
Ik wilde de Steve Morse nog een kans geven omdat:
- ie er nog enigszins beschaafd uitziet
- ie veel opties heeft (midi, 2 master volumes, 2 schakelbare en programmeerbare FX loops, etc.)
- ie niet al te duur is
- Steve Morse een goeie gitarist is. ;)

De SE was 'm sowieso niet geworden, gewoon omdat ik hem lelijk en duur vind.
No offense Orpheo. ;)

Het clean v.d. SE zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de Steve Morse maar zoals ik al zei, ik heb in 2 minuten geprobeerd er een goeie clean uit te halen wat best gelukt is maar ik vond het niet speciaal.

De HOOK heeft het beste clean wat ik ooit gehoord heb maar de 5150 kan daar best aan tippen vind ik. Ik realiseer me dat ik nu wat discussie uitlok misschien, maar ik vond de 5150 III echt een hele goede versterker, helemaal mijn ding.

Ik snap het hoor, ik wil alleen even aangeven dat het beeld dat sommigen hebben gekregen op de meeting omtrent de SE, niet echt een solide beeld is ;)

maar goed, als jij er helemaal happy mee bent, daar gaat het toch om? :) Ik zal net zo hard door de kamer jumpen als je een 5150 III hebt, als dat je een HOOK of powerball of triamp van H&K koopt.

Henri H
2 juni 2009, 14:14
Een amp testen op een meeting terwijl Pannekoek en TimmU alle twee enorm stonden te blazen met de KK en TR, is geen goed idee. ;)

In tegenstelling tot Lex vond ik wel dat je er op een gegeven moment wel een lekkere rock/hardrock sound indraaide voor mij.
Ook het clean was dik in orde.

Orpheo
2 juni 2009, 17:33
Een amp testen op een meeting terwijl Pannekoek en TimmU alle twee enorm stonden te blazen met de KK en TR, is geen goed idee. ;)

In tegenstelling tot Lex vond ik wel dat je er op een gegeven moment wel een lekkere rock/hardrock sound indraaide voor mij.
Ook het clean was dik in orde.

Jij hebt ook wat langer gespeeld dan Lex :soinnocent:

maar goed, de Engl valt voor jou af, omdat je 'm lelijk vindt :D (geweldig droge reden btw :D )

Les Paul R8
2 juni 2009, 17:44
Ik heb ondertussen de 6100 van Dingeman gekocht, moet hem alleen nog in de Koekstad zien te krijgen. ;) Dat gaat helemaal goed komen trouwens.

Ik hoop voor mij dat de combo die jij hebt gehad een slecht exemplaar is geweest.

Er is een heel goed youtube filmpje waarin een JCM 800 en een 6100 met elkaar vergeleken worden en die klinken toch behoorlijk identiek.

Als het clean nou net zo goed is als iedereen zegt dan zal me het 3e kanaal worst wezen. :)
Het blijft een beetje een gok maar gelukkig is het geen €2500+.

Ik heb nog wel een vraagje over die CMW Plexi+ van jou.
Is dat ook een channelswitcher, en hoe bedoel je dat ie zo veelzijdig is?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het een éénkanaals versterker was.
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan tapdansen op het podium.
Ik wil b.v. van een leadsound met boost en delay met 1 druk op de knop naar een clean met chorus en reverb.
Nou weet ik dat dit ook wel kan met midi apparatuur van b.v. Axess Electronics maar dan betaal je alleen voor de switcher/loopers al honderden euro's.

Soundwise is de 6100 prima in orde, maar er zit gewoon erg veel electronica op een kleine oppervlakte. Dat zorgt voor veel warmte en daardoor gaan er makkelijk veel dingen kapot. Ik heb deze verhalen meer gelezen/gehoord. Ik hoop dat jij er geen last van krijgt.

De Plexi+ is niet een echt channelswitcher, al heb je op de ouderwetse manier wel 2 kanalen tot je beschikking.
De veelzijdigheid zit hem er in dat hij gewoon met elke gitaar waanzinnig klinkt, zowel clean als met drive. Vaak heb ik hem met een behoorlijke rand ingesteld en draai ik de volumeknop van de gitaar terug om clean te krijgen. Maar je kan hem ook clean instellen en met een overdrive in de drive duwen. Klinkt ook super.
Meestal gebruik ik geen of erg weinig effecten, dus tapdansen zit er bij mij niet zo in. Maar met een G-lab of zo zou je e.e.a. een stuk veelzijdiger kunnen maken met effecten. Je zou dan ook de 2 Plexi+ kanalen als echte separate kanalen kunnen gebruiken. Zelf heb ik die behoefte niet. Doe mij maar een Les Paul zo de Plexi in.....

Solidkick
2 juni 2009, 20:06
Hey, gefeli met je nieuwe amp.
Top dat je de Mesa tip nog hebt opgevolgd met een testje.
Typisch zo'n geval van onbekend maakt onbemind.
Rock on!

