PDA

View Full Version : pickups: van wit naar cream



jubei
25 mei 2009, 03:02
ik heb hier een witte open humbucker liggen en wil deze graag de kleur cream geven(dimarzio cream) iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Portel
25 mei 2009, 07:24
Komt vanzelf, tijdje in de zon liggen.

Sanderltd
25 mei 2009, 14:40
Je kunt er een alkyd-vernis (blanke lak) op los laten? Die slaan, weet ik uit ervaring, altijd een beetje geelachtig uit. Dus misschien heb je daar wat aan?

aaronstonebeat
25 mei 2009, 14:55
Je kunt er een alkyd-vernis (blanke lak) op los laten? Die slaan, weet ik uit ervaring, altijd een beetje geelachtig uit. Dus misschien heb je daar wat aan?

Yep, ik heb laatst een gitaar met opzet met alkyd parketlak gedaan zodat de witte binding meer cream zou worden. Dat is gelukt.

Ik vraag me alleen af: pickups zitten nogal dicht bij het raggende plectrum; zou zo'n alkydlaagje daartegen bestand zijn?

Bram+
25 mei 2009, 15:28
Er zijn misschien wel betere oplossingen, maar misschien toch leuk voor de toekomst:
http://www.universaljems.com/cart/bobbin.htm
'Alle kleuren van de regenboog' voor op je pickups, ook cream.

Plant
25 mei 2009, 19:34
Voor de theeleuten:

Als het erom gaat dat het witte kunststof er verouderd uitziet; ik heb ooit gelezen over iemand die de witte kapjes van de (single coil) elementen haalde en die kapjes een nachtje in koude thee liet weken. Met slagplaten zal het ook wel werken. Wel eerst alle elektronica eraf halen natuurlijk.

Ik heb er zelf geen ervaring mee en sta dus nergens voor in.

Dit schijnt overigens met een beetje geduld ook te werken ;) :

http://www.kissdominion.com/coolace.htm

aaronstonebeat
25 mei 2009, 19:37
Voor de theeleuten:

Als het erom gaat dat het witte kunststof er verouderd uitziet; ik heb ooit gelezen over iemand die de witte kapjes van de (single coil) elementen haalde en die kapjes een nachtje in koude thee liet weken. Met slagplaten zal het ook wel werken. Wel eerst alle elektronica eraf halen natuurlijk.

Ik heb er zelf geen ervaring mee en sta dus nergens voor in.

Dit schijnt overigens met een beetje geduld ook te werken ;) :

http://www.kissdominion.com/coolace.htm

Even de elektronica van die humbucker afhalen ! :seriousf:

Ace 1.15.19
25 mei 2009, 19:40
Met thee gaat dat zeker niet lukken, probeer eens een rookbommetje. :seriousf:

Saf
25 mei 2009, 19:44
Onder de zonnebank met die pup. Verkleurd door zonlicht dus even het tempo opvoeren waarmee hij UV tot zich krijgt. (of werkt dit niet met nieuw kunststof)

arcane
25 mei 2009, 19:59
Dat an die thee, dat heb ik ook wel eens eerder gehoord, maar dan juist met koffie.

Zelf geen ervaring mee, ik weet dus niet of het werkt, maar het lijkt mij het proberen waard.

aaronstonebeat
25 mei 2009, 20:27
Toch zou ik het in dit geval allemaal niet adviseren, want:


ik heb hier een witte open humbucker liggen en wil deze graag de kleur cream geven(dimarzio cream) iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

arcane
25 mei 2009, 20:35
Toch zou ik het in dit geval allemaal niet adviseren, want:

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ergens iets opgevangen over een slagplaat.
bij een humbucker zou ik het zeker niet proberen met koffie.

Tjebbe_Z
25 mei 2009, 22:57
Even de elektronica van die humbucker afhalen ! :seriousf:

:seriousf:

espike
25 mei 2009, 23:10
oude always work truuk: leg ze een dag achter de ventilatie roosters van de lokale snackbar
. wel ongelofelijk goor btw

aaronstonebeat
25 mei 2009, 23:24
Nu toch echt ff serieus:

Wellicht een dun laagje polyurethaanlijm, de bekende 'bruislijm'. Ik heb het laatst als afwerking op hout geprobeerd (nadat ik dat elders had gelezen) en daar werkt het. Mits dun genoeg opgebracht, gaat het niet bruisen en het heeft van zichzelf een honingachtige kleur.
Met een niet pluizend doekje dun opbrengen. En dan afwachten; het trekt een klein beetje in bij gebruik op hout, maar op kunststof kan ik er alleen maar naar raden.

Polyurethaan is heel erg slijtvast. Ik heb ergens gelezen dat het wel gebruikt wordt als voering van tunnelboren ed. En dat het als zodanig na vele decennia maar een fractie van de slijtage vertoont die optreedt bij traditionelere materialen die daarvoor gebruikt worden.