PDA

View Full Version : Versterker klinkt anders



dacrow
27 mei 2009, 00:22
Iemand dit al eens voor gehad?

Ik gebruik mijn Marschall Jcm 800 (model 4210) in verschillende repetitieruimtes, in de ene klinkt hij super en id andere SLECHT.

Bvb. minder volume, compressie en de pedalen reageren er zeer SLECHT op.
Aan wat kan dit liggen?

Ik denk spontaan aan de ruimte maar dat lijkt me sterk als enigste verklaring??

Han S
27 mei 2009, 00:30
Het moet aan de akoestiek van de ruimte liggen.

nielsnielsniels
27 mei 2009, 01:18
Misschien iets mis met de stroom daar ofzo..

jerome
27 mei 2009, 08:00
Ik heb een Marshall JMP2203 top en die klinkt in de ene ruimte ook harder en vetter als in de andere ruimte.
In onze eigen oefenruimte wordt het geluid enorm geabsorbeerd door de isolatie, zo erg dat m'n top daar zachter en minder krachtig klinkt dan in sommige ruimten waar we optreden.
De akoestiek van een ruimte is echt enorm van invloed
Toch is het verschil bij mij ook zo groot dat ik soms ook denk dat er iets met mijn top mis is...

In jouw geval, misschien je top toch ook eens wegbrengen voor een check en je buizen eens laten testen bij iemand met een buizentester

Pepe
27 mei 2009, 08:48
Elke ruimte heeft effect op geluid natuurlijk maar het is ook een beetje een Zen dingetje.
Ik weet niet waar het precies aan ligt maar hetzelfde heb je met gitaren, de ene dag klinkt die beter, morgen die ander weer.

Ik heb me afgeleerd daar iets tegen te ondernemen, just go with the flow.
Bovendien, 9 van de 10 problemen los je op door iets niet te zien als een probleem maar als "anders".

.. lieve help, wat klink ik weer lekker verlicht op de ochtend en de dag moet nog beginnen...

Kim Wilson
27 mei 2009, 09:00
Misschien iets mis met de stroom daar ofzo..
Ja, misschien is de stroom wel bedorven...

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de stroom ligt. Stroom is stroom, dat is overal (bijna) hetzelfde.

Chris Winsemius
27 mei 2009, 09:09
Factoren die meespelen:
- akoestiek
- luchtvochtigheid
- menselijk gehoor is niet constant
- spanning; hoogte spanning lichtnet is niet helemaal constant, vaak later op de avond wat hoger omdat er dan landelijk minder stroom gebruikt wordt

Henri H
27 mei 2009, 09:12
Ja, misschien is de stroom wel bedorven...

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de stroom ligt. Stroom is stroom, dat is overal (bijna) hetzelfde.Het schijnt dat het wel degelijk mogelijk is dat het lichtnet b.v. maar 200 V levert. Buizenversterkers schijnen daar slecht door te gaan klinken.
Voor dit fenomeen zijn er powerconditioners op de markt die er toch voor zorgen dat je altijd 230V hebt.
In het rack gear gedeelte van dit forum komen ze regelmatig voorbij.

En ja, ik heb er ook wel 's last van dat het de ene keer beter klinkt dan de andere.
Het kan natuurlijk ook met de luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur e.d. te maken hebben.

cluseau
27 mei 2009, 09:45
Ja, misschien is de stroom wel bedorven...

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de stroom ligt. Stroom is stroom, dat is overal (bijna) hetzelfde.

:seriousf: Dat was ook het eerste wat er in mij opkwam :seriousf: maar...... het is wel degelijk mogelijk. Als je over een lange onderbemete voedingskabel werkt zal dit het effect hebben van een uitgedroogde elko die zijn capaciteit kwijt is en ook een versleten gelijkrichtbuis geeft ook zo'n effect. Bij iedere vooral lage toon zal de voeding inkakken. Dat geld trouwens ook voor transistor amps.

Frans.

the sure thing
27 mei 2009, 10:05
Factoren die meespelen:
- akoestiek
- luchtvochtigheid
- menselijk gehoor is niet constant
- spanning; hoogte spanning lichtnet is niet helemaal constant, vaak later op de avond wat hoger omdat er dan landelijk minder stroom gebruikt wordt Laten we het menselijk humeur en emoties en zo ook meenemen! Misschien voel je je in de andere oefenruimte wel anders van binnen :)

Ff zonder dollen: akoestiek speelt een HELE grote rol. En je eigen positie ten opzichte van de speakers. Gisteren weer een gig in een klein cafe'tje: maar mijn geluid is nog nooit zo mooi geweest. Vet, dik en met ballen!

dacrow
27 mei 2009, 10:20
Inderdaad, op optredens heb ik met mijn Twin hetzelfde ad hand.
Ene keer klinkt die vergelijkbaar met wat ik beschreef, slecht dus :)
en de andere keer heb je zo'n vet geluid, damn..

Ik gok toch op een combi akoestiek en spanning, zoal door Huisjes reeds vermeld géen 230V, 200V lijkt me héel sterk maar er kan variatie, pieken etc. meespelen.
Zeker op live podia in café's bvb waar je soms met heel de zooi op éen kring zit te spelen .

Pimmie
27 mei 2009, 10:28
Heb t regelmatig gehad, id of de ruimte...of de spanning, als er teveel op 1 groep zit maar te weinig om de boel te laten klappen kan het zijn dat bv een zanginstallatie teveel wegtrekt.
We hadden toen de PA in een apparte groep geprikt en toen was t over....

Henri H
27 mei 2009, 11:37
....
200V lijkt me héel sterk
......Chiel heeft dit kort geleden gepost in rack gear (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70333&page=127):


Ik kon deze voor 150 euro op EBay scoren. Wat betreft filtering is het een hopeloos ding, maar de spanning houdt hij netjes op pijl. Vorige week donderdag stond ik op een podium en las ik 207Volt af op de Dinopower, maar op de Furman (krijgt zijn voeding van de Dinopower) stond netjes 235Volt. Werkt voorlopig dus nog perfect ;).

OK, 200 is geen 207 maar toch...

dacrow
27 mei 2009, 17:16
Mmmh, misschien wel handig zo een netconditioner.
Sommige Amerikaanse artisten zie je ook wel met zo'n ding ingebouwd in hun rack.

fredv
29 mei 2009, 21:21
Ik heb dat altijd alleen met Marshalls (800/900).
Mijn Fender Bassman lukt me altijd om goed te laten klinken.

cluseau
29 mei 2009, 22:15
Nog even een opmerking in het algemeen:

Ik kan me zo voorstellen dat je een haspel van 25 meter of misschien wel meer niet altijd nodig hebt maar dat het puur gaat om meer aansluitpunten.
Bij gebruik van kabelhaspels is het verstandig deze HELEMAAL uit te rollen.
Dit kan namelijk ook voor spanningsverlies zorgen omdat een opgerolde haspel zich als een inductie gaat gedragen en in opgerolde toestand warmer wordt dan uitgerold.

Frans.

Little Jay
31 mei 2009, 10:08
Op een - ik dacht Amerikaanse -site (ik bewaar dat nooit, stom natuurlijk), las ik het volgende:

Vooral open-back amps zijn erg gevoelig voor reflectie van het geluid uit de achterkant van de amp komt (uit de achterkant komt bijna net zoveel geluid als uit de voorkant). Als je amp voor een hard oppervlak staat wordt dit geluid teruggekaatst en kan in een ongunstig geval wanneer het terugkomt uit fase staan met het geluid aan de voorkant. Dat levert een heel dun geluid op (weet ik uit eigen ervaring omdat ik eens een speakerpaar uit fase heb aangesloten.) De oplossing is eenvoudig: je amp draaien of de tiltback-legs gebruiken of een zachte gitaarhoes erachter o.i.d.

Volgens mij bestaat dit effect wel degelijk, speelde laatst nog in een café met m'n Guyatone-twin voor een glazen deur en het klonk ook zo dun. Amp anders geplaats, wat demping in de vorm van drumtassen tegen de deur en ineens was de vette sound er weer!

Met een closed-back Marshall zal dit verhaal natuurlijk minder gelden, maar ik kan me best voorstellen dat in de oefenruimte je geluid terugkomt van een overliggende muur en hetzelfde kan gebeuren! Dus als het effect optreedt, draai dan de speakerkast is, zodat het geluid anders gereflecteerd en/of verstrooid wordt.

Kim Wilson
2 juni 2009, 09:08
Nog even een opmerking in het algemeen:

Ik kan me zo voorstellen dat je een haspel van 25 meter of misschien wel meer niet altijd nodig hebt maar dat het puur gaat om meer aansluitpunten.
Bij gebruik van kabelhaspels is het verstandig deze HELEMAAL uit te rollen.
Dit kan namelijk ook voor spanningsverlies zorgen omdat een opgerolde haspel zich als een inductie gaat gedragen en in opgerolde toestand warmer wordt dan uitgerold.

Frans.
Ook met een consumptievermogen van 300 watt? De meeste haspels kunnen tot 2000 watt aan in opgerolde toestand. Een gitaaramp komt daar lang niet aan. Zou je dat dan ook al merken?

cluseau
2 juni 2009, 10:41
Ook met een consumptievermogen van 300 watt? De meeste haspels kunnen tot 2000 watt aan in opgerolde toestand. Een gitaaramp komt daar lang niet aan. Zou je dat dan ook al merken?

Even googelen, vind je veel info over. Tis eigenlijk logisch, als je leest dat een haspel van 3500Watt max opgerold maar met 1200Watt belast mag worden ivm de warmte ontwikkeling betekend dit dat een opgerolde haspel veel meer vermogen opneemt dan een uitgerolde. Als jij alleen met 300Watt belasting speelt zul je dat natuurlijk minder snel (of helemaal niet) merken dan wanneer er een hele ploeg van die haspel gebruik maakt. Toch betekend de warmte ontwikkeling in dit geval dat zo'n haspel een aanzienlijke weerstand/inductie heeft. Bij een constante belasting ervaar je het effect niet zo snel (bv bij verlichting) maar bij een amp met varieerende belasting merk je dat eerder. Uiteindelijk moet het vermogen geleverd worden aan de speaker en als daar een serieweerstand in op is genomen zul je dat zeker horen, vooral bij bas pieken. Dit zou een van de redenen kunnen zijn waarom een versterker soms anders klinkt. Toch lijkt me eerder de verschillen in lokatie de schuldige omdat het eerder genoemde reflectie verschijnsel zeker veel invloed heeft.

Frans.

Nobler
2 juni 2009, 13:27
Hoewel ik niet weet waardoor het komt kan ik het hier bedoelde effect echt bevestigen. Daarom is het ook zo moeilijk om een versterker te testen in een muziekzaak: in jouw repetitieruimte klinkt ie vast weer héél anders en op het podium nog weer anders. Ook is het heel lastig om thuis leuke geluiden te 'ontwerpen', vaak valt wat je hebt gemaakt dan bij repetities of tijdens optredens geweldig tegen. Het is volgens mij helaas iets waar je mee moet leren leven.

pimmetje
2 juni 2009, 13:53
Ook is het heel lastig om thuis leuke geluiden te 'ontwerpen', vaak valt wat je hebt gemaakt dan bij repetities of tijdens optredens geweldig tegen. Het is volgens mij helaas iets waar je mee moet leren leven.Ik ben met je eens dat je nooit 100% controle over je geluid hebt, omdat de ruimte al een factor is.

Maar je kan toch wel heel aardig thuis al klooien/geluid ontwerpen. Alleen moet je wel vooraf begrijpen dat het geluid in een andere ruimte anders doet. Wat daarbij dan kan helpen is ervaring met je amp en wat kennis van hoe geluid zich gedraagd op verschillende volumes en over verschillende afstanden e.d...
Daarmee kan je je uiteindelijk wel aardig tegen die verschillen wapenen en het live tweaken vergemakkelijken.

Maar 100% 'tzelfde krijg je er idd niet snel uit. Zoals je zegt, moet moet je daar gewoon mee leven. Dat gaat overigens het makkelijkste met een amp die alleen een volumeknop heeft. Dan pieker je nooit meer over het beter zetten van je geluid :D.

Het onderwerp lijkt overigens soms een beetje deze richting op te gaan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2051068#post2051068
Samenvoegen lijkt me verwarrend worden, maar ik dub dus wel over een mod-actie. suggesties mogen per PM :D

cluseau
2 juni 2009, 15:43
Hoewel ik niet weet waardoor het komt kan ik het hier bedoelde effect echt bevestigen.

Staande golven :crazyhappy: