PDA

View Full Version : Ik ga mn les paul standard customizen...maar hoe?



Sinner1980
24 mei 2009, 21:02
Tot voor kort gebruikte ik mn les paul voor zowel blues als rock/metal.
Eergisteren kreeg ik mn avri '62 strat binnen en na een aantal uren spelen besloot ik het volgende:

-Mijn strat gaat voortaan het blues/bluesrock werk doen want dat gaat imo perfect. Vooral clean is mn les paul std echt geen match voor de strat.

-Resulteert in het feit dat mn les paul nu enkel nog hard rock/metal gaat doen dus de veelzijdige burstbucker pros gaan plaats maken voor elementen met wat meer oemph als je begrijpt wat ik bedoel...En waar gaat dat beter mee als een set actieve elementen...juist m!

Dus mijn les paul standard gaat een metamorfose krijgen, vooral qua sound natuurlijk. Zo ziet ie er nu uit:

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/DSC01266.jpg

EMG heeft zn pickups nu ook in het chroom uitgegeven, erg netjes...
Dat is ook meteen optie 1: EMG 81 85 chrome. Zo behoudt ik toch een beetje de looks van mn gitaar dus dat lijkt me wel chique.

Optie 2: setje ZakkWylde EMG's maar ik vraag mij dus echt af wat het verschil
is tussen de reguliere en de Wylde's. Het is geen geheim dat ik groot fan ben vd man maar dat is absoluut niet de reden waarom ik deze set zou nemen, het gaat mij puur om de sound.

Laatste optie: de nieuwe EMG x serie 81 85... Nieuwe pickups die wat organischer zouden moeten klinken als de voorlopers. Ik heb hier nog geen review van gelezen maar het klinkt veelbelovend.

Zijn er hier mensen met een les paul standard of studio, dat maakt niet uit, die EMG's hebben laten inbouwen? Zoja, jullie bevindingen graag.
Ook wil ik kijken of ik zo'n handig klepje kan laten inbouwen voor de batterij zodat ik de schroefjes niet doldraai na verloop van tijd.

Zo ff genoeg tekst weer pffff...Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden/suggesties (Blackouts uiteraard...EMG haters dat jullie er zijn:seriousf:)

Thanks alvast!

Toinetb
24 mei 2009, 21:11
Ik zeg blackouts! EMG's klinken in mijn ogen te klinisch, Blackouts klinken eigenlijk als passieve elementen maar dan met bakken vol oehmpf zoals je dat beschreef :metal:.
Toine

Sinner1980
24 mei 2009, 21:19
Ik zeg blackouts! EMG's klinken in mijn ogen te klinisch, Blackouts klinken eigenlijk als passieve elementen maar dan met bakken vol oehmpf zoals je dat beschreef :metal:.
Toine

:seriousf: Wat zei ik?

Ik heb gisteren met een aantal jongens gespeeld en één avn hen had een Gibson les paul bullseye (Zakk Wylde dus)...
Qua looks zou ik zo'n gitaar niet kopen al is ie wel mooi: ik heb het gewoon niet zo op signatures...zeker niet van die opzichtige...qua geluid echter...wow...te gek!

Vandaar dat de ZW EMG's ook in optie zijn. Mn les paul ontloopt qua specs die ZW custom niet veel (maple hals en andere pickups voor zover ik weet) dus hoop ik een klein beetje dat ik die sound ook zou kunnen krijgen met mn les paul. Moet te doen zijn lijkt me zo...
Ik wil graag het verschil tussen de standaard 81 85 en de ZW 81 85...en natuurlijk die x serie maar dat zal niemand nog weten ben ik bang...

Thiez
24 mei 2009, 21:21
ik ben eerlijk gezegd idd ook niet zo een EMG man. je zou eens kunnen denken over Seymour duncans. screaming demon of de dimebucker ofzo? het is maar net wat je gaaf vind. op de site van seymour duncan kun je alle humbuckers beluisteren misschien gaaf om eens tussen te kijken.
Ook dimarzio heeft paar gave elementen maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Sinner1980
24 mei 2009, 21:28
http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/aaemg004.jpg

Lijkt me wel netjes... vandaar dus optie 1.
Geeft net ff een betere indruk voor jullie denk ik

Sinner1980
24 mei 2009, 22:24
Dat wil dus niet zeggen dat het deze worden, puur even een voorbeeld dit.
Vind het er wel heel mooi uitzien

Sinner1980
24 mei 2009, 22:46
Leuk man, zelf je topic helemaal volschrijven:seriousf:

Ik ga ook een battery box erin laten zetten, tegelijkertijd met de elementen.
Heeft iemand een idee door wie en waar ik dit allles het beste kan laten doen.

Het gaat dus om het installeren van actieve elementen en een battery box.
Ook wil ik de gitaar af laten stellen en er een dikkere snarenset op laten zetten.
Het liefst in Noord Holland, dat zou mooi zijn..

Orpheo
24 mei 2009, 22:50
blackouts heb je ook in chroom covers, dus om het daarvan af te laten hangen, het al dan niet hebbenv an een cover, lijkt me niet slim.

Ik vind de blackouts veel beter dan Emg's. veel meer leven in de tone, veel organischer.

pannekoek
24 mei 2009, 22:57
Ik zeg blackouts! EMG's klinken in mijn ogen te klinisch, Blackouts klinken eigenlijk als passieve elementen maar dan met bakken vol oehmpf zoals je dat beschreef :metal:.
Toine

idd blackouts! ik heb 2 les pauls hier met blackouts! een les paul custom en een zakk wylde signature! allebei ontzettend vet! ik kan hier uren over doorschrijven over hoe vet ik de sound vind, maar je zult ze echt zelf meoten proberen. kort samengevat:

veel oemph*
zeer mooi clean! zowel helder als mooi en vol
heel veel output maar volledig stil wanneer het nodig is

voor mij is het de perfecte humbucker, voor alles wat tussen pop en metal zit, en vooral metal!

emg's vind ik ook erg vet, maar iets te clinisch, ik mis het karakter van de gitaar. niet dat je hele gitaar word verpest, maar de emg;s nemen wel een heel groot deel over. en dat vind ik zonde.

en trouwens, volgens mij is emg 81/85 altijd zakk wylde signature

de emgs worden los verkocht, maar de bekende combinatie 81/85 is een zakk wylde signature.

edit: neem geen covers voor je blackouts! dat is niet vet, haha.
kijk maar:

http://images.almere4you.nl/img/18/17541/3659348.jpg

Jimwoud
24 mei 2009, 23:09
Ik zou alle creme kleurige troep vervangen voor zwart.

Manuvdv
24 mei 2009, 23:12
Kies zelf tussen EMG's en Blackouts, het is iets wat je zelf moet kiezen. Persoonlijk koos ik voor EMGs.

Tussen EMG 81/85 apart en ZW-setje is trouwens geen verschil. Beter nog, je koopt beter het ZW-setje, daar krijg je zowel de normale controls als de long-shaft controls bij, die veel handiger zijn om in een Les Paul te steken. En de prijs is gelijk, via Musicstore is het zelfs nog een euro goedkoper om het setje te kopen :seriousf: ik heb 'm vorige week ook in de bus gekregen.

Orpheo
24 mei 2009, 23:36
Kies zelf tussen EMG's en Blackouts, het is iets wat je zelf moet kiezen. Persoonlijk koos ik voor EMGs.

Tussen EMG 81/85 apart en ZW-setje is trouwens geen verschil. Beter nog, je koopt beter het ZW-setje, daar krijg je zowel de normale controls als de long-shaft controls bij, die veel handiger zijn om in een Les Paul te steken. En de prijs is gelijk, via Musicstore is het zelfs nog een euro goedkoper om het setje te kopen :seriousf: ik heb 'm vorige week ook in de bus gekregen.

waarom zou je voor emg's gaan? heb je ooit blackouts geprobeerd? Ik ken echt niemand die blackouts heeft geprobeerd, en toch krampachtig vasthoud of teruggaat naar emg's...

Manuvdv
24 mei 2009, 23:49
Omdat het een kwestie van smaak is? Ik kan best begrijpen dat velen de stap naar SD Blackouts maken, het zijn nu eenmaal prachtige pickups. Er zijn echter evenveel die bewust kiezen voor EMG's (waaronder ik), ook al hebben ze beiden vergeleken. Ik heb misschien geen geoefend oor met 10+ jaren ervaring, maar ik kan wel nog steeds beslissen wat ik persoonlijk het liefste hoor.
Daarom dat ik de TS (en iedereen trouwens) de raad geef om toch zelf ook eens op zoek te gaan, en niet af te gaan puur op de publieke opinie.

Renin
24 mei 2009, 23:53
EMG? Dat is toch vintage inmiddels? (en dus cool ;))

De superdistortions worden immers ook nog steeds gebruikt terwijl daar ook wel alternatieven voor zijn met meer definitie etc. etc.

Orpheo
25 mei 2009, 00:04
Omdat het een kwestie van smaak is? Ik kan best begrijpen dat velen de stap naar SD Blackouts maken, het zijn nu eenmaal prachtige pickups. Er zijn echter evenveel die bewust kiezen voor EMG's (waaronder ik), ook al hebben ze beiden vergeleken. Ik heb misschien geen geoefend oor met 10+ jaren ervaring, maar ik kan wel nog steeds beslissen wat ik persoonlijk het liefste hoor.
Daarom dat ik de TS (en iedereen trouwens) de raad geef om toch zelf ook eens op zoek te gaan, en niet af te gaan puur op de publieke opinie.

dit is geen antwoord. Je verdedigd je antwoord en mening, maar niet het hoe en waarom, en dat is nou juist het meest interessante; waarom.

Muzieknono
25 mei 2009, 06:53
Omdat persoonlijke smaak iets héél persoonlijks is, de topicstarter stelt een vraag en krijgt dan een aantal meningen en opties via dit forum aangereikt, wat hij daar uiteindelijk mee doet moet hij zelf weten.
Dat jij je niet kunt voorstellen dat iemand EMG's verkiest boven Blackouts, is jouw persoonlijke mening, helemaal goed, maar blijf niet zo doorhameren.
Van mijn part steekt hij er single coils in als hij dat mooi vindt.
Het is en blijft iemands persoonlijke smaak, en bij smaak kun je niet altijd goed het "waarom" aangeven, en dat is maar goed ook anders zouden we allemaal hetzelfde doen en op het zelfde spelen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

macwilliams
25 mei 2009, 07:44
Als je er toch een metal gitaar van gaat maken is de EMG kerry king set wel wat voor je. Het is ook de 81/85 combinatie maar dan met nog eens een extra boost. Qua metal gitaar geluid vind ik die van kerry het mooist maar dat zou zomaar aan de man zelf kunnen liggen.

Zelf heb ik trouwens de B-outs in mijn gitaar waar ik heel tevreden over ben.

Gothra
25 mei 2009, 10:40
En als je dan toch voor de EMG's gaat, zou ik zeker de EMG x'en proberen, die gaan al wat meer richting de blackouts:D

pimmedoris
25 mei 2009, 11:24
Ik ken echt niemand die blackouts heeft geprobeerd, en toch krampachtig vasthoud of teruggaat naar emg's...

Heeft Alexi Laiho dit niet gedaan? Die heeft geloof ik even op zijn signatures blackouts gehad, maar op de nieuwe van dit jaar, zit (geloof ik) weer een (passieve) EMG...

Gothra
25 mei 2009, 11:34
Heeft Alexi Laiho dit niet gedaan? Die heeft geloof ik even op zijn signatures blackouts gehad, maar op de nieuwe van dit jaar, zit (geloof ik) weer een (passieve) EMG...

klopt, maar geen signature blackouts, gewoon normale, en hij speelt nu weer op EMG HZ's, wel signatures

Orpheo
25 mei 2009, 11:57
Omdat persoonlijke smaak iets héél persoonlijks is, de topicstarter stelt een vraag en krijgt dan een aantal meningen en opties via dit forum aangereikt, wat hij daar uiteindelijk mee doet moet hij zelf weten.
Dat jij je niet kunt voorstellen dat iemand EMG's verkiest boven Blackouts, is jouw persoonlijke mening, helemaal goed, maar blijf niet zo doorhameren.
Van mijn part steekt hij er single coils in als hij dat mooi vindt.
Het is en blijft iemands persoonlijke smaak, en bij smaak kun je niet altijd goed het "waarom" aangeven, en dat is maar goed ook anders zouden we allemaal hetzelfde doen en op het zelfde spelen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:


Oh man, lees nou eens!! Ik ben gewoon nieuwsgierig naar zijn mening. waarom vind hij het beter of slechter of whatever. gewoon een soort tonebeschrijving, een uitleg omtrent zijn mening.

wat er nu eigenlijk staat is 'ik vind spruitjes vies'. ja waar, OMDAT IK ZE VIES VIND! ja maar waarom? een mogelijk antwoord is 'ik vind ze bitter' of 'ik vind die velletjes vervelend en dat gaat plakken tussen mijn tanden, en dat krijgt een nare smaak' of 'ik houd helemaal niet van warme groenten omdat het zo'n slappe natte krant textuur heeft'.

thats it dude. gewoon het waarom...

Sanderltd
25 mei 2009, 13:46
Is het nu zo raar dat iemand de emg's verkiest boven de BO's zonder er een specifieke reden voor te kunnen geven? Hij vindt het geluid gewoonweg beter bij emg's. Dat is smaak en over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te twisten. Ik moet zelf toegeven dat ik emg's ook zeker niet slechter vind klinker dan Blackouts.
Als jij nu vindt dat een zwarte LP mooier is dan een witte, dan hoeft daar toch ook niet meteen een hele epistel aan motivatie bij gegeven te worden? Dat is gewoon een kwestie van smaak. :)

Manuvdv
25 mei 2009, 14:11
't Is inderdaad een kwestie van smaak. Ik heb beiden kunnen aanhoren (in de config die ik ga zetten: 81 brug, 85 nek), ik veronderstel dat je (Orpheo) ook beiden al vergeleken hebt? Er is dus inderdaad een verschil, voor mij waren geen van beiden superieur, ik had gewoon een lichte voorkeur.

Algemeen gezien halen de Blackouts het clean van de EMG's. Vooral een BO in de nek vind ik veel aangenamer dan de 85 in de nek, veel voller. Een BO in de brug vind ik dan weer veel minder interessant en daar kreeg de 81 mijn voorkeur, ik hou wel van het iets scherpere kantje. De cleans hebben echter nooit in mijn beslissing meegespeeld, daar ik er amper gebruik van maak. En als het dan toch eens nodig is, heb ik meer dan voldoende aan de SD '59 in mijn Horizon.

Dirty sounds, dat is waar ik naar op zoek was. Tussen de 85 in de nek en een BO in de nek ondervond ik bitter weinig verschil, beiden klonken goed. Ik had aanvankelijk schrik dat een 85 in de nek modderig zou worden (al zeker in een LP) maar dit was zeer miniem, wat een aangename verrassing was. De BO had hier ook geen last van, en de keuze werd er dus niet makkelijker op. Een 81 in de brug ervaarde ik dan weer een stuk strakker dan de BO.
Algemeen gezien ging mijn voorkeur dus uit naar de 81 (brug) en BO (nek). Een 81 en 85 ervaarde ik echter meer als complementair daar je enigzins twee 'extrema' bij elkaar voegt, waar 2 Blackouts me eerder het gevoel gaven een beetje in elkaar te lopen. Als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik overweeg wel nog een 18V mod, om de EMG's nog net dat ietsje meer te geven.

Dan komt er natuurlijk ook nog bij dat een EMG 81/85-setje een dikke 50 euro goedkoper is. Voor mij persoonlijk speelde dit niet echt mee, maar ik vermeld het maar even.
Uiteraard is dit alles puur een persoonlijke smaak en opvatting, ik denk dat het vrij duidelijk is dat iedereen dit anders gaat ervaren. Ik heb ook niet echt aandacht besteed aan echt details, ik ben eerder op mijn gevoel afgegaan en heb dat hier enigzins proberen verwoorden; ik hoop dat dit volstaat?

Di Stefano
25 mei 2009, 14:12
Ik weet niet of je al ervaring hebt met actieve pickups. Als niet is het misschien slimmer om voorlopig nog geen cativity voor je battery box te laten frezen. Als EMG's/blackouts of whatever niet bevallen kan je altijd terug naar passieve zonder dat je extra gaten in je gitaar hebt.

Gothra
25 mei 2009, 14:15
Hoevaak moet ik het nou nog zeggen?

SD lifewire classic II in de nek!!!!!!!

Klinkt veel beter dan EMG's en Blackouts bij elkaar!

Wat je in de brug doet kan me dan geen worst schelen:D

Ik heb zelf een blackout in mijn jackson (en bovengenoemde in de neck)
Eerst zaten er EMG 81/85 in, die heb ik dus vervangen, en ik ben er zeer tevreden over, maar zeg niet dat de EMG's slecht zijn. Die zitten in middels in mijn gepimpte ibanez.

Muzieknono
25 mei 2009, 14:19
Oh man, lees nou eens!! Ik ben gewoon nieuwsgierig naar zijn mening. waarom vind hij het beter of slechter of whatever. gewoon een soort tonebeschrijving, een uitleg omtrent zijn mening.

wat er nu eigenlijk staat is 'ik vind spruitjes vies'. ja waar, OMDAT IK ZE VIES VIND! ja maar waarom? een mogelijk antwoord is 'ik vind ze bitter' of 'ik vind die velletjes vervelend en dat gaat plakken tussen mijn tanden, en dat krijgt een nare smaak' of 'ik houd helemaal niet van warme groenten omdat het zo'n slappe natte krant textuur heeft'.

thats it dude. gewoon het waarom...

Ik lees het goed hoor en ik ga nu iets schrijven waar ik me normaal verre van hou, man, wat ben jij een zeikert zeg!!!
Heb jij de wijsheid in pacht of zo, hij vind spruitjes gewoon niet lekker, waarom?, daarom!!!
Heb nu verscheidene topic's gelezen de afgelopen maanden waar jij je zegje in doet, maar het valt me op dat je zo ontzettend kan doordrammen, je bent net een klein kind wat zijn zin moet hebben of wiens mening zaligmakend is en telkens komt er als antwoord dat de reactie gevers het niet snappen, niet goed lezen of (jaloers???) op je zijn.
Laat éénieder toch gewoon doen wat hij of zij wil zonder dat daar meteen de diepste zielenroerselen bijgehaald moeten worden, topicstarter heeft gevraagd, verscheidene meningen zijn gegeven en topicstarter doet daarmee wat hij wil zonder dat hij jou daar verantwoording voor schuldig is en daar moet je het dan maar mee doen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Orpheo
25 mei 2009, 14:21
Ik lees het goed hoor en ik ga nu iets schrijven waar ik me normaal verre van hou, man, wat ben jij een zeikert zeg!!!
Heb jij de wijsheid in pacht of zo, hij vind spruitjes gewoon niet lekker, waarom?, daarom.

maar dat zet toch geen zoden aan de dijk. Het interessante van een forum is om meningen uit te wisselen, en te leren van elkaar. Als je weigert je mening en kennis door te geven, dan zit je gewoon hier verkeerd. en ik de zeikerd? jij toch zeker ook wel. Jij wil er niet aan dat ik meer kennis wil hebben. Ik wil weten waarom iemand wat vindt of denkt, en dat is dan de facto, slecht?

laat me niet lachen.

Muzieknono
25 mei 2009, 14:35
Meer kennis is zeker niet slecht, daarom gebruik ook ik een forum, maar je zult er ook genoegen mee moeten nemen dat niet iedereen er zo over denkt.
Veschillende mensen gaan nu eenmaal verschillend met e.e.a. om.
Niet iedereen heeft de behoefte om het naadje van de kous te weten.
Jij wel, ik ook, dus ik snap je wel maar heb door de jaren heen geleerd dat dit als opdringerig wordt ervaren, het is zeker niet de bedoeling je te beledigen of je kennis in twijfel te trekken, maar ik heb geleerd dat als mensen meer willen weten, ze daar wel om vragen.
Zo niet, dan laat ik het rusten en komt het vanzelf wel goed, ik kan een ander niet behoeden voor de fouten die hij of zijn in mijn ogen maken, voor hen hoeft het helemaal niet fout te zijn.
Dit is overigens het laatste wat ik er over schrijf want ik vind dit errug off topic gaan.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Braindead
25 mei 2009, 14:36
Klopt het eigenlijk dat je met emg's minder low end hebt dan met passieve high output humbckers? Iemand riep dat laatst op een forum en ik heb zelf nog nooit 1 op 1 de vergelijking gedaan in 1 en dezelfde gitaar.

Verder speel ik zelf trouwens ook op emg's 81 / 60 die ook zeker niet slecht zijn. Persoonlijk zou ik zowiezo niet zo snel roepen dat het 12 beter is als het ander. Ik heb het liefst verschillende gitaren met verschillende pickups. Ze doen allemaal weer wat anders en in combinatie met de juiste amp instellingen kan je dan veel meer.

iWishmaster
25 mei 2009, 14:38
De zoveelste blackout vs emg discussie.

Weet je wat ik ervan vind? Het maakt geen fuck uit. Wil je echt TONE, ga voor passief! Wil je brute metal, ga voor actief. EMG's zijn iets strakker en killer, Blackouts wat lomper en warmer, maar het verschil is ENORM SUBTIEL. Ik zou het in een AB vergelijking waarschijnlijk niet of amper kunnen horen, zeker bij 'bakken met gain' metal sounds.

Ik heb pas Blackouts in mn LP geschroefd en die blijven er wel een tijdje in, ik merk dat mijn geluid bruter is geworden, maar dat ik stukken minder tone en dynamiek heb gekregen. Voor metal: prima, maar andere smaken kan ik me er moeilijk bij voorstellen. Op dat punt zit er weinig verschil tussen EMG's en Blackouts.

Orpheo
25 mei 2009, 14:43
Meer kennis is zeker niet slecht, daarom gebruik ook ik een forum, maar je zult er ook genoegen mee moeten nemen dat niet iedereen er zo over denkt.
Veschillende mensen gaan nu eenmaal verschillend met e.e.a. om.
Niet iedereen heeft de behoefte om het naadje van de kous te weten.
Jij wel, ik ook, dus ik snap je wel maar heb door de jaren heen geleerd dat dit als opdringerig wordt ervaren, het is zeker niet de bedoeling je te beledigen of je kennis in twijfel te trekken, maar ik heb geleerd dat als mensen meer willen weten, ze daar wel om vragen.
Zo niet, dan laat ik het rusten en komt het vanzelf wel goed, ik kan een ander niet behoeden voor de fouten die hij of zijn in mijn ogen maken, voor hen hoeft het helemaal niet fout te zijn.
Dit is overigens het laatste wat ik er over schrijf want ik vind dit errug off topic gaan.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

het is van mijn kant zeker niet 'pushy' maar aanvankelijke warrigheid; ik postte het gewoon verkeerd, onduidelijk, om het later duidelijk op te schrijven. Ik heb geen kwalitatief oordeel gegeven over zijn mening, hooguit opheldering, omdat ik het weten wil.



crap, deze bullshit heeft mijn aandacht zo versnipperd dat ik het antwoord niet eens mee kreeg :makeup:


@manuvdv: tnx voor je antwoord! word zeer gewaardeerd :)

Di Stefano
25 mei 2009, 15:31
De zoveelste blackout vs emg discussie.

Weet je wat ik ervan vind? Het maakt geen fuck uit. Wil je echt TONE, ga voor passief! Wil je brute metal, ga voor actief. EMG's zijn iets strakker en killer, Blackouts wat lomper en warmer, maar het verschil is ENORM SUBTIEL. Ik zou het in een AB vergelijking waarschijnlijk niet of amper kunnen horen, zeker bij 'bakken met gain' metal sounds.

Ik heb pas Blackouts in mn LP geschroefd en die blijven er wel een tijdje in, ik merk dat mijn geluid bruter is geworden, maar dat ik stukken minder tone en dynamiek heb gekregen. Voor metal: prima, maar andere smaken kan ik me er moeilijk bij voorstellen. Op dat punt zit er weinig verschil tussen EMG's en Blackouts.

Ik snap al die opinies van EMG's klinken kil en steriel,... niet goed. Ik speel in pop/rock coverbands en heb enkel gitaren met EMG's (wel HSS) en ik haal er alle sounds uit die ik wil. Ik heb lang gewone passieve dimarzio's gehad en ik moet zeggen dat de EMG's op elk punt beter zijn. De akkoordnoten zijn veel gedefineerder, dynamischer en de pickups reageren veel beter op de aanslag van de snaren.

Ik heb lang EMG's omzeild omdat ik dacht dat het pure metalpickups waren, die reputatie hebben ze ook, en ik ben totaal geen metalhead. Maar ik denk dat ik ze clean nog fijner vind klinken dan overstuurd.

Sinner1980
25 mei 2009, 16:55
wow, hoop reacties. Ik ga eerst ff de sportschool in en straks eens even lekker lezen, tot zo dudes, ben benieuwd:cooler:

pannekoek
25 mei 2009, 18:03
Ik snap al die opinies van EMG's klinken kil en steriel,... niet goed. Ik speel in pop/rock coverbands en heb enkel gitaren met EMG's (wel HSS) en ik haal er alle sounds uit die ik wil. Ik heb lang gewone passieve dimarzio's gehad en ik moet zeggen dat de EMG's op elk punt beter zijn. De akkoordnoten zijn veel gedefineerder, dynamischer en de pickups reageren veel beter op de aanslag van de snaren.

