PDA

View Full Version : effect solo geluid



Rick trodat
26 mei 2009, 14:53
In het volgende filmpje zie je david gilmour aan het werk, maar wat ik me afvraag is welk effect er naast de whammy gebruikt wordt.

Hij prikt in één keer perfect door de mix, is veel harder, zonder de rest te overstemmen. Heeft veel drive, maar er is geen zwaar overstuurd geluid. Hoe doet hij dit?

http://www.youtube.com/watch?v=w1hglPVT24U

edje kadetje
26 mei 2009, 16:15
bedoel je de lead die start op 3.09?
Ik hoor behalve de whammy niet echt iets heel anders dan hij anders heeft. En hoe, tsja dat vind ik altijd heel moeilijk te zeggen.

Maar volgens mij:
niet zo veel gain, wel compressie
veel volume
reverb

Rick trodat
26 mei 2009, 16:25
Ja die bedoel ik.

Tja een volumepedaal zou kunnen natuurlijk.

the sure thing
26 mei 2009, 16:43
Wat dacht je van de technici achter de mengtafel en/of het later geremasterde filmpje? Ik weet 95% zeker dat hij voor solo's echt geen boost intrapt of zo.

Rick trodat
26 mei 2009, 16:45
Dus dan zou de geluidsman het volume opkrikken dus?

Tja kan ook. Al heeft hij wel een flink pedalboard.

the sure thing
26 mei 2009, 16:49
Dus dan zou de geluidsman het volume opkrikken dus?

Tja kan ook. Al heeft hij wel een flink pedalboard. Dat heeft hij ook zeker. Misschien heeft hij een volumepedaal, maar dat gebruikt hij als effect en echt niet om z'n sologeluid door de mix heen te prikken. Vergeet niet dat de geluidstechnici van Pink Floyd/David Gilmour echt de beste van de beste zijn. Die kunnen een Pignose nog door de mix heen laten prikken :)

Rick trodat
26 mei 2009, 16:52
Ja ik heb dus tot nu toe alleen maar met slechte geluidsmensen gewerkt. Echt een drama. Gisteren nog een optreden gehad. Hoorde mezelf te hard, publiek hoorde niks. Geen communicatie niks. Wordt toch weer eens tijd voor een vaste geluidsman.

Rude Perception
26 mei 2009, 17:06
geen communicatie ligt eigenlijk altijd aan 2 partijen.... imho

pannekoek
26 mei 2009, 17:43
geen communicatie ligt eigenlijk altijd aan 2 partijen.... imho

ik heb ook altijd veel problemen met geluidsmannen, met de een meer dan de anders, maar meestal krijgen we het wel voor elkaar dan ze m'n geluid opkrikken wanneer ze zien dat ik een solo ga spelen.
dus de technici zullen dit wel doen bij pink floyd.

Rude Perception
26 mei 2009, 18:17
ik heb ook altijd veel problemen met geluidsmannen, met de een meer dan de anders, maar meestal krijgen we het wel voor elkaar dan ze m'n geluid opkrikken wanneer ze zien dat ik een solo ga spelen.
dus de technici zullen dit wel doen bij pink floyd.

Zal zeker kloppen. Mooi bruggetje om weer terug te komen bij de vraag.
De topicstarter zal inderdaad een geluidje moeten zoeken met zoveel drive dat het wel lekker gaat zingen, maar niet meer dan dat. Verder inderdaad zorgen voor genoeg compressie en wat reverb zal idd het beste werken. Wat edje al zei dus.

The Lo Lands
26 mei 2009, 20:14
In het volgende filmpje zie je david gilmour aan het werk, maar wat ik me afvraag is welk effect er naast de whammy gebruikt wordt.

Hij prikt in één keer perfect door de mix, is veel harder, zonder de rest te overstemmen. Heeft veel drive, maar er is geen zwaar overstuurd geluid. Hoe doet hij dit?

http://www.youtube.com/watch?v=w1hglPVT24U In iedergeval een Delay, geen reverb of zeer minimaal. Verder heeft hij toch op zijn plank een proco RAT distortion pedaal en hij gebruikt vaak een EQ pedaal van Boss welke ook voor de nodige cleanboost kan zorgen. Daarnaast zal er achter de schermen ook nog wel wat apparatuur staan :)

edje kadetje
26 mei 2009, 21:35
In iedergeval een Delay, geen reverb of zeer minimaal. Verder heeft hij toch op zijn plank een proco RAT distortion pedaal en hij gebruikt vaak een EQ pedaal van Boss welke ook voor de nodige cleanboost kan zorgen. Daarnaast zal er achter de schermen ook nog wel wat apparatuur staan :)

hij heeft een hele vloer (10 m2) vol met pedalen. Volgens mij onmogelijk te zeggen wat hij wanneer gebruikt, laat staan met welke instellingen en mods.
Daarom mijn algemene opmerking dat hij hard speelt, met compressie en weinig drive.

