PDA

View Full Version : Vintage Les Paul



Godjira
24 mei 2009, 20:12
Beste mensen,

Al enkele jaren wil ik graag gitaar leren spelen, maar stelde het altijd uit. Nu wil ik er toch echt mee gaan beginnen en heb daarom al informatie ingewonnen, winkels bezocht, etc. Onlangs was ik bij een muziek winkel hier in de buurt om te kijken naar betalbare, maar degelijke gitaren en versterkers.

De winkelier vroeg me wat ik voor muziek wilde gaan maken met de gitaar wanneer ik het eenmaal een beetje geleerd zou hebben. Aangezien ik graag de wat "ruigere" kant op wil (metal, hard rock) kwam de winkelier met een enorm mooie en betaalbare gitaar aanzetten. Een Vintage Les Paul Sunburst, zie ook het plaatje van de gitaar. Aangezien ik Les Paul gitaren altijd al geweldig mooi heb gevonden, was ik eigenlijk (door de looks) meteen verkocht. Wat een schitterende gitaar!

http://s1d2.turboimagehost.com/t/1754438_vintagelespaul.jpg (http://www.turboimagehost.com/p/1754438/vintagelespaul.jpg.html)

De winkelier wilde de gitaar graag laten horen en ik mocht hem uiteraard ook vasthouden. De gitaar ligt, voor zover ik dat als leek kan bepalen, heerlijk in de hand. De hals ik vrij dik (wat voor mijn formaat handen ideaal was, gaf de winkelier al aan) en voelde heel degelijk aan. Toen hij erop begon te spelen, op een Line 6 Spider III versterker, klonk te gitaar meteen al erg goed. Toen hij ook een standaard effect erop zette (mogelijkheid van die versterker) klonk het ook enorm goed.

Nu mijn vraag echter: wat mag je van een gitaar van €299,- eigenlijk verwachten. Ik durf niet te zeggen of een Vintage een goede aankoop is als beginnend gitarist. Ook weet ik niet, ook al vond ik het geluid op 't oor goed, of een Line 6 Spider III versterker voor €99,- een goede aankoop is.

Stiekem moet ik toegeven wel verliefd te zijn op de gitaar, maar ik vind het toch belangrijk om ook voor een goede prijs een goede gitaar te kopen en wil geen blauwtje lopen in mijn ontwetendheid op dit vlak.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt.

Bolder
24 mei 2009, 20:16
Die gitaar is zeker goed voor je! En eigenlijk heb je de keuze al gemaakt, dus gewoon doen!

Line6 ben ik nooit zo weg van, probeer ook eens de Roland Cube, of de Vox VT series. Maar dat zijn denk ik toch niet echt metalamps. Rock zeker wel, maar metal....

edit: Anders koop je een Roland Cube, en doe je er nog een metal-pedaaltje voor ofzoiets. En anders gewoon de Spider

Ace 1.15.19
24 mei 2009, 20:18
Zelf heb ik nog nooit een Vintage gespeeld, maar wat ik er tot nu toe over gehoord heb is het voor die prijs een degelijke gitaar, dus een mooi beginnersgitaartje. Als je veel wilt experimenteren met verschillende geluiden en effecten is zo'n Spider III best handig. Misschien niet het beste geluid, maar dan kan je wel zoeken wat je graag wil. Verder is een Roland Cube als beginnersversterker altijd aan te bevelen.

Muzieknono
24 mei 2009, 20:27
Goede gitaren die vintage, ga je zeker geen buil aan vallen, zou alleen al versterker een cube of een vox nemen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Ferraririk
24 mei 2009, 20:34
Line6 ben ik nooit zo weg van, probeer ook eens de Roland Cube, of de Vox VT series. Maar dat zijn denk ik toch niet echt metalamps.

edit: Anders koop je een Roland Cube, en doe je er nog een metal-pedaaltje voor ofzoiets. En anders gewoon de Spider

Vox VT-XL kan het wel aan metal

Sinner1980
24 mei 2009, 20:44
Vox VT-XL kan het wel aan metal

klopt als een bus. Ik had de 100watt versie van de xl series maar ik zal je zeggen: ben blij dat ie weer verkocht is...
Mijn vox vt30 blaast het ding compleet weg nl, zowel qua mogelijkheden als qua sound... Voxje uit de VT serie halen dus TS, kun je echt van alles op spelen en ja, ook metal dus...

Jurgen_79
24 mei 2009, 22:21
Heb zelf een week of 2 terug een Vintage v100 erbij gekocht, ook omdat ik graag een LP model wilde hebben en de prijs kwaliteit verhouding gewoon erg goed is. Ik heb een flamed iced tea versie en dat ziet er echt overtuigend uit, echt fraai om te zien. Ook de hardware voelt allemaal goed (tuners, elementen, brug, etc.).

Enige grote minpunt op mijn exemplaar is het fretboard. Het fretwerk zelf is prima, maar de afwerking laat hier nogal wat steekjes vallen. En de slagplaat is niet echt superfraai, maar die heb er ik gelijk afgehaald (staat mooier :P )Maar goed, denk dat je er zeker geen miskoop aan zal doen! Clean speel ik veel liever op mijn Squier vintage modified strat, maar voor het betere rockwerk klinkt de Vintage erg goed.

Godjira
25 mei 2009, 23:06
Bedankt voor de reacties. Heb ook met een collega gesproken over de gitaar die ik op het oog heb, hij speelt zelf ook al enige tijd gitaar. Hij gaf al aan dat hij veel goede dingen over Vintage gitaren heeft gehoord. Zelf heeft hij een Music-Man gitaar.

Ben er nu wel uit. Ik ga de gitaar kopen, maar denk dat ik voor de Flamed Iced Tea of Arctic White ga, want dit vind ik hele fraaie gitaren om te zien. Hopelijk kunnen ze deze bestellen.

http://www.jhs.co.uk/vintageelectric/V100IT.jpg http://www.jhs.co.uk/vintageelectric/V100AW.jpg

Bedankt voor de adviezen. Zodra ik de gitaar heb, zal ik wat foto's maken :noob:.

DeadHerring
26 mei 2009, 00:53
ja, die witte ziet er wel nice uit... Ik heb zelf zo'n kleine Line6 Spider III, en heb al zo'n roland cube getest. Vond die roland echt niet goed klinken, de Line6 klonk veel deftiger, hoewel ik, mocht ik toen weten wat ik nu weet, die Spider III nooit gekocht had. Maar ja, ik speel dan ook geen metal, so what do i know...

ijzerbroot1
26 mei 2009, 00:59
Vintage is wel ok hoor, Trevor Wilkinson weet wel waar ie mee bezig is. Ik heb zelf een Telegehad, maar ik kon niet wennen aan de headstock, iets teveel een gedrocht....verder was ie wel ok, afgezien van wat scherpe fretten, die hadden ze net wat beter moeten afwerken.

Godjira
28 mei 2009, 13:57
En ja hoor, daar is die dan (Vintage V100 Cherry Sunburst):

http://imgplace.com/image_bin/5203/08eeff6c881dc273713928c8b26174af.JPG.th.jpg (http://imgplace.com/image/view/08eeff6c881dc273713928c8b26174af) http://imgplace.com/image_bin/3295/3b4dff14e27c0d4dcb69b14454e3d0e4.JPG.th.jpg (http://imgplace.com/image/view/3b4dff14e27c0d4dcb69b14454e3d0e4)

Heb er al op gespeeld (nou ja, gespeeld niet natuurlijk, maar wel geoefend). Helaas is het stemapparaat dat ik erbij gekocht heb niet goed, waardoor de gitaar nog niet goed gestemd is. Ga morgen terug met het stemapparaat. Heb nu een Borland, geen idee of dit een goed merk is. De kosten hiervoor waren €22,-.

Iemand ervaring met dit merk stemapparaat of eventueel een ander, beter, merk die niet te duur zijn?

DeadHerring
28 mei 2009, 14:12
hmm, ze verkopen nu tunertjes die zo knijpertjes zijn die je op de kop van je gitaar zet, en waarmee je je gitaar kunt stemmen zonder af te gaan op je versterker... da's heel handig en da's volgens mij de beste manier om te gaan zonder dat je direct pedals moet gaan kopen.

Squier02
28 mei 2009, 15:58
hmm, ze verkopen nu tunertjes die zo knijpertjes zijn die je op de kop van je gitaar zet, en waarmee je je gitaar kunt stemmen zonder af te gaan op je versterker... da's heel handig en da's volgens mij de beste manier om te gaan zonder dat je direct pedals moet gaan kopen.

Toen ik mijn Squier kocht, had ik er meteen een tuner erbij. Je gitaar plug je gewoon in op de tuner, en je kan hem eventueel ook tussen je gitaar, effect loop of voor je amp pluggen. Werkt uitstekend, geen last van omgevingsgeluid. Je kan er ook akkoestische gitaren mee tunen, aangezien er een microfoon ingebouwd zit.

foto: klik (http://img29.imageshack.us/my.php?image=89646879full.jpg)

prijs: €5,-

Braindead
28 mei 2009, 16:34
Je foto's doen het niet. Je mag niet hotlinken van imageplace.

Verder heb ik de Vantage les Paul eens geprobeerd en was er erg enthousiast over. Speelt ontzettend fijn en heft ook de looks meezitten.

Godjira
28 mei 2009, 17:44
Je foto's doen het niet. Je mag niet hotlinken van imageplace.

Verder heb ik de Vantage les Paul eens geprobeerd en was er erg enthousiast over. Speelt ontzettend fijn en heft ook de looks meezitten.

Ik kwam er net ook achter inderdaad. Best flauw ;). Heb het aangepast.

De gitaar heeft zeker goede looks. Helaas heb ik geen vergelijkings materiaal, maar ik hoor niets dan goede dingen over Vintage, dus het zal wel goed zitten :).

Morgenavond even terug met het stemapparaat.

Godjira
23 juni 2009, 15:15
Stemapparaat lijkt toch niet goed te zijn. Heb dankzij dat ding zojuist een snaar laten springen :P. Het kastje geeft bij de lage E noot (eerste snaar van bovenaf) aan dat het een B noot is. Dit kan niet kloppen dacht ik, dus ik ging de andere snaren ook testen. Helaas met het proberen heb ik een snaar te ver aangedraaid (een dunne snaar) waardoor deze sprong.

Het erop zetten van een snaar lijkt me niet zo moeilijk, heb net bekeken hoe dit in elkaar zit op de gitaar en dat moet me wel lukken, echter weet ik niet welk type snaren ik moet kopen voor deze gitaar.

Kan iemand me hierbij helpen?

Daarnaast meteen een vraag of iemand een goed boek, om als beginnend gitarist de basis te leren, weet. Een website die dit goed uitlegt mag ook natuurlijk, want dat kan helpen als men filmpjes toont. Helaas niet zo'n vette pot dat ik al op gitaarles kan wekelijks, dus ben hier wel benieuwd naar. Het boek dat ik nu heb is niet altijd even duidelijk in houding van de vingers op de snaren en welke druk je erop moet uitoefenen.

Hoogie
23 juni 2009, 16:44
Kijk maar op www.justinguitar.com Daar kun je nog veel van leren. Succes er mee.:lp: