PDA

View Full Version : Slappen wilt niet lukken



dodoweirdo
24 mei 2009, 17:36
Ik wil mij het slappen eigen te maken, maar het wilt maar niet lukken. Op welke manier ik ook op de snaren "slap" het maakt alleen maar het geluid van de tik. De noot die ik indruk met de linkerhand komt er niet mee door. Ik speel op een p-bass van fender.

denblommme
24 mei 2009, 18:16
Ik denk dat je je duim heel snel moet terugtrekken!
dus de snaar raken en direct terugveren, zodat deze
kan natrillen ipv dat je ze mute?

vincent136
24 mei 2009, 18:27
Je duim is een hamer met een hele sterke veer. Zet hem recht op je snaar, dus echt horizontaal op de snaar. Ga dan gewoon op de E en A snaar oefenen om te slappen. Laat die linkerhand maar achterwege. Eerst eens lekker die slap onder de knie krijgen. Dat is essentieel, want als je dat niet goed aanleert wordt het later erg moeilijk.

dodoweirdo
24 mei 2009, 20:41
nee hoor, ik krijg er maar geen geluid uit

Jay75
24 mei 2009, 22:08
Met een harde lukt t mij ook beter :)

Megadeth22
24 mei 2009, 22:21
Slap met je duim net boven het einde van je fretboard, misschien helpt dat.

Broosje
24 mei 2009, 22:43
Hoe hoog staan je snaren van de hals ?

dodoweirdo
25 mei 2009, 11:41
Als ik slap komen ze tegen de frets aan waardoor ze meteen afdempen, maar als ik zachter slap dan komen ze er niet tegenaan maar dan hoor ik toch niet de noot hoor. Ik heb dit probleem ook met mijn fretless bassje, dus het kan echt wel aan mijn manier van slappen liggen. Niemand hier die in de buurt van antwerpen woont en het me ff kan uitleggen?

denblommme
25 mei 2009, 12:12
Ik denk echt dat je probleem is dat je de snaren te lang raakt,
je moet zo een zweepslagje geven op de snaar.
Je moet de snaar dus een minimale tijd effectief raken.
Daardoor krijg je een trilling die anders gedempt wordt...

succes!

hole
25 mei 2009, 12:20
Als ik niet kan slappen, pak ik altijd een slapppil. Daar slapp ik de hele nacht van!





sorry, kon het niet laten...succes met oefenen..gaat je vast lukken!!!!!

dodoweirdo
25 mei 2009, 12:29
Ik denk echt dat je probleem is dat je de snaren te lang raakt,
je moet zo een zweepslagje geven op de snaar.
Je moet de snaar dus een minimale tijd effectief raken.
Daardoor krijg je een trilling die anders gedempt wordt...

succes!

Ik heb echt de bass al op alle mogelijke manieren aangeslapt, zelfs al geprobeerd met mijn wijsvinger zo'n pits/zweep beweging tegen de snaar laten maken, doet het ook niet hoor.

Maar: Bij het slappen wordt met de duim op de snaren van de basgitaar geslagen terwijl de andere hand op het fretboard de aangeslagen snaar in meer of mindere mate afdempt.
Wat bedoelt men juist met het afdempen? Ik druk gewoon de snaar in tegen de fret waar ik een noot wil horen en slap met de andere hand op die snaar.

Ik zie niet in hoe ik met slappen een sound moet kunnen produceren die wat betreft het volume in harmonie blijft met het gepluk met de wijsvinger (de andere slapping techniek die wel lukt).

denblommme
25 mei 2009, 12:35
http://www.youtube.com/watch?v=erNmEJxCfdg

dit is een duidelijk filmpje!

Rinze
25 mei 2009, 12:49
Je moet terug naar de basis en één ding tegelijk doen. Dat afdempen met de linkerhand (voor de ghostnotes) is helemaal nog niet van belang. Eerst met je duim op de losse E- en A-snaar slappen.

Je moet met je duim ergens aan het uiteinde van de hals de snaar hard en heel kort raken, het is juist de bedoeling dat je met de snaar de frets raakt. Als je hard en kort genoeg kontakt maakt krijg je vanzelf toon.

Begin heel langzaam, kijk en luister wat er gebeurt en pas het aan zodat je toon zo hard en duidelijk mogelijk wordt.

Linkerhandtechnieken komen later, concentreer je op die duim. Daarna komt het rekken met de vingers van de rechterhand, en daarna betrek je de vingers van de linkerhand in je spel. Doe het rustig aan, oefen elke dag een paar keer als het kan. Liever vaker en kort dan zo nu en dan en dan lang. Door te lang achter elkaar te oefenen vergroot je de kans op blessures. Je spieren en pezen moeten hier aan wennen, het is een ongewone en best heftige beweging.