Heel interessant vind ik dat je zegt dat hij hier met delay speelt. Ik dacht het niet te horen, wel reverb. Waaraan hoor jij dat het delay is? En welke vertragingstijd (ongeveer) gebruikt hij hier?

ten slotte, ik denk wel dat gilmour zelf met de pedalen (geschakeld via een custom pete cornish board) zichzelf door de mix prikt.
Daarnaast zitten de geluidsmensen natuurlijk ook niet stil, ik heb weleens gelezen dat tijdens solos alle monitors die heeft (ook die voor zang en het totaalgeluid (wat hij dus ook controleert op het podium)) voluit het gitaargeluid weergeven. Er wordt dan dus oorverdovend hard gespeeld.

stratokai
26 mei 2009, 23:11
Heel interessant vind ik dat je zegt dat hij hier met delay speelt. Ik dacht het niet te horen, wel reverb. Waaraan hoor jij dat het delay is? En welke vertragingstijd (ongeveer) gebruikt hij hier?

Daarnaast zitten de geluidsmensen natuurlijk ook niet stil, ik heb weleens gelezen dat tijdens solos alle monitors die heeft (ook die voor zang en het totaalgeluid (wat hij dus ook controleert op het podium)) voluit het gitaargeluid weergeven. Er wordt dan dus oorverdovend hard gespeeld.

Juist delay is een belangrijk onderdeel van zijn spel, maar wel subtiel gebruikt: dus de herhalingen niet snoeihard (soms ook wel: Run like Hell), maar in de verte.
Op 4:06 hoor je het toch wel duidelijk. Zet je koptelefoon maar eens op!

Daarnaast zie je volgens mij op het grote scherm dat hij op 3:00 "iets" intrapt.

ellisvertellis
26 mei 2009, 23:48
Ook op 3:45 - 3:50 -...

Eigenlijk elke "slide" zogezegd hoor je goed dat hij delay gebruikt. Da's trouwens idd dacht ik toch een van zijn typische effecten. Het lijkt mij een vertraging van een derde tot een halve seconde...

Hij gebruikt volgens mij niet 1 maar 2 delays trouwens, hoewel ik dit niet kan bewijzen aan de hand van het filmpje.

Hij heeft op zijn stratocaster dat knopje zitten voor zijn fat strat 50's pickup te activeren, is dat ook geen pup met een hogere output dan de andere? Dat laatste is maar een gokje hoor...

Grtz!

Heynis
27 mei 2009, 00:02
Het klinkt alsof hij een stereo delay gebruikt. Of het een echte ping pong is kan ik niet horen, maar de delay is links en rechts niet gelijk.

Verder een beetje boost, whammy en compressie, en de middelste PU (zie rond 5:00). Allemaal heel subtiel en super smooth afgeregeld, precies zoals in de muziek past.

Rude Perception
27 mei 2009, 00:25
inderdaad! het is een delay die ongeveer op een achste zit, dus een redelijk langzame delay. Eerst hoor je hem links, daarna rechts (als ik mijn koptelefoon goed op heb). De delaytijd is niet het dubbele van elkaar. Ik denk eigenlijk dat het eerder richting 0.67:1 is. Hij is ingesteld op 1 herhaling, niet al te hard. (koptelefoon doet idd wonderen!)

edje kadetje
27 mei 2009, 08:38
Dank iedereen voor de opmerkingen

Ik ga nog eens preciezer luisteren.
Staat zo'n delay dan in het tempo van de song bij hem of niet? (Uiteraard heb ik het dan niet over run like hell; daar is het evident)

E-J
27 mei 2009, 14:10
Gilmour staat live vergeleken met de rest van de band gewoon een flink stuk harder... dan prik je ook beter door de mix. Daarnaast de geluidsmannen die hun steentje bijdragen.

Bovendien... ook al is het live, je moet eens weten hoeveel in de studio aan de originele beelden is geknutseld... ;)

Nogmaals wil ik benadrukken dat Gilmour de Proco Rat niet gebruikt. Hij heeft deze enkel voor een stuk of 3 nummers gebruikt op de Pulse tour (1994), altijd in combinatie met een ander pedaal. Daarvoor en daarna NOOIT. Zijn leadgeluid is de laatste 20 jaar of een BK Butler Tube Driver (overdrive) of een Big Muff (fuzz/distortion). De Big Muff gebruikt hij zelfs al vanaf 1976. Een equalizer gebruikte hij de laatste tour niet of nauwelijks.

Eezz
28 mei 2009, 12:59
Dé bron voor info over David Gilmours geluid en setup is http://www.gilmourish.com.

Deze pagina gaat in op de 2006 tour:

http://www.gilmourish.com/?page_id=218

Ik zou zeggen dat dit de Demeter Compulator is en de Chandler Tube Driver. Waar de stereo delay vandaan komt weet ik even niet, misschien deze rackdelay: MXR Digital Delay System model II. Anders misschien Front of house?