Ik heb lang EMG's omzeild omdat ik dacht dat het pure metalpickups waren, die reputatie hebben ze ook, en ik ben totaal geen metalhead. Maar ik denk dat ik ze clean nog fijner vind klinken dan overstuurd.

ik ben een blackout fan, en heb een hekel aan emg 81/85, maar sommige emg's kan ik zeker waardering. in een musicman luke zitten ook emg's een 81 in de brug en volgens mij slv customs in de nek en middle positie (singlecoils)

vooral die singlecoils vind ik waaaaaaaaaaanzinnig goed! en in combinatie met een 81 klinkt het zeker niet verkeerd. maar blackouts in een les paul vind ik gewoon de beste optie. omdat een les paul een gitaar is met veel tone en karakter vind ik dat je dat ten dele moet behouden. emg's zijn net iets te dominant vind ik en daardoor word het al gauw als steriel gezien. blackouts geven het karakter van de les paul stukken meer mee.

Di Stefano
25 mei 2009, 18:16
ik ben een blackout fan, en heb een hekel aan emg 81/85, maar sommige emg's kan ik zeker waardering. in een musicman luke zitten ook emg's een 81 in de brug en volgens mij slv customs in de nek en middle positie (singlecoils)

vooral die singlecoils vind ik waaaaaaaaaaanzinnig goed! en in combinatie met een 81 klinkt het zeker niet verkeerd. maar blackouts in een les paul vind ik gewoon de beste optie. omdat een les paul een gitaar is met veel tone en karakter vind ik dat je dat ten dele moet behouden. emg's zijn net iets te dominant vind ik en daardoor word het al gauw als steriel gezien. blackouts geven het karakter van de les paul stukken meer mee.

De Luke heeft een 85 in de brug. Meestal zie je inderdaad een 81 in de brug maar de 85 blend naar mijn mening veel beter met de single coils.

Over EMG's in een les paul kan je mss gelijk hebben, ik heb er zelf geen ervaring mee. Dit vind ik wel een goede sound en het heeft toch een les paul vibe denk ik => http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE

pannekoek
25 mei 2009, 18:21
De Luke heeft een 85 in de brug. Meestal zie je inderdaad een 81 in de brug maar de 85 blend naar mijn mening veel beter met de single coils.

Over EMG's in een les paul kan je mss gelijk hebben, ik heb er zelf geen ervaring mee. Dit vind ik wel een goede sound en het heeft toch een les paul vibe denk ik => http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE


dat zijn passieve emgs
emg hz*en niet de emg 81/85 dus


bovendien, hij speelt met gigantisch veel pedaaltjes en amps die ziojn sound vormen, elk element klinkt zoals zakk wylde als hij erop speelt

Manuvdv
25 mei 2009, 19:03
bovendien, hij speelt met gigantisch veel pedaaltjes en amps die ziojn sound vormen, elk element klinkt zoals zakk wylde als hij erop speelt
Gigantisch veel pedaaltjes? Zakk Wylde? Blijkbaar heb ik wat gemist dan.

pannekoek
25 mei 2009, 19:08
Gigantisch veel pedaaltjes? Zakk Wylde? Blijkbaar heb ik wat gemist dan.

njaa, zakk wylde heeft wel een redelijk pedalboard en vooral amps, bovendien het belangrijkste, zijn vingers! hij heeft een hele eigen speelstijl.

Sinner1980
25 mei 2009, 19:26
Ok dan, waar waren we?

Ten eerste, jazeker, veel van het creme spul gaat eraf en daar komt een hoop mooi zwart/zilver voor terug, incl. slagplaat. Ziet ie er wat bozer uit.

Over bozer gesproken: vrij verhitte discussie en ja, daar was ik al bang voor: dat de Blackout fanboys en de EMG groupies weer in conclaaf zouden gaan.
Ik wil in ieder geval laten weten dat ik uiteraard ieders mening heb ingelezen en beide zeker meeneem in mn uiteindelijke besluit...die blackouts moeten wel de heilige graal zijn als ik Orpheo moet geloven: zelden zag ik iemand zo fanatiek zijn standpunt (meerdere malen) verdedigen.

@ Orpheo: heb je toevallig een sample zodat ik eens kan luisteren naar wat jou nou zo giga enthousiast maakt, lijkt me erg interessant en leuk natuurlijk.

Over de batterybox: ik wist niet dat je daar voor moet laten frezen, beetje jammer vind ik dat:(. Ik dacht dat ie in je al aanwezige plaat achterop werd verwerkt: althans daar leek het op in mn Schecter.

Dat geeft meteen weer antwoord op een andere vraag: ja, ik heb al eerder actieve elementen gehad in mn Schecter 81TW en 89TW en dat klonk errug vet vond ik. De pest is dat ik niet ff ergens heen kan waar ik zo 1 2 3 even Blackouts kan checken in een les paul, erg jammer vind ik dat want man, dat zou het leven een stuk makkelijker maken. Kan je tenminste eens echt vergelijken...

Die Farewell Ballad is idd erg vet maar ik ben me bewust dat er een hoop effecten en natuurlijk mr Wylde's handjes bij komen kijken voor zo'n sound: anders was de kogel al door de kerk.

Waar ik me ook over verwonder is dat een hoop gitaristen, althans het leeuwendeel waar ik naar luister, EMG's in hun plank hebben...en geen Blackouts(niet meteen boos worden fanboys!), money talks natuurlijk, logisch...maar toch, blijft een apart verhaal vind ik...

Orpheo
25 mei 2009, 19:37
Ik vind blackouts beter dan emg's, ok. Maar het ging me er niet eens om dat de blackouts beter zijn, maar dat er word gestrooid met 'meningen' maar geen onderbouwing, thats it...ik kan niet even een clip geven op youtube van een tone die ik goed vind...

Manuvdv
25 mei 2009, 19:48
Zakk Wylde haalt z'n sound inderdaad vooral uit zijn vingers, verschrikkelijk agressieve (maar prachtige) stijl heeft die kerel. Doe je hem niet na :) Niettegenstaande is hij ook één van de muzikanten die me richting actieve pickups geduwd hebben (wat dan EMG's zijn geworden, zie hierboven).

Voor zo'n batterybox moet men inderdaad gaan frezen. 't Is zoiets dat ze maken hè: http://www.guitargear.be/images/photos/battery_box_flat_1.jpg
't Is uiteraard geen verplichting. Gooi je gitaar achteraan even open, en je ziet meteen of er voldoende plaats is voor een batterij, in principe kan dat geen probleem zijn. Zo hoeft er niets aan je gitaar te gebeuren :)

Braindead
25 mei 2009, 19:50
Weer even off topic wat te zeiken maar dat is iedereen hier wel gewend dacht ik :D

Ik vind wat Zack Wylde daar doet nou niet echt bijzonder. Het klink wel leuk maar is een vrij middelmatige solo gebaseerd op een bluesladder met een dikke laag Wah Wah erover.
En m.b.t. zijn sound, inderdaad de nodige effecten die het geluid wat tot leven doen komen maar ik denk dat als je daar zelf zit dat het niet echt super klinkt, alhowel ik zo niet zie wat ie allemaal gebruikt maar het lijkt wat iel te klinken. Daarmee wil ik niet zeggen dat emg's niet goed kunnen klinken. Anyway, dit schijnen zowiezo hz te zijn? Geen ervaring mee met die dingen.


De Luke heeft een 85 in de brug. Meestal zie je inderdaad een 81 in de brug maar de 85 blend naar mijn mening veel beter met de single coils.

Over EMG's in een les paul kan je mss gelijk hebben, ik heb er zelf geen ervaring mee. Dit vind ik wel een goede sound en het heeft toch een les paul vibe denk ik => http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE

Sinner1980
25 mei 2009, 19:50
Ik vind blackouts beter dan emg's, ok. Maar het ging me er niet eens om dat de blackouts beter zijn, maar dat er word gestrooid met 'meningen' maar geen onderbouwing, thats it...ik kan niet even een clip geven op youtube van een tone die ik goed vind...

Ja dat begreep ik, loud and clear zelfs:seriousf:

Ik ga zelf ook wel weer ff youtuben al schoot me net wel te binnen dat ik op die Mick Thompson sig heb gespeeld(Ibanez) en die heeft natuurlijk blackouts...en ja dat was vet: ik speelde over een Mesa Road King en dat helpt natuurlijk ook wat...dat was in Helsinki: ja, dat was echt vet...

Sinner1980
25 mei 2009, 19:53
Weer even off topic wat te zeiken maar dat is iedereen hier wel gewend dacht ik :D

Ik vind wat Zack Wylde daar doet nou niet echt bijzonder. Het klink wel leuk maar is een vrij middelmatige solo gebaseerd op een bluesladder met een dikke laag Wah Wah erover. En m.b.t. zijn sound, inderdaad de nodige effecten die het geluid wat tot leven doen komen maar ik denk dat als je daar zelf zit dat het niet echt super klinkt. Daarmee wil ik niet zeggen dat emg niet goed kunnen klinken. Anyway, dit schijnen zowiezo hz te zijn? Geen ervaring mee met die dingen.

