PDA

View Full Version : Hnad! Marshall JTM60



humbucker
24 mei 2009, 15:23
Gisteren opgehaald. Marshall JTM60. Eerste indruk is goed! Clean klinkt heel lekker, overdrive moet ik nog wat tweaken, maar hij heeft zeker voldoende gain naar mijn noden. Ik ga er wel nog een ventilatortje of iets dergelijks achterin bouwen, want de "verhalen" die overal te lezen zijn maak ik liever niet mee (gesmolten soldeerverbindingen, gefrituurde trafo's, etc.) Er zit een onboard springreverb op (op beide kanalen afzonderlijk instelbaar), maar echt lekker vind ik die niet.

Feauteaux!

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0683.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0687.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0684.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0686.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0675.jpg

almarvk
24 mei 2009, 15:28
Leuke amp!


(topictitel aangepast)

olaftheholy
24 mei 2009, 16:51
Leuke setje zo die ac30 en jtm 60, monstersound vast! HNAD!!!! :D

waar blijft de beloofde review?

Salut!

Mitch
24 mei 2009, 17:51
Lijkt me eerder een AC15...

Leuk setje zo, gefeliciteerd! Smoelen altijd erg chic, die JTM's.

olaftheholy
24 mei 2009, 18:04
Lijkt me eerder een AC15...

Leuk setje zo, gefeliciteerd! Smoelen altijd erg chic, die JTM's.

Verrek ja, nou j 't zegt... lijkt groter dan ie is op deze foto.

Ik moet echt leren mijn bril op te zetten vóór ik m'n smoel open trek :D

Renin
24 mei 2009, 18:12
of gewoon goed de sig lezen :)

tillens
24 mei 2009, 18:50
is dit de ex amp van kim wilson? nice!

grtz peter

koentjo
24 mei 2009, 20:29
Erg gaaf zo'n JTM60!

De laatste tijd krijg ik ook steeds weer gas voor die JTM's.

Ik vraag me alleen af of ie ook lekker klinkt op slaapkamer volume (lees: studentenkamer)
mij lijkt de JTM30 dan wel iets beter uit te komen.

Heel veel speelplezier hiermee in ieder geval.

Agent_Smith
24 mei 2009, 21:26
Gefeliciteerd! Ik heb precies dezelfde (ook 2x12) sinds een paar maanden. Ik zocht echt specifiek een JTM60 of JCM600 (vrijwel identiek) omdat ik die jaren geleden ook heb gehad maar met m'n stomme kop verkocht. Superlekkere Marshalls, ook op laag volume.

Squier02
24 mei 2009, 21:31
gefeliciteerd met je aanwinst! ;) Ik vind de JTM serie er toch wel de mooiste uitzien van alle combo's van Marshall.



Ik vraag me alleen af of ie ook lekker klinkt op slaapkamer volume (lees: studentenkamer)
mij lijkt de JTM30 dan wel iets beter uit te komen.



Klinkt ook heerlijk op slaapkamer volume :hippie:

humbucker
24 mei 2009, 23:52
@ olaf: Reviewtje komt er nog wel eens aan. Heb vandaag helaas geen tijd gehad om er uitgebreid op te spelen. Zal voor volgende week zijn.

@ koentjo: Ik zou toch voor iets anders gaan voor op een studentenkamer. Zit zelf ook op kot en gebruik een Vox amplug, werkt errug fijn! Een 60 (of 30) Watt buizenbak voor op een studentenkamer is imo wat over the top. Zo kan je de versterker niet ten volle benutten wat jammer is. Natuurlijk moet je het zelf weten, want op laag volume klinkt hij trouwens niet slecht :)

@ tillens: Neen, het is niet de ex-amp van Kim Wilson. Die woonde wat te ver af (ong. 250 km enkel). Ik vond er eentje dichtbij Maastricht, een stuk dichter bij de deur! Hele vriendelijke kerel die hem, naar eigen zeggen, niet veel had gebruikt en nu op zoek was naar een kleiner topje omdat hij niet meer live speelde.

Kwam voor mij dus ideaal uit :)

tillens
24 mei 2009, 23:58
he met die kerel heb ik ook nog gemailed,renier?? kwam er helaas niet uit met em. wel toffe bak!

humbucker
25 mei 2009, 00:03
yep, dat is em!

pannekoek
25 mei 2009, 01:00
gefeliciteerd, ziet er gaaf uit!
mocht ik ooit een vintage marshall binnen willen slepen word het zeker een jtm60 of jtm30!

humbucker
25 mei 2009, 09:35
gefeliciteerd, ziet er gaaf uit!
mocht ik ooit een vintage marshall binnen willen slepen word het zeker een jtm60 of jtm30!

Thanx, maarreuh, zo "vintage" is deze niet hoor. Jaartje of 10-15 ongeveer :D

Mitch
25 mei 2009, 09:58
yep, dat is em!

Let me guess, hij wil weer terug naar Fender?

olaftheholy
25 mei 2009, 10:29
of gewoon goed de sig lezen :)

Die hard's hier lezen géén sig's bijdehandje... sig's zijn veranderlijk als het weer;)

No offence! ;o0




en dit is een geintje

humbucker
25 mei 2009, 10:38
Let me guess, hij wil weer terug naar Fender?

Niet dat ik weet, hij ging op zoek naar een klein buizentopje aangezien hij maar eens in de 2 weken repeteert met wat vrienden en geen intenties meer heeft om live te spelen. Hij sprak van Blackstar. Maar misschien bracht ie wel iets mee uit de States want daar vertrok ie donderdag heen voor 3 weken!

Ken je hem goed?

Mitch
25 mei 2009, 10:44
Niet goed genoeg, want je vertelt me allemaal nieuwe dingen :)
We kennen elkaar van meetings en de gelegenheidsband, dus ik was wel nieuwsgierig.

Nellyrocks
25 mei 2009, 10:59
gefeliciteerd. Ziet er iig goed uit. Ze staan regelmatig te koop voor niet al te veel en ik kan er nergens informatie over vinden. ben wel benieuwd wat voor amps het zijn. Ik ken ze helemaal niet.

Het heeft niets te maken met een jtm45 neem ik aan, desondanks de naam?

Rinze
25 mei 2009, 11:09
Het heeft niets te maken met een jtm45 neem ik aan, desondanks de naam?

Behalve dat het ook een Marshall is niet, nee. Wat ik me er van herinner was het een min of meer budget serie met een wat meer vintage karakter dan de Marshalls uit de jaren 90, dat wel.

humbucker
25 mei 2009, 11:13
een heel korte samenvatting is: soundsgewijs goed! Designgewijs ruk.

Is maar 2 jaar in productie geweest en heeft heel wat foutjes er in zitten. Zo zitten de buizen horizontaal (wat niet optimaal is bij transport) en is de trafo onderbemeten waardoor de boel allemaal heel erg warm wordt. Sommigen hebben er niets dan last mee en anderen zijn onderhoudsvrij, de mijne heeft tot nu toe nooit ernstige reparaties ondergaan dus fingers crossed! Ik ga er wel een ventilatortje inbouwen/aanhangen, voorkomen is nog steeds beter dan genezen.

De amp beschikt over 2 (voetschakelbare) kanalen. 1 clean kanaal en 1 "boost" kanaal. Beide kanalen beschikken over een afzonderlijk toonregeling en reverb. Ook heeft de amp een mastervolume en effectsloop.

Het clean kanaal klinkt erg goed! De jtm60 wordt door velen beschouwd als de Marshall met het mooiste clean. De drive klinkt in combi met mn strat tot nu toe nog niet als ik wil, maar ik heb nog niet veel tijd gehad om er op te spelen. Dus na wat tweaken met de toonregeling moet dit wel goed komen. Daarnaast slikt ie ook goed pedaaltjes, dus moest de drive niet lekker komen, haal ik het wel uit pedaaltjes. Gain heeft ie naar mijn noden meer als voldoende. (Gaat nog een trapje verder dan Zeppelin, AC/DC)

@ mitch: mooi, Renier is wel een chille kerel :)

Kim Wilson
25 mei 2009, 12:14
Gefeliciteerd met je nieuwe amp! Coole bakken zijn het. Mooi clean idd, en lekker te oversturen. Het drive-kanaal heb ik zelf nooit gebruikt. Het zijn goeie allround amps, helaas echter niet bluesy genoeg voor onze stoffige muziek.

Problemen met te warm worden en zo ken ik niet. Afgelopen zaterdag heeft ie van 22:00 tot 02:00 continue staan te stampen, geen probleem.

Succes en veel plezier ermee iig!!


Oja, en draai het cleane kanaalvolume eens naar 8 en de master over de helft. Oordoppen in, maar een heerlijke crunch!

humbucker
25 mei 2009, 12:48
Oja, en draai het cleane kanaalvolume eens naar 8 en de master over de helft. Oordoppen in, maar een heerlijke crunch!

Met sc's of hummies? :D

Lexvandoef
25 mei 2009, 12:49
Gefeliciteerd met je nieuwe amp! Coole bakken zijn het. Mooi clean idd, en lekker te oversturen. Het drive-kanaal heb ik zelf nooit gebruikt. Het zijn goeie allround amps, helaas echter niet bluesy genoeg voor onze stoffige muziek.

Problemen met te warm worden en zo ken ik niet. Afgelopen zaterdag heeft ie van 22:00 tot 02:00 continue staan te stampen, geen probleem.

Succes en veel plezier ermee iig!!


Oja, en draai het cleane kanaalvolume eens naar 8 en de master over de helft. Oordoppen in, maar een heerlijke crunch!

Ik dacht dat je hem al verkocht had Hans?

tillens
25 mei 2009, 12:51
he Hans, dat de jouwe geen problemen heeft komt omdat ie anders is afgesteld en andere buisvoeten heeft... vriend Frits Mourik heeft dit destijds geregeld voor me.. ik dacht dat jij de amp ook had verkocht?

grtz peter

humbucker
25 mei 2009, 13:01
Hij staat te koop maar was pas beschikbaar vanaf gisteren dacht ik :)

tillens
25 mei 2009, 13:05
Verdomme, krijg ik toch weer gas voor die oude jtm van me!

Kim Wilson
25 mei 2009, 13:24
Sorry Tillens, maar mijn amp is idd al verkocht. Zoals Humbucker al aangaf was hij pas na afgelopen zaterdag beschikbaar i.v.m. een optreden (en vakantiegeld :D ). Als het goed is wordt hij deze week opgehaald. En aanstaande zaterdag ga ik naar Assen om mijn nieuwe op te halen.

Kim Wilson
25 mei 2009, 13:24
Met sc's of hummies? :D
Single coils (Baja Tele).

humbucker
25 mei 2009, 13:25
aha, mooi. Van't weekend eens proberen :D

Kim Wilson
25 mei 2009, 13:27
Ik zou de buren vast inlichten. :D

humbucker
25 mei 2009, 13:30
ach, die moeten niet huilen! Mn AC15 staat ook vaak open, en dat ding gaat ook hard!!

SGbanez
25 mei 2009, 14:17
Nice, ik was net op zoek naar wat info over een JTM60/30. Lijkt erop dat het nog best een goeie keus voor mij zou kunnen zijn...

Maar hoe zit dat met die oververhitting enzo dan? Ik neem aan dat dat als het nodig is wel op te lossen is door iemand met verstand van zaken? Ik kan er niet echt veel over vinden. Ook niet over evt. Fans.

Maar gefeliciteerd, vet ding!:)

humbucker
25 mei 2009, 14:41
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=305531&page=2

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Marshall/JTM-60/10/1

Agent_Smith
25 mei 2009, 14:56
Nice, ik was net op zoek naar wat info over een JTM60/30. Lijkt erop dat het nog best een goeie keus voor mij zou kunnen zijn...

