PDA

View Full Version : kleur butterscotch



keessie
24 mei 2009, 16:49
Besten forum leden
Ja ook ik ben begonnen aan mij eerste tele , maar heb een aantal vragen.
heb zelf een 52 Ri en wil mijn zelf gemaakten tele er ook zo uit laten zien,
(qua kleur) hoe gaan ik dat doen ik weet dat ik de body eerst moet vullen met porieen vuller maar dan de kleur butterscotch hoe gaan ik dat doen??
ga ik hem eerst een kleur geven (hoe dat te doen want de nerf moet er natuurlijk door heen komen ) of meng ik de kleur samen met de nitro lak en spuiten maar?? en weet iemand ook of ik die zelfde butterscotch kleur ergens kan kopen( en moet dat op waterbassis of terpetine bassis??)alvast bedankt
Groeten kees

Pepe
24 mei 2009, 18:05
Ik heb dat ooit gedaan door het mengen van acryl's als oker, wit, zwart en rood en dat op de body aanbrengen. Het wit zorgt behalve voor het lichter maken voor dekking, hou dat in de gaten.

Je hoeft niet elke gitaar met poriënvuller te behandelen, je hebt kans dat een transparante verf op waterbasis verschillend reageert op filler dan wanneer het in het hout kan trekken.

Je moet ook wel gevoel voor kleurverhoudingen hebben om een goed resultaat te krijgen, zien hoeveel zwart en rood er in een geel bijvoorbeeld zitten.

Waarschijnlijk zijn er kortere wegen voor een semi transparante butterschotch maar het blijft handwerk schat ik zo in.

keessie
24 mei 2009, 20:25
Oke het is Amerikaans essen trekt de verf dan niet te veel in het hout??

barno
24 mei 2009, 20:35
niks moet maar essenhout vraag toch wel een grainfiller, niet zozeer in functie van absorbtie lak maar je voelt gewoon de gaten in het hout, zo krijg je nooit een egale afwerking.

Het probleem met niet watergedragen grainfiller is vooral dat er geen waterbased stain/beits op pakt. Met acryllak meestal geen probleem.

keessie
25 mei 2009, 08:34
bedankt . Maar wat wordt er het meest gebuikt dan? is dat ackryl of beits ?

barno
25 mei 2009, 11:13
beits wordt vooral gebruikt voor body's waarvan je de houtnerven wil highlighten.
Een butterscotsch tele is dacht half seethrough gelakt (cellulose voor de 52 Ri)

oigun
25 mei 2009, 13:02
Ik geloof dat butterscotch gemaakt wordt dmv een transparante witte onderlaag met daarover "vieze" gele lak. Je kunt je lak bijkleuren met mengkleuren van de verfboer. Ik denk dat je oker en een bruine kleur nodig hebt.

keessie
25 mei 2009, 15:24
Ik geloof dat butterscotch gemaakt wordt dmv een transparante witte onderlaag met daarover "vieze" gele lak. Je kunt je lak bijkleuren met mengkleuren van de verfboer. Ik denk dat je oker en een bruine kleur nodig hebt.

dus als ik het goed begrijp doe je de kleur mengen met de nitro lak?

oigun
25 mei 2009, 16:30
Helaas verturen ze geen spuitbussen vanuit de UK: http://www.manchesterguitartech.co.uk/lacquer.html#transparent

keessie
25 mei 2009, 17:07
Helaas verturen ze geen spuitbussen vanuit de UK: http://www.manchesterguitartech.co.uk/lacquer.html#transparent

hey bedankt dit is het wel ,mischien wel in bilkken?

Pepe
25 mei 2009, 19:12
Ik geloof dat butterscotch gemaakt wordt dmv een transparante witte onderlaag met daarover "vieze" gele lak. Je kunt je lak bijkleuren met mengkleuren van de verfboer. Ik denk dat je oker en een bruine kleur nodig hebt.


Dat zou kunnen. Ik heb hier een butterscotch '52 reissue die behoorlijk is afgesleten. Voordat het bare wood bereikt wordt komt er nog eerst een melkwitte primer maar zo dun dat het geen naam mag hebben, een filler wellicht. Er zijn meerdere kleurlagen lijkt het.

http://img29.imageshack.us/img29/8103/s10303381458230.jpg

keessie
25 mei 2009, 21:05
Hey bedankt
ik denk dat inderdaad het eerst een dun laagje wit is en dat de lak hem verder vergeeld
bedankt voor jullie info