Henri H
2 juni 2009, 20:55
Thx, ik moet nog wel even afwachten, ik krijg hem pas over een paar weken op z'n vroegst.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 22:40
Gefeliciteerd met de amp! Wel foto's posten hè. En als het kan natuurlijk ook de sounds.
Nu moet ik nog aan de nieuwe amp (maar het wordt een laag-vermogen thuisbak).

sjaak1990
3 juni 2009, 00:00
Ben benieuwd wat je ervan vind, ik hoop dat het de amp voor jou is. Ik heb er een tijd geleden bijna 1 gekocht maar hij was net te snel verkocht :)

Henri H
3 juni 2009, 09:55
@LM: Thx, ik zal t.z.t. eens kijken of ik wat sounds en foto's kan uploaden.
Wat betreft laag vermogen thuisbak: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122944

@sjaak: Ik hoop ook dat het DE amp is voor mij, afwachten.
Ik heb op ebay wereldwijd gezocht maar er is er geen één te koop.
Blijkbaar zijn ze vrij zeldzaam.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.

Henri H
4 juni 2009, 11:34
Ik heb dus de 6100 gekocht maar heb het volgende "probleem": Ik heb dus nu 3 Marshall tops; JCM 800, JVM en 6100 (de laatste moet ik nog krijgen, hopelijk volgende week).
Vorige week zag ik een Soldano SLO 100W head op ebay staan, in Ierland.
Ik heb de verkoper toen een berichtje gestuurd maar kreeg geen antwoord tot gisteren, terwijl ik de 6100 al gekocht had.
Nu zit ik te twijfelen; zo gauw als de 6100 binnen is de JVM verkopen en de Soldano alsnog kopen en daarna de 6100 (of JCM 800) weer verkopen?
Drie tops wordt me teveel, laat staan 4!

De SLO lijkt me persoonlijk, samen met de Ecstacy en de HOOK (en misschien ook wel de 6100?) de ultieme rock/old skool-metal-versterker.
Ik las op Harmony Central dat de FX loop behoorlijk toon zuigt maar bij de latere versies zou dat probleem opgelost zijn?
Het bouwjaar van deze Soldano is mij niet bekend.
Edit: het serie nummer is: 06/834
Edit 2: 06 schijnt het bouwjaar te zijn, de rest is gewoon het volgnummer.
Er zijn trouwens erg weinig goede youtube filmpjes te vinden van deze amp.
Ik kan hem voor €2100,- incl. shipping, veilig via ebay overnemen.

Wat vinden jullie?

robert-gitarist
4 juni 2009, 12:52
Verkoop die 6100 door aan mij? :D ;)

Maare gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik had die 6100 ook nogeven op het oog op marktplaats maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil nemen (DSL50/6100) dus ik kiek nog ff'kes.
Enne ook nog een Soldano op het oog? Je hebt echt een luxe probleem haha :crazyhappy::seriousf:

Gas, zeg ik Henri, gas!!

Jimwoud
4 juni 2009, 13:21
Ik denk dat je met die Soldano een heel stuk blijer gaat zijn dan die 6100. Is ook van een heel andere orde uiteraard. Als je het geld hebt, koop die SLO en verkoop degene die je niet bevalt door. Ik denk dat je dat Robert blij kunt maken met die 6100, hehe.

succes

@ Robert: Zie mijn sig.

Henri H
4 juni 2009, 13:59
Verkoop die 6100 door aan mij? :D ;)

Maare gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik had die 6100 ook nogeven op het oog op marktplaats maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil nemen (DSL50/6100) dus ik kiek nog ff'kes.
Enne ook nog een Soldano op het oog? Je hebt echt een luxe probleem haha :crazyhappy::seriousf:

Gas, zeg ik Henri, gas!!Thx Robert, wie weet kun je de 6100 van me overnemen, haha. Geen interesse in de JVM? ;)


Ik denk dat je met die Soldano een heel stuk blijer gaat zijn dan die 6100. Is ook van een heel andere orde uiteraard. Als je het geld hebt, koop die SLO en verkoop degene die je niet bevalt door. Ik denk dat je dat Robert blij kunt maken met die 6100, hehe.

succes

@ Robert: Zie mijn sig.Ken jij de Soldano en de 6100?
Ik heb ze beide nog nooit bespeeld maar ze lijken allebei erg goed en inderdaad, de Soldano is in ieder geval van een andere prijsklasse.

iWishmaster
4 juni 2009, 14:44
Tja, moeilijke keus. Misschien is dit een optie koop 1 veelzijdige amp, waarmee je eigenlijk alles kunt (de 6100 of je houdt je JVM hiervoor) en dan 1 amp die minder veelzijdig is, maar precies dat ene geluid heeft dat je mist. Soldano zou kunnen, maar zou ik wel eerst even testen ...

robert-gitarist
4 juni 2009, 14:59
Thx Robert, wie weet kun je de 6100 van me overnemen, haha. Geen interesse in de JVM? ;)

Henri, je weet hoe ik over de JVM denk ;) gave bak maar too much for me. 2/3 kanalen heb ik meer dan genoeg aan. 2 heb ik sowieso nodig. Zal wel erg stoer staan hé, die 3 Marshall heads :D
Is het trouwens mogelijk dat als je die 6100 hebt, om eens te komen luuster'n? Misschien kan ik dan nog gerichter gaan kijken welke top nou het beste bij mij past :)

Jimwoud
4 juni 2009, 16:09
Ken jij de Soldano en de 6100?
Ik heb ze beide nog nooit bespeeld maar ze lijken allebei erg goed en inderdaad, de Soldano is in ieder geval van een andere prijsklasse.