Had ik in mn warlock enne...die vond ik dus echt ruk...nooit meer...bah...EMG HZ....slecht....EMG 81....goed...anyway, je begrijpt vast wat ik bedoel:sssh:

Sinner1980
25 mei 2009, 19:54
Zack is en blijft een goochelaar en is naar mijn mening technisch superieur aan vele anderen. Het geen wat ie speelt is idd niet heel bijzonder maar bepaalde accenten die de man weet te leggen doen er maar weinig hem na...heel weinig

Braindead
25 mei 2009, 19:56
Had ik in mn warlock enne...die vond ik dus echt ruk...nooit meer...bah...EMG HZ....slecht....EMG 81....goed...anyway, je begrijpt vast wat ik bedoel:sssh:


Tja, maar die HZ'en zijn ook het goedkopere broertje dus ook wel weer logisch.

Sinner1980
25 mei 2009, 19:58
Zakk Wylde haalt z'n sound inderdaad vooral uit zijn vingers, verschrikkelijk agressieve (maar prachtige) stijl heeft die kerel. Doe je hem niet na :) Niettegenstaande is hij ook één van de muzikanten die me richting actieve pickups geduwd hebben (wat dan EMG's zijn geworden, zie hierboven).

Voor zo'n batterybox moet men inderdaad gaan frezen. 't Is zoiets dat ze maken hè: http://www.guitargear.be/images/photos/battery_box_flat_1.jpg
't Is uiteraard geen verplichting. Gooi je gitaar achteraan even open, en je ziet meteen of er voldoende plaats is voor een batterij, in principe kan dat geen probleem zijn. Zo hoeft er niets aan je gitaar te gebeuren :)

In een les paul is daar plek voor achterin, toch wil ik in het plastic kapje wat er standaard op zit dat klepje LATEN bouwen (zelf klooien is niet mijn ding, sorry)ik laat ff een vb zien:

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/gotohbatbox1.jpg

Volgens mij kan het dus simpeler...hoop ik:)

Sinner1980
25 mei 2009, 19:59
Tja, maar die HZ'en zijn ook het goedkopere broertje dus ook wel weer logisch.

absoluut, maar goed, die komen er nooit meer in (lees: de deur)
actieve elementen, dat is de shit...ok, back on topic

Gothra
25 mei 2009, 20:13
http://www.youtube.com/watch?v=BoSvdirNK2o&feature=related

geeft wel een duidelijk verschil, niet in een les paul getest, maar alsnog, je hoort het verschil (wel met de blackout metal)

Sinner1980
25 mei 2009, 20:31
http://www.youtube.com/watch?v=BoSvdirNK2o&feature=related

geeft wel een duidelijk verschil, niet in een les paul getest, maar alsnog, je hoort het verschil (wel met de blackout metal)

Idd een geinig filmpje...man, wat een output heeft die Blackout, sick...
Ik hoop dat ik geen mensen over hun zeik help nu en anders is het jammer( het is maar een mening) maar vooralsnog, afgaand op dit filmpje, passen die EMG's meer bij mijn stijl, leker fel en aggressief met mooie hoge noten die lekker uitspringen. De owemph van die blackout daarentegen is echt vet...

Wat ik wel moet zeggen is dat je idd echt over 2 werelden praat. Het zijn echt verschillende pups met een compleet ander geluid.

Gothra
25 mei 2009, 21:01
blackout in bridge, emg in neck?:D

let wel op dat die gast van dat filmpje een basswood body heeft, en jou les paul wrss een mahonie body. Dus zal het in je mahonie body anders klinken dan in een gitaar met basswood body

Sinner1980
25 mei 2009, 21:37
Ok, ok. Veel reacties dus...cool, thanks:)

Iemand enig idee waar ik dit allemaal kan laten doen, liefst niet te ver weg maar als het niet anders is, dan is het niet anders:

-afstelbeurt met meteen dikkere snarenset
-inbouwen pickups, ongeacht welke (EMG's of Blackouts, whatever)
-inbouwen battery-box (liefst zonder frezen zoals op de door mij getoonde foto)

Heeft iemand ook een idee wat dit, qua arbeidsloon, gaat kosten?
Ik betaal liever wat meer dat het echt top gedaan wordt dan wat minder en halfbakken.

Kosten van pickups, pickguard, knoppen etc. zijn bij mij bekend.
Ik zou eigenlijk ook wel meteen andere machineheads willen(lees: chromen) maar volgens mij gaat dat niet met het schroefpatroon van de vorige...gaatjes blijven dan zichtbaar ben ik bang.

Manuvdv
25 mei 2009, 21:45
Grappig, ik ga nét hetzelfde laten doen. Nieuwe pickups, eventueel laten frezen, ganse setup met zwaardere snaren, ... Dit lijstje om precies te zijn:

Fingerboard cleaning
Recrowning and polishing the frets
Cleaning and oiling of the fingerboard
Nut adjustment
Intonation
String action
Truss rod adjustment
Check electronic
Dit + plaatsing van pickups zou me zo'n 80 euro kosten, eerlijke prijs lijkt me.

Sinner1980
25 mei 2009, 21:49
Grappig, ik ga nét hetzelfde laten doen. Nieuwe pickups, eventueel laten frezen, ganse setup met zwaardere snaren, ... Dit lijstje om precies te zijn:

Dit + plaatsing van pickups zou me zo'n 80 euro kosten, eerlijke prijs lijkt me.

lijkt mij ook, waar laat je dat doen dan? Ik wil ook!

Di Stefano
25 mei 2009, 22:00
Weer even off topic wat te zeiken maar dat is iedereen hier wel gewend dacht ik :D

Ik vind wat Zack Wylde daar doet nou niet echt bijzonder. Het klink wel leuk maar is een vrij middelmatige solo gebaseerd op een bluesladder met een dikke laag Wah Wah erover.
En m.b.t. zijn sound, inderdaad de nodige effecten die het geluid wat tot leven doen komen maar ik denk dat als je daar zelf zit dat het niet echt super klinkt, alhowel ik zo niet zie wat ie allemaal gebruikt maar het lijkt wat iel te klinken. Daarmee wil ik niet zeggen dat emg's niet goed kunnen klinken. Anyway, dit schijnen zowiezo hz te zijn? Geen ervaring mee met die dingen.

Ik ben totaal geen fan van Zakk Wylde maar dit is wel iets wat me wel kan bekoren. Had ik niet verwacht van iemand die er meer als een truckchauffeur uitziet dan als muzikant. Ik wist wel niet dat dit hz's waren. Ik had niet gezien dat hij op zijn epiphone sig speelt.

Ik dacht wel dat Zakk Wylde niet echt een hoop effecten in zijn keten had zitten? Enkel wah, overdrive en wat delay?

Sinner1980
25 mei 2009, 22:01
Ik ben totaal geen fan van Zakk Wylde maar dit is wel iets wat me wel kan bekoren. Had ik niet verwacht van iemand die er meer als een truckchauffeur uitziet dan als muzikant. Ik wist wel niet dat dit hz's waren. Ik had niet gezien dat hij op zijn epiphone sig speelt.

Ik dacht wel dat Zakk Wylde niet echt een hoop effecten in zijn keten had zitten? Enkel wah, overdrive en wat delay?

Vergeet chorus niet...vooral die niet vergeten, erg bepalend voor zn sound

Di Stefano
25 mei 2009, 22:15
lijkt mij ook, waar laat je dat doen dan? Ik wil ook!

Misschien kan je om de kosten te drukken een deel van het werk zelf doen? Dat je geen gaten wil frezen, al is het maar in je backcover, begrijp ik wel. Maar oude pickups eruit halen moet toch niet zo'n probleem zijn? Ik weet niet of de EMG 85/81 sets prewired komen zoals de strat sets van EMG anders is het inbouwen daarvan ook een kwestie van een paar vijzen.

Sinner1980
25 mei 2009, 22:25
Misschien kan je om de kosten te drukken een deel van het werk zelf doen? Dat je geen gaten wil frezen, al is het maar in je backcover, begrijp ik wel. Maar oude pickups eruit halen moet toch niet zo'n probleem zijn? Ik weet niet of de EMG 85/81 sets prewired komen zoals de strat sets van EMG anders is het inbouwen daarvan ook een kwestie van een paar vijzen.

thanks but no thanks!
Ik verdien goed, werk hard en heb als ik thuis ben absoluut geen zin in dat soort dingen. Ik breng de gitaar het liefst weg, met al die customizing parts en ontvang hem dan het liefst gewoon weer kant en klaar terug...easy does it...en ja, dat mag dan best wat kosten hoor, geen punt. Ik wil dus graag een goede zaak vinden aan wie ik mn favo plank kan toevertrouwen...en in mn backcover wil ik die battery box juist hebben, dat zou top zijn als dat kan!

