PDA

View Full Version : Bogner Duende of Hook R20?



Chiel
25 mei 2009, 22:28
Ik kom er maar niet uit :(. Voor de grote gigs gebruik ik een Hook top maar voor de kleine gigs een Koch Studiotone. Echt wel een leuk dingetje, maar als je net de dag ervoor met je Hook heb staan blazen dan is het toch wel wennen, enigszins afzien en heel erg hard werken met de Studiotone. Clean is echt wel oke, maar die Koch scheur is toch iets waar ik niet aan kan wennen. Gebruik nu verschillende pedaaltjes om het wat vetter te krijgen, maar de "Koch buzz" blijft. Kortom, ik wil een andere combo!

Nu heb ik logischerwijs de R20 uitgetest en die is echt wel heel erg vet. Ik vind de grootte ervan alleen erg tegen vallen. De Studiotone is namelijk stukken kleiner (moet namelijk allemaal achter in mijn kleine kofferbakje passen). Zodoende stuitte ik op de Duende. Deze heb ik nog niet getest, maar de samples klinken echt wel heel erg goed. Mooier clean als de Koch, maar volgens mij ook een wat meer britser gevoiced 2de kanaal (en zonder "Koch buzz" :)).

Ik moet deze sowieso dus nog even goed uittesten, maar heeft iemand hier nog een goed/slecht argument om juist wel of niet voor de ene of de andere te kiezen?

Tristan
25 mei 2009, 22:32
De Duende is waanzinnig, naast de gewone Hook de beste channel switcher die ik ken, te gek Voxy clean kanaal met een lekker swampy drive kanaal...
Die air en body controls werken ook fantastisch, hele simpele plug and play amp die geweldig klinkt...

Eezz
25 mei 2009, 22:47
Grappig, ik stond een half jaar geleden voor precies dezelfde keuze. Ik was erg onder de indruk van de Duende en de R20 stond op het punt te verschijnen. Ik heb er op gewacht en uiteindelijk bij Guitarking (toen nog Jukebox) in Boekel de twee versterkers naast elkaar gehad.

Erg moeilijk! Ik vond ze allebei goed klinken. De R20 klinkt groots voor een combo, meer als een 2x12, dat sprak me erg aan. Erg mooi clean kanaal en een goed drive kanaal (maakte me iets minder uit want ik werk met pedalen). Wat ik minder vond was het ontbreken van een mastervolume die invloed heeft op het cleane kanaal omdat ik het cleane kanaal graag net een randje crunch meegeef.

De Duende klonk ook te gek. Excelleert in wat op het net wel "swampy" sounds worden genoemd, ik weet er geen beter Nederlands woord voor. Lekker gruizige klanken. Ook een mooi clean geluid en een gaaf overdrive kanaal. De Duende heeft een heel typisch en herkenbaar middengebied. Dat kost soms even tijd om lekker in te tunen. Er zit ook geen mid knop op. Een hele bruikbare vondst zijn de body en air potmeters. Een eq die actief is op de eindtrap. Daar kun je je geluid perfect mee finetunen en afstemmen op de situatie en ruimte waar je in speelt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet kon kiezen, ik vond ze allebei echt te gek. De R20 overtuigt vanaf de 1e seconde maar verveelde mij wat sneller. De Duende klinkt iets complexer maar werd daardoor steeds gaver voor me. Ook vond ik de Duende net iets veelzijdiger, en ook wat extremer. Je kunt er echt een paar modderige geluiden uithalen die niet altijd werken maar soms ook perfect kunnen zijn. Ik was op dat moment op zoek naar een versterker waar ik altijd op zou kunnen vertrouwen. In de studio, het theater, de kroeg noem maar op. De Duende voldeed het beste aan die wens en is het dus geworden. Maar ik had ook heel tevreden kunnen zijn met de Hook. Een vriend van me heeft de R20 wel gekocht en als ik hem nu weer hoor vind ik hem ook hartstikke gaaf.

Eigenlijk kun je geen verkeerde keuze maken.

