PDA

View Full Version : politoeren



Kadet
24 mei 2009, 20:51
ik ben nu aan het punt om mijn zelfbouw acoustishe gitaar de finish te geven ik had gedacht om hem te politoeren heeft er iemand daar ervaring mee ik kan nog veel tips gebruiken

gertgert
24 mei 2009, 22:33
mijn vader kan politoeren.
ik kan het duidelijk nog niet.
wanneer je op deze manier wilt afwerken is het advies om vooral flink te oefenen.
dat ga ik de komende tijd doen, en ik waag me dus voorlopig niet aan het afwerken van een eigenbouw.
tot nu toe gemerkt dat ik vooral een voordeel vind dat het direct na het opbrengen stofdroog is. je bent dus niet afhankelijk van goede weersomstandigheden om te spuiten (in de veronderstelling dat je net als ik geen spuitcabine in je schuur hebt..).
overduidelijk nadeel is dat je elke kras, elke buts en elke schuurbeweging dubbel en dwars terugziet. je wordt dus direct afgestraft voor te weinig voorwerk.

Javaca
24 mei 2009, 22:45
Een goede manual voor het politoeren kun je hier vinden

http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html

Echt heel moeilijk is het niet, vooral goed schuren en veel oefenen.

Je kunt het niet verklooien, een beetje alcohol er overheen en het is er weer af om met een schone lei te beginnen...

stijnkenens
25 mei 2009, 00:21
en er bestaan 100 en 1 manieren om het te doen.

Maar de voorbereiding is alles, elke kleine kras in het hout is super zichtbaar.

Zoek iemand die het kan voor doen, en die er een degelijke uitleg aan kan geven.

Het is een beetje gelijk autorijden, je leert het best door er eerst eens naast te hebben gezeten, dan zie je hoe het gebeurd.

Ik heb het ook al eens een paar keer uitgelegd aan iemand, en dat is verdomd moeilijk, zelfs met een gitaar voor je neus waarop je het kan voor doen.

je moet weten hoeveel schellac je moet gebruiken, hoe de verhouding van de oplossing is, hoeveel olie, hoe groot de dot ...

En dat ondervind je alleen maar door te oefenen, en te oefenen, en nog eens te oefenen.



s

oigun
25 mei 2009, 08:37
Een tip: Gebruik voor het maken van de dot een oud, wit T-shirt wat al vaak gewassen is.
Gebruik alcohol van een zo hoog mogelijk %.
Gebruik niet teveel olie.Af en toe een druppeltje is genoeg. Je kunt voordat je gaat politoeren eerst een laag olie aanbrengen (dun )en die 48 uur laten drogen.
Houd de dot nooit stil op je werkstuk.
succes!

gertgert
25 mei 2009, 14:30
Gebruik alcohol van een zo hoog mogelijk %.!

goedkope oplossing: spiritus

Gitaar1982
25 mei 2009, 16:12
Een tijdje geleden las ik dat er ook een harde schellak is
die veel beter tegen vocht, alcohol etc.. kan en kennelijk
ook beter voor het geluid.Het is van het merk Ubeaut.

Ik heb ook liever schellak dan poly of nitro, maar ik
weet niet of ik al dat gedenatureerde alcohol steeds
aan mijn handen wil hebben of ruiken.

oigun
25 mei 2009, 16:40
Spiritus stinkt Het voordeel is dat je het wel overal kunt kopen. Het lekkerst werkt Ethanol met 2% houtgeest. Ik weet niet of dat makkelijk te krijgen is, wij kopen dat bij een "mannetje" die ook politoer leverd.

@Gitaar1982. Handschoenen dragen.

stijnkenens
25 mei 2009, 18:16
Ik heb dat eens geprobeerd, met handschoenen werken, maar uiteindelijk doe ik het liever zonder:
je moet kunnen voelen hoe vochtig die dot is. Als hij te nat is, heb je kans dat je zo door de laag heen 'brand'.

Dat oud T-shirt is goed, maar het mag niet pluizen.