Ik heb die Soldano 1 of 2 keer getest, iig Avenger, Hot Rod 50 en de SLO100. Voor mij dé versterker. Maar eerlijk gezegt ben ik een SLO100 niet waard. hehe. Hot Rod of Avenger zou kunnen. Zijn toch wat betaalbaarder.
6100 heb ik eens thuis gehad, geleend van een vriend van m'n pa en was er niet zo onderste boven van. Kan zijn dat de buizen oud waren etc. Denk dat het een goede versterker is, maar denk niet dat hij (veel) beter is als een JVM.

macwilliams
4 juni 2009, 16:40
Waarom wil je van die JVM af eigenlijk? Daar zit de jcm 800 sound toch ook in? Of krijg je die er toch niet uit? Ik vond hem best wel te gek klinken zolang hij maar een beetje hard stond.

Ace 1.15.19
4 juni 2009, 16:49
Een 6100 is een super amp, ik heb zelf de zwarte head. Er zitten verrassend veel mogelijkheden op. Niet zo uitgebreid als de JVM, die heeft naar mijn idee gewoon té veel opties. Crunch-kanaal is mijn favoriet. :cooler:

Voor meer informatie: zie mijn topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108548).

casper innosence
4 juni 2009, 17:11
Ik heb dus de 6100 gekocht maar heb het volgende "probleem": Ik heb dus nu 3 Marshall tops; JCM 800, JVM en 6100 (de laatste moet ik nog krijgen, hopelijk volgende week).
Vorige week zag ik een Soldano SLO 100W head op ebay staan, in Ierland.
Ik heb de verkoper toen een berichtje gestuurd maar kreeg geen antwoord tot gisteren, terwijl ik de 6100 al gekocht had.
Nu zit ik te twijfelen; zo gauw als de 6100 binnen is de JVM verkopen en de Soldano alsnog kopen en daarna de 6100 (of JCM 800) weer verkopen?
Drie tops wordt me teveel, laat staan 4!

De SLO lijkt me persoonlijk, samen met de Ecstacy en de HOOK (en misschien ook wel de 6100?) de ultieme rock/old skool-metal-versterker.
Ik las op Harmony Central dat de FX loop behoorlijk toon zuigt maar bij de latere versies zou dat probleem opgelost zijn?
Het bouwjaar van deze Soldano is mij niet bekend.
Edit: het serie nummer is: 06/834
Er zijn trouwens erg weinig goede youtube filmpjes te vinden van deze amp.
Ik kan hem voor €2100,- incl. shipping, veilig via ebay overnemen.

Wat vinden jullie?

Ik denk dat een 2100 euro voor n SLO geen slechte prijs is. IK speel zelf n Avenger, en ik ben nog steeds helemaal verliefd op dat ding. En ik denk zeker dat die een goed rock/oldschoolmetal sound kan geven, dat is ook waar ik m voor heb gekocht. Ik was die metal sound uit de recto spuugzat. Daarbij, de Soldano is veelzijdig door zn eenvoud. Ik zie onze gitarist vaak "stoeien" over welk kanaal/instelling ie nou toch vetter vind op zn 2ch Dual recto, en dan kijk weer naar de Soldano, en denk, tja, t kan zo veel makkelijker.

Overigens, mocht die 800 het veld ruimen, die zou ik dr graag nog es bij hebben :) (mits ik t financieel trek..)

Henri H
4 juni 2009, 19:37
Tja, moeilijke keus. Misschien is dit een optie koop 1 veelzijdige amp, waarmee je eigenlijk alles kunt (de 6100 of je houdt je JVM hiervoor) en dan 1 amp die minder veelzijdig is, maar precies dat ene geluid heeft dat je mist. Soldano zou kunnen, maar zou ik wel eerst even testen ...Testen is lastig, de Soldano bevindt zich in Ierland.
Voordat ik de JCM 800 weg doe moet er wel heel veel gebeuren hoor, maar de Soldano lijkt me veelzijdig genoeg, 2 kanalen die allebei super zijn lijkt me meer dan voldoende.


...
Is het trouwens mogelijk dat als je die 6100 hebt, om eens te komen luuster'n? Misschien kan ik dan nog gerichter gaan kijken welke top nou het beste bij mij past :)Ja hoor, zo gauw als ik hem heb, ben je de eerste die het hoort.
Lekker een avondje GAS'n. ;)


Ik heb die Soldano 1 of 2 keer getest, iig Avenger, Hot Rod 50 en de SLO100. Voor mij dé versterker. Maar eerlijk gezegt ben ik een SLO100 niet waard. hehe. Hot Rod of Avenger zou kunnen. Zijn toch wat betaalbaarder.
6100 heb ik eens thuis gehad, geleend van een vriend van m'n pa en was er niet zo onderste boven van. Kan zijn dat de buizen oud waren etc. Denk dat het een goede versterker is, maar denk niet dat hij (veel) beter is als een JVM.OK, dan heb je het dus uit de eerste hand die info, thx.
Ik twijfel ook heel erg of ik zo'n Soldano nou wel "waard ben", maar aan de andere kant, zoals MacWilliams het zegt: "gewoon omdat ik het mooi vind, voor de heb, ik ben ook heel hebberig." ;)
Ik speel nog wel in een bandje maar da's ook "maar" hobby.