Manuvdv
25 mei 2009, 23:19
EMG's komen trouwens niet geheel klaar om gewoon 'in te steken', alles is nog in aparte stukjes, voor zover ik er wat van ken. Zoals je hier dus ziet: http://images.thomann.de/pics/prod/154102.jpg

Ik laat de mijne trouwens doen bij http://www.taoguitars.com/. Is in Brussel, dus zal niets voor jou zijn. Ik ben er zelf nog niet geweest maar wel al veel goeds over gehoord, goeie service tegen redelijke prijs. Ik heb wel een maandje op voorhand moeten bellen, kan 13 juni langsgaan... Maar dat is vandaag de dag vrij standaard denk ik :)

Di Stefano
25 mei 2009, 23:28
EMG's komen trouwens niet geheel klaar om gewoon 'in te steken', alles is nog in aparte stukjes, voor zover ik er wat van ken. Zoals je hier dus ziet: http://images.thomann.de/pics/prod/154102.jpg

Ik laat de mijne trouwens doen bij http://www.taoguitars.com/. Is in Brussel, dus zal niets voor jou zijn. Ik ben er zelf nog niet geweest maar wel al veel goeds over gehoord, goeie service tegen redelijke prijs. Ik heb wel een maandje op voorhand moeten bellen, kan 13 juni langsgaan... Maar dat is vandaag de dag vrij standaard denk ik :)

Ja op de fotootjes staan altijd alle onderdelen apart. Maar als je bv een SA set koopt, is die al volledig bedraad. Ik weet niet of dat ook het geval is bij hun humbucker sets.

Manuvdv
25 mei 2009, 23:31
Ja op de fotootjes staan altijd alle onderdelen apart. Maar als je bv een SA set koopt, is die al volledig bedraad. Ik weet niet of dat ook het geval is bij hun humbucker sets.
Nope. Ik heb m'n ZW-set vorige week ontvangen, en alles is apart verpakt :) tot het laatste draadje en schroefje toe!

pannekoek
25 mei 2009, 23:37
Nope. Ik heb m'n ZW-set vorige week ontvangen, en alles is apart verpakt :) tot het laatste draadje en schroefje toe!

dat lijkt me ook logisch, hoe wil je het anders in je gitaar krijgen?

draadje moet in de pups ''geklikt'' worden, endan je pup in je cavity en draadjes doortrekken naar je potmeters, dan pas kan het vastgemaakt worden, net als de potmeter in elkaar schroeven met boutjes en veertjes etc.

lijkt mij dus niet handig als alles al vastgemaakt is :seriousf:
enige wat ze wel zouden kunnen doen is dat iritante solderen weglaten en een kliksysteem bij de pots verzinnen :dontgeti:


maargoed, dit topic gaat een beetje offtopic?

ik ben benieuwd naar de keuze van de topicstarter, blackouts of emgs? of misschien geen van beidde? :soinnocent:

DeadHerring
26 mei 2009, 00:22
kheb al de replies niet gelezen, dus dit kan al vermeld zijn, maar... waarom zo'n geweldige gitaar verpesten met actieve pickups? als je metal wil spelen, koop zo'n goedkoop ibanez ding of zo, dat gaat evengoed klinken met actieve pickups en is daarbij ook nog gemakkelijker bespeelbaar.

Steek een setje SD 59's of Pearly Gates in de LP of 'n paar gelijkaardige pickups, een Strat komt echt niet in de buurt qua toon... burstbuckers zijn echt niet zo'n goeie pickups, de ceramics van gibson zijn al beter.


mijn 2 cent

pannekoek
26 mei 2009, 00:32
kheb al de replies niet gelezen, dus dit kan al vermeld zijn, maar... waarom zo'n geweldige gitaar verpesten met actieve pickups? als je metal wil spelen, koop zo'n goedkoop ibanez ding of zo, dat gaat evengoed klinken met actieve pickups en is daarbij ook nog gemakkelijker bespeelbaar.

Steek een setje SD 59's of Pearly Gates in de LP of 'n paar gelijkaardige pickups, een Strat komt echt niet in de buurt qua toon... burstbuckers zijn echt niet zo'n goeie pickups, de ceramics van gibson zijn al beter.


mijn 2 cent

in dat geval, lees wel alle replies.....

my 2 cents...


















met je ibanez ding....:sssh:

Di Stefano
26 mei 2009, 01:19
dat lijkt me ook logisch, hoe wil je het anders in je gitaar krijgen?

draadje moet in de pups ''geklikt'' worden, endan je pup in je cavity en draadjes doortrekken naar je potmeters, dan pas kan het vastgemaakt worden, net als de potmeter in elkaar schroeven met boutjes en veertjes etc.

lijkt mij dus niet handig als alles al vastgemaakt is :seriousf:
enige wat ze wel zouden kunnen doen is dat iritante solderen weglaten en een kliksysteem bij de pots verzinnen :dontgeti:


maargoed, dit topic gaat een beetje offtopic?

ik ben benieuwd naar de keuze van de topicstarter, blackouts of emgs? of misschien geen van beidde? :soinnocent:

Ze gingen het introduceren hoor, een systeem zodat er niet meer gesoldeerd moet worden.

pannekoek
26 mei 2009, 01:23
Ze gingen het introduceren hoor, een systeem zodat er niet meer gesoldeerd moet worden.

http://newharvest.punt.nl/upload/LuciferCastOut.jpg
na al dat ouderwetse gepruts komt er eindelijk licht in de hel!

Manuvdv
26 mei 2009, 09:29
dat lijkt me ook logisch, hoe wil je het anders in je gitaar krijgen?

draadje moet in de pups ''geklikt'' worden, endan je pup in je cavity en draadjes doortrekken naar je potmeters, dan pas kan het vastgemaakt worden, net als de potmeter in elkaar schroeven met boutjes en veertjes etc.

lijkt mij dus niet handig als alles al vastgemaakt is :seriousf:
enige wat ze wel zouden kunnen doen is dat iritante solderen weglaten en een kliksysteem bij de pots verzinnen :dontgeti:


maargoed, dit topic gaat een beetje offtopic?

ik ben benieuwd naar de keuze van de topicstarter, blackouts of emgs? of misschien geen van beidde? :soinnocent:
Kan zijn, in het hele elektronicagedoe heb ik me nog niet verdiept. Ik las gewoon over reeds volledig bedrade pickups, en meldde maar even dat het hier niet het geval is. Weet ik veel of dat standaard zo is of niet :soinnocent:

Sinner1980
26 mei 2009, 17:52
ik ben benieuwd naar de keuze van de topicstarter, blackouts of emgs? of misschien geen van beidde? :soinnocent:[/QUOTE]

Ik ben zelf ook echt benieuwd naar mijn uiteindelijke keus...want ik ben er nog steeds niet uit!
Mn neef gaat waarschijnlijk wel voor Blackouts (in zn Taylor solidbody, heel apart, I know...) maar dat duurt misschien nog wel even...
Ik zou het liefst gewoon bieden checken maar ik heb geen idee hoe en waar?
Toch hak ik straks ineens de knoop door, let maar op...zo gaan die dingen bij mij...het zijn maar pickups uiteindelijk...kan je altijd weer vervangen als het echt niet naar het zin is...

Sinner1980
26 mei 2009, 17:55
kheb al de replies niet gelezen, dus dit kan al vermeld zijn, maar... waarom zo'n geweldige gitaar verpesten met actieve pickups? als je metal wil spelen, koop zo'n goedkoop ibanez ding of zo, dat gaat evengoed klinken met actieve pickups en is daarbij ook nog gemakkelijker bespeelbaar.

Steek een setje SD 59's of Pearly Gates in de LP of 'n paar gelijkaardige pickups, een Strat komt echt niet in de buurt qua toon... burstbuckers zijn echt niet zo'n goeie pickups, de ceramics van gibson zijn al beter.


mijn 2 cent

die Gibson wordt mijn metalplank omdat ik dat er graag op wil spelen en omdat ik dat het meeste speel. Ik weet dat een strat heel anders klinkt en voor de stijl die ik naast metal voor ogen heb (blues/bluesrock) leent de strat zich naar MIJN mening veel beter, questie van smaak denkik: en niet perse goede of slechte smaak;)

Frisods
26 mei 2009, 19:27
maar dat zet toch geen zoden aan de dijk. Het interessante van een forum is om meningen uit te wisselen, en te leren van elkaar. Als je weigert je mening en kennis door te geven, dan zit je gewoon hier verkeerd. En ik de zeikerd? Jij toch zeker ook wel. Jij wil er niet aan dat ik meer kennis wil hebben. Ik wil weten waarom iemand wat vindt of denkt, en dat is dan de facto, slecht?