Als alcohol gebruik ik ethylalcohol, of ethanol (ik dacht dat dat een merknaam was, maar ben niet zeker) gedenatureerd met 2% MEK (methyl ethyl keton)
Je kan hem ook kopen, gedenatureerd met ether, maar dan sta je precies in een ziekenhuis.

goede tip: je dot altijd helemaal bevochtigen, ook het staartje in je hand, dan blijft hij langer vochtig.

Die alcohol aan je handen is niet heel gezond, maar dat is met de fiets door de stad rijden ook niet...



s

Dootch
26 mei 2009, 10:50
Als alcohol gebruik ik ethylalcohol, of ethanol (ik dacht dat dat een merknaam was, maar ben niet zeker) gedenatureerd met 2% MEK (methyl ethyl keton)
Je kan hem ook kopen, gedenatureerd met ether, maar dan sta je precies in een ziekenhuis.

Die alcohol aan je handen is niet heel gezond, maar dat is met de fiets door de stad rijden ook niet...
s

Die ziekenhuisgeur is veruit te verkiezen boven de gore eigenschappen van Methyl ethyl keton
http://www.sciencelab.com/xMSDS-Methyl_ethyl_ketone-9927358
bovendien praat je bij politoeren over langdurige blootstelling; met je neus er boven op.


MUTAGENIC EFFECTS: Mutagenic for bacteria and/or yeast.
TERATOGENIC EFFECTS: Classified POSSIBLE for human.

Teratogeen (gr:, teras = monster, gennan = voortbrengen) is de naam van de eigenschap van een stof of een ziekte om bij de foetus afwijkingen te veroorzaken als de moeder tijdens de zwangerschap met de stof in aanraking komt, deze inademt of inneemt, danwel de ziekte doormaakt.

Mutageen: Een genotoxische stof of mutageen (samenvoeging van mutatie en genese) is een chemische stof of elektromagnetische straling die het DNA beschadigt en zo erfelijke veranderingen kan veroorzaken (mutaties). [1]

Mutagene stoffen zijn stoffen die (langzaam) het DNA in de celkern veranderen, waardoor ze ook carcinogeen (kankerverwekkend) kunnen zijn of een miskraam kunnen veroorzaken. (met dank aan wikipedia)



Bij ons (in een chemisch bedrijf) is het gebruik van MEK al lang niet meer toegestaan als er een alternatief bestaat. In het geval van ethanol wordt er gedenatureerd met ether. Dan heb je inderdaad de ontsmettingsalcohol uit ziekenhuizen.
Ik koop mijn alcohol om te politoeren dus bij de apotheker. Ja het is duur, maar ik politoer 1 gitaar per jaar en dan kost me 10 euro aan alcohol...

Gitaar1982
26 mei 2009, 14:17
Die ziekenhuisgeur is veruit te verkiezen boven de gore eigenschappen van Methyl ethyl keton
http://www.sciencelab.com/xMSDS-Methyl_ethyl_ketone-9927358
bovendien praat je bij politoeren over langdurige blootstelling; met je neus er boven op.


MUTAGENIC EFFECTS: Mutagenic for bacteria and/or yeast.
TERATOGENIC EFFECTS: Classified POSSIBLE for human.

Teratogeen (gr:, teras = monster, gennan = voortbrengen) is de naam van de eigenschap van een stof of een ziekte om bij de foetus afwijkingen te veroorzaken als de moeder tijdens de zwangerschap met de stof in aanraking komt, deze inademt of inneemt, danwel de ziekte doormaakt.

Mutageen: Een genotoxische stof of mutageen (samenvoeging van mutatie en genese) is een chemische stof of elektromagnetische straling die het DNA beschadigt en zo erfelijke veranderingen kan veroorzaken (mutaties). [1]

Mutagene stoffen zijn stoffen die (langzaam) het DNA in de celkern veranderen, waardoor ze ook carcinogeen (kankerverwekkend) kunnen zijn of een miskraam kunnen veroorzaken. (met dank aan wikipedia)



Bij ons (in een chemisch bedrijf) is het gebruik van MEK al lang niet meer toegestaan als er een alternatief bestaat. In het geval van ethanol wordt er gedenatureerd met ether. Dan heb je inderdaad de ontsmettingsalcohol uit ziekenhuizen.
Ik koop mijn alcohol om te politoeren dus bij de apotheker. Ja het is duur, maar ik politoer 1 gitaar per jaar en dan kost me 10 euro aan alcohol...

