PDA

View Full Version : Johan



sjoerd5
25 mei 2009, 19:47
In 12,5 jaar tjid 4 albums maken die allemaal goed ontvangen worden.
Erg goeie band.
Hoe denkt men er hier over?

Harry
27 mei 2009, 10:57
heb ze een keer live gezien en vond het een leuk optreden (leuk in de zin van, klonk goed en zag er goed uit, dus niet leuk in de zin van 'gaat wel'. Dit even voor de mensen die normale woorden niet goed begrijpen).

Cd's ken ik verder niet, en ik kan me niet voorstellen dat ik ze vaak zou draaien.

Han S
27 mei 2009, 11:02
Jacco de Greeuw is de motor van Johan, voorheen 'Visions of Johanna' en daarvoor 'Little Mary Big'. Ik heb nog een aantal multitrack tapes met opnamen van genoemde bands, 16 en 24 sporen. Jacco schrijft mooie dingen.

Wicked Willy
27 mei 2009, 21:43
Johan is zo'n superband, schrijven echt mooie liedje en zit allemaal goed in elkaar. Als ze in de buurt zijn ga ik ze zeker bekijken. Ook hun theatertour was vet.....en het liedje Pergola heeft de meest briljante gitaarsolo ever!!!

beruk
27 mei 2009, 21:49
Top band, ik waardeer ze zeer. Een paar keer uit de bibliotheek gehaald, maar op een of andere manier wil het er toch niet in, het raakt me niet echt. Tja het is een gebrek van me....

Han S
27 mei 2009, 22:06
Het is uiteraard een kwestie van smaak heren en ik heb ze vanaf het prille begin meegemaakt. Ik zag een bandje optreden in een kraakpand met een kleine jonge dame met een strot, dat was niet gewoon meer. 'Thank God for us' heette dat bandje, ergens in de eerste helft van de jaren 80. Dat werd 'Little Mary Big' , met Jacco op gitaar en vocalen naast Marike Groot, die kleine dame met die onwijze strot en een enorm bereik.

In 1991 stonden ze in de finale van de grote prijs en iedereen in de zaal was diep onder de indruk, maar ze wonnen niet. In die tijd heb ik opnamen met ze gemaakt en ik heb de tapes bewaard. Daarop staat het wonderschone 'The Dance', een nummer waarin Marike tot enorme hoogte gaat met haar stem en het was dit nummer waar de mannen van The Gathering zo van ondersteboven waren, dat ze haar hebben gevraagd om mee te doen op hun eerste CD. Zij heeft nog een tijdje met ze getourd, maar ik geloof dat het niet klikte.

Jacco ging met zijn band zonder Marike verder als 'Visions of Johanna' en later werd het 'Johan'.

Persoonlijk vind ik het beste wat hij heeft geschreven tijdens de periode van Little Mary Big, het latere werk kan mij niet zo bekoren.

Nielsje
28 mei 2009, 13:57
Ik vind het erg fijne muziek om eens in de zoveel tijd te luisteren. Zeker niet elke dag, daarvoor vind ik het vaak te treurig/melancholisch klinken.

Wat me opviel aan de cd 'Tnx Johan' was dat de zanger de letter 's' op een, helaas, vervelende manier uitspreekt, echt 'sissend' (luister maar eens naar 'oceans'). Op een gegeven moment gaat het dan steeds meer opvallen, wel jammer..

The Lo Lands
29 mei 2009, 16:13
Ik heb ze als 'Visions of Johanna' een keer live gezien in voormalig jongerencentrum Troll in Hoorn. Dat was een apart optreden met wat aparte situaties en reacties uit de zaal. Wat mij van de muziek bij staat was dat iedere gitaarsolo praktisch hetzelfde was : ) De band Johan bevat inmiddels andere muzikanten welke hun vak verstaan. Johan hoop ik op de Hoornse Stadsfeesten dit jaar live te gaan aanschouwen. De nummers die ik ken van o.a. de radio klinken erg goed. Heb er verder geen CD's van en zou ik denk ik ook niet gaan beluisteren.

hubert
31 mei 2009, 15:36
goede liedjes...
eerste plaat was hun beste.
latere platen herhaling van de vorige. Ook al is het geluid op de laatste wat anders, het blijven herhalingen.

Beetje zuren mensen ook. Dat is in ieder geval mijn ervaring met hun. Hun gitarist vin ik niet bijzonder.

Ik kan er niet zo veel mee.

Heibel
7 december 2009, 09:58
@ Han_S..Wat is de kans dat je die mastertapes te koop gaat zetten in je sig? Ik hou me aanbevolen!

Ik ken Johan al vanaf het 1e album, maar ben pas echt verliefd geworden ten tijde van Pergola. Jongens, wat een meesterwerkje..Ik geef toe dat Jacco en consorten soms ietwat melancholisch klinken, maar dat spreekt me juist aan in de betere pop/ rock muziek..Hun melodieën zijn prachtig en blijven gegarandeerd hangen na een paar keer draaien en dat is voor mij een kenmerk van goede liedjes..

Anyway, ik ben afgelopen vrijdag naar hun laatste optreden in Limburg geweest in de Fenix in Sittard..Schandalig weinig publiek..Aan de andere kant, van een dergelijke band mogen genieten met zo'n 120 man is ook een bijzonder intieme ervaring..En Johan liet zich hier heel professioneel niet door uit het veld slaan en speelde gewoon 2u achter elkaar de hoogtepunten uit 12,5 jaar prachtige popmuziek.

Ik vind het in ieder geval erg jammer dat ze er mee stoppen..Gelukkig heeft Excelsior 'n goede neus voor melodie en goede gitaarbandjes, dus er zal vast wel weer iets interessants opduiken..

*edit* Nu ik het er toch over heb..Bands als Johan, Daryll Ann, Bettie Serveert, Voicst, etc. Zijn wat mij betreft typische "Hollandse" bands..Melodieuze gitaarrockbands, met een singer/ songwriters aan de basis, echte liedjes met 'n kop en 'n staart..Ik vind het echt een bepaalde stijl, die ik in het buitenland niet zo snel vind..

hubert
10 december 2009, 20:40
Johan is geweest.
veel plezier van hun 1e plaat.
ook wel van hun 2e.

en dan nu door naar Moss en in 2010 ook tim knol.