PDA

View Full Version : Effex board!



mitzdaking
24 mei 2009, 23:25
hey guys

het is bijna mn verjaardag,
dus ik vraag aan paps of mams een leuk multi-effecten bord
nu is de vraag,wat is een beetje een leuk ding?
ik was aan het kijken naar een Digitech RP 100 een Line 6 m13 of een Boss GT 10

hopelijk dat er wat mensen hier zijn met wat verstand welke t beste zijn

alvast bedankt

M :lp:

MattellicA
24 mei 2009, 23:59
hey guys

het is bijna mn verjaardag,
dus ik vraag aan paps of mams een leuk multi-effecten bord
nu is de vraag,wat is een beetje een leuk ding?
ik was aan het kijken naar een Digitech RP 100 een Line 6 m13 of een Boss GT 10

hopelijk dat er wat mensen hier zijn met wat verstand welke t beste zijn

alvast bedankt

M :lp:

Multi FX of Modeling preamp?

GT10 is zeker een goeie keus!

Luke-wannabe
25 mei 2009, 00:31
Volgens mij is die M13 echt super vet, maar ik kan het mis hebben.

Johannes
25 mei 2009, 00:33
Tc electronic heeft ook een hele vette multi floor fx. GT10 is een prima ding.

TimmU
25 mei 2009, 00:57
Volgens mij is die M13 echt super vet, maar ik kan het mis hebben.

Ja, die is echt heel erg gaaf. Die heb ik zaterdag nog even aan de tand gevoeld, tof ding!

pannekoek
25 mei 2009, 00:57
Volgens mij is die M13 echt super vet, maar ik kan het mis hebben.

m13 is HEEEEEEEEEEEEEL erg vet, ben vrijdag naar de opendag bij nlmuziek in almere geweest waar de m13 werd gepresenteerd en ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest!

dat ding was gewoon perfect!
je hebt gewoon elk model stompbox en effect

de gt10 / of concurent line 6 pod x3 live zijn erg leuk om ook thuis mee op te nemen, speaker simulaties en amp simulaties.

als je gewoon veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel pedaaltjes wilt hebben en effecten dan is de line 6 m13 ideaal!
wil je ook thuis opnemen of heb je niet zo een toffe versterker waar je een redelijk geluid uit krijgt naar jouw smaak dan kan je beter een line 6 pod x3 live nemen!

Erikt
25 mei 2009, 01:42
Wat voor een amp en gitaar heb je eigelijk? Straks ligt die M13 voor een Marshall MG15DFX ofzo, dat zou sneu zijn. :hippie:

dennis_rhcp
25 mei 2009, 09:12
de vox tonelab is ook heel erg goed (vind ik)
hij klinkt niet zo 'digitaal'

Nitefly7
25 mei 2009, 09:28
ben je redelijk tevreden met je gitaar en je amp?

beslis eerst of je alleen fx wilt, of ook versterkersimulaties..
als je alleen FX wilt, zou ik voor de m13 gaan: gebruiksvriendelijk, geweldige sounds en nog heel lang te gebruiken, als je van versterker wisselt..

met een amp-modelling-ding (GT-10/Tonelab) gebruik je al snel de overdrive/crunch versterkergeluiden uit dat ding, wat ten koste kan gaan van je 'eigen lekkere' geluid..

mijns inziens is het makkelijker een amp die je al kent, aan te passen terwijl je de effecten van je multi-effects inregelt, dan dat je een alles-in-1 doos hebt waarbij je niet weet of je nu de gain van je preamp (van de versterkersimulatie), of de gain van je overdrive-simulatie (effect) wilt bijregelen...

...
dan zou ik gewoon meteen die M13 halen: geweldige effects, makkelijk te programmeren/bedienen (lijkt op een 'groot los pedalenboard') en effecten die de andere niet hebben..

rp100 zou ik links laten liggen, die is te plastic en je zal snel uitgekeken zijn op het 'op/neer' schakelen (je kan dus niet van preset 1 naar preset 25, zonder 24x op een schakelaar te trappen..)

GT-10 klinkt ook wel lekker, maar die biedt ook nog versterkersimulaties (als je niet zo tevreden zou zijn over je overdrive/crunch-kanaal van je amp, maar wel over je clean geluid..)

de Vox Tonelabs zou ik ook aanraden als je redelijk tevreden bent met het clean van je eigen versterker, dan kun je overstuurde geluiden + effecten uit de Vox halen..

als je nog met je beginner-versterkertje speelt, zou ik de grote multi-effects laten voor wat ze zijn, en kijken naar een versterker met bruikbare ingebouwde effecten, zoals de Roland Cube 30 of 60, de Vox Valvetronix-versterkers (vanaf de ad30/50), of de Line6 Flextone3...

een übervet multi-fx board klinkt nooit zo mooi als het door zo'n klein priegelspeakertje wordt geduwd...

dus:
kijk eerst wat je wilt (fx met/zonder versterkersimulaties)
kijk wat je budget is (een lekkere nieuwe amp met fx kost bijna hetzelfde als een GT-10 of M13)
kijk op Marktplaats en Gitaarmarkt :) !



hey guys

het is bijna mn verjaardag,
dus ik vraag aan paps of mams een leuk multi-effecten bord
nu is de vraag,wat is een beetje een leuk ding?
ik was aan het kijken naar een Digitech RP 100 een Line 6 m13 of een Boss GT 10

hopelijk dat er wat mensen hier zijn met wat verstand welke t beste zijn

alvast bedankt

M :lp:

mitzdaking
25 mei 2009, 10:26
ben je redelijk tevreden met je gitaar en je amp?

beslis eerst of je alleen fx wilt, of ook versterkersimulaties..
als je alleen FX wilt, zou ik voor de m13 gaan: gebruiksvriendelijk, geweldige sounds en nog heel lang te gebruiken, als je van versterker wisselt..

met een amp-modelling-ding (GT-10/Tonelab) gebruik je al snel de overdrive/crunch versterkergeluiden uit dat ding, wat ten koste kan gaan van je 'eigen lekkere' geluid..

mijns inziens is het makkelijker een amp die je al kent, aan te passen terwijl je de effecten van je multi-effects inregelt, dan dat je een alles-in-1 doos hebt waarbij je niet weet of je nu de gain van je preamp (van de versterkersimulatie), of de gain van je overdrive-simulatie (effect) wilt bijregelen...

...
dan zou ik gewoon meteen die M13 halen: geweldige effects, makkelijk te programmeren/bedienen (lijkt op een 'groot los pedalenboard') en effecten die de andere niet hebben..

rp100 zou ik links laten liggen, die is te plastic en je zal snel uitgekeken zijn op het 'op/neer' schakelen (je kan dus niet van preset 1 naar preset 25, zonder 24x op een schakelaar te trappen..)

GT-10 klinkt ook wel lekker, maar die biedt ook nog versterkersimulaties (als je niet zo tevreden zou zijn over je overdrive/crunch-kanaal van je amp, maar wel over je clean geluid..)

de Vox Tonelabs zou ik ook aanraden als je redelijk tevreden bent met het clean van je eigen versterker, dan kun je overstuurde geluiden + effecten uit de Vox halen..

als je nog met je beginner-versterkertje speelt, zou ik de grote multi-effects laten voor wat ze zijn, en kijken naar een versterker met bruikbare ingebouwde effecten, zoals de Roland Cube 30 of 60, de Vox Valvetronix-versterkers (vanaf de ad30/50), of de Line6 Flextone3...

een übervet multi-fx board klinkt nooit zo mooi als het door zo'n klein priegelspeakertje wordt geduwd...

dus:
kijk eerst wat je wilt (fx met/zonder versterkersimulaties)
kijk wat je budget is (een lekkere nieuwe amp met fx kost bijna hetzelfde als een GT-10 of M13)
kijk op Marktplaats en Gitaarmarkt :) !

ik ben best tevreden met mn versterker
ik heb een RG2550z prestige die ik door een Roland cube 60 heen ren,ik vind dat er persoonlijk een leuk geluid uit komt maar ik wil een effecten bord dat ik gwn heel veel amp modeling en gitaar effecten kan creeren met het liefste een expression pedal erin gebouwd :B
ik spaar nu voor een gibson en daarna voor een smexy tube amp

Nitefly7
25 mei 2009, 14:12
ik ben best tevreden met mn versterker
ik heb een RG2550z prestige die ik door een Roland cube 60 heen ren,ik vind dat er persoonlijk een leuk geluid uit komt maar ik wil een effecten bord dat ik gwn heel veel amp modeling en gitaar effecten kan creeren met het liefste een expression pedal erin gebouwd :B
ik spaar nu voor een gibson en daarna voor een smexy tube amp

wauw, gave set al hoor!
nou, even kijken..

de Cube60 is heel fijn voor pedalen en effects, dus met een leuke combinatie van losse pedaaltjes kom je ook een eind..

maar vooruit, ik hap wel toe op het multi-effects-aas.. :)

'heel veel amp modelling en heel veel effects' is een grote no-no vind ik altijd..
dan krijg je zo'n 'Zoom 1010'-wens, 128.00000 verschillende geluiden waar je maar 3 van kunt gebruiken omdat de rest te neuzig, te ongedefinieerd of te onbruikbaar is voor thuis/opname of bandrepetitie..!

zo ben ik namelijk ook ooit begonnen (met die 1010)..
en ik zal je zeggen dat ik blijer ben met een Vox Tonelab met een AC30-simulatie, Fender Blackface en een Mesa-achtig ding, dan die hele hoop 'boutique' dingetjes in de Line6 gevallen of de COSM-amps van Roland/Boss GT-series... (3 goede bruikbare dingen, in veel situaties vs. 300 'net-niet' dingen; of dingen die je zelf heeel lang moet programmeren om ze naar je smaak te krijgen..)

bezint, eer gij begint is hier de -waardevolle- raad: je zal niet de eerste zijn die een megamonsterboard koopt en er na een halfjaar al op 'uitgeluisterd' is...

in de regel vind ik de dingen met de leus 'meer is beter' niet opgaan..
GT-10 vind ik erg mooi compromis tussen amps en effecten, maar zou veel liever alleen de fx in de fx-loop van een versterker duwen..

als je voor 'n Gibson (Les Paul) spaart, zou ik nu iets pakken wat lekker klinkt, voor lange tijd meegaat en niet een 'snoepje van de week' is..

de GT-serie van Boss heeft op (te?) veel mensen dat effect, de meeste mensen die ik ken hebben zo'n ding (te) snel weer verkocht omdat hij a) te overweldigend kan zijn, b) maar enkele effecten echt goed kan, die ook los/kleiner te pakken zijn c) de amp-modelling én de effecten samen toch een compromis blijven..

de GT-serie vind ik een leuk compromis, maar qua amp-modelling zou ik voor een Vox-Tonelab-ding gaan.. qua fx-zou ik voor de Line6 M13 gaan..

en als je dan tóch een alles-in-1 ding wilt, overweeg dan de http://www.digitech.com/products/Multi-Effects/RP1000.php eens..
dus NIET de RP100 (honderd), maar de RP1000 (duizend)..

deze heeft volgens mij alles wat je in een multi-effects + amp-modelling zou willen:
- mogelijkheid om hem als een multi-effects te gebruiken (met voorgeprogrammeerde combinaties fx + amp modelling)
- mogelijkheid om hem als 'losse pedaaldoos' te gebruiken (5 voorkeuze knoppen, en 5 aparte fx-blokken aan/uit zetten)
- expressiepedaal (met een erg gaaf Whammy/Pitch/wah-algoritme)
- een looper om jezelf op te nemen en te soleren over je eigen akkoorden
- mogelijkheid om extra pedaaltjes toe te voegen
- mogelijkheid om je versterker (met fx-loop dan wel) als 'aparte overdrive'-pedaal in te voegen
- aparte loop zodat de fx die VOOR de amp zitten, ook voor de amp worden geplaatst/ fx die 'in de fx-loop' zitten ook door worden geplaatst..

..

mitzdaking
25 mei 2009, 14:20
wauw, gave set al hoor!
nou, even kijken..

de Cube60 is heel fijn voor pedalen en effects, dus met een leuke combinatie van losse pedaaltjes kom je ook een eind..

maar vooruit, ik hap wel toe op het multi-effects-aas.. :)

'heel veel amp modelling en heel veel effects' is een grote no-no vind ik altijd..
dan krijg je zo'n 'Zoom 1010'-wens, 128.00000 verschillende geluiden waar je maar 3 van kunt gebruiken omdat de rest te neuzig, te ongedefinieerd of te onbruikbaar is voor thuis/opname of bandrepetitie..!

