PDA

View Full Version : 2 verschillende gitaren..



Luke-wannabe
26 mei 2009, 22:01
(weet niet of dit in het goede topic staat, maar volgens mij wel)

Als je met 2 verschillende gitaren over 1 setup speelt, neem je dan genoegen met het feit 'dit is een andere gitaar, dus het feit dat ie niet helemaal lekker klinkt neem ik voor lief'?
Natuurlijk klinkt een gitaar anders, maar als je bijvoorbeeld van een les paul naar een tele gaat, kan ik me voorstellen dat dat de tele dan iets te schel en te dun klinkt omdat je bij je les paul meer hoog erbij draait (lijkt me). Of andersom dat je les paul te dof klinkt omdat je het hoog bij je tele iets wilt compenseren.

Dat probleem heb ik dus als ik van mijn Epi Wilshire naar mijn Tele switch. Als ik hem op de Wilshire instel is de Tele te schel en te weinig body, en als ik hem op de Tele instel is de Wilshire te dof en te middig.

Neem je het verschil voor lief, of gebruik je een equalizer of wat doe je?

Bolder
26 mei 2009, 22:13
Waarom gebruik je dan niet gewoon 1 gitaar, naar jouw verhaal lijkt het of dat je met beide gitaren een bepaalde sound wil, die je dan zo instelt, per gitaar.

Bijv. je wilt een lage sound, veel mid, geen treble.

Wilshire: bas 5, mid 5, treble 2,
tele: bas 6, mid 4, treble 0

Met beide gitaren bereik je dan de dikgedrukte sound.

Dus waarom niet 1 gitaar?

Jij vind het raar dat je na gitaarwisseling je sound niet hebt, of begrijp ik je verkeerd?

Chroxy
26 mei 2009, 22:13
ik heb alledrie mijn amps eigenlijk 'vaste' settings die niet of nauwelijks veranderen.. De zwaarste veranderingen zijn de Silver Jubilee, wanneer ik hem niet goed kan openzetten draai ik ook aan de tone..

En met alle gitaren klinkt het inderdaad net wat anders, maar dat is in mijn ogen juist de charme van het gebruik van verschillende gitaren. En ja, als ik kritisch ga luisteren kan idd bij een LP iets meer hoog erin en bij mijn telecaster eraf, maar ik zoek de middenstand en ja live; is dit hele verschil weg! En ik speel alleen nog maar live versterkt..

sinneD
26 mei 2009, 22:21
Speel zelf strat en es335, dus singlecoils vs humbuckers, net als Chroxy, verschillende gitaren voor verschillende sounds is juist tof.

Merk dat ik over mijn Quad pre-amp met de strat een heel eind kom maar voor de net wat zwaardere sounds toch echt de humbuckers nodig heb.

Daarnaast gebruik ik met de strat de lead 1 en rhythm 2 kanalen precies andersom in vergelijking met de es335. De gains reageren op een bepaalde manier met de singlecoils en humbuckers dat ik dit doe.

Luke-wannabe
26 mei 2009, 22:35
Dat van de verschillende sounds kan ik natuurlijk alleen maar beamen. Waarom zou je anders een andere gitaar om hangen?

Dus Chroxy: Jij maakt gewoon een compromis? Dat is misschien het slimste om te doen inderdaad. Wat natuurlijk ook kan is dat ik het thuis allemaal veel erger hoor dan live. Live is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

@ Sinne: Ik begrijp het niet precies. Gebruik je gewoon voor beide gitaren andere kanalen?

Mitch
26 mei 2009, 22:37
Dat je met verschillende gitaren een verschillende sound hebt is juist een voordeel, maar er kleven soms praktische nadelen aan. Volumeverschillen, andere interactie met pedalen, etc. Geen ramp, maar als je live wil wisselen moet je wel vedomd goed weten of en hoe je je amp of effecten anders moet instellen per gitaar. Maar daar heb je een oefenruimte voor, toch?

Jay75
26 mei 2009, 22:48
Ik snap wel wat je bedoelt, als je eerst een lekkere sound hebt op gitaar 1, dan wil je voor een ander nummer de lekkere sound van gitaar 2, maar dan staat de versterker verkeerd afgesteld ( niet optimaal voor je betreffende gitaar )

Ik heb dat ook gehad en heb toen een EQ gekocht die het een en andere compenseerde.

sinneD
26 mei 2009, 22:49
Luke, ik bedoel het volgende:

De quad heeft 4 kanalen, opgesplits in 2 toonregelingen met GEQ:
rhythm1, lead1
rhythm2, lead2

Ik gebruik de rhythm 1 voor clean, de lead1 en rhythm 2 voor slag, de lead2 voor solo.

Nu staan de gains zodanig afgesteld dat met humbuckers lead1 meer over de zeik is dan rhythm2, maar door het karakter van de kanalen heb ik met singlecoils juist op lead1 een softere sound dan op rhythm2, de gain reageert dus heel anders tussen beide kanalen.

Hoop dat het zo wel duidelijk is!

groovieguitarguus
26 mei 2009, 22:51
Luke-Wannebee... Ik snap je probleem, ik zou eens een losse Equilizer of een clean boost gebruiken.
Stel je je favoriete gitaar zo goed mogelijk af en met de 2e gitaar schakel je het pedaal in...
Succes

Luke-wannabe
26 mei 2009, 22:59
@ Sinne: Ik begrijp het! Maar dat heb ik niet op m'n amp dus dat word het niet. Wel handig systeempje, though!

@ Groovieguitar: Misschien in een EQ het beste idee inderdaad. Ik denk dat ik gewoon een EQ koop als ik geld heb. Lijkt me de beste oplossing.

Mitch
26 mei 2009, 23:08
Wel de meest luie oplossing ;) Een beetje sneller leren je amp settings te veranderen vind ik een stuk handiger...

joskedentweede
26 mei 2009, 23:11
ik heb hetzelfde probleem, maar ik knoei gewoon wat met het geluid van de versterker. Dat is in het begin inderdaad een heel frustrerende bedoeling, maar na een tijdje ga je dingen ontdekken en gaat het allemaal veel vlugger.
Maar moest ik met een EQ overweg kunnen neem ik er toch ook eentje hoor ;)

ellisvertellis
27 mei 2009, 00:00
Koop anders een tweede amp voor je tweede gitaar?
:ok:

jerome
27 mei 2009, 00:02
Wel de meest luie oplossing ;) Een beetje sneller leren je amp settings te veranderen vind ik een stuk handiger...

Ik ben nog luier, ik speel daarom live maar op 1 type gitaar...
:soinnocent:

Ik vind het namelijk zo'n gedoe om live elke keer m'n amp ander af te regelen
En een extra EQ (of EQ setting) vind ik persoonlijk niet echt een geweldige oplossing omdat voor het "mooiste" geluid de basistoonregeling imho op de amp zelf afgeregeld moet worden...

stratlover
27 mei 2009, 00:02
Bro, ik doe dan beetje 't zelfde als sommige jongens hier zeggen. Zelfde instellingen, andere gitaar voor andere sound. maar hea, da's mijn manier van doen :)

stratlover
27 mei 2009, 00:03
P.S. EQ is inderdaad slimme oplossing !!

Luke-wannabe
27 mei 2009, 00:07
Wel de meest luie oplossing ;) Een beetje sneller leren je amp settings te veranderen vind ik een stuk handiger...
Sja, ik weet het niet, ik vind het juist handig dat ik niet steeds aan settings hoef te zitten. Weet jij of de Boss EQ een beetje transparant is? Dat ie dus echt alleen maar boost of cut wat je wilt maar verder je sound intact laat?

Ik ga trouwens eerst wel kijken hoe veel je er in de bandmix nog van terug hoort. Dan ga ik wel aan een EQ denken.

Ibanez666
27 mei 2009, 00:12
Ik heb het probleem gelukkig niet, ik gebruik alleen een micro amp, om het volume verschil tussen humbuckers en single coil gitaren gelijk te trekken. qua eq instellingen hoef ik naar mijn mening en smaak niets te veranderen. Het is ook juist de bedoeling dat er een duidelijk verschil in sound in zit tussen de gitaren. Een beetje raar om dan met eq de boel "naar elkaar toe" te trekken.

Rude Perception
27 mei 2009, 00:19
hmm, ik zorg juist dat ik een goede basissound heb. Dat betekent voor mij dat die sound goed klinkt op de meeste gitaren. Hij moet juist het karakter van de gitaar zo goed mogelijk weergeven (dit doe ik mbv een jcm800 high input pregain op 8, dus geen standaard cleansound). Op deze manier heb ik een setting waarbij het karakter van een gitaar voor mij het mooist uitkomt. Ik geloof dat als je heel hard moet gaan eq-en dat je het karakter van je gitaar minder door laat komen en dat je daardoor met een slechtere sound zit bij een andere gitaar.
Van kleine aanpassingen om het geluid te perfectioneren kan ik me inderdaad voorstellen dat je ze zou willen kunnen doen, maar dan gaat voor mij de snelheid van de show voor en sluit ik een compromis.

Luke-wannabe
27 mei 2009, 00:22
@ Iba: Ja maar nu stel jij het wel heel extreem. Het gaat om 'net dat beetje' hoog of laag.

@ Rude: Ja dat kan ik ook wel eens proberen. Gewoon alles op de helft houden en kijken wat er dan gebeurd.

Pepe
27 mei 2009, 01:00
Dat geluid instellen, dat is toch een kwestie van de amp zelf? Niet teveel bas en genoeg hoog, klaar. Ga je van een tele naar een LP dan wat bas er af en wat hoog erbij, niks schokkends.
MIsschien is dat anders als je heel veel verschillende geluiden uit een amp wil halen, kan zijn. Ik wordt gek van veel knoppen dus dat hebben die amps van mij ook niet. Hoe meer keuzes, hoe meer problemen.

pannekoek
27 mei 2009, 01:03
ik gebruik voor bepaalde nummers bepaalde gitaren, aangezien ik alleen op les pauls speel is het verschil niet al te groot maar ik zorg er voor dat de gitaar met dezelfde instellingen bij dat nummer past.

Rude Perception
27 mei 2009, 01:03
@ Iba: Ja maar nu stel jij het wel heel extreem. Het gaat om 'net dat beetje' hoog of laag.

@ Rude: Ja dat kan ik ook wel eens proberen. Gewoon alles op de helft houden en kijken wat er dan gebeurd.

De eq van mijn jcm staat als volgt ingesteld: treble 4 mid 6 bas 6 presence 4. Oftewel, beetje naar smaak, maar niets raars. Wat pepe ongeveer zegt dus.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen les paul tegenover telecaster heb, maar prs tegenover stratachtig modelletje. Maar ik heb bewust geen les paul gekozen omdat ik hem te donker vond van zichzelf, zodat ik dus voorkom dat ik extreem moet bijregelen met m'n eq.

Wabbie
27 mei 2009, 07:11
Ik regel dat meestal gewoon een beetje on the fly bij. Maar over het algemeen klinken al mijn gitaren ( met uitzondering van mijn LP in in C# staat) goed met de instellingen van mijn versterker.
Al het gaat om een beetje hoog erbij dan kun je toch gewoon live even dat beetje hoog erbij draaien op je versterker?

barno
27 mei 2009, 08:10
ik gebruik veel verschillende gitaren live en herken het probleem. Omdat ik wist dat ik altijd veel van gitaar zou blijven wisselen, heb ik mezelf geleerd om de amp snel per gitaar op de juiste setting te zetten. meestal beperk ik met tot bij of wegdraaien van wat hoog.
Verder gebruik ik veel de treble knoppen op de gitaar (veel mensen gebruiken die never, maar ze staan er op for a reason)

Van Dattum
27 mei 2009, 08:56
Ik speel over een Line6 Flextone3 en heb voor elke gitaar een aantal presets. MIDI-pedaal op de vloer en speulen maar! :cheerup: