PDA

View Full Version : Snaarhoogte



gw_guitars
26 mei 2009, 18:59
Hallo,

Ik ben een basgitaar aan het restaureren.
Dit is een basgitaar die echt een flinke optater heeft gehad.
Nu heb ik ook besloten om hem fretloos te maken.
De topkam is ook kapot en ik heb al een nieuwe binnen maar dat is uiteraard niet precies dezelfde maat.

Ik ben op zoek naar de afstand onderkant snaar tot fretboard bij een fretloze bas ter hoogte van de topkam.
Misschien dat iemand mij kan helpen.

Mocht iemand geintereseerd zijn in mijn gepruts:
Link (http://home.orange.nl/g-schmitz/bas/basje.htm)

Grtz.

Gerard

gengar
26 mei 2009, 20:09
Ik heb alleen maar de fabrieksopgave voor een 'fretted' bass wat 0.020inch is (Fender).
Waarom maak je hem niet geleidelijk aan lager totdat je de hoogte hebt gevonden die jij fijn vindt? Zo doe ik het meestal, maar ik moet toegeven dat ik van fretloze bassen geen kaas heb gegeten.
succes

gw_guitars
26 mei 2009, 20:18
Ja,
Hier had ik zelf aan kunnen denken.
Op het moment dat ik je antwoord lees zie ik voor me hoe ik het moet doen.
Gewoon de topkam als laatste er op zetten, een paar stukjes fineer eronder voor de hoogte en steeds een stukje minder of meer.
Ik denk dat ik met mijn gedachten klem liep.
Thanx, dit had ik nodig om weer op het rechte spoor te komen.
ik zat veeeel te moeilijk te denken.
Bedankt Gengar

Groetjes

Gerard

stijnkenens
26 mei 2009, 21:15
De snaren zitten tot bijna tegen de toets in de topkam.
Eigenlijk moet je van de originele topkam gewoon de hoogte van de fret af trekken (omdat die er toch niet meer zijn.)

En het zelfde doe je met de zadels van de kam op de body.

Het is maar ongeveer, natuurlijk, want je hebt de hoek van de hals al aangepast, heb ik gelezen op de link.

Maar uiteindelijk is de afstand snaar-fret bijna hetzelfde als snaar-toets.


s.

gengar
26 mei 2009, 22:57
graag gedaan natuurlijk. Ik gebruik zelf bijna altijd benen kammen. En dan beetje bij beetje afschuren, we hebben het echt over hondersten millimeters, tot het perfect is. En als je te gehaast bent en je gaat te ver, dan kun je het herstellen door inderdaad een dun fineertje eronder te leggen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling...ik denk dat wat Stijn beweert ook wel klopt met betrekking tot verschil tussen wel of geen fret.
Mijn ervaring is dat je het beste resultaat krijgt wanneer je op je gevoel werkt. Als iemand echter zegt ik wil mijn gitaar volgens de fabrieksafstelling hebben afgesteld dan pak ik mijn voelermaatjes en zo en dan stel ik hem zo af, maar 9 van de 10 zullen dit iets te hoog qua action vinden.