PDA

View Full Version : Transformator vraagje



Thomash
24 mei 2009, 00:09
Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje de tobben om zelf iets in elkaar te knutselen. Ik denk dat ik een fender Champ ga proberen na te maken. Maar ik zou graag de kosten zo laag mogelijk willen houden. Zo heb ik bijvoorbeeld nog een oude Fender Frontman solid state versterkertje staat die gebruikt wordt. Kan ik de transformator die daar in zit gebruiken voor een Fender Champ? (5F1)

Volgens de schematic van de Fender Frontman van fender.com staat er alleen dat het '240v 60hz' is... Voor de rest weet ik er niet zoveel over. Heeft iemand een idee waar ik meer te weten kan komen over deze frontman transformator, secundaire spoel info etc. ? Op de transformator staat ook al niks. En kan iemand mij misschien vertellen of het zin heeft potentiometers (ok, eentje dan!) uit de oude frontman te gebruiken? (Of zijn die zo'n verschikkelijk kwaliteit dat ik beter ergens voor een paar euro er een kan kopen?).

Bedankt!

Puerco
24 mei 2009, 00:35
Niet bruikbaar, een trafo van een solid state is heel anders dan een buizen trafo.
Bij een solid state word de spanning verlaagd en bij een buizenamp juist verhoogd tot 350 a 550Volt afhankelijk van het soort amp.
Je zou alleen (mischien) het chassis met enige aanpassing kunnen gebruiken en evt de ombouw, van het binnenwerk kun je niets hergebruiken helaas (ok de inputs etc mischien maar zelfs die zitten waarschijnlijk aan het PCB vastgesoldeerd).

Thomash
24 mei 2009, 00:52
Bedankt voor de reactie. Bij nadere inspectie van de fender schematic zijn inderdaad de secundaire voltages nogal laag als je kijkt naar wat ik nodig heb! Ik ga lekker verder zoeken naar onderdelen die ik wel kan gebruiken voor recycling. Wil zelf een behuizing bouwen. Kan ik lekker doen wat ik wil.

Maar wordt allemaal wat duurder dan gedacht. Maakt niet uit!

don marco
24 mei 2009, 14:56
ja, zelf bouwen is meestal duurder dan in de winkel.. Maar dan zit er wel uw hart en ziel in; en dat klinkt voor de bouwer toch weer lekker hoor..
Ik zou eens zoeken naar een oude buizenradio met 1 6V6 in de eindtrap. Die kunt ge dan mss slopen;
Veel succes!

nico verduin
24 mei 2009, 17:04
Betwijfel of je hier in nederland een oude radio zal vinden met 6v6 in de eindtrap. Wel met el84

guitarnijboer
25 mei 2009, 23:34
De Nordmende Turandot heeft een OT met primair 7000 ohm en secundair 4 en (!!) 8 ohm. Lijkt me ideaal...

Klaster
26 mei 2009, 09:11
Leuk plan. Ik help hier in de buurt iemand die van twee oude philips radios een klein ampje wil maken. Dat gaat best maar je zult altijd enkele keyparts moeten kopen. Ik zou beginnen met een leuke speaker, celestion blue of zo ;-), dan maakt je ampje niet meer zoveel uit, bijna altijd goed!

Met een beetje mazzel vind je een radio met vol/tone op een dubbele pot, dat is erg stoer. Hij doet alle hak en breekwerk en ik help hem met opzetten layout en circuit. Ik denk dat het voor jou ook niet onverstandig is om technische backup te hebben, je hebt hier echt wel wat hulp bij nodig, tenminste als je zelf chasis en layout gaat maken en een lang en gelukkig leven wilt leiden.....

don marco
26 mei 2009, 09:45
Celestion blue voor een eerste build ^^ ik zou die bijna 300 euro teveel voor die speaker in een volgend ampje duwen ..

Klaster
26 mei 2009, 10:02
Yep, ik weet het, bijzondere speakers maar overpriced en het blijft ook nog eens een smaakzaak. Ik wil enkel aangeven dat je in zo'n eerste bloed, zweet en tranen projectje van al die moeite uiteindelijk graag iets van terughoort uit je speaker. Ik zou in ieder geval proberen de beste speaker voor het budget te kopen, of anders tweede hands te shoppen. Dat gezegd hebbende weet ik dat speakers vergelijken een erg dure hobby kan zijn, bij mij ligt de kelder vol met 15 inchers en nog steeds opzoek...

Thomash
26 mei 2009, 12:43
Misschien dat ik een Celestion Blue koop, maar dan zet ik die wel in mijn Vox AC15 en dan die speaker in het knutselwerkje. Of andersom, maar dat kan ik gewoon uit proberen!

Bedankt voor alle tips :)