Maar hoe zit dat met die oververhitting enzo dan? Ik neem aan dat dat als het nodig is wel op te lossen is door iemand met verstand van zaken? Ik kan er niet echt veel over vinden. Ook niet over evt. Fans.

Maar gefeliciteerd, vet ding!:)

De combo's hebben geen ventilatieroosters aan de bovenzijde. De warmte van de eindbuizen hoopt bij de printplaten. Dit uit zich in het wegvallen van het geluid na een tijd.

Ik heb een JCM600 top gehad en deze had wel roosters. Geen enkel probleem mee gehad. Roosters erin zagen is dus denk ik al voldoende, maar sommige monteren ook een computerfan. Stelt allemaal niet veel voor.

SGbanez
25 mei 2009, 15:24
Ah tnx, misschien had ik wat beter moeten zoeken... die harmony central dinges had ik ook al, maar daar kijk ik nooit zo naar... DOM!!! en sorry voor het kapen van het topic:hippie:

Nellyrocks
25 mei 2009, 15:46
Even een heel stomme vraag maar wat betekend "Hnad!" in de topic titel.

humbucker
25 mei 2009, 15:51
@ SGBanez: maakt niet uit, daar dient het forum voor!

@Nellyrocks: in navolging van het alombekende Happy New Guitar Day, heb ik er van gemaakt HNAD (Happy New Amp Day :D)

ieme
25 mei 2009, 15:55
wauw, vet cool echt wel heftig!

levi
25 mei 2009, 17:01
ohh sexy vintage achtig i luvv it

DeiDRagonas
25 mei 2009, 17:06
Diegene die de afkortingen HNGD en HNAD bedacht heeft moet ook dood, wat n dom gedoe zeg!!


Verder mooie amp dude, netjes.

R.

ellisvertellis
25 mei 2009, 17:15
Ik heb ook zo'n JTM60 staan. Elke week wordt hij gebruikt op deftig volume.
Nu een week geleden kwam hij van de ampdokter: een hoop weerstanden kortgesloten, draadjes doorgebrand en één van de lampen was zo goed als "op". Het heeft mij 70 euro gekost om alles weer te laten maken (moet bij gezegd worden dat ik geen flauw idee heb van wat de vorige eigenaar ermee uitgespookt heeft).

Die oververhitting zou niet zoo gek veel problemen mogen opleveren, volgens die reparateur, een ventilator in de buurt zetten moest voldoende zijn. Natuurlijk kan je der ook gaten in beginnen zagen...

Heeft idd serieuze gain en mooie volle clean. Persoonlijk vind ik hem in combinatie met een tele het beste klinken! Soms heeft hij wat weinig laag, vind ik, maar mijn eigen amp is Fender, vandaar misschien...


Hoe dan ook, mooie aanwinst!!

grtz

Squier02
25 mei 2009, 17:23
Ik heb ook niet echt last van oververhitting, maar bij mij staat het volume meestal half open. Ik speel nog ook nog niet in een band dus hij hoeft ook nog niet harder. Bovendien krijg ik dan gezeik met de buren. :)

Na de zomervakantie krijgt hij ook een grote beurt samen met de rest van het spul. In bandverband (leuk woord) zou ik wel een ventilator gebruiken ja.

Bolder
25 mei 2009, 19:13
Diegene die de afkortingen HNGD en HNAD bedacht heeft moet ook dood, wat n dom gedoe zeg!!


Verder mooie amp dude, netjes.

R.

Komop dood toch niet? Misschien in ze oog pissen ofzo..


:hippie:

humbucker
25 mei 2009, 19:42
Heeft idd serieuze gain en mooie volle clean. Persoonlijk vind ik hem in combinatie met een tele het beste klinken! Soms heeft hij wat weinig laag, vind ik, maar mijn eigen amp is Fender, vandaar misschien...


Naar het schijnt krijg je wat meer laag als je de effectsloop met een kabeltje bypast. Dacht dit ergens gelezen te hebben. Iemand ervaring er mee?

ellisvertellis
25 mei 2009, 19:57
Naar het schijnt krijg je wat meer laag als je de effectsloop met een kabeltje bypast. Dacht dit ergens gelezen te hebben. Iemand ervaring er mee?