Laat me niet lachen.

+1123721736

Sinner1980
26 mei 2009, 22:43
Ik ga eens kijken wie de 'customization' uit gaat voeren
Heb net een mail gestuurd naar Stijlvorm,ga morgen eens bellen met Hans Pluut in Amsterdam en ga eens kijken of ik achter het nr van Piet Visser kan komen in Egmond aan Zee. De laatste twee schijnen echt toppers te zijn .
Heeft er hier iemand ervaring met Stijlvorm, of één vd twee ander genoemden?
Eventueel het telnr van Piet Visser zou ook te gek zijn. PM maar als je m hebt:lp:

Gothra
27 mei 2009, 10:27
Weet je al wat je gaat doen dan?:crazyhappy::crazyhappy:


Kijk net dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=bmiVT_pUDh4&feature=related met EMG's
Moet zeggen dat ik het clean als crap vind klinken, met distortion klinkt het al wat beter. Maar ik vind dat je in een les paul op zn minst wel een goede cleane toon eruit moet kunnen halen


EDIT: met de 18v mod klinkt het wel wat beter.

Sinner1980
27 mei 2009, 16:53
Weet je al wat je gaat doen dan?:crazyhappy::crazyhappy:


Kijk net dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=bmiVT_pUDh4&feature=related met EMG's
Moet zeggen dat ik het clean als crap vind klinken, met distortion klinkt het al wat beter. Maar ik vind dat je in een les paul op zn minst wel een goede cleane toon eruit moet kunnen halen


EDIT: met de 18v mod klinkt het wel wat beter.

Ben er nog niet helemaal over uit. Ik ben druk op zoek naar iemand die mn gitaar zn facelift gaat geven. Zodra ik die gevonden heb ga ik onderdelen bestellen, waaronder elementen. Ik denk dat het een beetje een iene miene mutte verhaal gaat worden... Ik kan in ieder geval niet wachtenom mn vriend op te laten knappen. Ik wou het eigenlijk al vanf dag één dat ik de gitaar had doen maar ik wou eerst eens kijken of het echt wel een gitaar voor mij is...en dat is ie zeker, wat een klasbak man.

Dat filmpje had ik al gecheckt ja...een soort pimp my axe lijkt het wel.
Clean is idd niet echt vet maar met scheur klinkt het zeker ok...toch blijft het maar een youtube filmpje en dat geluid is over het algemeen ruk vind ik.

Ik weet in ieder geval weg dat het niet die nieuwe Blackouts gaan worden want volgens mij zijn die net een beetje te qua output. Dus het worden gewone Blackouts of EMG'tjes...ZW of KK, ff kijken nog...
Ik maak in ieder geval een topic aan als ie klaar is, voor de belangstellenden

Sinner1980
27 mei 2009, 16:53
Oh ja, 18v klinkt idd vetter, absoluut...

DeadHerring
27 mei 2009, 17:28
die Gibson wordt mijn metalplank omdat ik dat er graag op wil spelen en omdat ik dat het meeste speel. Ik weet dat een strat heel anders klinkt en voor de stijl die ik naast metal voor ogen heb (blues/bluesrock) leent de strat zich naar MIJN mening veel beter, questie van smaak denkik: en niet perse goede of slechte smaak;)
Natuurlijk, daar geef ik je volledig gelijk in, maar ik moet zeggen, naar wat ik al gemerkt heb van die EMG's, klinken die niet echt beter in een Gibson Les Paul dan in een Epi of een goedkoper model. Kijk maar naar de Epi Zakk Wylde sig.

Daarom zou ik ervan uitgaan dat iemand eerder een goedkoper model met EMG's zou kopen dan z'n Les Paul open te frezen voor zo'n batterijbak. Was heel opgelucht toen ik besloot de posts toch na te lezen en dat je niet wou laten frezen... zou ik hartzeer van hebben.

heb je al de zwaardere passieve pickups bekeken? De SD Dimebucker en de Tony Iommi sig en zo... zit ook heel wat in hoor.

Sinner1980
27 mei 2009, 19:31
Natuurlijk, daar geef ik je volledig gelijk in, maar ik moet zeggen, naar wat ik al gemerkt heb van die EMG's, klinken die niet echt beter in een Gibson Les Paul dan in een Epi of een goedkoper model. Kijk maar naar de Epi Zakk Wylde sig.

Daarom zou ik ervan uitgaan dat iemand eerder een goedkoper model met EMG's zou kopen dan z'n Les Paul open te frezen voor zo'n batterijbak. Was heel opgelucht toen ik besloot de posts toch na te lezen en dat je niet wou laten frezen... zou ik hartzeer van hebben.

heb je al de zwaardere passieve pickups bekeken? De SD Dimebucker en de Tony Iommi sig en zo... zit ook heel wat in hoor.

Fijn dat je je toch nog even ingelezen hebt. In een Epi sig ZW zitten ded goedkopere passieve EMGs maar wellicht heb je youtubefilmpjes gezien met gemodde Epis ZW want die zijn er idd zat. Toch denk ik dat er wel verschil in zou moeten zitten want waarom zijn in hemelsnaam die Gibson ZW sig, ESP James Hetfield sig en al die andere signature planken zo belachelijk duur...zou dat dan echt alleen aan het naamplaatje wat ze dragen liggen? Zou zomaar kunnen hoor maar lijkt mij ergens wel stug, maar goed.
Ik ben idd niet echt happig op vrezen in mn LP, als ze het in de kunstof achterplaat kunnen verwerken dan sta ik daar wel voor open.

Passieve pups heb ik ook wel (een beetje) naar gekeken (oa. dimebucker en diverse Dimarzio en SD's) maar ik denk dat ze toch niet dat geluid halen wat een actieve pup je kan geven...of ben ik nu kortzichtig? Ik zeg eerlijk dat ik echt helemaal niet thuis ben in pups en dat ik een beetje een kuddedier blijk wat dat tegaat en gewoon kijkt wat de massa koopt en waar mn favoriete gitaristen mee spelen.

Ik wil gewoon een lekker chunk voor metal (niet echt death metal ofzo hoor), denk Pantera, Ozzy(met name Zakk maar ook Randy uiteraard),Slayer etc.
Ook ben ik gek op scheur ala Smashing Pumpkins en de harmonics moeten geweldig zijn, ik gebruik veel pinch harmonics a la Zakk en uiteraard vele anderen...

Als je nog advies hebt dan stel ik dat zeer zeker op prijs

pannekoek
27 mei 2009, 19:35
ik vroeg me af, waarom wil je frezen of een plaatje laten maken?
ik heb actieve pickups in 2 van m'n 3 les pauls en heb niets gefreesd, battarijtje zit gewoon in de cavity room. past makkelijk. ik heb een stukje schuimrubber (wat in de verpakking van de pickups zat) om de battarij gewikkeld zodat hij goed blijft zitten en niet overal doorheen slingert. simel, makkelijk en ontzichtbaar

Sinner1980
27 mei 2009, 19:47
ik vroeg me af, waarom wil je frezen of een plaatje laten maken?
ik heb actieve pickups in 2 van m'n 3 les pauls en heb niets gefreesd, battarijtje zit gewoon in de cavity room. past makkelijk. ik heb een stukje schuimrubber (wat in de verpakking van de pickups zat) om de battarij gewikkeld zodat hij goed blijft zitten en niet overal doorheen slingert. simel, makkelijk en ontzichtbaar

Is waarschijnlijk ook wat ik ga doen. Mocht het actieve verhaal toch niet bevallen zit ik niet met een loos batteryboxje... Het gaat mij erom dat je, op de lange termijn, je schroefgaatjes doldraait en dat lijkt me pas echt zonde. Ook maakt het het uitwisselen een stuk handiger, vooral als het snel moet, tijdens een gig bijv.

pannekoek
27 mei 2009, 19:56
Is waarschijnlijk ook wat ik ga doen. Mocht het actieve verhaal toch niet bevallen zit ik niet met een loos batteryboxje... Het gaat mij erom dat je, op de lange termijn, je schroefgaatjes doldraait en dat lijkt me pas echt zonde. Ook maakt het het uitwisselen een stuk handiger, vooral als het snel moet, tijdens een gig bijv.

tja das waar, voor een gig is het wel handig, voro het doldraaien... moet je het wel erg vaak afschroeven dus dat lijkt me sterk omdat een battarijtje om het jaar ofzo vervangen hoeft worden (ik heb mijn battarijen nog nooit hoeven vervangen tot nu toe)

DeadHerring
27 mei 2009, 20:01
Fijn dat je je toch nog even ingelezen hebt. In een Epi sig ZW zitten ded goedkopere passieve EMGs maar wellicht heb je youtubefilmpjes gezien met gemodde Epis ZW want die zijn er idd zat. Toch denk ik dat er wel verschil in zou moeten zitten want waarom zijn in hemelsnaam die Gibson ZW sig, ESP James Hetfield sig en al die andere signature planken zo belachelijk duur...zou dat dan echt alleen aan het naamplaatje wat ze dragen liggen? Zou zomaar kunnen hoor maar lijkt mij ergens wel stug, maar goed.
Ik ben idd niet echt happig op vrezen in mn LP, als ze het in de kunstof achterplaat kunnen verwerken dan sta ik daar wel voor open.