Overigens gebruik ik de Duende tegenwoordig icm de Vox AC15h1tv in een stereo setup. Bloedmooi wat mij betreft!

sjaak1990
25 mei 2009, 23:03
Ik had verwacht dat die Bogner geweldig zou zijn voor blues en clean. Heb er pas door gespeeld en pfff wat viel dat even tegen. Of er was wat fout met de amp of met mij maar ik vond het niks. LAG mastershop, PRS SC en PRS Modern Eagle 2 erdoorheen gespeeld maar vond de clean weinig diepte hebben. Vond de drive snel modderig worden ook. Heb ik iets fout gedaan, of ben ik helemaal fout of is het gewoon totaal niet mijn amp:???:

Chiel
25 mei 2009, 23:12
Thanks Eezz en Tristan! En eigenlijk ook weer niet :dontgeti:. Min of meer was ik hier al bang voor. Je zou ze eigenlijk beide een weekje of wat onstage moeten kunnen uittesten.

@ Eezz: Het ontbreken van het mastervolume op de R20 is inderdaad een gemis, want zo gebruik ik 'm nu op de Hook top ook.

Zit er kwa sound eigenlijk nog een verschil tussen de 15W en 30W versie van de Duende? Las hier en daar dat het verschil in speaker bij vele niet echt in de smaak viel?

Tristan
25 mei 2009, 23:38
Ik heb de allereerste 15W versie top op een Bogner Straight 4x12 met Vintage 30's getest.
Let er wel op dat de voicing switch op dit model op swampy moet staan, op de modern stand kwam er niks zinnigs uit de amp, compleet waardeloos.

Chiel
25 mei 2009, 23:45
Da's niet zo mooi, want deze feature zit sinds 2008 niet meer op de amp. Weet niet of de amp nu standaard op modern of swampy staat :???:.

sjaak1990
26 mei 2009, 00:27
Heb ook geen dergelijke switch gezien toen ik er een paar weken geleden op speelde.

Tristan
26 mei 2009, 00:48
Nou, Reinhold is niet doof, dus als ik het goed heb is de amp nu standaard op de swampy modus gevoiced, maar om het zeker te weten zou je het even moeten navragen.

guitarguru
26 mei 2009, 09:38
Stond dus zelf ook een paar maanden geleden voor de keuze, R20 of Duende. Na een aantal tops te hebben bespeeld bij Erik van de Haar, o.a. de Bogner Shiva en een Brunetti, besloot ik voor een combo te gaan. Vond de tops veel te veel brullen en beuken. Zocht iets subtielers.
Erik's R20 stond aan, dus maar eens stiekem inprikken. :) Wat een lekkere amp zeg! Clean en overdrive helemaal geweldig. Na een half uurtje spelen, kwam hij met de 30 watt Duende combo aanzetten. Ik zocht nml. toch iets met wat meer headroom.
Ik vond hem meteen sensationeel goed! Met mijn Strat met Kinman Blue pickups kreeg ik heerlijke cleane, clean met een randje en drive sounds uit de amp.
Wat ik lekker vind is dat beide kanalen gelijktijdig aan te zetten zijn. Zo kun je mooie combinaties maken, of de stand gebruiken voor een solo(volume)boost.

Ik heb voornamelijk bluesy dingen zitten spelen, en daarin is ie voor mij onovertroffen, en knalhard kan ie, headroom te over.
Echter ik speel met de band ook classic-rocksongs. Het drivekanaal bleek voor mij ineens nauwelijks bruikbaar. Krasserige distortionsounds. Geen vloeiende leadsounds.
Heb de Vintage30 speaker vervangen voor een Alnico Gold, wat een hele verbetering is gebleken, gelukkig.
Maar moet dus toch weer met mijn pedaaltjes aan de slag voor de hogere gaingeluiden, helaas.
De voicing is erg middy van het overdrivekanaal en smeert de boel gauw dicht.
Dus dan wordt het weer als vroeger: pedaaltjes over een clean kanaal. Dan denk ik dus nu, had maar gewoon lekker een zeer goede JTM45 kloon gekocht, pedalen ervoor, en gaan met die banaan.
Kortom, voor mij is dit een heerlijke bluesamp en cleane zaken kan ie goed aan, zoals funk, pop etc., maar voor rock-stijlen zou ik iets anders zoeken.
IMHO

Ik heb dus de versie met 2x 6L6 eindtrap. De 15 watter, met EL84 buizen, heb ik dus niet geprobeerd.

Chiel
26 mei 2009, 10:15
Thanks voor je reactie. Denk je dat je uiteindelijk met de R20 beter af was geweest? m.a.w. denk je dat je wel een vette leadsound met de R20 had kunnen krijgen?
De Studiotone is namelijk ook wel redelijk goed in het cleane en bluesy gebeuren. Iets meer gain smeert meteen dicht, of je moet hem voor metal willen gebruiken. Voor een lekkere leadsound gebruik ik nu dus een combinatie van een OCD, Crunchbox en RC-booster. Wat dat betreft zou ik dus niet veel meer opschieten met de Duende.

JeroenSchaaf
26 mei 2009, 10:19
Nog nooit op de bogner gespeeld, maar laatst wel een R20 uitgeprobeerd.

Heerlijk clean! echt mooi vol en rond en dat voor een 1x12. Het lead kanaal was heerlijk voor wat lichtere oversturing, maar een dik gain geluid ala ocd+Crunchbox kon ik er niet uit krijgen.

Verder zat er een foutje volgens mij in de reverb, deze begon te piepen op de hogere standen.

Ik heb hem trouwens uitgeprobeerd met een Fender Roadworn strat.

guitarguru
26 mei 2009, 11:16
Thanks voor je reactie. Denk je dat je uiteindelijk met de R20 beter af was geweest? m.a.w. denk je dat je wel een vette leadsound met de R20 had kunnen krijgen?
De Studiotone is namelijk ook wel redelijk goed in het cleane en bluesy gebeuren. Iets meer gain smeert meteen dicht, of je moet hem voor metal willen gebruiken. Voor een lekkere leadsound gebruik ik nu dus een combinatie van een OCD, Crunchbox en RC-booster. Wat dat betreft zou ik dus niet veel meer opschieten met de Duende.

Nee de R20 was vergelijkbaar qua hoeveelheid gain. Ook een fijne bluesamp in mijn ogen. Maar ik was de R20 meteen vergeten, toen ik op de Duende ging spelen, zo goed. Heel mooi clean, warme sound, lekkere reverb. De combinatie van de 2 kanalen maakte, voor mij, het verschil met de R20. Moeilijk te omschrijven, maar de combi van clean en drive geeft een lekker elastisch gevoel. Plus de mogelijkheid om zo een solo-boost te hebben.
Vind de Duende nog altijd een klasse beter dan de R20. Alleen net niet veelzijdig genoeg, als je dus een meer allround (rock) repertoire moet bestrijken. Dan blijf je aan je pedalen hangen. Daar wilde ik stiekem van af namelijk, maar gaat zo dus niet lukken......
Voor mij dus niet de ideale channel-switcher.

bluegate
26 mei 2009, 11:18
Waarom prik je niet even een 12AU7 of 12AT7 in de Koch?
Ik heb goede ervaringen met een pedaltone waarin ik de buizen voor de OD kanalen had vervangen door AU's of AT's.
Zeker als je wat oudere longplates kan vinden, die klinken veel beter met de Koch voicing.

Chiel
26 mei 2009, 12:32
Goede tip inderdaad. Heb ik ook al geprobeerd. Kreeg met een stel JJ's wel een wat smeuïger en wat meer Brits gevoiced leadgeluid eruit, maar die "Koch buzz" blijft. Met de brightswitch op de laagste stand en wat tweaken met mid/hoog in de EQ klinkt het dan uiteindelijk beter al dat ik gewend was, maar ja . . . met die instellingen valt het cleane kanaal weer in het niets :(.

the sure thing
26 mei 2009, 13:39
Koch vind ik echt geen vergelijk met HOOK en BOGNER. Die laatste 2 zijn echt een stap "beter" IMHO

alfred
26 mei 2009, 13:42
Cleane kanaal is inderdaad het mooist met de bright switch in het midden of omhoog, maar dan klinken de overdrive kanalen erg scherp inderdaad.
Het altijd de switch op de laagste stand en Bas op 10u en de Mid en Treble op 2 uur, gain van overdrivekanalen ongeveer op 1u.
Heb wel de Top en Koch 1x12 box, maar zo haal ik er drie bruikbare geluiden uit !

Chiel
26 mei 2009, 13:57
Koch vind ik echt geen vergelijk met HOOK en BOGNER. Die laatste 2 zijn echt een stap "beter" IMHO
Vandaar dat ik ook graag de overstap wil maken. Des te meer omdat ik voor grote gigs een Hook Captain gebruik en dan is een Studiotone een flinke stap terug.