zo ben ik namelijk ook ooit begonnen (met die 1010)..
en ik zal je zeggen dat ik blijer ben met een Vox Tonelab met een AC30-simulatie, Fender Blackface en een Mesa-achtig ding, dan die hele hoop 'boutique' dingetjes in de Line6 gevallen of de COSM-amps van Roland/Boss GT-series... (3 goede bruikbare dingen, in veel situaties vs. 300 'net-niet' dingen; of dingen die je zelf heeel lang moet programmeren om ze naar je smaak te krijgen..)

bezint, eer gij begint is hier de -waardevolle- raad: je zal niet de eerste zijn die een megamonsterboard koopt en er na een halfjaar al op 'uitgeluisterd' is...

in de regel vind ik de dingen met de leus 'meer is beter' niet opgaan..
GT-10 vind ik erg mooi compromis tussen amps en effecten, maar zou veel liever alleen de fx in de fx-loop van een versterker duwen..

als je voor 'n Gibson (Les Paul) spaart, zou ik nu iets pakken wat lekker klinkt, voor lange tijd meegaat en niet een 'snoepje van de week' is..

de GT-serie van Boss heeft op (te?) veel mensen dat effect, de meeste mensen die ik ken hebben zo'n ding (te) snel weer verkocht omdat hij a) te overweldigend kan zijn, b) maar enkele effecten echt goed kan, die ook los/kleiner te pakken zijn c) de amp-modelling én de effecten samen toch een compromis blijven..

de GT-serie vind ik een leuk compromis, maar qua amp-modelling zou ik voor een Vox-Tonelab-ding gaan.. qua fx-zou ik voor de Line6 M13 gaan..

en als je dan tóch een alles-in-1 ding wilt, overweeg dan de http://www.digitech.com/products/Multi-Effects/RP1000.php eens..
dus NIET de RP100 (honderd), maar de RP1000 (duizend)..

deze heeft volgens mij alles wat je in een multi-effects + amp-modelling zou willen:
- mogelijkheid om hem als een multi-effects te gebruiken (met voorgeprogrammeerde combinaties fx + amp modelling)
- mogelijkheid om hem als 'losse pedaaldoos' te gebruiken (5 voorkeuze knoppen, en 5 aparte fx-blokken aan/uit zetten)
- expressiepedaal (met een erg gaaf Whammy/Pitch/wah-algoritme)
- een looper om jezelf op te nemen en te soleren over je eigen akkoorden
- mogelijkheid om extra pedaaltjes toe te voegen
- mogelijkheid om je versterker (met fx-loop dan wel) als 'aparte overdrive'-pedaal in te voegen
- aparte loop zodat de fx die VOOR de amp zitten, ook voor de amp worden geplaatst/ fx die 'in de fx-loop' zitten ook door worden geplaatst..

..

dat overwoog ik al :p
ik twijfelde alleen tussen die drie boards
want weet je ook hoeveel effex er op die RP1000 zitten?

achja,ik zal het paps en mams voorleggen :seriousf:

Nitefly7
25 mei 2009, 17:13
dat overwoog ik al :p
ik twijfelde alleen tussen die drie boards
want weet je ook hoeveel effex er op die RP1000 zitten?

achja,ik zal het paps en mams voorleggen :seriousf:

je kan in de 'quote' ook dingen weglaten hoor, ik heb de neiging om hele epistels te schrijven.. inkorten is dus aan te raden ;)

wat overwoog je al?
ik dacht dat je twijfelde tussen de RP100 (honderd), m13 en gt-10..

de RP1000 is volgens mij een mooi compromis qua gebruiksmogelijkheden en zou ik eerder overwegen dan de GT-10..

heb je de link die ik je gaf gevolgd?
daar vind je alle info over die RP1000, inclusief een handleiding (ook altijd handig, even de handleidingen downloaden en kijken hoe ingewikkeld/makkelijk het ding werkt...) en geluidsvoorbeelden..

je moet je niet blindstaren op de hoeveelheid effecten, maar het aantal effecten dat je daadwerkelijk wilt gebruiken..
sommige multi's hebben erg veel distortion-effecten en overdrives die in het begin leuk klinken, maar al snel vermoeiend worden en steriel klinken..
dan wil je dus meer van je delay's en chorussen hebben... alleen zijn die dan net weer ondermaats of even steriel..

en, het grootste nadeel van multi-effects: het programmeren, nog een reden waarom de RP1000 volgens mij wel goed werkt, omdat die 'directe' draaiknoppen heeft, evenals de M13..
voor hetzelfde geld als een RP1000 heb je trouwens een heel arsenaal een perfect op elkaar afgestemde losse pedalen, maar dat is een andere discussie...

dit filmpje is ook erg leerzaam voor je..
http://www.digitech.com/products/Multi-Effects/Flash_Demo/RP1000/RP1000YouTubeRalf1.php

veel succes alvast..

p.s. de RP1000 heeft meer dan 52 effecten (als je amps e.d. meetelt, blijkbaar 160), waarvan je er 5 tegelijk gebruikt.. dit is ook gangbaar bij de meeste multi-effects, je zult NOOIT meer dan 12 effecten tegelijkertijd aan (willen) hebben..

je bent helemaal nieuw met effecten, of zitten er effecten in de Cube die je graag wat 'dikker' of vaker wilt gebruiken.. ?

mitzdaking
25 mei 2009, 17:43
je kan in de 'quote' ook dingen weglaten hoor, ik heb de neiging om hele epistels te schrijven.. inkorten is dus aan te raden ;)

wat overwoog je al?
ik dacht dat je twijfelde tussen de RP100 (honderd), m13 en gt-10..

de RP1000 is volgens mij een mooi compromis qua gebruiksmogelijkheden en zou ik eerder overwegen dan de GT-10..

heb je de link die ik je gaf gevolgd?
daar vind je alle info over die RP1000, inclusief een handleiding (ook altijd handig, even de handleidingen downloaden en kijken hoe ingewikkeld/makkelijk het ding werkt...) en geluidsvoorbeelden..

je moet je niet blindstaren op de hoeveelheid effecten, maar het aantal effecten dat je daadwerkelijk wilt gebruiken..
sommige multi's hebben erg veel distortion-effecten en overdrives die in het begin leuk klinken, maar al snel vermoeiend worden en steriel klinken..
dan wil je dus meer van je delay's en chorussen hebben... alleen zijn die dan net weer ondermaats of even steriel..

en, het grootste nadeel van multi-effects: het programmeren, nog een reden waarom de RP1000 volgens mij wel goed werkt, omdat die 'directe' draaiknoppen heeft, evenals de M13..
voor hetzelfde geld als een RP1000 heb je trouwens een heel arsenaal een perfect op elkaar afgestemde losse pedalen, maar dat is een andere discussie...

dit filmpje is ook erg leerzaam voor je..
http://www.digitech.com/products/Multi-Effects/Flash_Demo/RP1000/RP1000YouTubeRalf1.php

veel succes alvast..

p.s. de RP1000 heeft meer dan 52 effecten (als je amps e.d. meetelt, blijkbaar 160), waarvan je er 5 tegelijk gebruikt.. dit is ook gangbaar bij de meeste multi-effects, je zult NOOIT meer dan 12 effecten tegelijkertijd aan (willen) hebben..

je bent helemaal nieuw met effecten, of zitten er effecten in de Cube die je graag wat 'dikker' of vaker wilt gebruiken.. ?

de dingetjes die er op mn cubie zitten zijn wel grappig maar ik wil echt een effectboard om mijn geluidsspectrum wat uit te breiden
wat ik eigenlijk het meeste gebruik,bij bijna al mn geluidseffecten is reverb voor die echte rock sound en delay for een wat meer metalish geluid

maar dan word die zeer binnenkort gehaald :supercool:

Nitefly7
25 mei 2009, 22:40
de dingetjes die er op mn cubie zitten zijn wel grappig maar ik wil echt een effectboard om mijn geluidsspectrum wat uit te breiden
wat ik eigenlijk het meeste gebruik,bij bijna al mn geluidseffecten is reverb voor die echte rock sound en delay for een wat meer metalish geluid

maar dan word die zeer binnenkort gehaald :supercool:

je geluidsspectrum uitbreiden met een multi-effects is leerzaam, maar ook behoorlijk overweldigend tegelijkertijd..

haal die RP1000 maar, dan doe ik hetzelfde :P

pannekoek
25 mei 2009, 23:16
in combinatie met een cube?