Goede post Dootch.

Hoeveel alcohol krijg je voor die 10 euro? Je zou ook
een klein flesje pure ethanol kunnen kopen. Is ook iets van
10 euro d8 ik. Weet niet of dat wel genoeg is voor 1 gitaar moet ik erbij zeggen.

gengar
26 mei 2009, 18:57
ik heb ook verschillende handleidingen gelezen en onder andere ook het filmpje van Steve (die volledige documentaire op youtube) vond ik wel ok. De handleiding van milburn guitars ook zeker wel.
Ik heb me helemaal epileptisch gepolitoerd op mijn vorige acoustic met alcohol in de apotheek gekocht, en de volgende ga ik spuiten met nitro omdat degene waarvoor ik hem maar dat wil EN omdat me dat toch wel een degelijkere afwerking lijkt en veul minder werk denk ik. Maar het meditatieve karatekid achtige bewegen gedurende een hele week heeft toch ook wel wat....

stijnkenens
26 mei 2009, 21:29
hm, wist niet dat MEK zo giftig was...
Het is wel maar een paar procent, maar toch...
Maar je moet dan ook de andere kant van het verhaal vertellen:
Als ik op ether zoek, op die zelfde site dan kom ik op deze MSDS (http://www.sciencelab.com/xMSDS-Ethyl_ether-9927164) uit.

Normaal zit er diethyl ether in alcohol (dacht ik)
Dus dit is het dichtste wat ik kon vinden.

Als je dan Section 11: Toxicological Information vergelijkt met MEK, dan blijkt dat je maar de helft nodig hebt om aan de zelfde toxiciteit te komen bij orale inname, en voor dampen (32000 mg/m³) is een halfuurtje genoeg (bij MEK is dat 4 uur).

Ofwel gebruik je een andere ether?



s

Dootch
27 mei 2009, 14:34
Hmm,
verwarrend hé
dit staat bij ether
Toxicological Data on Ingredients: Ethyl ether: ORAL (LD50): Acute: 1215 mg/kg [Rat]. VAPOR (LC50): Acute: 73000 ppm 2 hours [Rat].

en dit bij MEK
Toxicological Data on Ingredients: Methyl ethyl ketone: ORAL (LD50): Acute: 2737 mg/kg [Rat]. 4050 mg/kg [Mouse].
DERMAL (LD50): Acute: 6480 mg/kg [Rabbit]. VAPOR (LC50): Acute: 23500 mg/m 8 hours [Rat].

Aangezien we het niet gaan drinken kunnen we orale toxiciteit weglaten.
Bij ether VAPOR staat 73000 ppm nodig om een rat te doden in 2h tijd. En bij MEK sterft ze al met 23500 ppm (zij het na 8 uur)

Dermale toxiciteit vinden we ook alleen bij MEK en de reden is denk ikde volgende:
By ether staat:
Hazardous in case of skin contact (irritant), of eye contact (irritant), of ingestion, of inhalation. Slightly hazardous in case of skin contact (permeator).
Bij MEK:
Hazardous in case of skin contact (irritant, permeator), of eye contact (irritant), of ingestion, of inhalation (lung irritant).

Er is een verschil in hazardous en slightly hazardous
De MEK dringt makkelijk door de huid. De ether veel minder makkelijk.


Maar het zijn moeilijke discussies. Ik zal eens proberen een toxicoloog te contacteren hierover. Maar ik kan niks beloven.

Blijft ook nog het duidelijke feit dat ze ether gebruiken in de geneeskunde en geen MEK. Ze zullen wel weten waarom.

Zijn er geen dokters onder de forumleden?

Gitaar1982
27 mei 2009, 17:00
Dootch is het niet beter om gewoon een klein flesje
pure alcohol te kopen ipv gedenatureerde alcohol.

50 cl pure alcohol=15 euro. Volgens mij
is 50cl, 500 ml. Dat moet toch zat zijn om vele
gitaren mee te politoeren.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.stokerijdemoor.be/images/webshop/graanalcohol_96,2.jpg&imgrefurl=http://www.stokerijdemoor.be/pure_graanalcohol.html&usg=__xBPMC2MzVOSF2olcBxtZ6PA9-qk=&h=285&w=283&sz=73&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=j8aZfgn_I4U9wM:&tbnh=115&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Dgraanalcohol%26hl%3Dnl%26safe%3Doff%2 6client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26hs%3DyF0%26sa% 3DN%26um%3D1

Dootch
27 mei 2009, 18:22
Volgens mij
is 50cl, 500 ml. Dat moet toch zat zijn om vele
gitaren mee te politoeren.


Het gebruik van het woord "zat" is hier wel schitterend. Het risico bestaat dat je er gaat van drinken:hippie:

Zonder gekheid: Inderdaad is pure ethanol te verkiezen. Helaas betaal je dan het dubbele van de prijs. Maar zoals reeds aangehaald voor de amateur is dat goed te doen (om de x jaar). En de beroepsbouwers kunnen het doorrekenen aan de klant.

En zoals je zegt: met een halve liter heb je ongeveer genoeg.

stijnkenens
27 mei 2009, 18:25
hm, dat antwoord van een toxicoloog zou ik ook wel eens willen horen, laat het hier maar vallen als je iets weet.

500 ml is niet veel.

Eerst los je je schellac op in alcohol, voor en gitaar heb je zowiezo al ongeveer 250 ml nodig. (zeker als het niet van de eerste keer lukt.)

Als je die schellac, opgelost in alcohol op je dot druppelt, of je dot in de opgeloste schellac dopt, verdun je daarna de schellac in je dot nog eens door daar alcohol bij te druppelen.

Je zal zien dat je dot 'geel' kleurt, omwille van de schellac die je toevoegt door druppelen of dompelen.
Dan voeg je nog een beetje alcohol bij, tot je dot de juiste vochtigheid heeft. Tijdens het politoeren zal je merken dat het stremt: je dot wordt 'te droog', en dan moet je alcohol bijvoegen, ookal zit er nog schellac in je dot.

Zo werk je je dot leeg en voeg je daarna terug schellac toe.

Een litertje is niet teveel per gitaar...

s.

Gitaar1982
27 mei 2009, 19:44
hm, dat antwoord van een toxicoloog zou ik ook wel eens willen horen, laat het hier maar vallen als je iets weet.

500 ml is niet veel.

Eerst los je je schellac op in alcohol, voor en gitaar heb je zowiezo al ongeveer 250 ml nodig. (zeker als het niet van de eerste keer lukt.)

Als je die schellac, opgelost in alcohol op je dot druppelt, of je dot in de opgeloste schellac dopt, verdun je daarna de schellac in je dot nog eens door daar alcohol bij te druppelen.

Je zal zien dat je dot 'geel' kleurt, omwille van de schellac die je toevoegt door druppelen of dompelen.
Dan voeg je nog een beetje alcohol bij, tot je dot de juiste vochtigheid heeft. Tijdens het politoeren zal je merken dat het stremt: je dot wordt 'te droog', en dan moet je alcohol bijvoegen, ookal zit er nog schellac in je dot.

Zo werk je je dot leeg en voeg je daarna terug schellac toe.

Een litertje is niet teveel per gitaar...

s.

He Stijn, is het niet gewoon verstandig om alleen
de top te politoeren en de body en hals met poly
of nitro af te maken.

Zo vibreert je top beter en is de rest van je gitaar
of ander instrument gewoon perfect beschermd.

stijnkenens
27 mei 2009, 23:14
Ik heb dat nog al eens gehoord en gelezen.

Maar ik ben sterk aan het twijfelen om ooit met nitro te gaan werken, want dat is ook niet een van de gezondste lakken.

Ik ken meer gitaarbouwers die zwaar allergisch zijn geworden aan nitro cellulose, dan aan de 2% MEK of ether in alcohol.

Een klassieke gitaar politoer ik altijd helemaal, en heb al 1x een wal-bass body gelakt met acryl, met spuitbussen, maar de volgende keer koop ik een goede lak borstel en een pot blanke lak, en ik probeer het eens op die manier.
Gewoon om een beetje langer te leven.

Dat is natuurlijk geen referentie, maar ik weet van mezelf dat ik de dampen, en rondzwevende lakdruppeltjes niet echt verdraag. Dat is natuurlijk op het moment zelf, wat dat doet op langere termijn weet ik niet, maar dat weet je van de alcohol ook niet echt.


s

Gitaar1982
28 mei 2009, 00:07
Ik heb dat nog al eens gehoord en gelezen.

Maar ik ben sterk aan het twijfelen om ooit met nitro te gaan werken, want dat is ook niet een van de gezondste lakken.

Ik ken meer gitaarbouwers die zwaar allergisch zijn geworden aan nitro cellulose, dan aan de 2% MEK of ether in alcohol.

Een klassieke gitaar politoer ik altijd helemaal, en heb al 1x een wal-bass body gelakt met acryl, met spuitbussen, maar de volgende keer koop ik een goede lak borstel en een pot blanke lak, en ik probeer het eens op die manier.
Gewoon om een beetje langer te leven.

Dat is natuurlijk geen referentie, maar ik weet van mezelf dat ik de dampen, en rondzwevende lakdruppeltjes niet echt verdraag. Dat is natuurlijk op het moment zelf, wat dat doet op langere termijn weet ik niet, maar dat weet je van de alcohol ook niet echt.


s

Ik ben ook best gevoelig voor chemische troep.

He, als jij de lak dun kunt aanbrengen met een kwast,
dan moet je dat vooral doen.

Nu we het toch over gezondheid/instrumentenbouw
hebben. Ik las dat alle synthetische wetstenen worden
gemaakt van aluminium oxide. Ook schuurpapier
bevat alu oxide. En ik heb al een paar keer een lichte
langdurige hoofdpijn gekregen na het schuren.

We moeten onszelf in deze tijden echt goed beschermen.
Heel veel dingen bevatten chemische troep die ''veilig'' zou
zijn voor de gezondheid. Ik geloof er geen .... van.

Een paar keer per week de sauna in gaan zou ook heel
goed zijn voor ontgiftiging.

stijnkenens
28 mei 2009, 07:19
Als wetsteen gebruik ik de belgische brok, ofwel coticule.
De ronddraaiende steen van een tormek bevat aluminium oxide, maar omdat die in het water draait gaat dat niet ronddwarrelen.

Weet ook dat schuurstof van hout ook niet gezond is, zeker al die exotische soorten.


Ik denk dat met een goede lakborstel en een juist verdunde lak je een heel goed resultaat kunt bereiken, experimenteren maar...


s

get zappad
30 mei 2009, 09:50
heb nog een stuk santos palisander staan voor een toets, ik kwam pas na de koop erachter dat dit niet echt een fris houtje is om te bewerken. maar moet dan iedereen 100 jaar of ouder worden? ik niet, en alcohol is best lollig spul.

Kadet
21 juni 2009, 12:38
Hier het resultaat van mijn eerste zelfbouw, dat nu bijna af is.
Er zit uren wrijfwerk in, politoeren dus; graag jullie meningen!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6U3QVMME.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FPL3A4FB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZTRXFWR-1.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C7PNVZWE.jpg

Uiteraard, ook bedankt voor alle info!

barno
21 juni 2009, 13:11
heb je die helemaal zelf gebouwd? Wat een schoonheid man!!
Zeer smaakvol.
Die koffer is volgens mij al oud, want ik heb identiek dezelfde waar mijn eerste acoustische gitaar inzit.
alleszins dikke proficiat met puike resultaat.

Robdop
21 juni 2009, 13:55
hij ziet er heel "oud" uit.
mooi hoor!

alleen is het rond de brug lichter, hoe kan dat??

Kadet
21 juni 2009, 14:34
Denk dat mijn fout hier zit...

Voor ik begon met politoeren, heb ik de plaats waar de brug moest komen, afgeplakt met plakband. Ik dacht, dat ik op mijn afgewerkte politoer niet meer kon de brug oplijmen.
Daardoor denk ik dat de lijmoverschot van de plakband afgegaan is van de alcohol, denk ik tenminste..ondervond ook veel problemen op die plaats. Maar ja, al doende leert men hé;)