Welke loop dan? Want die JTM60 heeft er twee: een seriële en een parallelle...

(off topic) Ook begrijp ik die parallelle loop niet: werkt dit ook met bv gewone Boss-pedaaltjes?

Agent_Smith
25 mei 2009, 21:14
Welke loop dan? Want die JTM60 heeft er twee: een seriële en een parallelle...

(off topic) Ook begrijp ik die parallelle loop niet: werkt dit ook met bv gewone Boss-pedaaltjes?

De parallelle uiteraard. Dat is een heel leuk truukje bij deze versterkers. Als je deze jumpert, dan krijg je een regelbare boost. Met de Effects (parallel mix) knop dus. Niet perse meer laag (is ook eigenlijk mijn enige kritiek qua klank op deze versterkers: net te weinig laag), maar voornamelijk meer 'boost'!
Aan dat laag is misschien circuit-technisch nog wel wat te doen. Ga ik binnenkort eens induiken.

sjaak1990
25 mei 2009, 21:17
Nice zeg. Had pas een JTM top gezien voor minder dan 300, had ik die maar meegenomen want hij was in geweldige staat maar met 3 tops en 4 cabs dacht ik, ik moet eerst maar wat verkopen. ..

ellisvertellis
25 mei 2009, 22:26
De parallelle uiteraard. Dat is een heel leuk truukje bij deze versterkers. Als je deze jumpert, dan krijg je een regelbare boost. Met de Effects (parallel mix) knop dus. Niet perse meer laag (is ook eigenlijk mijn enige kritiek qua klank op deze versterkers: net te weinig laag), maar voornamelijk meer 'boost'!
Aan dat laag is misschien circuit-technisch nog wel wat te doen. Ga ik binnenkort eens induiken.

Dus als ik een kabel in de "parallel FX send" prik en naar de "parallel FX return" stuur, werkt mijn effect-knop van voor als booster?? Cool!

humbucker
26 mei 2009, 10:21
dan zou het moeten werken inderdaad :).

@ iedereen: Thanks! Ik ga er plezier aan beleven!

JeroenSchaaf
26 mei 2009, 10:23
Ziet er goed uit man! gefeliciteerd!:cheerup:

ellisvertellis
27 mei 2009, 09:56
De parallelle uiteraard. Dat is een heel leuk truukje bij deze versterkers. Als je deze jumpert, dan krijg je een regelbare boost. Met de Effects (parallel mix) knop dus. Niet perse meer laag (is ook eigenlijk mijn enige kritiek qua klank op deze versterkers: net te weinig laag), maar voornamelijk meer 'boost'!
Aan dat laag is misschien circuit-technisch nog wel wat te doen. Ga ik binnenkort eens induiken.


Ik heb dat eens geprobeerd... Man man man, geweldig! Ideaal om die single coils te pimpen, daar waar ze soms net iets nodig hebben! En goed te regelen ook.

Ideaal zou een footswitch nog zijn om die boost te activeren... Gewoon een aan/uit-switch tussen de jumper zetten, neem ik aan?

Bedankt voor de tip!!

humbucker
28 mei 2009, 09:46
ideaal, ik ga dat in het weekend ook eens proberen!!

Thanks allemaal!

pol2711
30 mei 2009, 12:38
Hé goede tip man! Heb het met die van mij ook gejumpert en hij klinkt stukken lekkerder en het het is nog regelbaar ook. Neem aan dat er niets kapot gaat oid?

levi
30 mei 2009, 12:44
gefeliciteerd hij ziet er wle mooi uit!:cheerup:

humbucker
31 mei 2009, 10:11
Net ook even geprobeerd. Klinkt inderdaad lekker! Ook Kim Wilson's tip even naar de praktijk omgezet. Gevolg: piepende oren en een glazen kandelaar-achtig ding van de kast geknald! Ons moeder was niet al te blij :D. Maar een lekkere sound, en daar draait het om!!!:cheerup:

fenderben
31 mei 2009, 19:42
Heb er ook ooit eens een gehad. Bij deze heb ik toe 3 kleine computer-ventilatoren geplaatst direct boven de eindbuizen! Nooit geen problemen mee gehad. Klinken lekker die jtm60's

Agent_Smith
1 juni 2009, 08:10
Heb er ook ooit eens een gehad. Bij deze heb ik toe 3 kleine computer-ventilatoren geplaatst direct boven de eindbuizen! Nooit geen problemen mee gehad. Klinken lekker die jtm60's

Boven de eindbuizen? In het chassis gebouwd?

fenderben
1 juni 2009, 09:51
Boven de eindbuizen? In het chassis gebouwd?

Klopt; als je de amp uit de combo haalt zie je aan de bovenzijde een roostertje waar de eindbuizen onder zitten; op dat rooster kun je dan 2 of 3 kleine ventilatoren plaatsen!

pol2711
1 juni 2009, 10:33
bij mij staat de jtm toch op een behoorlijke werkstand de hele avond te stampen. Nooit een probleem gehad. Bovenkant voelt aan zoals elke andere buizenbak, wel heet maat niet overdone.

als het een ontwerpfout zou zijn dan zou toch elke jtm er last van moeten hebben?

die van mij staat trouwens al een tijdje te koop op MP, lijtk wel of ik 'm aan de straatstenen niet kwijt kan. Vloek op deze versterker? :dontgeti:

Agent_Smith
6 juni 2009, 09:42
Klopt; als je de amp uit de combo haalt zie je aan de bovenzijde een roostertje waar de eindbuizen onder zitten; op dat rooster kun je dan 2 of 3 kleine ventilatoren plaatsen!

Ja, dat klopt. Maar je ze dan maar boven of naar beneden blazen? Roosters in de bovenkant zagen is dat denk ik toch wel aan te raden om de warme lucht af te voeren of koele lucht aan te zuigen.
En de stroom voor de fans, heb je daarvoor een apart trafootje geplaatst?

fenderben
11 juni 2009, 19:15
Ja, dat klopt. Maar je ze dan maar boven of naar beneden blazen? Roosters in de bovenkant zagen is dat denk ik toch wel aan te raden om de warme lucht af te voeren of koele lucht aan te zuigen.
En de stroom voor de fans, heb je daarvoor een apart trafootje geplaatst?

Klein trafootje voor de lage spanning; Ventilatoren blazen naar beneden, dit voorkomt dat de hete lucht van de eindbuizen bij het printplaatje komen. Koele lucht kan voldoende aangezogen worden via de zijkanten. Suc6; FB

humbucker
1 juli 2009, 21:24
Gisteren eindelijk m'n JTM eens écht goed aan de tand gevoeld in een bedrijfshal in de buurt. Man man, wat een sound. M'n Fulldrive ervoor en écht héérlijk!! Blazen met die hap!! Kameraad van me was daar met z'n JVM top maar had maar een 1x12 bij. Die kon dus niet mee qua volume en druk (wat ook wel logisch is). De JTM had véél meer oomph, echt heerlijk gewoon!
Op t brugelement van m'n strat klonk ie soms wel wat schel, maar ik moet nog wat verder tweaken en dan krijg ik er dat ook wel uit. Ga hem wel eens binnendoen bij een amptech voor een volledig nazicht + (eventuele) retube. Ik heb namelijk geen idee hoe lang de huidige buizen er in zitten. Maar hij heeft toch 2.5u staan blazen (waarvan 1u op max volume) zonder enig probleem en dat klinkt echt prachtig!! En dat voor minder dan 500 euro. Een aanrader!

tillens
1 juli 2009, 21:38
Dat schelle is makkelijk te verhelpen; of de presence / treble iets terug... of je bas iets meer, en je middle wat minder...hij reageert behoorlijk op de presence knop achterop, daar regel ik het "schelle" mee. wat ik nog altijd het mooiste vind is op een strat in de middenstand en dan gaan.. vol, heftig; biek!