Waarom wil je van die JVM af eigenlijk? Daar zit de jcm 800 sound toch ook in? Of krijg je die er toch niet uit? Ik vond hem best wel te gek klinken zolang hij maar een beetje hard stond.De JVM is best een goede versterker, maar ik vind het crunch geluid, met name met de master onder de 2, niet echt lekker klinken.
Daarboven komt ie wel tot leven, maar blijft een beetje dynamiek-loos.
Gisteren in de oefenruimte heb ik hem expres wat harder gezet, net boven de 2, en ik heb een heerlijk avondje gehad.
De rest v.d. band vond het wat minder geloof ik. :chicken:


.....
Overigens, mocht die 800 het veld ruimen, die zou ik dr graag nog es bij hebben :) (mits ik t financieel trek..)Er staat er ééntje te koop op Gitaarmarkt. Volgens mij is tie van Ieme (ook van dit forum).

Henri H
4 juni 2009, 22:17
Een 6100 is een super amp, ik heb zelf de zwarte head. Er zitten verrassend veel mogelijkheden op. Niet zo uitgebreid als de JVM, die heeft naar mijn idee gewoon té veel opties. Crunch-kanaal is mijn favoriet. :cooler:

Voor meer informatie: zie mijn topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108548).Hé, dat is een topic van bijna precies zo'n jaar geleden, grappig.
Het schijnt dat er wel degelijk ook een (kwaliteits)verschil tussen de blauwe en de zwarte versie zit.
De blauwe versies zijn de Limited Editions (LE) en de zwarte zijn de LM's (weet niet meer precies maar de M staat voor Modified dacht ik).
De blauwen hebben EL34 eindbuizen, de LM's 5881's (als ik het goed gelezen heb op Harmony Central)
De LE's hebben ook betere, hoogwaardige componenten dan de LM's.

Ze willen nog wel 's haperen schijnt het, reparatie kan een ramp zijn omdat ze zo ingewikkeld zijn.
Alleen daarom zou je al een Soldano of een 5150III willen......

sjaak1990
4 juni 2009, 22:38
5150 is ook niet geweldig op laag volume. Vond hem zelf als hotrodded marshall een beetje tegevallen zonder boost ervoor. Iets wat de amp wel echt nodig heeft, dat hoor je duidelijk. Toch te fizzy naar mijn smaak, gain op 3-5 en echt niet hoger dan 5.

Jij zoekt DE amp voor jezelf. Als ik jou was zou ik een SLO testen en als het is wat je verwacht (of meer) hem dan kopen!

Ace 1.15.19
4 juni 2009, 23:38
De blauwen hebben EL34 eindbuizen, de LM's 5881's (als ik het goed gelezen heb op Harmony Central)
Pre-amp buizen zijn nog de orginele. Eindbuizen zijn al een keer vervangen. Er zitten nu Svetlana's in. Welk type weet ik niet, ik ben niet zo thuis in buizen. :p


Ze willen nog wel 's haperen schijnt het, reparatie kan een ramp zijn omdat ze zo ingewikkeld zijn.
Er zit gruwelijk veel in die amp, maar problemen heb ik er tot nu toe nog niet mee gehad.
*afkloppen...*

Is echt een super aankoop geweest. Het was mijn eerste buizenbak, en die gaat ook niet zomaar weg!

Henri H
4 juni 2009, 23:54
Ik heb de verkoper in Ierland uitgelegd hoe de situatie er voor staat.
Ik ben erg benieuwd naar de 6100, kan nie wachten nie. :crazyhappy:

Uiteindelijk gaat die Bogner en de Soldano er misschien wel komen. :D
Al is het maar voor de heb. ;)
Maar jullie hebben wel gelijk, eerst testen lijkt me wel verstandig.
Dan moet ik maar 's een keertje naar Boekel ofzo.
Misschien ben ik na het testen wel helemaal gedesillusioneerd, wie weet?

Ace 1.15.19
4 juni 2009, 23:55
Maar Huisjes, jij hebt toch altijd zo'n blauwe 6100 combo gehad? (een 6101 heet het dan volgens mij)

Henri H
5 juni 2009, 00:03
Nee, dat was een JCM 800 4212, 2x12 50W combo.
Die heb ik een half jaar geleden ingeruild voor een USA Strat.
De top versie ervan heb ik nog steeds, de 2205, 50 W, nagenoeg identiek aan de combo.
Jij wilde hem toen nog kopen toch?
Maar je had de 6100 al? Was de combo evt. als backup bedoeld?

Ace 1.15.19
5 juni 2009, 00:22
Nee, dat was een JCM 800 4212, 2x12 50W combo.
Die heb ik een half jaar geleden ingeruild voor een USA Strat.
De top versie ervan heb ik nog steeds, de 2205, 50 W, nagenoeg identiek aan de combo.
Jij wilde hem toen nog kopen toch?
Maar je had de 6100 al? Was de combo evt. als backup bedoeld?
Ja dat klopt dat was ik. Ik dacht even dat het 6101 was. Ik wilde er inderdaad een combo'tje bij als backup.