Broosje
25 mei 2009, 13:19
Niemand hier die in de buurt van antwerpen woont en het me ff kan uitleggen?

Ik woon ook in omgeving Antwerpen, maar vrij weinig tijd. Van waar ben je ergens ? Misschien lukt het wel om eens langs te komen.
Ik kan niet echt goed slappen, maar krijg wel de klank die zou moeten.
Bij deze: geen belofte he! Stuur maar een PM en dan zien we wel :-)

Henkie spenkie
25 mei 2009, 14:08
ik denk dat het juiste antwoord al is gegeven door denblommme en rinze maar toch ten overvloede:

1. zoek youtube en lesboeken af! daar kun je precies de juiste techniek vinden
2. veel langzaam oefenen!

slappen:

Zorg ervoor dat je onderarm zoveel mogelijk in 1 lijn is met je hals. Vervolgens met je duim kort en krachtig op de slaar slaan tpv het fretboard. Zorg ervoor dat je net zo snel weer terug trekt als je slaat, anders hoor je inderdaad niets (had ik in het begin ook last van, en als ik jou zo hoor heb jij last van hetzelfde).

succes!

Bolder
25 mei 2009, 17:46
Als ik niet kan slappen, pak ik altijd een slapppil. Daar slapp ik de hele nacht van!





sorry, kon het niet laten...succes met oefenen..gaat je vast lukken!!!!!

Ah man ik wil het bijna in mn sig zetten, whaaahaaaa

hole
25 mei 2009, 22:54
Bijna? :(


:seriousf:

dodoweirdo
28 mei 2009, 08:59
Ok, ik heb een slapppil genomen en nu is alles in orde hoor! Nee, ik heb de snaren, die wel heel dik en oud waren, vervangen door een iets dunner setje en nu gaat het wel! Thanks y'all! Vooral Broosje die speciaal naar mij thuis wou komen om het ff uit te leggen! Respect!:)

pol
8 juni 2009, 23:39
het klinkt wel wat beter bij een bass met een brugpickup, bij een P is het nooit zo overtuigend vind ik, met een jazz of een stingray daarentegen.

El Duderino
1 juli 2009, 16:28
probeer je duim eens paralel met je snaar te slappen....en natuurlijk veel oefenen!

rimol
3 juli 2009, 18:25
veel oefenen en misschien een paar lesjes nemen. Het is een trucje die je moet gaan s(l)nappen

Thomas P.
15 juli 2009, 17:38
Ik wil mij het slappen eigen te maken, maar het wilt maar niet lukken. Op welke manier ik ook op de snaren "slap" het maakt alleen maar het geluid van de tik. De noot die ik indruk met de linkerhand komt er niet mee door. Ik speel op een p-bass van fender.

Hallo, ik speel zelf sinds Zaterdag Bass gitaar, maar ik speel ook GItaar en heb daardoor al een beetje ervaring met het hele geheel..de truc met slappen is: Rag met je duim op de snaar, en lift hem direct op, zo krijg je dat vette slap geluid..Succses!

!!!!dennis!!!!
22 juli 2009, 15:06
Maak maar eens het ´thumbs up´ gebaar met je rechter hand.
dus duim omhoog en de rest van de vingers als gebalde vuist.

dan van de duim omhoog houding naar de duim omlaag houding.
die draaiing is de draaiing die je zoekt voor het goed kunnen slappen.

(tenminste zo doe ik het)

en dan snel met flink veel fenijn met het kootje van je duim de snaar raken
en gelijk weer terug draaien.

Het moet dus zegmaar uit de pols komen
probeer dat eens.

necrokitten
25 juli 2009, 10:17
het kan aan de bas liggen. of de afstelling van de bas.
ik had voorheen een fender leenbas,
jazzmodel - daar valt gewoon niet op te slappen.
dat lukten andere bassisten ook niet op dit model (hoewel ik niet meer weet,
welke het was).
ik heb zelf nu sinds kort een ibanez srx 590, lukt al veel beter :)

ik zou de feedback eens bezoeken in rdam, kijken of het daar wel lukt op 1 van de bassen

aaronstonebeat
26 juli 2009, 02:03
ik had voorheen een fender leenbas,
jazzmodel - daar valt gewoon niet op te slappen.


Dat waag ik toch te betwijfelen. Ik heb sinds kort een oude Aria Jazz Bass en daar kan ik prima op slappen. Als je doet wat !!!!dennis!!!! hiervoor aanbeveelt, kun je naar mijn idee met elke bas slappen.

Quasar
26 juli 2009, 10:47
Ben geen basist maar vroeg me af of jullie bij "slappen" ook nog iets om de duim wikkelen om een scherper geluid te krijgen of ter bescherming? :punk: