PDA

View Full Version : 2 humbuckers 1 strat, EMG of Seymour Duncan?



Jappiedepappie
27 mei 2009, 08:51
hallo! Ik heb 2 London City Spitfire's en 1 ervan heb ik een Eric Clapton upgrade gegeven. De ander wil ik wat meer geschikt maken voor rock en metal door er andere elementen en electronica erin te zetten. Ik twijfel nu alleen of ik er 2 humbuckers in zal gaan zetten, ik heb de slagslaat al klaarliggen en de LC's zijn hier ook voor gebouwd, maar ik weet niet of een strat wel geschikt is voor 2 full blown humbuckers. Ik zit ook te twijfelen tussen een SD TB5 en SH2n of een setje EMG 81/60 (of 89). Hebben jullie hier ervaringen mee/ideeën over?

Bram+
27 mei 2009, 08:58
Ja, een Strat is geschikt voor alle pickupcombinaties, de enige beperking is je eigen fantasie.
Er zit nogal een verschil tussen een actief EMG setje en dat Seymour Duncan setje. Die SD's zorgen dat je ook nog een echt 'vintage' geluid uit je gitaar kan halen, dat ga je misschien missen bij de EMGs.

jerome
27 mei 2009, 09:08
Net wat Bram zegt, alles kan en alles mag
Ik heb 2 SSS Strats omgebouwd naar HSS. Allebei een high output HB, Dimarzio Super Distortion, een zalige vette sound uit een Strat!!
Maar een SC in de neckpositie van een Strat vind ik zo onzettend lekker klinken, daar kan naar mijn smaak geen HB tegen op...
Maar je kan het beste gewoon allemaal uitproberen want dan pas kom je erachter wat een goede combi voor jouw LC is en wat het beste bij jouw smaak en jouw feel past...

Jappiedepappie
27 mei 2009, 09:53
Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Ik begin steeds meer richting de HSS-setup te denken en de EMG's minder aantrekkelijk te vinden. Wat Bram+ al zegt: met de SD's houd je nog wat over van het vintage geluid (en dat staat mij wel aan).
Ik wil wel een gitaar met "karakter" en vraag mij nog steeds af wat EMG's over laten aan "karakter" (als je ze in een plastic gitaar zou stoppen, klinken ze dan nog hetzelfde?).

Met een Seymour Duncan TB-5 kun je volgens mij ook schakelen naar single coil, zodat je de sound van de brug en middelste element samen ook nog hebt...

Ik moet er nog maar eens een nachtje over slapen misschien....

lindstrom
27 mei 2009, 11:16
zoals al eerder is gezegd is de superdistortion DP100 een hele goede pickup, wil je echter wel een wat meer "open" tone bij de neck dan adviseer ik je een dimarzio from hell.
is een zeer geschikte combi met de superdistortion !
de from hell heeft ietswat single coil achtig soundje maar dan met meer power.

voor die schakeling die je zoekt zou je eens op de ibanez site kunnen kijken hoe hun dat doen met die 5way switch op H-H modellen.

een alternatief is het gebruik van een 3way in combinatie met 2 mini toggle switch knoppen om de pickups te splitten.

hulp nodig bij het solderen/assembleren van de slagplaat ? PM me maar. ik doe het graag voor je.

Gothra
27 mei 2009, 11:25
er zijn ook EMG single coils. Hoeven niet persé actief te zijn, david gilmour gebruikt ze ook.

http://www.emginc.com/products/index/56

Jappiedepappie
27 mei 2009, 11:28
zoals al eerder is gezegd is de superdistortion DP100 een hele goede pickup, wil je echter wel een wat meer "open" tone bij de neck dan adviseer ik je een dimarzio from hell.
is een zeer geschikte combi met de superdistortion !
de from hell heeft ietswat single coil achtig soundje maar dan met meer power.

voor die schakeling die je zoekt zou je eens op de ibanez site kunnen kijken hoe hun dat doen met die 5way switch op H-H modellen.

een alternatief is het gebruik van een 3way in combinatie met 2 mini toggle switch knoppen om de pickups te splitten.

hulp nodig bij het solderen/assembleren van de slagplaat ? PM me maar. ik doe het graag voor je.

Bedankt voor je advies en de hulp die je aanbiedt, ik ga mij maar eens verdiepen in alternatieven voor de EMG en Seymour Duncan's... Mocht ik er niet uitkomen straks met assembleren....stuur ik je zeker een PM!!

Bram+
27 mei 2009, 11:28
zoals al eerder is gezegd is de superdistortion DP100 een hele goede pickup, wil je echter wel een wat meer "open" tone bij de neck dan adviseer ik je een dimarzio from hell.
is een zeer geschikte combi met de superdistortion !
de from hell heeft ietswat single coil achtig soundje maar dan met meer power.

voor die schakeling die je zoekt zou je eens op de ibanez site kunnen kijken hoe hun dat doen met die 5way switch op H-H modellen.

een alternatief is het gebruik van een 3way in combinatie met 2 mini toggle switch knoppen om de pickups te splitten.

hulp nodig bij het solderen/assembleren van de slagplaat ? PM me maar. ik doe het graag voor je.
HH met een 5 way vind ik ook altijd een nuttige optie, ben ik ook steeds meer de heil gaan zien van een HSH configuratie, misschien ook nog een idee. Die 5 way kan overigens niet in combinatie met (alle) EMG's mochten die nog een optie zijn, die zijn namelijk niet allemaal te splitten, de standaard 81, 85 en 60 in ieder geval niet, 89 volgens mij wel.

Ik weet niet of er op ibanez.com bedradingsschema's staan, anders kun je hiervoor wel terecht op de bekende plek: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Jappiedepappie
27 mei 2009, 11:31
er zijn ook EMG single coils. Hoeven niet persé actief te zijn, david gilmour gebruikt ze ook.

http://www.emginc.com/products/index/56


Tja, ik heb ook aan de DG-20 zitten denken en volgens reviews die ik heb gelezen op het internet is deze set ook goed te gebruiken voor metal(-achtige) muziek... maar ja, voor 300 euro zijn er zoveel andere opties dat het lastig wordt een goede keuze te maken...

Maar wat zijn de ervaringen met EMG's en het karakter(loze geluid) hiervan voor een strat?

levi
27 mei 2009, 11:48
er zijn ook EMG single coils. Hoeven niet persé actief te zijn, david gilmour gebruikt ze ook.

http://www.emginc.com/products/index/56

De david gilmour set is ook actief ;) tenminste je krijgt er wel een boost bij:EXG Guitar Expander, een SPC Presence Control.

En uhh een dimarzio chopper dan?? Ik heb hem zelf niet maar ze zeggen dat het ene humbucker in single coil is. Ik heb zelf pas een vintage output dimarzio gekocht de 36th anni. Maar heb hem nog niet ingebouwd.

Gothra
27 mei 2009, 11:48
Waarom denk je dat EMG's karakterloos zijn, ze hebben wel degelijk een karakter.

Hoe die single coils klinken weet ik niet.

http://www.youtube.com/watch?v=sRcbMtT81ms

(skip maar door tot 2:10)

Ik vind het wel wat hebben, op die 81 in de brug na, maar die kan je vervangen voor de 85, dat lost al veel op.

Jappiedepappie
27 mei 2009, 11:52
Ik weet niet of er op ibanez.com bedradingsschema's staan, anders kun je hiervoor wel terecht op de bekende plek: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Dat is wel een hele handige site om erachter te komen wat de mogelijkheden zijn!!

Jappiedepappie
27 mei 2009, 11:56
Waarom denk je dat EMG's karakterloos zijn, ze hebben wel degelijk een karakter.


Ik spreek niet uit ervaring, maar ik heb het idee dat EMG's in een gitaar meer hun eigen geluid hebben en het niet zoveel uitmaakt in welke gitaar (houtsoort) je deze plaatst...misschien heb ik het wel helemaal verkeerd en zou ik zo'n set het einde vinden... ik zal vanavond eens op youtube kijken/luisteren naar het filmpje (zit nu op mijn werk...)

HaroldA
27 mei 2009, 11:57
Ik wordt ook eigenaar van een strat deze week en zit er aan te denken om gewoon verschillende loaded slagplaten te hebben om te kijken wat het uiteindelijk gaat worden...

Natuurlijk kan SSS/5-way (misschien toch HSS?) niet ontbreken, en mijn 2e slagplaat wordt denkik een H.

Jep: 1 humbucker. Waarom? Omdat ik 5-way veel te veel vind en er geen HH of HS slagplaten te vinden zijn zonder een uitsparing voor die schakelaar...

Of er een 2e pickup bij de hals komt is nog niet 100% zeker, maar ik verwacht dat ik 3 pickups teveel van het goede vind. Ik maak zelf wel een 2e gat in m'n slagplaat als er een 2e pickup bij komt en dan een Les Paul schakelaar + push/pull pots om de boel te schakelen...

Gothra
27 mei 2009, 11:57
Het klopt wel voor een deel hoor, maar ze hebben wel degelijk een eigen karakter. In een mahogany body zou ik ze zelf niet doen, omdat het dan allemaal te modderig wordt, maar in elzen of basswood ofzoiets, klinken ze veeeel beter!

Jappiedepappie
27 mei 2009, 12:01
Dit soort advertendties http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A%2F%2Fmuziek.marktplaats.nl%2 Finstrumenten-onderdelen%2F253157475-emg-81-active-set.html waarin wordt verteld dat de EMG's vervangen worden door SD's, geven mij het idee dat SD's "beter" zouden zijn.

Ik weet wel dat Metallica's mannen met EMG's spelen, maar Dave Mustaine van Megadeth schijnt weer jaren lang op SD's (JB4/SH2) gespeeld te hebben (een setje SD's waar je ook nog veel meer dan alleen maar metal mee kan spelen)

pannekoek
27 mei 2009, 12:04
beste actieve singlecoils: slv customs van emg, die zitten in de music man luke. en man oh man wat klinken die dingen goed zeg!

Jappiedepappie
27 mei 2009, 12:08
Dit stond eerst op mijn wenslijstje
EMG 89 (in de hals)

EMG 81 (in de brug)


EMG SPC (om de 81 in de brug wat warmer te kunnen maken)
(en eventueel een EMG PA2 PREAMP/BOOSTER om er nog een extra boost in te kunnen gooien)

maar dat was voordat ik begon te twijfelen......


Bij een setje EMG's zou er óf een DG-20 ingaan óf bovenstaande setup óf (zoals hierboven wordt geadviseerd..) HSS setup met een 85 (of 81 of 89) in de brug en twee SLV's

Shit nu wordt het nog lastiger...

Gothra
27 mei 2009, 12:16
je kan ook de 85 en 81 omdraaien, vinden veel mensen beter dan 81/85

levi
27 mei 2009, 12:43
Waarom denk je dat EMG's karakterloos zijn, ze hebben wel degelijk een karakter.

Hoe die single coils klinken weet ik niet.

http://www.youtube.com/watch?v=sRcbMtT81ms

(skip maar door tot 2:10)

Ik vind het wel wat hebben, op die 81 in de brug na, maar die kan je vervangen voor de 85, dat lost al veel op.

ja hij speelt ook wel op een mesaboogie triple rectifier en een mesa cab samen ong 4000 euro zo klinkt alles wel goed! Maar dan nog vind ik die pu's niet zo fantastisch. Met distortion gaat het wel.

Jappiedepappie
27 mei 2009, 13:54
Maar dan nog vind ik die pu's niet zo fantastisch. Met distortion gaat het wel.

Wat adviseer jij dan in mijn geval? Ik heb voor de bluesy sounds dus 1 van de twee gitaren uitgerust met Fender Vintage Noiseless pu's en de Eric Clapton 25db Midboost kit.

Voor gitaar nr. 2 zoek ik dus pu's en/of electronica die de gitaar meer geschikt maken voor de wat steverige muziekstijlen ala Metallica, Led Zeppelin, Cream, Velvet Revolver.....

Di Stefano
27 mei 2009, 15:43
Dit soort advertendties http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A%2F%2Fmuziek.marktplaats.nl%2 Finstrumenten-onderdelen%2F253157475-emg-81-active-set.html waarin wordt verteld dat de EMG's vervangen worden door SD's, geven mij het idee dat SD's "beter" zouden zijn.

Ik weet wel dat Metallica's mannen met EMG's spelen, maar Dave Mustaine van Megadeth schijnt weer jaren lang op SD's (JB4/SH2) gespeeld te hebben (een setje SD's waar je ook nog veel meer dan alleen maar metal mee kan spelen)

Ik heb een tijdje geleden het omgekeerde gedaan, mijn DiMarzio's verkocht omdat ze vervangen werden door EMG's:), iedereen zijn ding. EMG's zijn trouwens echt geen one trick pony's, je kan er veel meer mee dan alleen metal, toch met de 85/sa/sa combinatie die ik gebruik.

Jappiedepappie
27 mei 2009, 17:34
Ik heb een tijdje geleden het omgekeerde gedaan, mijn DiMarzio's verkocht omdat ze vervangen werden door EMG's:), iedereen zijn ding. EMG's zijn trouwens echt geen one trick pony's, je kan er veel meer mee dan alleen metal, toch met de 85/sa/sa combinatie die ik gebruik.
verschilt een 89 heel veel van een 85? En, is de spc een goede aanvulling?

Jappiedepappie
27 mei 2009, 20:33
Ik ben eigenlijk nog steeds niet overtuigd...wat zal ik met de strat doen: Seymour Duncan's, DiMarzio's of toch maar EMG's? Zal ik een HH-opstelling kiezen (omdat ik al een andere SSS strat heb) of zal ik voor een HSS of nog weer een andere opstelling gaan?

Ik heb zelfs weer een heel andere optie erbij gevonden: GFS Lil' Killers met een superstrat-kit.....

Het wordt er niet makkelijker op vrees ik.


of.......P-RAILS?

Renin
27 mei 2009, 21:55
Ik zou:

1) Geen EMG doen. Dat neigt meer naar metal dan de rock stijlen die jij noemt.
2) Rekening houden met het feit dat bij sommige humbuckers het verschil in output met een single wel erg groot is.


Ik heb zelf 2 SD's vintage in mijn strat (hals enmidden) en een lil '59 in de brug (gesplit). Hiermee kan ik elke stijl spelen, en heb ik toch veel dynamiek bij cleanere geluiden.

Ik wil ook nog wel een strat erbij met 2 humbuckers (jazz en een JB/custom5), maar ik vraag me af hoe die in een strat klinken. In een LP vind ik ze te gek, maar ik ben bang dat ze in een strat te schel/fel worden? (alder en maple/maple neck).

Tips zijn welkom dus!

Jappiedepappie
27 mei 2009, 23:07
Ik zou:

1) Geen EMG doen. Dat neigt meer naar metal dan de rock stijlen die jij noemt.
2) Rekening houden met het feit dat bij sommige humbuckers het verschil in output met een single wel erg groot is.


Ik heb zelf 2 SD's vintage in mijn strat (hals enmidden) en een lil '59 in de brug (gesplit). Hiermee kan ik elke stijl spelen, en heb ik toch veel dynamiek bij cleanere geluiden.

Ik wil ook nog wel een strat erbij met 2 humbuckers (jazz en een JB/custom5), maar ik vraag me af hoe die in een strat klinken. In een LP vind ik ze te gek, maar ik ben bang dat ze in een strat te schel/fel worden? (alder en maple/maple neck).

Tips zijn welkom dus! Het toevoegen van een EMG SPC kan hierin misschien uitkomst bieden...hij boost het midden gebied wat de verhouding met het hoog weer verbetert. De SPC is ook ve gebruiken met passieve elementen

levi
27 mei 2009, 23:22
Wat adviseer jij dan in mijn geval? Ik heb voor de bluesy sounds dus 1 van de twee gitaren uitgerust met Fender Vintage Noiseless pu's en de Eric Clapton 25db Midboost kit.

Voor gitaar nr. 2 zoek ik dus pu's en/of electronica die de gitaar meer geschikt maken voor de wat steverige muziekstijlen ala Metallica, Led Zeppelin, Cream, Velvet Revolver.....

Kijk er zijn heeeeeel veel mogelijk heden dus ik zal niet altijd het beste advies geven omdat ik gewoon nooit alle pickups van de wereld heb bespeelt.
Maar ik ga het proberen : ga naar de dimarzio site en daar zou ik ene hubucertje van medium out put in de neck zetten.: air norton of zo.
Voor een humbucker in de brugpositie zou ik een high output humbucker nemen:steve's special of zo?? dit zo ik doen voor behoorlijk harde muziek stijlen hardrock metal en vedere duistere muziek van de satan :seriousf:

Voor rock en hardrock (miss nog wle metal zelfs) zou ik een sss confugiratie zo laten en waarschijnlijk alleen de bridge veranderen in een dimarzio chopper.
of super distortion.(Miss een heavy blues in de neck en weet dan niet wat er leuk in the middle past een hs of zo??) Ik weet het zijn misschien een beetje verschillende pickups en misschien is de chopper een beetje overkill voor de heavy blues. maar die kan je toch niet met elkaar schakelen dus dat maakt eigenlijk niet veel uit. dus warschijnlijk heb je dan een pickups configuratie waar bij je : het minste output heb in de neck (alhoewel de heavy blues best veel output heb lijkt me) en dan medium output in het midden en in de bridge het meeste output.


SORRY VOOR DEZE ROMMELIGE POST.

Di Stefano
28 mei 2009, 01:06
verschilt een 89 heel veel van een 85? En, is de spc een goede aanvulling?

Niet echt nee. Hij lijkt me in humbucking mode net iets warmer dan de 85, maar dat kan ik me verbeelden. In single coil mode klinkt hij juist als een SA.

Met de spc heb ik geen ervaring. Volgens emg kan deze je single coils als humbuckers laten klinken. Met distortion zou ik hem zelf niet echt gebruiken omdat de output van je pickup laag blijft in tegenstelling tot een echte humbucker. Maar voor clean zou het wel een coole toevoeging kunnen zijn om je sound warmer te maken en de strat quack weg te krijgen.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 09:59
Ik heb mijn budget vastgesteld op zo'n 220 euro incl verzenden

De volgorde is random en dus niet op voorkeur...


Thomann: de EMG SL-20 voor 217 euro incl verzenden
Thomann: de EMG 81x en 60x voor 190 euro incl verzenden
Thomann: de EMG 81 en 85 (wit) voor 156 euro incl verzenden
MaxGuitar: de EMG 89/sa/sa (wit) voor 202 euro incl verzenden
Thomann: Dimarzio DP100 en DP156 voor 158 euro incl verzenden
Thomann: DiMarzio DP160 en DP161 voor 147 euro incl verzenden
Thomann: Seymour Duncan STB5 en SH2N (wit) voor 170 incl verz
Thomann: Seymour Duncan Dave Mustaine set voor 187 incl verz
Thomann: Seymour Duncan SHPR-1 P-RAIL set voor 177 incl verz

Guitarfetish: Superstrat Kit en Calibrated set 3 Lil' Killers 85 euro incl verz


Wie weet hier iets over te vertellen of heeft een beter idee?

lindstrom
28 mei 2009, 10:27
ik blijf erbij, dimarzio superdistortion F-spaced brug humbucker in combinatie met een dimarzio from hell..

past makkelijk in je budget en zijn echt top pickups! veel drive, strak, en dynamisch karakter.

de combi zal je gitaar zeer divers inzetbaar maken.

Van Dattum
28 mei 2009, 10:42
Ik kan je alleen mijn ervaringen met EMG’s geven. Of ze op jou van toepassing zijn moet je zelf bepalen…
Ik heb een Fender Strat+ en een zelfbouw superstrat, allebei met een EMG SL20 set, waarbij de EMG 85 bij de Strat+ is vervangen door een 89 (wat overigens geen splitbare humbucker is, maar een 2 in 1 combi van een 85 en een SA).
De Fender heeft een elzen body met esdoorn hals, de superstrat heeft een body van mahonie met een esdoorn hals en ebben toets. Beide gitaren klinken strak in de overdrive en kristalhelder met een clean geluid. Gek genoeg is de mahoniestrat wat spankier met de SC’s. Je zou denken dat die juist wat donkerder zou klinken.
Zelfde elementen, praktisch dezelfde hardware (allebei Wilkinson trem en locking mechanieken), maar toch een eigen karakter. Het is een fabeltje dat EMG’s op wat voor plank dan ook hetzelfde klinken en van het vermeende gebrek aan dynamiek heb ik zelf nog niets gemerkt….

Jappiedepappie
28 mei 2009, 10:57
ik blijf erbij, dimarzio superdistortion F-spaced brug humbucker in combinatie met een dimarzio from hell..

past makkelijk in je budget en zijn echt top pickups! veel drive, strak, en dynamisch karakter.

de combi zal je gitaar zeer divers inzetbaar maken.

DP100 en DP156? 158 euro bij Thomann incl verzenden! ik zal hem er tussen plaatsen... Ik ga zaterdag de knoop proberen door te hakken

levi
28 mei 2009, 11:03
DiMarzio DP160 en DP161 worden gebruikt door heel veel rock en prog metal gasten (ook bekende)

Paul gilbert john petrucci heeft precies dezelfde pu's als deze in zijn music man.
en zo kan het lijstje met namen nog wel door gaan.
Nou ligt de sound ook natuurlijk niet aan je pu's wat bij hun super cool klinkt zal bij jou miss anders klinken door de amps en effecten enzo. Maar je zal wel dicht bij die sound komen. Dus vind je hun sound cool moet je die pu's er in doen.

Thundermane
28 mei 2009, 11:30
Weet iemand wat van die EMG-x series?
http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/EMG_Releases_X_Series.aspx
Veel mensen zeggen dat het een antwoord is op seymour duncan's blackouts.
(Eerlijk gezegd zie ik blackouts sowieso als een mislukte poging om EMGs qua marketing te overbruggen, maar ja je ziet ze bijna bij geen enkel fabriek gitaar, EMG daar in tegen...)
Ik vertrouw er op dat ze wel goed klinken. Eerlijk gezegd ben ik al meer dan tevreden met mijn 18 volt modded EMG 81 en EMG 60. Klinkt veel agressiever dan andere dingen die ik ooit hebt gehoord, tipt zelfs aan Lundgren.
Komt denk ik vooral door de gitaar zelf, de zelfde hardware klinkt namelijk heel anders dan bij de gitaar van de andere gitarist in mijn band.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 11:32
Weet iemand wat van die EMG-x series?
Eerlijk gezegd ben ik al meer dan tevreden met mijn 18 volt modded EMG 81 en EMG 60. Klinkt veel agressiever dan andere dingen die ik ooit hebt gehoord, tipt zelfs aan Lundgren.
Komt denk ik vooral door de gitaar zelf, de zelfde hardware klinkt namelijk heel anders dan bij de gitaar van de andere gitarist in mijn band.


Waar heb je de 81 en 60 inzitten en kan je de 9volts gewoon in serie zetten en heb je dan de 18volt mod?

Thundermane
28 mei 2009, 11:36
Waar heb je de 81 en 60 inzitten en kan je de 9volts gewoon in serie zetten en heb je dan de 18volt mod?

T'is een ESP LTD EC 1000 (BLK)
En inderdaad gewoon in serie zetten, overigens simpelweg wat soldeerwerk, niet eens zo netjes gedaan. :p

frekie
28 mei 2009, 11:42
Ik heb 2 Van Zandt Blues en 1 Seymour Duncan 59 bij de brug in mijn omgebouwde RW strat. Blues, classic rock geen probleem. Het nadeel van een humbucker bij de brug van een strat is wel dat het tussenstandje minder goed klinkt ook al kan je de humbucker splitten. Ik heb de RW wel hardtail gemaakt dus de tremolo eruit, holte opvullen, vaste brug erop, snaren door de body. Meer sustain, meer laag, stabieler.

Humbucker bij de nek vind ik niet zo bruikbaar in band verband of je moet jazz/fusion spelen.

Ben nu bezig met een Ibbie RG projectje met GFS Power Rails bij de brug en 2 Lil Killers. Wordt "heftag" en voor een redelijk budget :ok:

LC is top, heb een Comet tele en een B-52(!) Jazzbas, beide even uitstekend.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 11:42
T'is een ESP LTD EC 1000 (BLK)



Wie weet wordt deze set het wel...
van wat ik nu heb gelezen in de reacties is een EMG dus niet alleen bepalend voor het geluid maar ook de plank waar ze inzitten..
het zal dus ook een kwestie van uitproberen zijn...

Thundermane
28 mei 2009, 11:52
Wie weet wordt deze set het wel...
van wat ik nu heb gelezen in de reacties is een EMG dus niet alleen bepalend voor het geluid maar ook de plank waar ze inzitten..
het zal dus ook een kwestie van uitproberen zijn...

Wat voor muziekstijl doe je dan?
Voor classic rock bvb. zou ik EMGs niet aanraden.
En in wat voor gitaar was je van plan het te zetten?

Jappiedepappie
28 mei 2009, 11:56
Wat voor muziekstijl doe je dan?
Voor classic rock bvb. zou ik EMGs niet aanraden.
En in wat voor gitaar was je van plan het te zetten?

Ik heb 2 London City Spitfire's en 1 ervan heb ik een Eric Clapton upgrade gegeven. De ander wil ik wat meer geschikt maken voor rock en metal door er andere elementen en electronica erin te zetten. Ik twijfel nu alleen of ik er 2 humbuckers in zal gaan zetten, ik heb de slagslaat al klaarliggen en de LC's zijn hier ook voor gebouwd, maar ik weet niet of een strat wel geschikt is voor 2 full blown humbuckers. Ik zit ook te twijfelen tussen een SD TB5 en SH2n of een setje EMG 81/60 (of 89)


Sorry, een strat dus.... Elzen (Alder) body met Esdoorn (maple) neck/toets...

Muziekstijlen die ik met de twee strats wil kunnen spelen zijn:

Blues
Rock
Classic Rock
Hard Rock
Pop
Metal

Denk aan Eric Clapton/Cream, Pink Floyd, Led Zeppelin, Guns n Roses/Velvet Revolver, Metallica/Megadeth, Tool...

Thundermane
28 mei 2009, 12:08
Tsja, het kan wel om twee zware humbuckers er in een strat type te zetten, er werd immers een Strat met EMG pickups gebruikt om muziek op te nemen voor Guitar Hero. Ik denk dat het echter wel wil verschillen met welk hout de body is gemaakt. Ik ben bang dat als ik nu zou zeggen: "ga er voor", dat het misschien een groot fout zal worden. Ik ga er van uit dat het van elzenhout of essenhout is gemaakt. In zo'n geval zou ik zeggen dat het wel te doen is.
Maar gelieve nog te wachten tot echte pro's meer kunnen zeggen. :P

Anyway, de meeste bands die je had genoemd gebruiken allemaal passieve pickups op hun strats.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 12:18
Anyway, de meeste bands die je had genoemd gebruiken allemaal passieve pickups op hun strats.

Ja, maar ze gebruiken wel allemaal redelijk verschillende elementen en gitaren....

Ik weet alleen niet of je daarom maar een zo neutraal mogelijke elementen moet gaan gebruiken en de rest met effecten en EQ's kunt regelen of dat je voor bijvoorbeeld een P-RAIL moet gaan waardoor je dus én single coil én P90 én Humbuckers parallel én Humbuckers in serie kunt gebruiken...

Thundermane
28 mei 2009, 12:28
Ja, maar ze gebruiken wel allemaal redelijk verschillende elementen en gitaren....

Ik weet alleen niet of je daarom maar een zo neutraal mogelijke elementen moet gaan gebruiken en de rest met effecten en EQ's kunt regelen of dat je voor bijvoorbeeld een P-RAIL moet gaan waardoor je dus én single coil én P90 én Humbuckers parallel én Humbuckers in serie kunt gebruiken...

Het belangrijkste is dat je moet kiezen tussen actief en passief.
Maar ik zou niet gaan voor een "neutrale" pickups, die zullen nooit zo indrukwekkend klinken als een overtuigende pickup.
Het geval wil dat typische strats sowieso wel goed te doen zijn voor metal, ook als je nog goed clean wilt gaan. Je zult alleen nooit stevig klinken als met actief, het is maar net waar je voor wilt gaan. Alles wat boven Pantera gaat in hardheid/stevig/technisch zou ik voor actief gaan. Daaronder zou ik passieve pickups nemen. Gezien ik technical/progressive/death metal-(core) speel is actief het meest geschikt voor mij.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 12:42
Het belangrijkste is dat je moet kiezen tussen actief en passief.


Uit jouw reactie haal ik dan dat ik voor passief moet gaan, dan blijft het volgende rijtje over:

Thomann: Dimarzio DP100 en DP156 voor 158 euro incl verzenden
Thomann: DiMarzio DP160 en DP161 voor 147 euro incl verzenden
Thomann: Seymour Duncan STB5 en SH2N (wit) voor 170 incl verz
Thomann: Seymour Duncan SHPR-1 P-RAIL set voor 177 incl verz

Guitarfetish: Superstrat Kit en Calibrated set 3 Lil' Killers 85 euro incl verz


Ik weet niet of er iemand iets zinnigs heeft te melden over de GFS Superstrat Kit en Calibrated set 3 Lil' Killers, maar anders valt dit ook af...

en...what about the P-RAILS?

Thundermane
28 mei 2009, 13:17
De pickups die je daar noemt ken ik niet, maar ik zou nog even vragen naar andere mensen voor feedback. ;) Lijkt me niet slim om het alleen van mij aan te nemen.

Di Stefano
28 mei 2009, 14:23
Even tussendoor, waarom worden DiMarzio's altijd vermeld met hun serienummer? Ze hebben toch allemaal namen die wat gemakkelijker te onthouden zijn dan DP215, DP156,...:)

Jappiedepappie
28 mei 2009, 14:35
Dat het nu rustig is op dit onderwerp komt doordat ik het nu niet meer over EMG's heb?

Waar niemand op lijkt te reageren zijn de GFS Lil' killers met de superstrat kit en ik hoor (lees) ook niets over de P-RAIL.... Zijn dit dan geen goede ideeën of heeft niemand er ervaring mee en/of een mening over?

Kan iemand mij overtuigen voor zondag in het SD/EMG/DiMarzio/GFS verhaal en het actief/pasief gebeuren??

HaroldA
28 mei 2009, 14:37
Waar niemand op lijkt te reageren zijn de GFS Lil' killers met de superstrat kit

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik ben op zoek naar een goed klinkend, maar goedkope strat set... GFS schijnt toch echt aan die omschrijving te voldoen, toch?

Jappiedepappie
28 mei 2009, 14:38
Even tussendoor, waarom worden DiMarzio's altijd vermeld met hun serienummer? Ze hebben toch allemaal namen die wat gemakkelijker te onthouden zijn dan DP215, DP156,...:)

DP100 = Super Distortion Humbucker Pickup
DP156 = Humbucker From Hell Guitar Pickup
DP160 = Norton Bridge Guitar Pickup
DP161 = Steve's Special Guitar Pickup

Thundermane
28 mei 2009, 14:49
Ik heb wel goede verhalen van super distortion gehoord, ik zelf hou erg van evolution pickups. Air norton word als een overall goede beschouwd.
Breed pickups lijken me ook wel goed.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 17:08
Wat ik ook belangrijk vind, is dat de gitaar er mooi/strak uit komt te zien...
Ik ben van plan de PU's in een Candy Apple Red Strat te zetten met wite slagplaat en maple toets...het liefst zou ik dan ook witte elementen willen...

Di Stefano
28 mei 2009, 17:12
Alle elementen zijn normaal gezien in verschillende kleuren te verkrijgen hoor.

Thundermane
28 mei 2009, 17:15
De meeste pickups zijn er ook wel in wit, EMG sowieso en dimarzio ook.

levi
28 mei 2009, 17:51
Je kan bij dimarzio zelfs gif groene pu's krijgen rode ook en witte al helemaal.
Die super distortion is een van larry dimarzio's eerste pickups en denk het meeste gebruikte. De norton is heel breed van jazz tot blues tot prog metal, metal.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 18:49
Je kan bij dimarzio zelfs gif groene pu's krijgen rode ook en witte al helemaal.
Die super distortion is een van larry dimarzio's eerste pickups en denk het meeste gebruikte. De norton is heel breed van jazz tot blues tot prog metal, metal.

Dat is wel heel erg breed ja..en welke pickup past daar goed bij? Zijn er ook mensen die meerdere verschillende merken door elkaar gebruiken in hun gitaar?

Jappiedepappie
28 mei 2009, 22:21
op dit moment heb ik het teruggebracht tot 3 mogelijkheden:


EMG 85 / 81 (beide wit) met SPC

Seymour Duncan TB5 Duncan Custom / SH2N Jazz (beide wit en met eventueel SPC)
Guitarfetish Superstrat Kit met GFS Lil' Killers (calibrated set)

Welke zal ik kiezen en waarom?

Thundermane
28 mei 2009, 22:34
op dit moment heb ik het teruggebracht tot 3 mogelijkheden:


EMG 85 / 81 (beide wit) met SPC

Seymour Duncan TB5 Duncan Custom / SH2N Jazz (beide wit en met eventueel SPC)
Guitarfetish Superstrat Kit met GFS Lil' Killers (calibrated set)

Welke zal ik kiezen en waarom?

(Mag ik de EMG 60 er bij voegen?)
De EMG 60 vind ik persoonlijk vele malen beter dan de EMG 85.
De EMG85 heeft minder karakter, is alleen in meer soorten gitaren te doen.
Van alle EMG pickups die ik ooit heb gehad vind ik de 60 het best. so far.
Mja, ik ga dus nog niet zeggen welke je nou moet nemen...
Heb minder ervaring met seymour duncans en de anderen die je hebt genoemd.

Jappiedepappie
28 mei 2009, 22:41
(Mag ik de EMG 60 er bij voegen?)
De EMG 60 vind ik persoonlijk vele malen beter dan de EMG 85.
De EMG85 heeft minder karakter, is alleen in meer soorten gitaren te doen.
Van alle EMG pickups die ik ooit heb gehad vind ik de 60 het best. so far.



Mijn voorkeur ging ook uit naar een 85/60 set, maar ik wil ze in het wit....en de 60 in het wit is een stukje lastiger te bestellen via webshops

Ik heb de 85 gekozen omdat ik deze in de brug wil plaatsen (kan ook voor 85/85 gaan)
Ik ga wel (als ik voor EMG kies) voor een 18volt setup

Thundermane
28 mei 2009, 23:48
Zou ik zeker doen. ^^

Sinner1980
28 mei 2009, 23:52
Mijn voorkeur ging ook uit naar een 85/60 set, maar ik wil ze in het wit....en de 60 in het wit is een stukje lastiger te bestellen via webshops

Ik heb de 85 gekozen omdat ik deze in de brug wil plaatsen (kan ook voor 85/85 gaan)
Ik ga wel (als ik voor EMG kies) voor een 18volt setup

85 in de brug??? Apart, meestal neem je de 81 voor de brug, 85 of 60 als hals...

Thundermane
28 mei 2009, 23:53
85 in de brug??? Apart, meestal neem je de 81 voor de brug, 85 of 60 als hals...

Inderdaad... het kan wel 85 in de brug... mja ik zou gewoon een 81 doen idd, is toch meestal wel het beste, 85 in de brug is als je onconventioneel wil klinken, maar 81 in de brug "is just right" zeg maar.

levi
29 mei 2009, 00:03
op dit moment heb ik het teruggebracht tot 3 mogelijkheden:


EMG 85 / 81 (beide wit) met SPC

Seymour Duncan TB5 Duncan Custom / SH2N Jazz (beide wit en met eventueel SPC)
Guitarfetish Superstrat Kit met GFS Lil' Killers (calibrated set)

Welke zal ik kiezen en waarom?

Ik ga in me gitaar een dimarzio ene lollar en een seymour duncan zetten.
Drie hele verschillende pu's maar het gaat wel goed klinken want dat weet ik gewoon. Ik wou dat ie nu al klaawr was dan kon ik je er meer over vertellen.
Maar ik zie dat je in die andere post toch de dimarzio;s heb weg gehaald.
Dus zal ik het niet meer over dimarzio hebben. Ik zou persoonlijk voor de duncan's gaan meer karakter en veel zijdigheid denk ik.Die emg's vind ik een beetje uhh hoe zal ik het noemen hi-fi erig

Jappiedepappie
29 mei 2009, 09:48
Die emg's vind ik een beetje uhh hoe zal ik het noemen hi-fi erig

Ik begrijp de term HiFi denk ik niet... Ik ben bang dat het ook heel erg moeilijk is om iemand te overtuigen welke pickups (EMG of Seymour Duncan) nou beter zijn...het is denk ik ook geheel afhankelijk van je smaak en je amp en effecten..

Stel dat je alleen maar een Strat hebt, zonder electronica en pickups, maar wel met een slagplaat voor twee humbuckers, een switch en twee pots..
wat zou je er dan inplaatsen met een budget van rond de 200 euro (als het voor 60 euro een geweldige oplossing wordt is het ook niet erg ;))

Gothra
29 mei 2009, 12:02
Een blackout en de lifewire classic II, kom je precies aan de 200 euro :rockon:

Jappiedepappie
29 mei 2009, 12:13
Een blackout en de lifewire classic II, kom je precies aan de 200 euro :rockon:

Waar zijn deze te koop (voor 200 euro)?

levi
29 mei 2009, 12:16
Dat zijn seymour duncan pickups kijk even op of www.tonefactory.nl of in duistland (ze zeggen dat het daar goedkoper is op :http://www.thomann.de/nl/index.html?sid=a19411d56d0fb858cbb5051fe7e5e245

EDIT: dis de link die gelijk naar de seymour duncans gaat : http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=a19411d56d0fb858cbb5051fe7e5e 245&sw=&x=10&y=13&gk=gitaeghu&bn=SEYMOUR+DUNCAN

levi
29 mei 2009, 12:22
En als je die pu's wilt horen kan je hier even kijken: http://www.seymourduncan.com/support/audio-samples/humbuckers_and/

Of op youtube op zoeken.

Di Stefano
29 mei 2009, 12:23
Inderdaad... het kan wel 85 in de brug... mja ik zou gewoon een 81 doen idd, is toch meestal wel het beste, 85 in de brug is als je onconventioneel wil klinken, maar 81 in de brug "is just right" zeg maar.

Ik heb zelf nooit een 81 in de brug gehad. Altijd de 85 en die klinkt wat mij betreft heel goed. Ik zou dus de combinatie 85/60 aanraden. Hoewel de 60 inderdaad moeilijk te vinden is in het wit.

Jappiedepappie
29 mei 2009, 13:03
Ik heb zelf nooit een 81 in de brug gehad. Altijd de 85 en die klinkt wat mij betreft heel goed. Ik zou dus de combinatie 85/60 aanraden. Hoewel de 60 inderdaad moeilijk te vinden is in het wit.

Als ze makkelijk te bestellen waren geweest had ik nu waarschijnlijk de elementen al besteld...dan had ik ook niet getwijfeld... ....denk ik

Gothra
29 mei 2009, 13:05
Waar zijn deze te koop (voor 200 euro)?

Zal niet precies 200 euro zijn, het zijn wel keiharde metal pickups, maar ook erg veelzijdig, met de lifewire classic II kan je retevette solo's spelen en ook clean klinkt ie heel vet, de blackout weet je hopelijk wel ondertussen:P

De lifewire is zo'n 110 euro, de blackout 90-110 verschilt, dus iets duurder dan ik dacht, eerst was de blackout nl 90 euries:P

Let wel op, dit is wat ik zou doen. Misschien niet wat jij leuk vindt.

Zoals boven gezegd bij thomann, musikproduktiv etc

http://www.musik-produktiv.de/shop/Artikelliste.aspx
http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-livewire-ii-humbucker-bridge.aspx

Thundermane
29 mei 2009, 13:15
Als ze makkelijk te bestellen waren geweest had ik nu waarschijnlijk de elementen al besteld...dan had ik ook niet getwijfeld... ....denk ik

Zo ver ik weet zijn ze niet zo moeilijk om aan te komen. :)

Jappiedepappie
29 mei 2009, 13:18
Zo ver ik weet zijn ze niet zo moeilijk om aan te komen. :)

Via het internet vind ik ze niet...(In America zijn ze wel te vinden maar verzenden naar Nederland doen de meesten in USA niet)

Jappiedepappie
29 mei 2009, 13:25
Zal niet precies 200 euro zijn, het zijn wel keiharde metal pickups, maar ook erg veelzijdig, met de lifewire classic II kan je retevette solo's spelen en ook clean klinkt ie heel vet, de blackout weet je hopelijk wel ondertussen:P

De lifewire is zo'n 110 euro, de blackout 90-110 verschilt, dus iets duurder dan ik dacht, eerst was de blackout nl 90 euries:P

Let wel op, dit is wat ik zou doen. Misschien niet wat jij leuk vindt.

Zoals boven gezegd bij thomann, musikproduktiv etc

http://www.musik-produktiv.de/shop/Artikelliste.aspx
http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-livewire-ii-humbucker-bridge.aspx

Deze zijn weer in het zwart...dan ga ik liever voor de Dave Mustaines denk ik...

Thundermane
29 mei 2009, 13:41
Deze zijn weer in het zwart...dan ga ik liever voor de Dave Mustaines denk ik...

Als je blieft doe geen livewires. :p
Anyway, als je nou eens naar je dichtstbijzijnde instrumentenwinkel gaat, vraag naar de pickups die je wilt? Kunnen ze je niet helpen? Kunnen ze je in elk geval doorsturen naar een winkel waar het wel kan.

Jappiedepappie
29 mei 2009, 14:02
Als je blieft doe geen livewires. :p
Anyway, als je nou eens naar je dichtstbijzijnde instrumentenwinkel gaat, vraag naar de pickups die je wilt? Kunnen ze je niet helpen? Kunnen ze je in elk geval doorsturen naar een winkel waar het wel kan.

Ik dacht dat de Dave Mustaines gewoon een actieve JB/Jazz set was....


Ben gisteren naar de gitaarzaak hier geweest, maar schok nogal van de winkelprijzen t.o.v. de internetprijzen (en om heel eerlijk te zijn werden EMG's mij afgeraden, maar werd het niet echt duidelijk wat ze dan wel adviseerden...SD Alnico II's, Duncan Custom, Jeff Beck, Jazz. Liggen de pickups dan zo dicht bij elkaar allemaal met het geluid? Oh ja, en ze hadden alleen zwart)

Thundermane
29 mei 2009, 15:59
Als je eens bvb naar een feedback zou gaan, daar zijn de prijzen best aardig naar mijn ervaring. Je kan ook naar een ander grote zaak gaan...
Maarja, misschien moet je ff een losse topic maken om hulp te krijgen?

Jappiedepappie
29 mei 2009, 16:12
Als je eens bvb naar een feedback zou gaan, daar zijn de prijzen best aardig naar mijn ervaring. Je kan ook naar een ander grote zaak gaan...
Maarja, misschien moet je ff een losse topic maken om hulp te krijgen?

Bedankt voor de tip! Ik zal wel een nieuw topic starten met de vraag: Waar koop ik witte EMG's (85 en 60)

Jappiedepappie
3 juni 2009, 08:01
Going Wylde on the Dark Side of the Moon: ondanks/dankzij al jullie adviezen heb ik de knoop kunnen doorhakken...

Het is dus toch EMG geworden: 81 en 85 met een SPC
Als het mij totaal niet bevalt kan ik het setje altijd nog verkopen (81/85 is best wel een populaire set dacht ik zo)
Ook kan ik, als 1 van de 2 pickups mij niet bevalt, nog altijd op zoek gaan naar een witte 60 en expirimenteren met de 3 elementen op verschillende posities (het mooie van emg is dan toch weer dat Quickconnectsysteem)

Dus, gooi dit topic maar op de stapel van zinloze topics...

...maar toch allemaal bedankt voor het meedenken!