PDA

View Full Version : Tweede preamp?



Liquid_Metal
27 mei 2009, 10:01
Hey guys,

Het allermooiste van een rack is natuurlijk dat je zoveel erin kan proppen als je leuk vind. Ik heb op dit moment een Engl E530 (zoals iedereen inmiddels weet :P) en de scheur daaruit vind ik top. Misschien een tikje te dun, maar dat stoort me niet. Een zwaardere amp gaat me heel veel geld kosten en dat komt heel veel later waarschijnlijk wel.
Over de clean ben ik minder te spreken. Het klinkt wel aardig, maar het is me iets te kil en te plat. Zodoende zit ik eraan te denken (wéér een hersenspinsel hoor, of het uiteindelijk doorgaat weet ik niet) een tweede preamp aan te schaffen. Als 'ie bypass heeft kan 'ie geschakeld worden (de Engl heeft een bypass), maar ik overweeg de aanschaf van een GCX, dus dat gaat zeker geen probleem worden :D.
Ik heb me nog niet erg goed georiënteerd, dus basale antwoorden zijn ook prima. Zelf zat ik te denken aan de Marshall JMP-1. Klinkt via youtube wel goed. Zijn er betere sites om clips te luisteren? Ik zit op m'n laptop en ben m'n links wéér vergeten :S.

Ik zoek overigens een warme sound. Ik speel over een PRS SE Custom (mahonie) en mijn cleansound moet lekker vol zijn.

interessander
27 mei 2009, 10:17
Ik zou hier eens kijken: http://www.netmusicians.org/?search=jmp-1

off-topic: ik vond daar ook de eerste echt lompe axe-fx clip die ik heb gehoord: http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3545

Liquid_Metal
27 mei 2009, 10:18
Dat was ook inderdaad de website die ik bedoelde en ALTIJD weer vergeet :S:S.
Overigens heb ik geen budget vastgesteld, maar ergens tussen de 200 en 400 euro is mooi. Het is clean en ik speel metal guys!!

Jimwoud
27 mei 2009, 10:23
als je een preamp zoekt voor een goed clean, moet je even in m'n sig kijken. Staat ook nog een filmpje van mij op Youtube(zoeken op Jackson JX-3), zit ook een stukje clean tussen.

Een andere goede preamp voor clean is een Mesa Studio pre, alleen jammer is dat deze ook voortreffelijk is voor vette scheur sounds, maar beide tegelijk is helaas niet mogelijk.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 10:25
De Mesa Studio Pre is goed voor scheur en dat vind je iets slechts? Ik kan best nóg een OD-amp in gebruik nemen hoor, dat zal helemaal geen probleem zijn :P.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 10:30
Ik heb je Jackson gehoord, maar op basis van dat filmpje zeg ik dat die clean ongeveer gelijk is aan die van mijn Engl.

Jimwoud
27 mei 2009, 10:36
Ik vind die Studio pre geweldig juist. Maar het is jammer dat hij niet goed als 2 kanaals preamp te gebruiken is.

Ik heb de engl 530 ook gehad, maar de clean van de jackson is zeker beter, alleen de scheur niet. Die is ook meer Marshall achtig.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 10:37
Waarom is die Studio Pre niet voor beiden te gebruiken? Is 'ie slechts 1kanaals?

Jimwoud
27 mei 2009, 11:34
Waarom is die Studio Pre niet voor beiden te gebruiken? Is 'ie slechts 1kanaals?

Hij is 2 kanaals, maar werkt met een gedeelde gain regeling die werkt op het clean en overdrive kanaal, daarnaast heeft ie nog wel een aparte overdrive regeling, maar lekker krijg je het niet. De hoofd gain regeling moet voor een dikke distortion wel aardig open en dan overstuurd je clean al. daarnaast is de toonregeling ook niet optimaal te regelen voor 2 kanalen.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 11:36
O da's wel erg jammer. Op netmusicians vind ik eigenlijk alleen maar OD, maar dat klinkt zeker goed :D.
Hoe is de clean van de triaxis? Die amp lijkt me namelijk ook wel wat. Zitten ook mooie overdrives in. Zijn die lekker dynamisch? (dus niet plat en gecompressed, wat ik bij mn Engl nog wel 'ns heb).

interessander
27 mei 2009, 11:42
Ik zag dat je budget al het wegghehaald uit je openingspost, een Triaxis kost natuurlijk een stuk meer dan een studio pre namelijk.

Ik heb de triaxis zelf helaas nooit getest, maar weet wel uit ervaring dat een Quad ook een hele goede preamp is, deze zit qua prijs tussen de studio en de Triaxis in. Voordeel van de Quad is dat je fysieke knoppen hebt om je geluid af te stellen en natuurlijk de grafische EQ.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 11:45
Budget staat in de post daaronder :). Een JMP-1 is zo'n 300 euro ofzo toch? Wat vraagt men voor een Studio Pre en een Triaxis of Quad?

interessander
27 mei 2009, 11:49
O ja, daar stond het ;)

In principe zit de studio al boven je budget, deze wordt vaak rond de 450 euro aangeboden, quad gaat richting 600-650 en triaxis vaak boven de 1000.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 11:51
Was ook wel te verwachten voor zo'n mooie amp :P.
Qua overdrive ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn E530, hoewel ie net niet genoeg brult. Maar dat kan ook komen doordat ik m'n settings niet lekker heb staan (en te zacht). De clip op netmusicians (http://www.netmusicians.org/index.php?section=amp&value=Engl%20E530&offset=10&display=10) van Michael vind ik echt super. Zoiets wil ik er ook uithalen. Voor clean vind ik 'm echter te zwak maar zoveel clean speel ik niet. Het is er wel mee te doen, maar liever zou ik iets anders hebben.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 12:08
Weet jij of de JMP erg dynamisch is? Ik vind de overdrive namelijk al wel érg lekker klinken. Misschien wel leuk om een combi te maken tussen Engl (wat toch wel richting US gaat) en Marshall (UK). Ik heb alleen nog geen clean clips gevonden :P.

Jimwoud
27 mei 2009, 12:09
Trouwens het clean uit een JMP-1 is echt niet beter dan je Engl hoor.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 12:10
Ook lekker plat? :P

interessander
27 mei 2009, 12:12
Was ook wel te verwachten voor zo'n mooie amp :P.
Qua overdrive ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn E530, hoewel ie net niet genoeg brult. Maar dat kan ook komen doordat ik m'n settings niet lekker heb staan (en te zacht). De clip op netmusicians (http://www.netmusicians.org/index.php?section=amp&value=Engl%20E530&offset=10&display=10) van Michael vind ik echt super. Zoiets wil ik er ook uithalen. Voor clean vind ik 'm echter te zwak maar zoveel clean speel ik niet. Het is er wel mee te doen, maar liever zou ik iets anders hebben.

Als je kijkt naar de gear van die Michael dan zie je een maxon od808 als boost staan, een goede manier om meer uit je Engl te halen zonder meteen een nieuwe preamp te moeten halen. Ik heb er zelf een gehad en het is een fijne boost, maar er zijn ook legio alternatieven natuurlijk.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 12:17
Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan :O. Het gebruik van pedaaltjes.
Helaas zijn de enige pedalen die ik nu heb een Blackstar Distortion X en een Boss DS-1. Maar misschien kan ik wel net dat beetje extra scheur uit de amp halen door een overdrive pedaaltje. Maar hoe test je zoiets in godsnaam? Amp meenemen naar een muziekwinkel? :P

Goeie tip man!!

Edit: ik zal voor de grap eens proberen wat er gebeurt als ik mijn DS-1 ervoor zet.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 12:20
Zéker een goed id! Ik ga het zeker proberen. Het helpt me alleen niet met de clean :P (die ik minder belangrijk vind dan OD).

interessander
27 mei 2009, 12:22
Voor een lichte boost gewoon dist dicht, tone en level naar smaak.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 12:24
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Met de DS-1 kun je een heel donkere sound maken door de tone ver naar links te draaien. Misschien gaat dat wel iets heel moois opleveren :P.
Op dit moment gebruik ik de Contour om m'n solo's te boosten, maar misschien moet ik 'm altijd aan laten om wat meer mid te geven. Ik hou van mids en m'n settings zijn nu als volgt:
Bass: 5
Lo Mid: 7,5
Hi Mid: 3
Treble: 7

Maar treble is meer een soort presence. M'n sound wordt dik, maar een stuk minder strak. Ik ben er dus nog steeds niet uit :(. Wellicht wordt het iets moois met de DS-1 (voor leads, of ook rythm).

Oh, toelichting daarvan: deze setting (andere uiterste) heb ik ook geprobeerd en is superstrak. Maar is me niet dik, vol en rauw genoeg:
Bass: 7,5
Lo Mid: 5
Hi Mid: 7,5
Treble: 3

De scooped sound dus. Misschien met mid boost (Contour) aan wel? Heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd :P.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 13:45
Ik zal je laten weten hoe dat gaat klinken, met de DS-1!!

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd welke rack preamp een mooie warme clean geeft, die lekker dynamisch is en niet plat.

Bram78
27 mei 2009, 13:51
Hoi LM,

Alvorens je de Engl de schuld geeft van een minder geslaagd clean geluid vraag ik mij oprecht af wat de rol van je speakercab kan zijn. De e530 wordt juist vaak geprezen om zijn clean en ik moet zeggen dat ik er ook uitermate tevreden over ben.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 13:53
Mja daar heb je wel een punt. Qua type zijn de speakers wel wat ik wil, maar echt highend is het niet hè :P.
Over wat voor cabinet speel je zelf? En heb je dan misschien clips van clean sounds? Vind je niet dat 'ie wat plat is?

HaroldA
27 mei 2009, 16:53
Maar ik ben nog steeds wel benieuwd welke rack preamp een mooie warme clean geeft, die lekker dynamisch is en niet plat.

Tsja... Een Egnater IE4? :soinnocent: Dan kan de Engl gelijk de deur uit! :cheerup:


Edit:
http://www.amptone.com/egnaterie4.htm

Liquid_Metal
27 mei 2009, 16:57
Maar Egnator's en CAE's zijn vast heeeeeeeeeeeeel erg duur...
Bovendien vind ik de Overdrive van Engl zo lekker. Dat unieke rauwige is behoorlijk mijn ding (misschien tot ik een Soldano SLO heb :))

Is die IE-4 overigens hetzelfde als de TOL-100? Daar vind ik 1 clip van op netmusicians.org en die klinkt echt HEERLIJK

Ik heb nu overigens een hele fijne gitaar (PRS SE Custom 22) en daar wil ik de komende jaren op blijven spelen (ik weet het...). Ik wil mijn rack wel uitbreiden met een GCX+GCP en verscheidene pedaaltjes, maar is het misschien een idee om eerst voor een superpreamp te gaan? Ik ben eigenlijk wel tevreden met de Engl, dus het lijkt me lichtelijk overbodig.

HaroldA
27 mei 2009, 17:03
Maar Egnator's en CAE's zijn vast heeeeeeeeeeeeel erg duur...

Het is dat Almere niet echt in de buurt van Tilburg ligt, maar anders had je 'm wel ff mogen lenen...

cazmodean
27 mei 2009, 17:05
Hoewel de Koch KV50 eigenlijk niet een dedicated pre-amp is, issie wel 19". De mijne heeft in mijn ogen een enorm warm clean kanaal, dus misschien met wat doorpatchen zou het moeten werken, er zitten in ieder geval meer dan genoeg opties op voor uitsturen, plus dattie volgens mij in het verleden werd gebruikt met 19" satellite poweramps. Als je er een kan vinden: volgens mij ligt de marktprijs op tussen de 300 en 400 euro, maar goed ik weet dus niet of het een optie is, gezien het niet alleen een pre-amp is.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 17:05
Het is dat Almere niet echt in de buurt van Tilburg ligt, maar anders had je 'm wel ff mogen lenen...

:O. Ik zou d'r best wel eens eentje willen proberen. Helaas woont Hole ook al zo ver weg. De CAE 3+ zou ik ook erg graag irl willen horen.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 17:07
Hoewel de Koch KV50 eigenlijk niet een dedicated pre-amp is, issie wel 19". De mijne heeft in mijn ogen een enorm warm clean kanaal, dus misschien met wat doorpatchen zou het moeten werken, er zitten in ieder geval meer dan genoeg opties op voor uitsturen, plus dattie volgens mij in het verleden werd gebruikt met 19" satellite poweramps. Als je er een kan vinden: volgens mij ligt de marktprijs op tussen de 300 en 400 euro, maar goed ik weet dus niet of het een optie is, gezien het niet alleen een pre-amp is.

Is een totale head, toch? Als ie een line out heeft zou dat moeten werken.

HaroldA
27 mei 2009, 17:10
:O. Ik zou d'r best wel eens eentje willen proberen. Helaas woont Hole ook al zo ver weg. De CAE 3+ zou ik ook erg graag irl willen horen.

Nee hoor, Hole woont ook gewoon in Tilburg! ;)

Liquid_Metal
27 mei 2009, 17:11
Nee hoor, Hole woont ook gewoon in Tilburg! ;)

O, dan is het helemaal geen probleem. Kun jij 'm gewoon van m lenen :soinnocent:

Maar goed, die dingen zijn toch veel te duur voor mij op dit moment. Ik ben maar een arme student!

HaroldA
27 mei 2009, 17:18
O, dan is het helemaal geen probleem. Kun jij 'm gewoon van m lenen :soinnocent:!

Nah... Ik probeer juist de mijne kwijt te raken... Maar ja: "recessie"... :mad:

Liquid_Metal
27 mei 2009, 17:20
Nah... Ik probeer juist de mijne kwijt te raken... Maar ja: "recessie"... :mad:

Probeer je je 3+ kwijt te raken of je Egnater? En wat zijn mooie prijzen voor dit soort amps?

Jimwoud
27 mei 2009, 18:07
Nog een clean clip van de Jackson. Erg slecht gespeeld, maar het gaat om het geluid. Het volle hoor je alleen niet echt terug op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=OPBKqypv0vw

Liquid_Metal
27 mei 2009, 20:28
Via Youtube valt er inderdaad weinig warms te ontdekken. Kun je geen clips maken met microfoon, of zelfs line out?

Liquid_Metal
27 mei 2009, 22:44
Ik denk overigens dat de definitie van de sound die ik zoek "rauw, strak en warm" moet zijn. In de overdrive dan hè. Ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is en waar ik dat zou moeten zoeken.
Ik ga morgen proberen wat de DS-1 voor (of na) m'n preamp met m'n geluid doet en dat laat ik uiteraard weten. En ik ga maar eens een heel klein beetje op zoek wat mijn ideale geluid is. In ieder geval een mahoniegitaar met humbuckers (mijn PRS SE Custom klinkt echt super).


(ps: DUIZENDSTE POST!)

hole
27 mei 2009, 23:12
DUIZENDSTE POST!)

:cheerup: jeuh.... Taart?

m-men
28 mei 2009, 08:14
He,

Ik heb de mesa boogie pre amp aangeschaft omdat dit een complete buizen bak is.
Clean vind ik echt super klinken en ben bezig deze te combineren met mijn andere pre amp.
Ik heb nog geen opnames vande de mesa boogie.
Persoonlijk denk ik dat je voor een mooi vol clean geluid een pure buizen pre amp moet hebben hier zit veel meer dynamiek in en als je dit combineerd met een mooie stereo chorus maak je het geluid nog voller.

cazmodean
28 mei 2009, 09:29
Is een totale head, toch? Als ie een line out heeft zou dat moeten werken.

Klopt, in principe is het een head, maar deze 19" is volgens mij destijds meer gebouwd om in studio's te gebruiken. Je hebt ook een echte top, die in een houten behuizing zit. Er zit volgens mij in ieder geval een recording out en een pre-amp out op. En als je alleen het cleane kanaal gebruikt, dan issie voor jouw doeleinden volgens mij perfect.

Liquid_Metal
28 mei 2009, 10:25
He,

Ik heb de mesa boogie pre amp aangeschaft omdat dit een complete buizen bak is.
Clean vind ik echt super klinken en ben bezig deze te combineren met mijn andere pre amp.
Ik heb nog geen opnames vande de mesa boogie.
Persoonlijk denk ik dat je voor een mooi vol clean geluid een pure buizen pre amp moet hebben hier zit veel meer dynamiek in en als je dit combineerd met een mooie stereo chorus maak je het geluid nog voller.