zeker de m13 of de line 6 pod x3 live! ge-wel-dige sound.


gebruik zelf ook die combinatie pod x3 live + cube :ok:

mitzdaking
26 mei 2009, 00:06
in combinatie met een cube?

zeker de m13 of de line 6 pod x3 live! ge-wel-dige sound.


gebruik zelf ook die combinatie pod x3 live + cube :ok:

gyaaaah nu ben ik verward D:

nog ff wat leren
iig,de line 6 valt af want ik wil een pedal erop hebben
dus het is nu tussen de boss en de RP1k

Nitefly7
26 mei 2009, 09:33
gyaaaah nu ben ik verward D:

nog ff wat leren
iig,de line 6 valt af want ik wil een pedal erop hebben
dus het is nu tussen de boss en de RP1k

op de line6 M13 kun je 2 aparte pedalen aansluiten, waarmee je elke parameter/effect kunt bedienen..
die pedalen zijn niet zo duur, en geven je een mate van controle die ongekend is... zeker te vergelijken met de anderen..
wat dat betreft zou hij zelfs meer kunnen dan de Digi, want die heeft 'maar' 1 pedaal (maar je kan er ook altijd een los volumepedaal of wah-pedaal aan toevoegen in de pedal loop)

ik zou voor de RP1k gaan, of de m13 met 1 pedaal erbij bijv..
de Boss klinkt volgens mij ook wel goed, maar ik ben sinds de GT-3 en GT-6 niet meer echt onder de indruk geweest van GT-8 en GT-10 geluiden/gebruik..

M Kactus
26 mei 2009, 10:09
op de line6 M13 kun je 2 aparte pedalen aansluiten, waarmee je elke parameter/effect kunt bedienen..
die pedalen zijn niet zo duur, en geven je een mate van controle die ongekend is... zeker te vergelijken met de anderen..
wat dat betreft zou hij zelfs meer kunnen dan de Digi, want die heeft 'maar' 1 pedaal (maar je kan er ook altijd een los volumepedaal of wah-pedaal aan toevoegen in de pedal loop)

ik zou voor de RP1k gaan, of de m13 met 1 pedaal erbij bijv..
de Boss klinkt volgens mij ook wel goed, maar ik ben sinds de GT-3 en GT-6 niet meer echt onder de indruk geweest van GT-8 en GT-10 geluiden/gebruik..

Eigenlijk komt het erop neer dat je best die drie plankjes naast elkaar legt in de winkel. Elk van die drie heeft een eigen "algemene" klank, laten we zeggen. En de ene klank spreekt je aan, maar de andere misschien niet. Mij sprak bijvoorbeeld die Digitech (wel de GNX) erg aan, samen met de Rocktron Utopia. De Zoom en de Boss vielen vrijwel meteen af (voor mij!). Dezelfde reden als waarom iemand Fender kiest ipv Gibson. Het spreekt je meer aan.

Nitefly heeft je enorm op weg geholpen, nu weet je hoe het ongeveer zit, en kun je ze eens naast elkaar leggen. Dat hoort zo bij gear ;)

ibanez260
26 mei 2009, 18:23
ik zou voor die m-13 gaan.
Ik heb em uitgebreid getest naast de gt-10 en ik vond de effecten in de m13 zijn gewoon veeeeel echter, beter dan de gt10 zonder dat je een uur zit te klooien met de instellingen. De m13 is egt zoals een gewoon egt pedalboard jij draait en hij onthoud. Bij die gt-10 betaal zoiets van een 450 euro voor veel versterekers, veel distortions, veel effecten. Waarvan je niet eens de helft van gaat gebruiken. En van de 100 sounds die je daar uit krijgt, gaan er 5 zijn waar je tevreden mee bent. Moet je daar dan zoveel geld aan geven?? Terwijl zoeen m13 net genoeg is. Je hebt egt niet meer nodig dan wat daar in zit. Egt niet. Je kan die m13 perfect naast een groot duur bord met 'echte' pedaaltjes leggen en geen verschil horen. Als je tog een multifx wilt, pak dan die m13 daar gaa je heel je leven nog tevreden mee zijn.

Langs de andere kant kan je jezelf het nog moeilijker make he :)
Je kan ook het geld vragen dat ze anders zouden uitgeven en zo veeeel sneller je gibson kunnen betalen...