PDA

View Full Version : nitrocelluloselak



ellisvertellis
25 mei 2009, 18:29
Hallo,

Ik heb dit weekend op een 5-tal custom-shop Fenders gespeeld en een Gibson 330. Ik vond ze allemaal stuk voor stuk plakken, dit zou aan de nitrocelluloselak liggen. Echt oncomfortabel spelen vond ik dat!

Valt zoiets weg te werken? Of moet je der dan gewoon maar wennen?? De gitaren zijn stuk voor stuk goed verzorgd en worden allemaal regelmatig bespeeld...


btw, de graafste gitaar vond ik de Jimi Hendrix Fender!! :crazyhappy:

Groetjes

the sure thing
25 mei 2009, 18:33
??? De custom shops RELIC van Fender hebben een hals die aan de achterkant is kaal geschuurd en vervolgens met olie bewerkt. De "gewone" custom shops hebben een gelakte hals-achterkant. Beide typen horen NIET te plakken. Op welk type heb jij gespeeld?

Manuvdv
25 mei 2009, 18:35
Zeker dat het niet aan je handen lag? :seriousf:

ellisvertellis
25 mei 2009, 18:41
??? De custom shops RELIC van Fender hebben een hals die aan de achterkant is kaal geschuurd en vervolgens met olie bewerkt. De "gewone" custom shops hebben een gelakte hals-achterkant. Beide typen horen NIET te plakken. Op welk type heb jij gespeeld?

Ik zal het je vanavond laten weten. Misschien waren het niet allemaal custom shops, alhoewel de verzamelaar in kwestie zich vooral daar mee bezig houdt.

Maar nitrocelluloze plakt dus wel degelijk??



En nee, het lag niet aan mij, ben speciaal mijn handen gaan wassen ervoor, want die waren vettig...

Mr.Fingers
25 mei 2009, 18:52
Nitro "plakt" inderdaad bij sommige gitaarspelers meer dan bij anderen, ik heb daar ook last van, maar het hindert me niet bij het spelen. Je kunt het verhelpen door de hals wat op te schuren met een gritt 2000 schuurpapiertje of zeer fijn staalwol.

Chris Winsemius
25 mei 2009, 19:00
Samenstelling zweet/huidvetten verschilt ontzettend van mens tot mens, nitro-lak trouwens ook. Bij m'n LP Studio had ik last van geplak maar da's dmv. wat geschuur opgelost, bij m'n R7 (wel 2e eigenaar) heb ik nergens last van.

Heb 'n 64-er Fender Musicmaster met nitro-lak gehad en dat was ook niet plakkerig.

pannekoek
25 mei 2009, 19:05
sommige gitaren met nitro lak plakken inderdaad, remedie:

veel spelen zodat de lak op word gelost (dat duurt wel enkele jaartjes)

of een heeeeeeeeeel fijn schuurpapiertje nemen en gelijkmatig enkele stroken over de hals. (niet te hard! want dan krijg je krasjes en dat ziet er niet zo mooi uit)

Les Paul R8
25 mei 2009, 19:09
Wat je beschrijft, wordt ook wel het Sticky Neck Syndrome genoemd. Elke gitaar met nitro lak heeft er in principe last van, al kan dat per merk/type nogal verschillen.
Mijn ervaring is dat het door regelmatig te spelen over gaat. Na een maand dagelijks spelen is het al een stuk minder. Wat ik zelf meestal doe met een nieuwe (nitro lak) gitaar is na het spelen de hals even met gitaar cleaner schoon wrijven. Dan heb je de volgende keer minder last en het hele verschijnsel is dan best snel weg.

bert k
25 mei 2009, 20:03
Ik heb net de hals van mijn Epi Sheraton behandeld. Geen nitrolak, denk ik, maar wel plakkerig, ik heb nogal zweethanden. Effe in de lengterichting poetsen met een groen schuursponsje en er gaat een wereld voor je open.

ellisvertellis
25 mei 2009, 20:52
Ok, bedankt allemaal voor de tip. Nu nog veel spelen bij die persoon thuis (mn schoonvader btw)

Dit waren de bespeelde gitaren trouwens:

:-) dat zijn inderdaad allemaal custom shops uit de eerste custom shop periode....
-een blues special:gebaseerd op een 62 reissue (zijn er 25 van)
-een Hendrix tribute strat (zijn er 7 van)
-een 2-tone sunburst van 88 gebaseerd op een 57 reissue

al deze strats hebben nitro cellulose lak ook op de hals....


schuren ga'k ni mogen zeker? :seriousf:

Sinner1980
25 mei 2009, 21:03
De hals van mn avri 62 plakt ook een beetje, maar dat deed ie van mn les paul okk.
Veel spelen idd, dan gaat dat vanzelf minder worden...bij mij in ieder geval wel (gauw weer spelen nu op mn plakhals!):strat:

Wiellem
26 mei 2009, 11:59
Mijn LP Studio plakte in het begin ook zeer erg maar het is al een hele tijd weg :cheerup:

almarvk
26 mei 2009, 12:09
De lak bedoel je?? :soinnocent:

Mr.Fingers
26 mei 2009, 12:23
Als het wat kan helpen... Als je last hebt van zweetpollen, gewoon voor het spelen even je handen inwrijven met talkpoeder.

Wiellem
26 mei 2009, 13:51
De lak bedoel je?? :soinnocent:

Nee dat plakkerige van de lak :)