Henri H
5 juni 2009, 00:28
Ah, vandaar. :)
Heb je ondertussen al een backup gevonden?

Ace 1.15.19
5 juni 2009, 00:30
Ik heb toen een tijdje zitten snuffelen naar een JCM 800. Onlangs had Kim Wilson zijn JTM 60 te koop staan. Op dat moment had ik even een tekort aan centen. Toen ik weer poen had was het ding jammergenoeg al verkocht. Nu zit ik te kijken voor een Peavey Deuce top met een 2x12" eronder. Denk dat dat wel iets wordt.

Henri H
5 juni 2009, 09:22
Een Peavey Deuce top? Ik kon alleen maar combo's vinden toen ik net even zocht.
Weet je zeker dat er ook top-uitvoeringen hiervan zijn?

Het schijnt dat de 6100 op laag volume ook redelijk goed blijft klinken, klopt dat?
In m'n gitaarhok thuis, kan ik wel een beetje herrie maken maar de master komt niet boven de anderhalf.
Met de JCM 800 al helemaal niet.
Vrijdag 's morgens (nu dus :D) ben ik alleen thuis en trek ik hem wel 's open, da's wel heerlijk. :rockon:

Ace 1.15.19
5 juni 2009, 12:12
Een Peavey Deuce top? Ik kon alleen maar combo's vinden toen ik net even zocht.
Weet je zeker dat er ook top-uitvoeringen hiervan zijn?
Die krengen waren zo godsgruwelijk zwaar dat die best veel gehalveerd zijn (gewoon door de mensen zelf) om van een combo een top te maken. Van orgine is het dus inderdaad een combo.


Het schijnt dat de 6100 op laag volume ook redelijk goed blijft klinken, klopt dat?
Dat klopt. Gisteren rond de klok van 23:45 uur heb ik nog even gespeeld. Zo laat kan je natuurlijk niet je master op 7 gooien, dus ik heb het netjes gehouden. Eigenlijk verbaasde hij mij hoe goed het beestje klonk.

Henri H
9 juni 2009, 14:24
Helaas is m'n 6100 nog steeds niet binnen. :(
Maar ik heb nog wel even geduld.

Ik had nadat ik bericht had ontvangen van Scott Splawn, de moed niet direct opgegeven v.w.b. Splawn amps, maar had ook nog een mailtje naar Soundsgreatmusic (www.soundsgreatmusic.com) gestuurd, met de vraag of het misschien mogelijk is, om een aantal amps naar b.v. v.d. Haar of Feedback te sturen, zodat ik ze daar zou kunnen testen.
Ik kreeg daarnet een mailtje terug met de volgende tekst:


Hi Henri

Apologies for the late reply. At this time we are unable to ship amps into Europe for the purpose of demo’s. I realize this is inconvenient but due to the costs involved it is not possible to do so at the current time.

Thanks and regards,

Ben

Dit gaat 'm dus niet worden ben ik bang.

Nog een andere vraag: gisteren heb ik met m'n single coil Strat op m'n JCM 800 (2205) zitten te spelen en dat klinkt echt super op beide kanalen.
Op het scheurkanaal heb ik eigenlijk net niet genoeg gain voor b.v. Metallica nummers. Een tubescreamer doet wel wonderen maar een gitaar met humbuckers klinkt dan toch vetter uiteraard.
Met de Strat heb ik uiteraard ook een compleet andere sound.
Als ik echter m'n LP Standard (met humbuckers) op het cleane kanaal gebruik, dan klinkt dit voor geen meter, terwijl de Strat super klinkt.
Herkennen jullie dit, en zo ja, valt er iets aan te doen?
Als ik de JCM 800 nl. op het cleane kanaal ook goed kan laten klinken met m'n LP Standard, dan heb ik eigenlijk wat ik zoek.

Nielsje
9 juni 2009, 14:34
coil-tap op je les paul?
Of je koopt een PRS CE-22, die van Robbert vind ik lekker veelzijdig. Toegegeven: minder karakter, maar wel een ideale gig-gitaar.

Henri H
9 juni 2009, 14:38
No offense Niels, maar PRS heb ik helemaal niks mee.
Ik heb wel een Music Man Axis waarvan ik de humbuckers kan splitten en dat werk ook prima, maar ik zou ook graag de Les Paul willen gebruiken.
Een coil tap op m'n LP zie ik niet zo zitten.

Nielsje
9 juni 2009, 14:39
Nou ja.. je kan je bucker van je Music man eens in een je les paul monteren..

Henri H
9 juni 2009, 14:46
Ja, maar dat levert 99% zeker niet het gewenste resultaat op, omdat de DiMarzio's v.d. Axis ook oversturen, tenzij je ze enkelspoelig schakelt.

macwilliams
9 juni 2009, 16:44
Als je nu een mooie bucker in je lp stopt en push/pull als tone pot gebruikt zie je er ook niks van.

Henri H
9 juni 2009, 17:06
Als je nu een mooie bucker in je lp stopt en push/pull als tone pot gebruikt zie je er ook niks van.Dat is nog wel een idee....misschien....

E-J
9 juni 2009, 17:20
Wat bedoel je precies met

'met de Les Paul klinkt het (clean kanaal) voor geen meter' ?

Wat mis je precies? Overstuurt het cleane kanaal snel, klinkt het te plat of...? Wat voor pickups zitten er in je Les Paul?

marter544
9 juni 2009, 17:28
Push/pull icm. met coilsplit, dat is echt een uitkomst, ik heb hetzelfde, en krijg zo een heerlijk heldere doch warme clean.

Michael AE
9 juni 2009, 17:42
Wat voor Les Paul heb je, als ik vragen mag?

Nielsje
9 juni 2009, 17:46
Ja, maar dat levert 99% zeker niet het gewenste resultaat op, omdat de DiMarzio's v.d. Axis ook oversturen, tenzij je ze enkelspoelig schakelt.


Als je nu een mooie bucker in je lp stopt en push/pull als tone pot gebruikt zie je er ook niks van.


Dat is nog wel een idee....misschien....

Mjah, dat bedoelde ik dus ook..

macwilliams
9 juni 2009, 19:17
Mjah, dat bedoelde ik dus ook..

Dat dacht ik ook al wel. Maar voor de zekerheid :D

robert-gitarist
9 juni 2009, 19:24
Ja hoor, zo gauw als ik hem heb, ben je de eerste die het hoort.
Lekker een avondje GAS'n. ;)

Sweet! Zou tof zijn joh :)
Ik zal je btw nog even een mailtje terug sturen over die mini-mini-meet ;)
Ben zeer benieuwd 6100 vs. DSL50. Zou zeker helpen bij mijn keuze :)

Henri H
9 juni 2009, 19:30
Ja, ik ben niet zo snel van begrip. :dontgeti: :makeup:
Ik zag inderdaad al een LP met zo'n lelijke schakelaar ergens tussen de overige pots weggemoffeld. Het is een idee idd.

@EJ NL: Ik krijg inderdaad een soort van oversturing en het klinkt erg plat allemaal. Er zitten voor zover ik weet burstbuckers in m'n LP Standard.
Met de Strat en Axis (single coil stand) klinkt het wel mooi sprankelend en helder met een heel licht randje.

@Michael: Ik heb een Gibson LP Standard met de standaard burstbuckers volgens mij.
Ik vind de gitaar geweldig klinken en spelen, dus andere elementen hoeft voor mij niet echt.
Is het mogelijk om deze elementen te splitten met een push/pull?

@Marter: Gebruik jij ook een JCM 800 met een LP zoals ik heb?
M.a.w. zijn de burstbuckers splitbaar?

macwilliams
9 juni 2009, 19:46
Burstbuckers zijn niet splitbaar. Je zou ook kunnen overwegen eens een uitfase schakeling erin te kwakken.

Michael AE
9 juni 2009, 21:58
@Michael: Ik heb een Gibson LP Standard met de standaard burstbuckers volgens mij.
Ik vind de gitaar geweldig klinken en spelen, dus andere elementen hoeft voor mij niet echt.
Is het mogelijk om deze elementen te splitten met een push/pull?

Zoals mijn voorganger al zei is dat niet mogelijk inderdaad.

Ik had ook altijd een probleem met de clean sound van mijn LP Classic. Toen ik een R9 kocht was dat probleem over, want die klinkt clean echt prachtig.

Nu zijn er volgens mij een aantal redenen waardoor dat komt, maar een belangrijke factor is de brug van (volgens mij) aluminium. Die geeft meer hoog zonder aan laag of midden te verliezen en daardoor krijg je clean gewoon een veel bruikbaardere sound. Misschien iets om te proberen?

Henri H
9 juni 2009, 23:33
Michael, is de brug op een R9 dan van aluminium?
Volgens mij is de mijne van nikkel/chroom o.i.d.?

Michael AE
10 juni 2009, 00:37
Yep, licht gewicht aluminium. Geeft een groot verschil, maar is wel smaakgebonden en is helemaal geen garantie voor succes. Misschien voor jou wel een goede oplossing, maar dat zou je eigenlijk zelf moeten testen. ;)

Henri H
12 juni 2009, 19:01
Ik heb Chris gevraagd of er misschien een modificatie mogelijk is waardoor beide elementen goed klinken.
Hij dacht van wel, maar ik moet nog even wachten op definitief bericht.
Straks heb ik 3 te gekke versterkers. :crazyhappy:

Ik heb ook een filmpje op youtube gezet:

Zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123958)

Henri H
17 juni 2009, 08:38
De 6100 is binnen :cheerup: :cheerup:

http://img150.imageshack.us/img150/861/afb081.jpg

Samen met z'n broertjes: :supercool:

http://img150.imageshack.us/img150/5430/afb082.jpg

De eerste indruk na één avondje prutsen: leuke versterker met een betere crunch (2e kanaal) dan de JVM lijkt het.
Dit is dan ook z'n sterke punt denk ik.

Het cleane kanaal vind ik tot nu toe wat tegenvallen, hij blijft wel goed clean, maar het is een beetje een droge sound vond ik, niet dat sprankelende waar ik een beetje op gehoopt had. De bright switch leek het gisteravond niet of nauwelijks te doen.
Ook moest het cleane kanaal in verhouding erg hard gezet worden om hetzelfde volume te behalen als het 2e en 3e kanaal. Dit is bij de JVM ook wel een beetje zo.

Het 3e kanaal met gainboost, klinkt nagenoeg hetzelfde als het 2e kanaal in C-mode.
De contour knop (midscoop?) geeft je opeens veel minder volume en een lelijke sound. Met de contour knop uit en de gainboost aan, krijg je een goeie (vintage) metal sound, welke met m'n Maxon OD808 nog net even een opdonder kan gebruiken.
De Gain pot van het 2e en 3e kanaal moet je niet helemaal opendraaien lijkt het, standje 7 - 8 maximaal anders "verzuipt" het geluid. Met de tubescreamer komt ie dan weer een beetje tot leven.

Op zich zou ik best tevreden kunnen zijn met deze amp maar ik had er eerlijk gezegd iets meer van verwacht.

Op dit moment denk ik dat de JVM een iets betere clean heeft.
Tevens zijn OD1 en OD2 (kanaal 3 en 4) beter gevoiced dan kanaal 2 in C-mode en 3 met gain boost.
Het crunch van de 6100 is beter dan dat van de JVM maar minder dan de JCM 800.

In eerste instantie had ik getest op de 100W stand, later heb ik nog een kwartiertje op 25 Watt getest, dit leverde (uiteraard) een aanzienlijk volume verschil op met toch best een goeie sound, niet echt minder dan op 100W.

Conlusie: de 6100 gaat er waarschijnlijk weer uit, maar ik wacht er nog even een paar weken mee.
De FX loop heb ik nog helemaal niet onder handen gehad bijv.
Omdat het crunch (behoorlijk) wat beter is/lijkt dan het crunch v.d. JVM, en omdat ik die sound toch eigenlijk het belangrijkste vind, kan het zijn dat ik de JVM toch weg doe...... twijfels, twijfels.

Of: luxe probleem. :D

Anyway, de situatie is in ieder geval gunstiger dan zo'n 3 jaar geleden, toen m'n enige versterker (JCM 800 combo) kapot ging, en ik geen backup had, maar wel moest optreden. Dat was stressen.

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2009, 08:47
Even een wat respectloze vraag hoor, maar:
Waarom koop je er een amp bij, als je er niet helemaal tevreden over bent?
Ik zou zeggen, schop ze alledrie op marktplaats, en koop er 1 waanzinnige voor in de plaats?

interessander
17 juni 2009, 08:54
Of koop er een kast bij en ga voor een dual amp setup?

Henri H
17 juni 2009, 09:05
Even een wat respectloze vraag hoor, maar:
Waarom koop je er een amp bij, als je er niet helemaal tevreden over bent?
Ik zou zeggen, schop ze alledrie op marktplaats, en koop er 1 waanzinnige voor in de plaats?Ik heb de amp "op de gok" gekocht omdat ik hem niet eenvoudig kon testen vanwege de afstand.
De JCM 800 gaat sowieso niet weg wat mij betreft, deze heeft de beste crunch/drive die ik ken, misschien wel beter dan de HOOK. :chicken:
Maar wellicht dat zowel de JVM als ook de 6100 MP "opgeschopt" worden.


Of koop er een kast bij en ga voor een dual amp setup?Nee, geen optie. Wel heel leuk natuurlijk, zo heb je de beste sounds, maar in een kroeg, waar we met de band het meeste spelen is het niet te doen.
Domweg te weinig ruimte.
Ik ben wel van plan om hiermee wat te gaan experimeteren voor thuis en misschien de grotere podia.

Kim Wilson
17 juni 2009, 09:10
Of je koopt nog wat cabs, een paar grote lampen en een handvol lege tops en je gaat voor het echte werk:

http://www.bbc.co.uk/berkshire/content/images/2006/07/10/rick_whiteamps_416x300.jpg


:D

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2009, 09:12
Ik heb heel lang een dual amp-setup gehad (2203 en een Deluxe Reverb kloon)
en het is erg leuk, maar zo veel gedoe...ook al lieten de podia het wel toe, (of soms niet maar deed ik het gewoon) je wordt er als je veel speelt echt wel snel beu van.

Nu ik mijn Hook heb, staat mijn 2203 zich al dik een jaar lang in een hoekje te schamen en stof te vangen. Ik moet zeggen, ik heb de 6100 ook gehad (1 maand lang wel!) dat ik er best mee uit de voeten kon, alleen het clean was inderdaad vrij plat.

Henri H
17 juni 2009, 09:31
Gebruik je met de HOOK nog een drive pedaaltje?
Weet je toevallig ook of de HOOK goed reageert op een tubescreamer, zodat ie toch die vette (vintage) metal sound krijgt?
Ik heb de HOOK enkel zonder pedalen (veel te kort) getest.
Deze versterker heeft toch misschien wel de beste clean en crunch in één.

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2009, 09:59
Ik heb nog nooit de neiging gehad om een drive voor de Hook te hangen.
Wel eens mijn footswitch vergeten, en toen met mijn Jeckyll & Hyde over het clean gespeeld. Beetje te modern voor mijn smaak, maar ik moest improviseren.
Er zit ook wel een TS-808 functie op de J&H, maar ik ben sowieso niet zo weg van dat ding. Wat versta je trouwens onder vintage metal, Judas Priest / Maiden etc?

Henri H
17 juni 2009, 10:09
O.a. Priest en Maiden inderdaad, maar het gaat mij hoofdzakelijk om de Ride the Lightning sound van Metallica, en evt. van Death Magnetic en Master of Puppets e.d. wat iets strakker/moderner klinkt.
Voor m'n coverband heb ik die sound maar bij één of twee nummers nodig, maar ik vind het ook gewoon lekker om af en toe 's lekker te hakken. :rockon:
Voor thuis kan ik altijd de JCM 800 pakken hiervoor.

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2009, 10:23
Ik zou het eens proberen met een EMG 81 ofzo en een V30 setup, maarja daar heb je ook niks aan:D Dat soort muziek speel ik bijna nooit op mijn Hook, het moet er vast wel uit te persen zijn maar daar heb ik de gitaren ook niet voor. Denk dat een simpele GE-7 in de loop een heleboel doet.

Henri H
18 juni 2009, 15:45
Gisteren heb ik o.a. de Bogner Ecstacy Classic getest. Zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124189)

Mijn conclusie: Ik vind 'm het geld niet waard, ondanks dat het de beste amp van de avond was.
Dus die valt hoogstwaarschijnlijk af voor mij.

De 6100 blijkt tot nu toe toch geen verkeerde aankoop, gisteravond kwam ie als beste uit de test wat mij betreft, ideaal ook voor in de kleine kroegjes, want op laag volume klinkt ie nog steeds erg goed.

Ik heb echter nog steeds de neiging om 's te kijken naar een Splawn Nitro/Quickrod.
Deze versterkers lijken me echt perfect, zeker als ik de opties en geluiden zo 's beluister op internet.
Bovendien zijn ze (redelijk) betaalbaar.

Als er iemand in de buurt van Deventer is die er één heeft, dan zou ik het erg op prijs stellen als ik die 's zou mogen proberen.
Een uurtje rijden vind ik geen probleem.
Stuur a.u.b. een PM in dat geval.

Henri H
24 december 2009, 13:37
Bump! :)


Ik zeg: Mesa Stiletto TridentHey Solidkick, nog bedankt voor de tip!
't Is dan wel geen Trident geworden, maar een Deuce Stage I.
(Ook een HOOK, maar daar hebben we het niet over :sssh:)
Ik haal er alle sounds uit die ik graag wil, de amp reageert super op mijn (matige) spel en m'n OD808, en dan ook nog 's op behoorlijk lage volumes.
't Is precies wat ze zeggen: "zoals een Marshall zou moeten klinken".
M'n JCM 800 klinkt wel rauwer en puurder, maar moet een stuk harder om goed te klinken, en heeft lang niet zo'n mooie clean als de Stiletto.
Ik vind dat de Stiletto zelfs een gelijkwaardige, misschien zelfs wel mooiere clean heeft dan m'n HOOK Captain 34.

caliban
24 december 2009, 13:42
Niet heel het topic gelezen maar die XTC lijkt me wel bij je eisen te gaan

Henri H
24 december 2009, 14:21
Hehe, ja de XTC is een erg fijne amp, maar ook erg duur.
Ik vond het clean echter behoorlijk tegenvallen, vandaar dat ik voor de Stiletto (en de HOOK) ben gegaan.
De 6100 is verkocht trouwens, dat was ook een hele goeie, maar de Stiletto en HOOK vind ik net even een stukje beter.

caliban
25 december 2009, 14:24
Hehe, ja de XTC is een erg fijne amp, maar ook erg duur.
Ik vond het clean echter behoorlijk tegenvallen, vandaar dat ik voor de Stiletto (en de HOOK) ben gegaan.
De 6100 is verkocht trouwens, dat was ook een hele goeie, maar de Stiletto en HOOK vind ik net even een stukje beter.

Splawn Nitro toevallig al gaan testen?

Henri H
27 december 2009, 15:00
Nee, ik denk dat ik de Nitro voorlopig even uit m'n hoofd zet.
Waarschijnlijk is die niet zo geschikt voor m'n coverband en thuisgebruik.
Bovendien ben ik erg tevreden met de Stiletto, wel een andere sound, maar erg gaaf, en ideaal op laag volume.
Misschien in de loop van het nieuwe jaar 's een keertje testen, maar ik heb steeds meer twijfels over die Splawns, op zich vind ik mijn JCM 800 ook nog steeds een hele goeie amp, maar moet ook iets te hard, zeker voor thuis.

caliban
27 december 2009, 15:50
Gear uit je hoofd zette, proficiat, dat is een stap in de goede richting in je leven :)

Henri H
29 december 2009, 00:34
Gear uit je hoofd zette, proficiat, dat is een stap in de goede richting in je leven :)Sorry voor de bump, maar wat mij betreft is er "voorlopig" een einde gekomen aan mijn zoektocht.
Voor de geïnteresseerden, hier mijn Eureka. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720)

Gear uit m'n hoofd, in m'n bezit. ;)