PDA

View Full Version : Strat actie verlagen



Portel
24 mei 2009, 00:11
Ik heb vandaag samen met een vriend van me wat gejamd bij mij thuis, hij heeft een Stagg stratocaster en ik een Epiphone les Paul ES.
Hij wat spelen op mijn gitaar, ik wat spelen op zijn gitaar.
Zijn gitaar door mijn Roland Cube 30x, verraste mij aangenaam.
Nadat hij wat op mijn gitaar had gespeeld en zijn gitaar weer pakte zei hij dat hij vond dat mijn snaren lekkerder spelen.

Mijn buurman heeft laatst mijn actie verlaagd, waardoor mijn snaren iets lager liggen dan de zijne, dus daar kon ik wel iets in vinden.
Nu had ik niet gezien hoe hij bij mijn gitaar de actie verlaagde, maar ik vermoed dat hij mijn brug iets omlaag heeft gezet.
Nu heeft zijn strat een tremolo, en mijn Les Paul ES een tune-o-matic.

Nu vroeg ik me af hoe je bij een Strat de actie verlaagt,
Zelf dacht ik dat je misschien de trussrod wat moet aandraaien, of dat je een stukje van de onderkant van de nut moet afvijlen.

Vraagje tussendoor, kun je je snaren van je gitaar halen, wat aan onderhoud doen (bijvoorbeeld toets schoonmaken of actie verlagen), en dan de oude snaren er weer op zetten?

Dus, samengevat:
- Kan je je snaren eraf halen en er daarna weer opdoen?
- Hoe kun je de actie van een stratocaster verlagen?

Apenzoon
24 mei 2009, 00:15
Ja dat kan en je kunt bij een stratocaster met een klein inbussleuteltje alle zadels een voor een lager zetten als je de brug kant lager wil hebben.

Roel#1
24 mei 2009, 00:29
De hoek van de hals hangt nauw samen met de hoogte van de zadels. Alleen zadels verlagen kan leiden tot fretbuzzzzzzz. De zadels hoger stellen in combinatie met een andere hoek van de hals heeft meer kans van slagen.
Op de website van Don Hofstee staat veel hierover. Maar dat had je natuurlijk al gevonden omdat je de zoekfunctie hebt gebruikt.....

Portel
24 mei 2009, 00:46
De hoek van de hals hangt nauw samen met de hoogte van de zadels. Alleen zadels verlagen kan leiden tot fretbuzzzzzzz. De zadels hoger stellen in combinatie met een andere hoek van de hals heeft meer kans van slagen.
Op de website van Don Hofstee staat veel hierover. Maar dat had je natuurlijk al gevonden omdat je de zoekfunctie hebt gebruikt.....


Nee, die site had ik niet gevonden.
Ik wilde namelijk snel ff het topic plaatsen zodat ik daarna snel op bed kon :P
Maar ik zal er nog even op kijken :-)

Bedankt iig,

Muzieknono
24 mei 2009, 06:48
Als je de toets wilt reinigen zou ik de snaren er niet helemaal afhalen maar ze onspannen zodat je er onderdoor kunt werken, anders zit je straks met het gepiel van gebruikte snaren weer opzetten met die verbogen eindjes.
Het kan wel maar ben er geen voorstander van.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Eko
24 mei 2009, 08:17
Voor iemand die een strat heeft voelt een Les Paul nog wel eens aangenaam aan vanwege het verschil in menssur. De hals van een Les Paul is iets korter en heeft een iets lagere snaarspanning. Ook is door de iets kortere hals de afstand tussen de frets iets anders. Als je altijd net zit te rekken is dat net iets makkelijker.
Je snaren verlagen heeft iid het risico dat je fretbuzz krijgt.

Renin
24 mei 2009, 08:43
Ja dat kan en je kunt bij een stratocaster met een klein inbussleuteltje alle zadels een voor een lager zetten als je de brug kant lager wil hebben.

Weet je ook toevallig waar ze die inbussleuteltjes verkopen en welke maat die heeft?

Het lijkt me in inches aangezien een standaard setje inbus niet lijkt te passen. Ik ben bij de gitaarboe rgeweest, maar die had er maar 1 en die wilde hij niet kwijt. Bij tonefactory heb ik er 1 gehaald, maar die past ook niet. Het gaat bij mij om een Fender strat, en de sleutel voor de brugzadeltjes (de huidige gebogen).

Ik heb nu de actie verlaagd door de halspen iets te verstellen, maar heb nu ietsje buzz en iets meer rond de 9e fret D snaar.

grayfink
24 mei 2009, 09:01
Als het een US Fender is, dan moet je idd een inches imbussleutel hebben. Die kun je bij elke ijzerwarenwinkel/bouwmarkt krijgen.
050" denk ik: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0018531000 De bovenste dus.

Renin
24 mei 2009, 09:12
Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden. Tips zijn welkom

grayfink
24 mei 2009, 09:16
Voor afstellen: http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Tex
24 mei 2009, 09:20
Die inbus is bij mij ook héél klein. Mogelijk 0,5mm ofzo want 1mm is te groot. Zullen wel inches zijn.

no 1 hops
24 mei 2009, 10:04
als je de actie wil verlagen zul je allereerst moeten zien of de hals praktisch recht is.
niet helemaal maar even sterk overdreven
als hier de topkam is dan \___________/ ten opzichte van de body overgang.

die flauwe holt noemen ze relief.

hierna verschild het per gebruiker, de ene begint dan met de topkam, een andere met de brug.
als je alles zo hebt dat het voor je werkt zul je nog moeten intoneren , het liefst met een nieuw setje snaren