Tof! Mijn preamp is ook volledig buizen hoor. Ik ben wel benieuwd hoe de Mesa Studio clean klinkt. Dat soort clips ben ik nog niet tegengekomen.


Klopt, in principe is het een head, maar deze 19" is volgens mij destijds meer gebouwd om in studio's te gebruiken. Je hebt ook een echte top, die in een houten behuizing zit. Er zit volgens mij in ieder geval een recording out en een pre-amp out op. En als je alleen het cleane kanaal gebruikt, dan issie voor jouw doeleinden volgens mij perfect.

Hij is wel erg groot :P. Maar kzal ns kijken of ik wat clipjes kan vinden en of de sound me aanstaat.

ateng
28 mei 2009, 10:40
Ook lekker plat? :P

Mijn clean uit mijn JMP vind ik ckers niet plat klinken

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=7641564&q=hi&newref=1

Tis ook hoe je m afstel en wat voor eindtrap gebruikt maar mijn clean is goed bruikbaar. Clean 2 vind ik dan wel wat dunner klinken maar met detune klinkt het weer lekker jaren '80 ala Landau.

m-men
28 mei 2009, 14:44
De Mesa Pre Amp is gebouwd voor in de studio maar heeft inderdaad ook uitgangen naar een eindtrap. Dus kan je hem gewoon in je rack schroeven.
Moet het alleen nog goed werkend krijgen met de rest.

Liquid_Metal
28 mei 2009, 17:23
Daarstraks de Boss DS-1 voor m'n preamp gezet, en wat klinkt dat LELIJK. Het voegt maar erg weinig toe, maar wel een hoop ruis. Zelfs met de gain van de DS-1 op z'n laagst. Ik wil 'm er nog wel achter proberen maar dan moet ik m'n hele rek weer uit elkaar halen en daar heb ik nou net ff geen zin in. Zeker niet nu de poweramp (met nieuwe buizen) er weer in zit.

interessander
28 mei 2009, 17:45
Ik vrees dat de DS-1 gewoon te veel gain heeft, dan gaat het na de preamp ook weinig goeds opleveren. En wat had het verminderen van de gain op de ENGL voor effect icm de boost?

Liquid_Metal
28 mei 2009, 19:50
Met de toonregeling van de DS-1 op z'n laagst wordt de sound een stuk dikker, maar ook veel minder strak en een stuk groezeliger. Met hogere tone wordt het erg scherp. Ik vind de DS-1 sowieso véél te scherp, daarom gebruik ik 'm ook nooit. Ik hou niet van die sound.

caliban
29 mei 2009, 22:32
Met de toonregeling van de DS-1 op z'n laagst wordt de sound een stuk dikker, maar ook veel minder strak en een stuk groezeliger. Met hogere tone wordt het erg scherp. Ik vind de DS-1 sowieso véél te scherp, daarom gebruik ik 'm ook nooit. Ik hou niet van die sound.

Verkopen en tubescreamer aanschaffen ;);)

Liquid_Metal
29 mei 2009, 22:33
Ja da's misschien een idee. Ik neem misschien mijn amp een keer mee naar NL Muziek om daar TS's en overdrive's te proberen.

newbreed
4 juni 2009, 10:26
Ja da's misschien een idee. Ik neem misschien mijn amp een keer mee naar NL Muziek om daar TS's en overdrive's te proberen.


Ik heb ook de ENGL in combinatie met de 930/60 eindtrap. dat klinkt mega vet. De Maxon is de beste combi om te boosten hoewel ik ook erg goede resultaten met een mxr heb gehoord.

Liquid_Metal
4 juni 2009, 13:46
Ik heb inmiddels een BYOC Tubescreamer besteld die is gebaseerd op de Ibanez TS808. Eén van de meest legendarische tubescreamers dus dat moet wel wat moois opleveren.
Verder heb ik besloten dat de clean die uit mijn Engl komt eigenlijk wel heel erg lekker klinkt en voorlopig zeer zeker voldoende is.
Wel ben ik op zoek naar een nieuwe thuisversterker (zie dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123603) topic) maar daarbij is wederom de scheur het belangrijkst.