Passieve pups heb ik ook wel (een beetje) naar gekeken (oa. dimebucker en diverse Dimarzio en SD's) maar ik denk dat ze toch niet dat geluid halen wat een actieve pup je kan geven...of ben ik nu kortzichtig? Ik zeg eerlijk dat ik echt helemaal niet thuis ben in pups en dat ik een beetje een kuddedier blijk wat dat tegaat en gewoon kijkt wat de massa koopt en waar mn favoriete gitaristen mee spelen.

Ik wil gewoon een lekker chunk voor metal (niet echt death metal ofzo hoor), denk Pantera, Ozzy(met name Zakk maar ook Randy uiteraard),Slayer etc.
Ook ben ik gek op scheur ala Smashing Pumpkins en de harmonics moeten geweldig zijn, ik gebruik veel pinch harmonics a la Zakk en uiteraard vele anderen...

Als je nog advies hebt dan stel ik dat zeer zeker op prijs

Wel, die Pantera sound is ook een van de weinig echte metalsounds die ikzelf goed vind, daarom ook dat ik misschien niet de beste ben om je advies over metalpups te geven, maar die Dimebuckers zijn toch gemaakt om het geluid van Dimebag te simuleren, niet? Dan denk ik dat je daar toch aardig dicht mee moet geraken. Randy Rhoads gebruikte de T-Top P.A.F.'s in z'n LP, Dimarzio Super Distortion Plus en Dimarzio P.A.F. in de V, en Seymour Duncan JB en Jazz in de Jackson RR. Dimebag gebruikte Bill Lawrence L500XL pickups en hielp de SD Dimebucker mee ontwerpen (hoewel hij er nooit mee gespeeld heeft).

Misschien helpt dit?

Sinner1980
27 mei 2009, 20:08
Wel, die Pantera sound is ook een van de weinig echte metalsounds die ikzelf goed vind, daarom ook dat ik misschien niet de beste ben om je advies over metalpups te geven, maar die Dimebuckers zijn toch gemaakt om het geluid van Dimebag te simuleren, niet? Dan denk ik dat je daar toch aardig dicht mee moet geraken. Randy Rhoads gebruikte de T-Top P.A.F.'s in z'n LP, Dimarzio Super Distortion Plus en Dimarzio P.A.F. in de V, en Seymour Duncan JB en Jazz in de Jackson RR. Dimebag gebruikte Bill Lawrence L500XL pickups en hielp de SD Dimebucker mee ontwerpen (hoewel hij er nooit mee gespeeld heeft).

Misschien helpt dit?

Alles helpt hoor, ik was al op de hoogte wie wat gebruikte, sorry. De pest is dat je a: niet weet wat het in je les paul doet en b: je weel heel zeker moet zijn over welke pups je eigenlijk wilt, het zijn er nogal een beetje vind ik. Dat setje wat in de Jackson RR zit is idd wel een setje wat ik al overwogen heb en wat wel tot de verbeelding sprak. Hetzelfde geld voor de Dimarzio Tonezone in de brug en Evo voor neck. Beide lijken me fijne combi's...moeilijk moeilijk allemaal:(

Sinner1980
27 mei 2009, 20:09
tja das waar, voor een gig is het wel handig, voro het doldraaien... moet je het wel erg vaak afschroeven dus dat lijkt me sterk omdat een battarijtje om het jaar ofzo vervangen hoeft worden (ik heb mijn battarijen nog nooit hoeven vervangen tot nu toe)

Ff een heel andere vraag...wat speel jij qua stijl met die Blackouts? Metal uiteraard maar noem s invloeden als je wilt

Sinner1980
27 mei 2009, 22:27
Ik ben dr uit!:rockon:

To be continued, bedankt weer dudes, topic volgt zodra alles klaar is incl. before en after foto's uiteraard:lp:

Manuvdv
27 mei 2009, 22:28
Wat het geworden is mogen we niet vragen?

Gothra
27 mei 2009, 22:31
neeeeee.......:makeup:


wat is het geworden dan?

pannekoek
27 mei 2009, 22:38
Ff een heel andere vraag...wat speel jij qua stijl met die Blackouts? Metal uiteraard maar noem s invloeden als je wilt

ik speel zelf in een proggressieve melodische trash metalcore band: www.gematria.hyves.nl ;)


zelf hou ik van strakke rythm sounds met lekker veel bas en scheur, maar wel karakter en niet kil. als lead sounds, typische high gain vloeiende lead sounds. veel gain, erg strak met wat delay(soms ontzettend veel), reverb, chorus etc.
petrucci, zakk wylde, satriani, steve vai, metallica, iron maiden, unearth, avenged sevenfold, all that remains, chimaira etc etc

maar ik speel ook veel poprock, en blues. zowel gary more als de dire straits, fleetwoodmac, anouk, ***hele foute popnummers uit de top 40 zoals love story van taylor swift :seriousf:*** pink floyd, guns n roses, etc.

erg veelzijdig dus.

Sinner1980
28 mei 2009, 16:45
ik speel zelf in een proggressieve melodische trash metalcore band: www.gematria.hyves.nl ;)


zelf hou ik van strakke rythm sounds met lekker veel bas en scheur, maar wel karakter en niet kil. als lead sounds, typische high gain vloeiende lead sounds. veel gain, erg strak met wat delay(soms ontzettend veel), reverb, chorus etc.
petrucci, zakk wylde, satriani, steve vai, metallica, iron maiden, unearth, avenged sevenfold, all that remains, chimaira etc etc

maar ik speel ook veel poprock, en blues. zowel gary more als de dire straits, fleetwoodmac, anouk, ***hele foute popnummers uit de top 40 zoals love story van taylor swift :seriousf:*** pink floyd, guns n roses, etc.

erg veelzijdig dus.

Ok, beter. Idd fout nummer:seriousf: maar aan de ene kant ook wel weer lachen allemaal, bedankt voor je antwoord nog

Sinner1980
28 mei 2009, 16:47
Wat het geworden is mogen we niet vragen?

Nee eigenlijk niet want dat is de stortvloed kritiek niet te overzien denk ik...
All in good time zal iki maar zeggen. Voorlopig hebben die gasten van Stijlvorm nog niets teruggestuurd...zullen het wel druk hebben denk.
Dan maar Hans Pluut of Piet Visser snel benaderen, ongeduldig als ik ben...

GibsUn
28 mei 2009, 16:53
Prison of conciousness is een strak nummer btw .! :rockon:
al is de zang het niet volledig voor mij. maar vette riffs, veel variatie.


doe zo voort zeker ?! :cheerup:

Sinner1980
28 mei 2009, 16:59
Prison of conciousness is een strak nummer btw .! :rockon:
al is de zang het niet volledig voor mij. maar vette riffs, veel variatie.


doe zo voort zeker ?! :cheerup:

Uuuuuuuuuh, sorry gast...zware dag gehad...leg eens uit want je boodschap komt niet helemaal over...sorry nogmaals...

GibsUn
28 mei 2009, 17:17
Uuuuuuuuuh, sorry gast...zware dag gehad...leg eens uit want je boodschap komt niet helemaal over...sorry nogmaals...

Gematria is toch jou band hé ? (iemand stuurde een link :dontgeti:)
als dat het geval is; ik vind het nummer Prison of Consciousness zeer goed !!

:hippie:

edit: mijn excuses.!! pannekoek poste de link, ook een zware dag gehad blijkbaar.

Sinner1980
28 mei 2009, 17:59
Gematria is toch jou band hé ? (iemand stuurde een link :dontgeti:)
als dat het geval is; ik vind het nummer Prison of Consciousness zeer goed !!

:hippie:

edit: mijn excuses.!! pannekoek poste de link, ook een zware dag gehad blijkbaar.

Ach, bijna weekend zal ik maar zeggen toch?:hippie: