PDA

View Full Version : Teledisaster



Cocobolo
26 mei 2009, 21:35
gisteren was ik wat gefrustreerd over e.e.a. (werk) dus om 22.15 uur kreeg ik het ineens in mijn kop om een telecaster body te frezen, zonder specifiek doel of omdat ik een tele wil hebben maar gewoon omdat het zo leuk is ;) Ik had al een maple top laatst ge-bookmatched en op een amerikaans noten achterkant verlijmd dus waarom niet ? :)
Maar ik was moe, dus ik had beter moeten weten....affijn, ik had dus de gaten voor de pickups, electronica en halspocket aangebracht toen ik besefte dat ik iets te ver op mijn plank was begonnen. Hoe stom kun je zijn! :angry:. De telecaster vorm paste nu er net niet meer op (ik zou dus voorbij het maple uitkomen). Om toch nog iets te hebben, heb ik maar de buitenste vorm dus iets opgeschoven zodat hij wel net past. Er is dus niets aan de hand met de afstanden tussen hals, pickups, brug, alleen zit dus op deze manier de hals iets verder uit de body (dus de hoogste fretjes beter bereikbaar zeg maar). En de standaard tele-slagplaat komt nu dus niet uit. Nou ja, ik wilde toch al een keertje een gitaar bouwen voor mijn zoontje dus misschien dat het deze tele dan gaat worden ;) Het zal hem (nog) niet veel uitmaken dat hij niet klopt. Ik zal wat foto's plaatsen....


Maar ik heb een vraagje : wat is de vroegste leeftijd waarop een kind een beetje kan beginnen met gitaar spelen? M'n zoontje is 6 jaar maar ik geloof dat hij een gitaar tot nu toe alleen stoer vind maar ik denk niet dat hij al interesse heeft om te gaan spelen....en kan hij dan wel op een full-scale beginnen?

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01798.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01799.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01803.jpg

pueblo
26 mei 2009, 22:35
ziet er goed uit

Cocobolo
26 mei 2009, 22:50
...ik heb net een tele-slagplaat gevonden en die er even opgelegd. Dan zie je goed dat ik de buitenlijn heb verschoven (zie foto). Ik ben al bezig om een passende mal te tekenen (ik hoef het maar een klein beetje op te schuiven). Ik denk dat ik eens ga kijken hoe dat eruit zou zien in hetzelfde noten als de achterkant, zou best wel eens mooi kunnen zijn :) Of ik moet wat slagplaat materiaal kopen en hem daaruit maken natuurlijk.



http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01805.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01806.jpg


http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01807.jpg

oigun
26 mei 2009, 23:01
Lekker bezig M, maar ik vrees dat je voor je zoontje toch eens het "grote kleine gitaartjes topic" moet doorlezen;) Tenzij je zoontje hele grote handen heeft natuurlijk:seriousf:
Mooi spul he dat noten.

Cocobolo
26 mei 2009, 23:15
Lekker bezig M, maar ik vrees dat je voor je zoontje toch eens het "grote kleine gitaartjes topic" moet doorlezen;) Tenzij je zoontje hele grote handen heeft natuurlijk:seriousf:
Mooi spul he dat noten.

uhm, nee, hij heeft zeker geen grote handen. Dus dat moet dan maar even wachten...als ik hem te vroeg geef, dan kijkt hij er misschien niet meer naar om. Ik wil zoiets niet pushen, laat hij er maar zelf langzaam interesse in krijgen. Maar ik heb wel altijd gezegd dat ik wil dat er instrumenten in huis zijn zodat ze die keus hebben. We zijn op zoek naar een digitale piano op dit moment bijvoorbeeld :)

Ja, dat noten is eigenlijk erg mooi, het freest heerlijk en volgens mij is het wat ondergewaardeerd.

Nicks
27 mei 2009, 00:07
dude, koop een plaatje pp en snij die uit op maat, je hebt nu toch in principe alleen maar een ergonomischere vorm van een telecaster gemaakt? Who cares dat hij niet 'van het plaatje af' klopt, geeft juist een unieke feel zolang hij bespeelbaar is. Wel gaaf dat je hem aan je zoontje wilt geven :)

barno
27 mei 2009, 01:11
mooi man, en plaats genoeg voor een dikke bigsby, keep going!

Yoshida
27 mei 2009, 08:32
Een Koreaans jochie van 12 speelt al metal bewerkingen van Beethoven, dus ik zou zeggen dat zodra hij het gewicht kan verdragen en zijn linkerarm tot aan de tuners komt hij iig kan beginnen met basis akkoorden :)

...en binnen 2 jaar moet hij wel in staat zijn om zittend een akoestische gitaar te bespelen. Maar goed het moet je gegeven zijn, ik ben er ook veel te laat mee begonnen. Ik zou zeggen, leer hem wat je weet zodra hij er uit zichzelf op begint te pingelen en stuur hem dan op les. Je weet nooit of Jimmy Page onder jouw dak woont.


Mooi gitaartje trouwens. Met die inspiratie ben ik mijn project ook begonnen. Heb je de top verlijmd vóór je ging frezen?

Roel#1
27 mei 2009, 08:38
Gewoon de slagplaat weglaten. Ziet er zonder toch poepchique uit...

Raytheman
27 mei 2009, 08:43
Knap stuk werk! zelf geef ik nu een jaartje les aan een jongetje van nu 8. Hij kent inmiddels alle basis akkoorden inclusief barré's en kan al hele leuke liedjes spelen. Het belangrijkste is de wil om het te kunnen en natuurlijk doorzettingsvermogen. Mijn eigen kinderen hebben nooit naar mijn gitaren omgekeken tot voor kort. Nu is mijn eigen zoontje van 12 sinds een maand of 3 bezig en speelt feilloos Tears in Heaven..

Maar idd; niet pushen. Dan wordt het nooit wat (zei ik die in mijn eigen jeugd verplicht op piano-les moest)

Chocola
27 mei 2009, 08:48
Klein akoestisch gitaartje kopen voor nu ;-) en later beginnen aan het echte werk.

En geen slagplaat doen joh, is zonde. Nu ziet hij er echt heel geil uit zonder ;)

:-)

DjNoizzIQ
27 mei 2009, 09:01
Idd nooit pushen die jeugd, das funest voor de wil om muziek te maken (twee jaar verplicht keyboardles, daarna vier jaar grondige hekel gehad aan alles wat met zelf muziek maken te maken heeft :dontgeti:)

Maar on-topic: vette tele, mooie top, en dat 'ie niet helemaal klopt qua layout, so what, als je er geen slagplaat opzet (wat met deze top best kan trouwens) ziet niemand dat.

Of je doet wat aan heiligschennis en je zaagt er een 'hap' uit (:soinnocent:)zoiets als deze epiphone:

http://img32.imageshack.us/img32/4299/bqqklyg2kkgrhgookjmejll.jpg

gr. Lennert

Van Dattum
27 mei 2009, 09:02
Als het een beetje uitkomt zou ik het gat voor het halselement opruimen en een P90 soap bar monteren en een slagplaat gewoon weglaten.
Ziet er wel erg mooi uit dat noten met esdoorn........

Yoshida
27 mei 2009, 09:38
Ik zou ook zeggen dat je die slagplaat achterwege kan laten ;) hoewel die in dit geval wel mooi zou staan, vooral als je de top een beetje donker beitst.

Rutger
27 mei 2009, 09:40
Waarom een lellek stuk plastic op dat prachtige topje?

Gewoon zonder uitvoeren en die plank een mooie lak geven!

M'n dochter van 9 maanden weet die snaren al flink te raken dus een jochie van 6 kan echt wel wat spelen op een normale gitaar hoor :)

Robdop
27 mei 2009, 10:14
mooi dingetje:)

ik zeg wel een slagplaat

Hedge
27 mei 2009, 11:25
Ziet er goed uit, prachtige top. Zou die niet afdekken met een plaat.

Ik heb een meisje les gegeven van 7 jaar, het is te doen, maar dan zeker op een 3/4 gitaartje, toen ze 9 werd is een naar een 1/1 gegaan.

Ik heb mijn kids een mini gitaartje gegeven. Super leuk, zitten ze met een leesboek (op de kop) op schoot een beetje op dat ding te rammen en te zingen. En ik heb de jongste (2,5 jaar) meegenomen naar de gitaarbeurs in Veenendaal. Hij ging helemaal uit zijn dak daar, een maand later vertelde hij nog iedereen dat hij op de "gitaabus" was geweest. Maar het moet wel uit hun zelf komen, ik ga het echt niet forceren.

fred dons
27 mei 2009, 11:58
als dat je ongelukjes zijn dan ben ik reuze benieuwd naar de dingen die goed gaan

(En btw sorry dat ik nog geen afspraak heb kunnen maken om langs te komen)

Cocobolo
27 mei 2009, 14:38
dank voor de leuke reacties :)
Ik ben normaal niet zo voor slagplaten maar ik vind de tele meestal iets moooier mét plaat, omdat anders die hoorn zo breed/massief is. De slagplaat breekt dat een beetje. Ik ga eerst eens een plaatje frezen die goed past en dan beslissen adhv hoe het eruit ziet. Misschien dat ik wel de halselement frezing aanpas voor een humbucker of p90 (zoals al werd voorgesteld door Van Dattum).

Ok, het is me wel duidelijk, zo'n maat gitaar is nog te vroeg voor mijn (niet al te groot) 6 jarig zoontje. Maar dat maakt niet uit, gelukkig bederven gitaren niet! Hij heeft op dit moment meer interesse in bouwen en klussen trouwens dus dat is ook niet verkeerd :)

Ik zit nog aan iets anders te denken : ik heb wel zin om een klein beetje van de achterkant af te frezen en ook aan de achterkant zo'n maple top te zetten. Vanaf de zijkant lijkt het dan dat hij dubbele binding heeft. Dat vind ik erg mooi. Zoiets :
http://farm4.static.flickr.com/3102/3148849082_5c06740006_o.jpg

...maar zo wit als hierboven kan dan niet tenzij ik alsnog er een echte binding op zet? Ergonomisch is het trouwens denk ik niet zo lekker, die scherpe randen maar het oog wil ook wat nietwaar?

Yoshida
27 mei 2009, 15:17
Over die binding ben ik het eens, ziet er mooi uit maar voelt minder prettig (vandaar ook meer een Strat fan). Ik pas zelf geen binding toe, en die rand heb ik grondig met een vijl bijgewerkt. Alleen jammer dat dan de lijmnaad goed in het zicht komt :( die moet er écht superstrak zijn opgelijmd wil je dat na het frezen niet blijven zien, of je moet een tovenaar zijn met kneedbaar hout.

fred dons
27 mei 2009, 15:29
als je de zijkanten wat donkerder staint dan zul je best een mooi contrast met het maple krijgen, weliswaar niet spierwit maar nog steeds erg mooi en duidelijk

Cocobolo
27 mei 2009, 22:20
...
Mooi gitaartje trouwens. Met die inspiratie ben ik mijn project ook begonnen. Heb je de top verlijmd vóór je ging frezen?

Ik had je vraagje over het hoofd gezien : Ik heb eerst het noten verlijmd (het waren 2 stukken). Vervolgens heb ik de maple top (bookmatch) direct verlijmd op het noten (dus onderkant en zijkanten ingesmeerd). Uiteraard heel goed opletten dat de middenlijn van de top en de middenlijn van het noten gelijk blijft! Pas daarna heb ik het uitgefreesd.

Cocobolo
29 mei 2009, 21:09
update : ik heb zojuist nog een maple topje ge-bookmatched (hoe schrijf je dat toch) en gevlakt/op dikte gemaakt.

Daarna heb ik van het noten van de telecasterbody 6mm van de achterkant gefreesd.

Ik heb nu andere verplichtingen maar morgen lijm ik dus dat topje ("backje" ;)) op de achterkant zodat ik dus zo'n dubbele binding effect krijg :) Ik ben zelf erg benieuwd naar het effect, ergens is het jammer dat het noten dan niet zichtbaar is aan de achterkant maar ik heb nog meer noten liggen dus daar maak ik er ook nog wel eens eentje van.
Morgen foto's!

Rutger
29 mei 2009, 21:39
En straks een mooie decal met "Teledisaster" erop :)

Broosje
30 mei 2009, 08:17
Ik ben indertijd op mijn 6 jaar begonnen met een full-size accoustische gitaar.
Sommige akkoorden gaan moeilijk, maar die lessen waren vooral lossen noten of een paar tegelijk

't Is een beetje selecteren wat je hem wil leren.
Het heeft zo zijn beperkingen , maar het gaat.
Ik denk persoonlijk wel beter met een accoustische met plastieken snaren ivm sterkte van je vingers op die leeftijd... (of een .008 als dat bestaat ? :-) )

Rinze
30 mei 2009, 09:38
Ik zou je zoontje nog niet op een fullscale gitaar loslaten. Voor de linker (hals) hand is dat te veel strekken op die leeftijd. Bovendien geeft een driekwart net wat minder spanning op de snaren.

En niet pushen, ik gaf mijn dochter les en die kwam niet aan oefenen toe, nu laten we het gewoon een poosje rusten en dan kijk ik wel weer eens hoe het met de motivatie staat. Kids moeten toch al zoveel tegenwoordig.

Erg mooie body trouwens, ik zou ook graag zo met hout kunnen werken.

Cocobolo
30 mei 2009, 11:10
Ik zou je zoontje nog niet op een fullscale gitaar loslaten. Voor de linker (hals) hand is dat te veel strekken op die leeftijd. Bovendien geeft een driekwart net wat minder spanning op de snaren.

En niet pushen, ik gaf mijn dochter les en die kwam niet aan oefenen toe, nu laten we het gewoon een poosje rusten en dan kijk ik wel weer eens hoe het met de motivatie staat. Kids moeten toch al zoveel tegenwoordig.

Erg mooie body trouwens, ik zou ook graag zo met hout kunnen werken.

Gewoon een keertje de stoute schoenen aantrekken en proberen! Als je eerst een tele (bijvoorbeeld) maakt zonder er meteen een bookmatched topje op te maken dan is het echt goed te doen.

Ja, ik heb al besloten dat ik mijn zoontje niet deze gitaar ga opdringen...dat is inderdaad nog te vroeg. Maar zodar hij wil, mag hij hem pakken.

Ik ga nog een mini gitaartje maken (zier het grote kleine gitaartjes topic) voordat de volgende DGBM er is, dus dan kan ik beter die voor hem maken nietwaar? :)

Intussen heb ik mijn maple-back klaar, bookmatched en hij zit nu met de lijmklemmen op de body. Over een uurtje kunnen de klemmen eraf, en dan moet ik hem nog gelijk maken aan de rest van de body (het is nu een recht uitstekend stuk). Dus vandaag hoop ik dat wel af te hebben en dan plaats ik de foto's. Ik had overigens erg veel last van het haaks schaven van de zijkanten van de 2 delen (dus daar waar ze tegen elkaar komen te liggen) : de tijgerstreep in het hout gaf op die plaatsen heel snel kleine hapjes/splintertjes. Het ligt echt puur aan de structuur van het hout op die plekken. Zijn er forumleden die het anders doen, bijvoorbeeld schuren?

Cocobolo
30 mei 2009, 13:20
Zo, de lijmklemmen zijn er af en ik heb de achterkant gelijk gefreesd aan de zijkanten (m.b.v. een kopieerbitje).

De beloofde foto's :

Hier zie je het " topje" nog los op de achterkant liggen en direct daarna het resultaat na verlijmen/frezen (vergeten tussentijds foto's te maken)
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tel1.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tel2.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tel3.jpg

Ik moet nog de randjes een heeeel klein beetje afronden (maar ik wil het binding-effect niet teniet doen!) maar ik vind het er mooi uitzien, ik ben best tevreden :) Kost me dan wel 2 topjes, maar goed. Een volgende keer ga ik denk ik binding voor en achter inleggen, dan zie je het noten ook nog mooi aan de achterkant en heb je toch ongeveer deze ' looks' .

Je ziet de tijgerstrepen van het maple niet zo goed, dat is toch niet helemaal goed vastgelegd op de foto's.

barno
30 mei 2009, 13:46
hoe zegt de jeugd dat? hier krijg ik nu eens een harde plasser van.
geweldig mooi!!
Op afgewerkte binding zit ook een miniradiusje, dus doen.
suppper
edit: hoe dik is ie in totaal?

Cocobolo
30 mei 2009, 14:12
hoe zegt de jeugd dat? hier krijg ik nu eens een harde plasser van.
geweldig mooi!!
Op afgewerkte binding zit ook een miniradiusje, dus doen.
suppper
edit: hoe dik is ie in totaal?

Ja, mooi he? :)
Hij is 44.50 mm dik. Dus een halve mm te dun eigenlijk :seriousf:

Ik heb net even een slagplaatje van MDF gemaakt om ongeveer de vorm te pakken te krijgen (zoals al gezegd, de tele-slagplaat past net niet).

Hij begint al aardig in de richting te komen, maar de lijn vanaf de hoorn moet ik nog iets aanpassen denk ik.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01828.jpg

piezo
30 mei 2009, 14:18
Zou je er niet gewoon een 22 frets hals op kunnen zetten, zonder overstekende toets?

barno
30 mei 2009, 14:24
Ja, mooi he? :)
Hij is 44.50 mm dik. Dus een halve mm te dun eigenlijk :seriousf:

Ik heb net even een slagplaatje van MDF gemaakt om ongeveer de vorm te pakken te krijgen (zoals al gezegd, de tele-slagplaat past net niet).

Hij begint al aardig in de richting te komen, maar de lijn vanaf de hoorn moet ik nog iets aanpassen denk ik.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01828.jpg


halve mm te dun, gaan we zo beginnen, ja? :)

hoe zaag je zo een slagplaat zo strak uit ?

Cocobolo
30 mei 2009, 15:00
halve mm te dun, gaan we zo beginnen, ja? :)

hoe zaag je zo een slagplaat zo strak uit ?

door vals te spelen :soinnocent: (met mijn cnc machine dus). Ik had de cad-tekening van de originele tele-slagplaat genomen en die aangepast. Ik pas hem straks nog even aan en frees hem nogmaals uit MDF. Ik heb geen slagplaat materiaal in huis dus ik kan hem nog niet definitief frezen. Ik had even Feedback gebeld zojuist (vestiging hier in Apeldoorn) maar die hebben dat spul helaas niet. Dus dat zal ik moeten bestellen.

Cocobolo
30 mei 2009, 18:32
Zou je er niet gewoon een 22 frets hals op kunnen zetten, zonder overstekende toets?

Ik moet nog even kijken wat ik doe, ik heb hier nog een nieuwe tele hals liggen zonder zo'n overstekende toets (de hals op de foto). Ik kan wel zelf een nieuwe hals maken, maar deze past ook bijna (beetje bijschuren) en anders ligt hij er ook maar. Dus vermoedelijk schroef ik die er eerst op.

TimmU
1 juni 2009, 01:51
Toffe body deslaniettemin. Over 'kleine gitaren' ...


Op mijn 5e ben ik begonnen met gitaar spelen, op een Telecaster. Dat kan allemaal best, als je handjes er maar overheen kunnen!

no 1 hops
1 juni 2009, 08:07
als alle disasters er zo uit zagen dan had ik er iedergeval geen moeite mee.
maar even wat anders, waarom gebruik je geen helder acryl als slagplaat, zie je tenminste het hout nog.

wat betreft dat acryl , ik ben er achter gekomen dat die plaatjes bij de bouwmarkt niet zo geweldig zijn en dat , als je eraan kan komen het materiaal dat ze bij lichtbakken/reclame leveranciers een mooi stuk sterker is en niet zo gauw knapt.

hassent
1 juni 2009, 08:27
Dat klopt, maar dat is geen acryl, dat is polycarbonaat. Dat is een stuk slagvaster!

no 1 hops
1 juni 2009, 09:01
Dat klopt, maar dat is geen acryl, dat is polycarbonaat. Dat is een stuk slagvaster!figuurzaagt ook beter , twee keer een pickupring geknapt die bijna af was.

Raytheman
1 juni 2009, 09:58
Persoonlijk zou ik de bovenkant van de slagplaat ook aanpassen en wat korter maken.
Verder ee prachtig stuk vakwerk!

Cocobolo
2 juni 2009, 23:05
Persoonlijk zou ik de bovenkant van de slagplaat ook aanpassen en wat korter maken.
Verder ee prachtig stuk vakwerk!

He, goede tip! Daar heb ik helemaal overheen gekeken, ik was alleen maar met de onderste hoorn bezig. Ik ben het 200% met je eens, ik pas het model direct aan. Dank ! :)

Hedge
3 juni 2009, 09:57
Ziet er goed uit, met die twee topjes op een gitaar.

Cocobolo
17 juni 2009, 22:06
Ik heb deze week slagplaatmateriaal binnengekregen. Ter herinnering : ik had een foutje gemaakt en daardoor moest ik de buitenvorm van de telecaster iets schuiven, met als gevolg dat de standaard tele-slagplaat dan niet past.

Ik heb nu dus dezelfde vorm genomen maar hem ook iets verschoven en aangepast. Ik heb het zojuist gefreesd in pearloid. Het was even experimenteren hoe snel de frees moet draaien en hoe snel ik hem door het materiaal laat gaan (ik had hem eerst veels te snel staan, en dan vliegen de stukken om je oren ). Maar nu ik dat eenmaal weet, gaat het prima. Uiteraard heb ik sommige kanten onder 45 graden gefreesd terwijl andere kanten (zoals voor de pickup en voor de neckpocket) juist 90 graden gehouden zijn.

De 45 graden delen zijn mooi, maar zouden nog wel wat meer mogen glanzen, het is nu dof. Iemand enig idee? Gewoon polijsten met zo'n lappenschijf en pasta?


Foto's van hoe het er nu uitziet. Oh ja, ik heb besloten toch een humbucker te plaatsen als hals element. Dus ik moet het gat in de body nog aanpassen voor die humbucker. Volgens mij staat dat straks erg mooi met de chromen hardware en dan een humbucker met ook een chroom kapje.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01867.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01868.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01869.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01872.jpg

Basileia
17 juni 2009, 22:27
Mooie gitaar!

Even een stom vraagje: ik vind dat die pickguard er nu een beetje te veel "Bovenop ligt".
Kan je de slagplaat niet "Inleggen" in de top? Heeft iemand dat uberhaupt al eens geprobeert?

Cocobolo
17 juni 2009, 22:32
Mooie gitaar!

Even een stom vraagje: ik vind dat die pickguard er nu een beetje te veel "Bovenop ligt".
Kan je de slagplaat niet "Inleggen" in de top? Heeft iemand dat uberhaupt al eens geprobeert?

Hij is 2.5 mm dik. Bij de punt wipt hij wat omhoog (zit nog niet vastgeschroefd). Maar ik vind het een origineel idee! Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand dat gedaan heeft? Alles kan natuurlijk :)

Ike57
17 juni 2009, 22:43
Hij is 2.5 mm dik. Bij de punt wipt hij wat omhoog (zit nog niet vastgeschroefd). Maar ik vind het een origineel idee! Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand dat gedaan heeft? Alles kan natuurlijk :)

Voor het inleggen had je hem waarschijnlijk juist niet op 45 graden moeten frezen?

Humbucker lijkt me niet verkeerd. Ik vind het resultaat tot nu toe :ok:

barno
17 juni 2009, 23:49
looking good, die slagplaat. ik zou 'm niet inleggen (ik hou van no nonsense gehalte tele, ergo geen moeilijkdoenerij :) ma da's persoonlijk.
randjes: fijn schuren en idd polijisten.

espike
18 juni 2009, 07:24
Wordt erg mooi zo met die 3 lagen hout.
Volgens mij mis ik de jack input nog, ;) en wat voor hals zet je er op ? Met name de toets dan: wordt ie bruin als in meegaand met t midden van de body? of ook esdoorn? Zou best mooi staan denk ik als de hals en toets ook gelamineerd is.

Cocobolo
18 juni 2009, 07:46
@Barno : ik vind het idee van een slagplaat inleggen wel leuk, maar niet voor deze. Deze hou ik zo. Ik kan me wel voorstellen dat je het inleggen van een slagplaat-vorm in een contrasterende houtsoort voor een ander model best heel geinig kan staan.

@espike : er komt een maple hals op met rosewood toets. Dus inderdaad een beetje de zelfde looks als de body. Staat volgens mij erg smaakvol (en daarover kun je natuurlijk twisten :) )
Ja, klopt! De jack plug moet nog, en ook de gaten om de cavities te verbinden en een gaatje richting brug. Ik was even aan het wachten op die slagplaat, nu zal ik weer eens verder gaan. Eigenlijk ben je best snel klaar met een tele ALS je dan maar niet dat vervelende lakken nog moest doen...want ook ik zie daar tegenop

Hedge
18 juni 2009, 08:32
Ik vind hem stoer met die voor en achterkant van Esdoorn, daar ga ik niet over twisten. :cheerup:

Yoshida
18 juni 2009, 09:42
Ja, klopt! De jack plug moet nog, en ook de gaten om de cavities te verbinden en een gaatje richting brug. Ik was even aan het wachten op die slagplaat, nu zal ik weer eens verder gaan. Eigenlijk ben je best snel klaar met een tele ALS je dan maar niet dat vervelende lakken nog moest doen...want ook ik zie daar tegenop

Ik heb in mijn project vóór het verlijmen van de top al de gangen gemaakt voor de pickup cavities bedrading. Consequentie is wel dat ik de top pas heb verlijmd na het uitfrezen van de vorm.
Nu je werkt met een pickguard zie ik geen reden waarom je de gangen zou moeten boren.

Wat lakken betreft, ook ik zie/zag hier tegenop. Gisteren mijn eerste laag gelegd op een ondersteboven opgehangen body. Alvast voorgeboord voor strapholders dus. In de andere strapgat een schroef gedraaid en een touwtje aan vastgeknupt zodat ik de body bij kan draaien.

ff een kaping: mijn lak is cellulose uit spuitbus. Spuit prachtig breed, alleen ik heb wat overvloedig aangebracht om de randen ook goed mee te pakken. Dat heeft zich gewraakt. Ik ben geduldig en wacht tot ik nog 4 lagen erop heb (2 lagen per avond) en ga dan als een bezetene oneffenheden wegschuren (/vijlen?). Beter een overvloed aan dunne lagen dus, naar mijn idee is het werkelijke spuiten niet meer dan een minuut werk maar dan wel ruim een week 2x per avond. Maar gezien het verhaal van Fred dat je voor me hebt ingedikt geloof ik meteen dat het spuitwerk bij jou in goede handen is.

espike
18 juni 2009, 10:59
Het lakken is mij reuze mee gevallen, 2 keer er overheen met een spuitbus, en de volgende avond, even de omhoogstaande puntjes, en stofjes er af schuren, met nat 1200 grid, schoonmaken met een doekje met amonia, en de volgende 2 lagen er over. 3 dagen zo herhaald, en ik ben wel tevreden met het resultaat tbh.
(nou werk ik m ook niet spiegelglad af, omdat dat afbreuk aan de looks doet, maar nog 3 dagen er bij, en t wordt een schaatsbaan zo vlak)

Cocobolo
20 juni 2009, 15:23
Zo, vandaag even de single-coil pickup cavity (bij de hals) vergroot zodat er een humbucker inpast. Ik had me alsnog bedacht dat ik een HB wilde, en had de aangepaste slagplaat ook al met zo'n HB gat uitgerust.

Ik moest dus het gat vergroten, maar dat gaat lastig met de cnc machine als de body eenmaal van de tafel af is geweest (je moet hem anders heeeeel precies weten te positioneren op de tafel. Zolang hij nog vast zit is dat doodsimpel, maar als hij eenmaal er vanaf is dan weet de machine niet meer waar hij zich bevindt). Dus dan toch gewoon maar met een mal en een kantenfrees met bovenlager nietwaar? En omdat het zonnetje scheen doe ik dat natuurlijk ook lekker in de tuin :)

Op de foto zie je dat ik er even een ES335 mal op heb geklemd voor het HB-gat. Deze had ik toch nog liggen (het was een eerste proef van de ES335 waarvoor ik deze week de cad-tekening heb gemaakt. Deze proef was een nog millimeter te klein dus die heb ik toch over).

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01884.jpg


....en hier het resultaat (je ziet een heel klein restantje van het single-coil gat, maar dat zit de HB niet in de weg en/of is niet zichtbaar)
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01886.jpg

....en gelijk maar even een HB erin gezet om te zien hoe het staat
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01887.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01888.jpg

Ik heb de gaten ook gemaakt tussen de cavities, behalve het gat voor de brug en de jack nog...
En ik zal ook maar eens het laatste stukje schuren bij de hals zodat die past. Ik zit me wel af te vragen of ik de hals toch achteraf gezien iets hogeer had moeten plaatsen (oftewel de neckpocket iets minder diep frezen). Door de slagplaat (2.5mm dik) komen de snaren namelijk wat dichter op die plaat te staan. Dat ga ik nog eens nameten voordat ik de hals vastzet...

jimihattricks
20 juni 2009, 16:19
wow, netjes hoor!

barno
20 juni 2009, 17:02
ziet er echt geweldig uit!!
ik weet niet of je de pocket mss iets te diep hebt gemaakt: bij mijn tele komt de onderste rand van het fretboard zo'n 3 mm boven de slagplaat (het is wel een 1ply)

Cocobolo
20 juni 2009, 17:19
ziet er echt geweldig uit!!
ik weet niet of je de pocket mss iets te diep hebt gemaakt: bij mijn tele komt de onderste rand van het fretboard zo'n 3 mm boven de slagplaat (het is wel een 1ply)

Aha, dank je voor die maat! Dat klinkt wel logisch.

Dus jawel, ik denk dat ik hem inderdaad te diep heb. Ik had gewoon de maten aangehouden van de telecaster PDF (stewmac?) en daar is die neckpocket 20mm diep. Maar na het frezen heb ik die tele hals die ik nog had erbij gepakt en die ligt dus iets te diep denk ik. Ik kan alsnog besluiten om gewoon een hals te maken, maar ik heb het eigenlijk nu te druk om dat ook nog op te pakken. Deze is gewoon lekker om tussen alle verplichtingen door te doen :) Dus ik meet het even na en ik denk dat ik het maar iets zal opvullen. Met noten of met maple, even kijken wat mooi staat.

jan jansen
21 juni 2009, 12:59
Aha, dank je voor die maat! Dat klinkt wel logisch.

Dus jawel, ik denk dat ik hem inderdaad te diep heb. Ik had gewoon de maten aangehouden van de telecaster PDF (stewmac?) en daar is die neckpocket 20mm diep. Maar na het frezen heb ik die tele hals die ik nog had erbij gepakt en die ligt dus iets te diep denk ik. Ik kan alsnog besluiten om gewoon een hals te maken, maar ik heb het eigenlijk nu te druk om dat ook nog op te pakken. Deze is gewoon lekker om tussen alle verplichtingen door te doen :) Dus ik meet het even na en ik denk dat ik het maar iets zal opvullen. Met noten of met maple, even kijken wat mooi staat.

dat probleem heb ik met de breedte van de hals..of liever gezegd de smalste...als ik die mal gebruik en hem uitfrees wordt de hals net een mm te smal....heb hem maar weggezet...opnieuw beginnen dus...:blast::blast:

JJ

Cocobolo
21 juni 2009, 13:43
dat probleem heb ik met de breedte van de hals..of liever gezegd de smalste...als ik die mal gebruik en hem uitfrees wordt de hals net een mm te smal....heb hem maar weggezet...opnieuw beginnen dus...:blast::blast:

JJ

Hoi Fred, je hebt PM :)

fred dons
21 juni 2009, 16:12
heel strak geworden zeg,
misschien heb je het al eerder gezegt in de thread maar weet je al wat voor kleur je hem gaat lakken ?

fred dons
21 juni 2009, 16:23
nog even over het lakken, een tip die Terry Mcinturf onlangs gaf en waar ik me natuurlijk helemaal niets van aantrok; ook bij de meest scherpe randen (zoals nu bij je tele) altijd een kleine radius schuren omdat je anders gegarandeerd bij het schuren en polijsten door de lak heen gaat op die scherpe randen (net bij mij weer gebeurd, de gitaar was helemaal klaar alleen nog polijsten en hup daar ging ik door de lak heen)

ik gebruik tegenwoordig wel superassilex (400 en 800 grit) om de lak tussen de lagen door te schuren, dit verminderd de kans dat je door de lak heen gaat enorm in vergelijking met natschuren

Cocobolo
21 juni 2009, 16:27
heel strak geworden zeg,
misschien heb je het al eerder gezegt in de thread maar weet je al wat voor kleur je hem gaat lakken ?

Nee, ik had daarover nog niets gezegd en ik heb ook eigenlijk nog geen idee ! Ik wil uiteraard het hout blijven zien. Iemand suggesties?

Ik heb zojuist de hals passend gemaakt. Leuk hoor, het gaat eigenlijk erg snel zo :)

Yoshida
21 juni 2009, 17:12
Waarom niet gewoon blank, of cherryburst?
Sidenote: ben je niet bang dat met de esdoorn bodemlaag veel resonantie van je hout verloren gaat?

Alles ziet er erg netjes uit! Als ik niet beter wist dan zou ik zeggen dat dat ook geen kunst is met een CNC machine. Ik vraag me af hoe je de randen af wil werken; miniatuur radiusje rondom?

Cocobolo
21 juni 2009, 17:33
Waarom niet gewoon blank, of cherryburst?
Sidenote: ben je niet bang dat met de esdoorn bodemlaag veel resonantie van je hout verloren gaat?

Alles ziet er erg netjes uit! Als ik niet beter wist dan zou ik zeggen dat dat ook geen kunst is met een CNC machine. Ik vraag me af hoe je de randen af wil werken; miniatuur radiusje rondom?

Ik beken dat ik gewoon deze zo heb gemaakt omdat ik het mooi vind, en ik zal straks moeten afwachten hoe het geluid is. Het is weliswaar de tele-vorm maar het hoeft niet perse de tele-klank te worden straks.

De randen zal ik inderdaad een klein radiusje geven, dat moet nog. Ik heb zojuist het gat voor de jackplug geboord. En ook heb ik een kleine verdikking gemaakt in de neckpocket om te kijken of de hals zo beter ligt...hij lag iets te diep nu ik een (dikke) slagplaat ga gebruiken. Wacht, ik sluit een foto bij. De toets is nu precies boven de slagplaat. Volgens mij is het zo wel goed.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01900.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01899.jpg

fred dons
21 juni 2009, 17:57
ik zou bij dergelijk hout voor een amberburst met fakebinding gaan, een beetje als de les paul helemaal links
http://www.lespaulforum.com/lpimages/bannerversions/header0305.jpg

anders een fel rood met fake binding ?

als je wilt kun je hem bij mij wel komen stainen (ik heb alle kleuren op voorraad)

Cocobolo
21 juni 2009, 18:06
ik zou bij dergelijk hout voor een amberburst met fakebinding gaan, een beetje als de les paul helemaal links
http://www.lespaulforum.com/lpimages/bannerversions/header0305.jpg

anders een fel rood met fake binding ?

als je wilt kun je hem bij mij wel komen stainen (ik heb alle kleuren op voorraad)

Jee, dat vind ik enorm aardig, dat zou ik geweldig leuk vinden! Ik vind die amberburst ook erg mooi, en dan blijft er toch nog aardig contrast over met het noten. Mmmm, ik ga je binnenkort een PM sturen voor een afspraak haha! Ik moet nog even wat details verder afwerken. En moet je voor het stainen alles perfect geschuurd hebben neem ik aan?

fred dons
21 juni 2009, 18:30
ja tis wel prettig als alles goed geschuurd omdat als er nog krassen in het hout zitten die soms extra zichtbaar worden bij het stainen, 320 grit is meestal welvoldoende (maar ik heb een rotex dus als het nodig is schuren we ter plekke nog wel even bij)

pueblo
21 juni 2009, 18:32
dat zal een mooie burst worden:)