PDA

View Full Version : Brom in patchbay



JvD.
26 mei 2009, 20:12
ik heb nou een kastje in elkaar gezet als patch-bay voor mijn fx loop enzo. plemp hem op mijn pedalen board en super veel meer brom. (van die ERRRRRR, brom) die heb ik altijd wel maar nu heel hard.
ik hoor altijd heel goed wat mijn geluid beinvloed omdat ik in een oud huis woon met ongeaarde stopcontacten. ik weet zeker dat dit geen groundloop geklooi is want ik heb het kastje helemaal na gechecked niets raakt elkaar en het kastje is van kunststof.

merkt iedereen dit beetje extra herrie door hun patch-bay?

Renin
26 mei 2009, 21:09
niets raakt elkaar



Volgens mij is dit de reden, je bent de bedrading vergeten :chicken:

JvD.
26 mei 2009, 21:23
Volgens mij is dit de reden, je bent de bedrading vergeten :chicken:
you just broke my funny-bone...

Henri H
26 mei 2009, 21:24
ik heb nou een kastje in elkaar gezet als patch-bay voor mijn fx loop enzo. plemp hem op mijn pedalen board en super veel meer brom. (van die ERRRRRR, brom) die heb ik altijd wel maar nu heel hard.
ik hoor altijd heel goed wat mijn geluid beinvloed omdat ik in een oud huis woon met ongeaarde stopcontacten. ik weet zeker dat dit geen groundloop geklooi is want ik heb het kastje helemaal na gechecked niets raakt elkaar en het kastje is van kunststof.

merkt iedereen dit beetje extra herrie door hun patch-bay?Ik denk dat je meer kans op een goed antwoord krijgt als je dit soort vragen op b.v. het newtone forum plaatst.
Wel interessant verder, hoe en wat voor katsje heb je precies gemaakt?
Wordt ie gevoed?
Of bedoel je dat je een aansluit kastje heb gemaakt voor al je kabels?
Misschien raken de verschillende aardes van al die aansluitingen elkaar?

JvD.
26 mei 2009, 21:26
Ik denk dat je meer kans op een goed antwoord krijgt als je dit soort vragen op b.v. het newtone forum plaatst.
Wel interessant verder, hoe en wat voor katsje heb je precies gemaakt?
Wordt ie gevoed?
Of bedoel je dat je een aansluit kastje heb gemaakt voor al je kabels?
Misschien raken de verschillende aardes van al die aansluitingen elkaar?
het is gewoon een doorlus kastje. ik heb heel netjes gesoldeerd en de aarders raken elkaar niet, daar heb ik extra op gelet. ook zijn mijn patch kabeltjes zwaar okay. het zijn van die omwonde planet wave kabels met goede pluggen.

Henri H
26 mei 2009, 22:21
het is gewoon een doorlus kastje. ik heb heel netjes gesoldeerd en de aarders raken elkaar niet, daar heb ik extra op gelet. ook zijn mijn patch kabeltjes zwaar okay. het zijn van die omwonde planet wave kabels met goede pluggen.Ah daar gebruik ik er ook een paar van.
De mijne zijn aan één kant geschield en aan de andere kant niet.
Ik heb van degene die m'n versterkers modificeert gehoord dat je de shielded end aan de ontvangende kant moet doen, dus de shielded ends zitten op de input/return van je FX en op de return van je amp.
Maar je zou er mee kunnen experimenteren.

cluseau
26 mei 2009, 22:58
en het kastje is van kunststof.


Lijkt me niet goed, een metalen kastje zorgt namelijk juist voor een goede afscherming. Die mis je nu. Pak hem even in met aluminium folie en zorg dat de folie kontact maakt met je shield. Als dat positief werkt zul je dus een ander kastje moeten maken of deze netjes beplakken met folie. Overigens is metaal een betere afscherming dan aluminium.

Frans.

JvD.
26 mei 2009, 23:01
Lijkt me niet goed, een metalen kastje zorgt namelijk juist voor een goede afscherming. Die mis je nu. Pak hem even in met aluminium folie en zorg dat de folie kontact maakt met je shield. Als dat positief werkt zul je dus een ander kastje moeten maken of deze netjes beplakken met folie.

Frans.

thats were you're wrong! zodra je een kastje van metal maakt staan alle aardes in contact. dus de aardes van de fx loop en die van de pedalen. dan krijg je groundloop = major brom.
verder zie ik in het pedalenboard topic ongelovelijk veel van die patch creatiesc zonder behuizingen. gewoon het chassis deel van de jackinput in de flyght case ?

Valoosj
26 mei 2009, 23:06
Ik zou je wel willen helpen, maar lig zelf nog te klooien met mijn patchbay :D
Alleen zit er bij mij wel een ander probleem: spanning op de behuizing van mijn pedalen. 110VAC heb ik al gemeten. Maar ben je zeker dat de aardingen van je fx loop en die van je andere pedalen geen contact mogen maken? *moet dringend ground loops documentatie zoeken*

JvD.
26 mei 2009, 23:10
Ik zou je wel willen helpen, maar lig zelf nog te klooien met mijn patchbay :D
Alleen zit er bij mij wel een ander probleem: spanning op de behuizing van mijn pedalen. 110VAC heb ik al gemeten. Maar ben je zeker dat de aardingen van je fx loop en die van je andere pedalen geen contact mogen maken? *moet dringend ground loops documentatie zoeken*
ik zet morgen mijn koppigheid opzij en dat knal ik alluminium om mijn doosje.
ik zal dan wel met mijn condenser mic exact meten hoeveel db meer ik brom heb =D

cluseau
26 mei 2009, 23:23
ik zet morgen mijn koppigheid opzij en dat knal ik alluminium om mijn doosje.
ik zal dan wel met mijn condenser mic exact meten hoeveel db meer ik brom heb =D

Hmmm, koppig ben ik ook hoor en nog eigenwijs bovendien. Maar van je fouten moet je leren. Ik beweer ook niet dat dit de oplossing is maar het kost je niets om het te proberen. De folie zou je met 1 van de jack massa's kunnen verbinden, dan kan het geen groundloop veroorzaken. Deze actie heeft natuurlijk alleen zin als schakeling brom oppikt door instraling. Verder kan ik niet overzien hoe je setup is dus wordt het meedenken er niet makkelijker op.

Groundloops worden veroorzaakt door potentiaal verschillen in voedingslijnen die theoretisch gelijk aan elkaar zouden moeten zijn. Ik vraag me eigenlijk af of er ooit wel eens iemand op het idee gekomen is om jullie pedaaltjes te voeden uit de amp. Hiermee voorkom je heel eenvoudig dergelijke loops.

Frans.

cluseau
26 mei 2009, 23:26
Alleen zit er bij mij wel een ander probleem: spanning op de behuizing van mijn pedalen. 110VAC heb ik al gemeten.


valoosj
Jouw probleem lijkt te komen uit een netfilter van een apparaat welke niet geaard is aangesloten. Bij zo'n netfilter zitten twee cap's zowel van nul als fase naar ground. Als die ground dan niet aan aarde ligt staat er vrolijk 110v~ op het chassis.


Frans.

Valoosj
27 mei 2009, 00:58
Zonder dit topic te willen hijacken: dit is hoe ik mijn patchbay gemaakt heb.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/bord-3.jpg

Zit in een geaard stopcontact. Moet ik nu op de eurostekker die caps zetten?

nico verduin
27 mei 2009, 08:02
Nee. Hoeft niet hoor.

Klaster
27 mei 2009, 09:05
[QUOTE=JvD.;2046371]ik heb nou een kastje in elkaar gezet als patch-bay voor mijn fx loop enzo. plemp hem op mijn pedalen board en super veel meer brom. (van die ERRRRRR, brom) die heb ik altijd wel maar nu heel hard.
ik hoor altijd heel goed wat mijn geluid beinvloed omdat ik in een oud huis woon met ongeaarde stopcontacten. QUOTE]

Errrr brom, is waarschijnlijk wat men Ratel noemt, een irritante doordingende hogere toon (vaak 50 of 100Hz pulsvormig signaal) in tegenstelling tot de "mooie" 50 of 100 Hz brom (sinus signaal). Ratel komt bijna altijd door instraling van elektromagnetische (EM) velden en niet door groundloops/aardpotentiaal problemen, die geven eerder brom. ipv ratel. EM velden komen overal voor waar (veel) spanning en stroom actief zijn...take your pick! Dus bv 230 volt bedrading e.d.

Je hebt geen geaarde stopcontacten, dan kun je dus ook geen enkel geaard apparaat aansluiten. Ik vraag me even af hoe je setup dan is want veel apparaten moeten op een geaard stopcontatc aangesloten worden. Doe je dat niet dan kunnen jouw problemen al snel ontstaan. Of moet 100% zwevend kunnen werken maar waar blijf je dan met je afscherming?

Heb je de 230 volt steker al eens omgedraaid, doen we wel eens als er lastige ratelproblemen zijn om te kijken in hoeverre ze met de 230 volt voeding te maken hebben. Het is een zeer vage indicator, maar toch, en het is snel gedaan.

cluseau
27 mei 2009, 09:14
Ratel komt bijna altijd door instraling van elektromagnetische (EM) velden en niet door groundloops/aardpotentiaal problemen, die geven eerder brom. ipv ratel. EM velden komen overal voor waar (veel) spanning en stroom actief zijn...take your pick! Dus bv 230 volt bedrading e.d.
+1
Vandaar het idee met folie, een ground loop lijkt erg onwaarschijnlijk als alles is aangesloten op een en dezelfde patchbay en de adapters zijn ook galvanisch gescheiden. Naar mijn idee is het verstandig om de shielding van de amp als "signaal ground" te houden.


@JvD
Check even of je een apparaat gebruikt met een netfilter. Je zou anders het verschijnsel kunnen hebben zoals in de volgende post beschreven.

Frans.

cluseau
27 mei 2009, 09:27
Zit in een geaard stopcontact. Moet ik nu op de eurostekker die caps zetten?
De caps waar ik over sprak zitten in de net entre (of ergens op de print) van het aan te sluiten apparaat en zouden juist weggehaald moeten worden bij ongeaard gebruik. Zo'n actie is dan wel voor eigen verantwoording natuurlijk!
In de gebruiks aanwijzing zal dan ook vermeld worden dat een geaard stopcontact MOET worden gebruikt. Doe je dit niet dan komt er 110v~ op het chassis te staan.

Mooi voorbeeld is de PC. In de voeding van een PC zit ook zo'n filter en als deze dus (zoals zo vaak gebeurd) niet geaard is aangesloten staat het hele ding dus 110v~ level te voeren. Dit is over het algemeen niet zo'n punt omdat we in huis meestal wel geisoleerde vloerbedekking hebben en er dus niets van merken.
MAAR.......als we nu een audio installatie aansluiten op de soundcard krijgt deze dus ff 110v~ op zijn ingang!!!!.
Doet U mij maar een nieuw mainboard. :crazyhappy:
Ik heb hier al eens voor gewaarschuwd maar het werd eigenlijk afgedaan als onzin, naja dan moet je het natuurlijk zelf maar weten.

Doe er je voordeel mee

Frans.

Valoosj
28 mei 2009, 14:03
Frans, bij mijn pedalenbord zitten er geen caps op.
Dit is de patchbay. Meer dan wat je ziet zit er niet op. Enkel de bedrading zoals op de tekening hierboven.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02110.jpg

Volgens mij is het dus iets anders dan wat je zei ivm die pc's en die specifieke filtering.

cluseau
28 mei 2009, 16:47
Frans, bij mijn pedalenbord zitten er geen caps op.
Dit is de patchbay. Meer dan wat je ziet zit er niet op. Enkel de bedrading zoals op de tekening hierboven.


Dat kan kloppen, die heb je toch zelf gebouwd. Het gevaar zit nu in de fabrieks apparaten die deze caps wel toepassen (hoeven niet perse aan de ingang te zitten) en waarbij de gebruiker verzuimd de verplichte aarding te gebruiken. In dat geval staan die twee caps in serie tussen binnenkomende nul en fase. Halverwege staat dus vrolijk 110v~ en deze ligt wel aan het (ongeaarde?) chassis. De shield van je signaalkabels voeren die 110 dus ook waardoor tussen de wel geaarde apparaten een leuk spanningsverschil op de in/uitgang kan komen te staan. Moet er wel bijzeggen dat een dergelijk filter in buizenversterkers niet vaak voorkomt vanwege de afwezigheid van hoge frequenties. Deze komen echter wel voor bij digitale apparatuur en bij apparaten met schakelende voedingen bijvoorbeeld zware transistorversterkers. Hier (http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm) kun je er meer over lezen.

Als je het wilt testen zet dan een PC op een ongeaard stopcontact en meet de wisselspanning tussen de kast en een verwarmingsradiator.

Frans.

Valoosj
28 mei 2009, 19:25
Ik ga het niet testen, geloof je best. En ik heb toch niet meteen een ongeaard stopcontact voor handen. Afgaande op wat je zegt denk ik dat mijn probleem ergens anders moet liggen, aangezien ik mijn bord altijd in een geaard stopcontact steek. Amp ook.