PDA

View Full Version : poweramp-preamp



ibanez260
23 mei 2009, 19:38
hallo,

sorry als ik een vraag stel die hier al 1000 keer gepasseert is maar met de zoekfunctie vind ik niks.

nu is mijn vraag:
- Wat is het verschil in een poweramp en een preamp
- Heeft bv; elke mesa boogie ook van elke reeks een power- of preamp??
- waarom koopt men en power of preamp?? ik bedoel, is dat dan anders dan een gewone versterker kopen???

danku

arcane
23 mei 2009, 19:59
- Wat is het verschil in een poweramp en een preamp
Een power amp is de eindversterker. Het enige wat die doet ik het signaal versterken (met uiteraard een beetje kleuring, immers elke eindtrap klinkt toch wel een beetje anders dan de rest). De voorversterker zorgt voor het karakter van de klank.


- waarom koopt men en power of preamp?? ik bedoel, is dat dan anders dan een gewone versterker kopen???

Je kunt er mee variëren. Zo kun je als je wilt verschillende voortrappen gebruiken, naar eigen smaak.

Liquid_Metal
24 mei 2009, 08:06
[I]- waarom koopt men en power of preamp?? ik bedoel, is dat dan anders dan een gewone versterker kopen???

Je kunt er mee variëren. Zo kun je als je wilt verschillende voortrappen gebruiken, naar eigen smaak.

En je bent flexibeler als je een van beide wil vervangen of als een van beide kapot gaat.

Johannes
24 mei 2009, 11:12
"Iedere" gitaar versterker is grofweg opgebouwd uit een preamp (voorversterker) en een poweramp (eindversterker). De preamp (ver)vormt het geluid van je gitaar. De poweramp versterkt dat geluid, zodat het een speakerkast kan aandrijven. Losse pre- en power amps geven je veel vrijheid in de de keuze en combinatie(s) ervan.

caliban
24 mei 2009, 13:03
In verband met vraag 2 over mesa boogie: er zijn series geweest waarbij men een poweramp en preamp samen uitbrengt die men samen wil laten gebruiken (zoals de racktifiers, rackversie van recto's). Natuurlijk ben je niet verplicht om deze samen te gebruiken en kan je zonder probleem een andere preamp aansluiten op die poweramp (of omgekeerd).

ibanez260
24 mei 2009, 13:51
In verband met vraag 2 over mesa boogie: er zijn series geweest waarbij men een poweramp en preamp samen uitbrengt die men samen wil laten gebruiken (zoals de racktifiers, rackversie van recto's). Natuurlijk ben je niet verplicht om deze samen te gebruiken en kan je zonder probleem een andere preamp aansluiten op die poweramp (of omgekeerd).

en heeft zo een preamp dan ook meer dan een kanaal?

dus ik zou eigenlijk bijv. een preamp van vox en eentje van mesa boogie door een poweramp van engl kunnen sturen zodat ik eigenlijk een beetje 'mijn' versterker heb??

caliban
24 mei 2009, 14:27
De meeste rackpreamps hebben meer dan 1 kanaal. Inderdaad, zo kan je helemaal je eigen ding gaan bricoleren. Van vox weet ik niet echt of ze preamps maken, maar wat je zegt klopt ongeveer. Je moet natuurlijk wel de nodige switching-apparaten kopen.

Renin
24 mei 2009, 15:27
Dat betekent kennelijk programmeren zo te lezen.

Hoe werkt dat dan als je je geluid wilt veranderen/aanpassen op de omgeving waar je dan bent? Dat zal wel niet een kwestie zijn van effe draaien aan een knoppie neem ik aan.

En misschien een onzettende noob vraag, maar waar dienen al die switchers dan voor? Je stuurt toch alleen je pre-amp aan? Ik zie hier soms de binnenkant van een pc voorbijkomen lijkt het wel.

Ik begrijp dat een multieffect nog ingewikkelder is (ook wat betreft programmeren en mogelijkheden lijkt me), maar ik bedoel puur pre-amp en poweramp. Dan heb je toch genoeg aan 1 switcher om van kanaal te wisselen?

Nitefly7
24 mei 2009, 16:14
en heeft zo een preamp dan ook meer dan een kanaal?

dus ik zou eigenlijk bijv. een preamp van vox en eentje van mesa boogie door een poweramp van engl kunnen sturen zodat ik eigenlijk een beetje 'mijn' versterker heb??


een preamp is de 'voorversterker', deze maakt je gitaarsignaal geschikt om naar de eindversterker/eindtrap te sturen.
een voorversterker kan 1 kanaal hebben, met of zonder gain-regeling: dit regelt overdrive/distortion (of een wat 'dikker' geluid)..
voorversterkers kunnen een x-aantal kanalen hebben..
maar, om te horen wat de preamp (voorversterker) doet, moet je't naar luidsprekers sturen..
de meeste voorversterkers hebben line-outs (speakers kun je alleen op een eindversterker aansluiten) en een hoofdtelefoon-uitgang (voor opnames is het makkelijker om een kabel van je preamp te gebruiken, dan je speakers op vol vermogen met een microfoon op te nemen..)

preamps heb je in alle soorten en maten:
- 1-kanaals/meer-kanaals
- ingebouwde effecten/geen effecten
- transistor-basis/buizen-basis
- met opname-uitgangen/zonder
-etc

een poweramp/eindtrap
is de laatste schakel tussen je preamp, eventuele effecten in de fx-loop van de preamp, en de speakers..
de eindtrap levert dus het vermogen, om het signaal van je preamp 'hoorbaar' te maken..
eindtrappen met hogere vermogens worden vaak niet alleen gekozen omdat ze 'hard' kunnen, maar vooral omdat ze hard én onvervormd kunnen klinken..
veel mensen zweren bij hogere wattages voor mooiere clean sounds

vergelijk het met de oude stereotorens; deze hadden ook vaak een apart kastje waarop je je cd-speler, cassettedeck e.d. aansloot, vervolgens had je dan nog een kastje waar je speakers op aangesloten werden..

versterkers/eind-/voor-
alle versterkers hebben een 'voortrap' (of 'voorversterker'), daarom heten ze vaak ook 'combo' (gecombineerde voor-/eindtrap)

'zelf combineren'
je kan altijd zelf combineren, maar dan is het altijd verstandig om op de hoogte te zijn (dus vooral veel zélf te spelen en zélf te luisteren) van de verschillende 'interactiepatronen' die voor- en eindtrappen hebben:

-een vox voortrap (bedoel je misschien een Vox Tonelab-ding?) klinkt door een Vox eindtrap, anders dan door een Marshall, Mesa of VHT eindtrap
- verschillende voortrappen hebben een andere structuur qua clean/overdrive geluid
- verschilllende (buizen)eindtrappen zorgen voor een ander soort geluid door je speakers
- modelling preamps/modellers (POD, Tonelab, AXE-FX etc) zijn in wezen ook voorversterkers, maar ze hebben vaak 'ingebouwde' speaker- en eindtrapsimulaties.. als je dit nog eens door een eindtrap haalt (met die simulaties 'aan'), klinkt het niet altijd zoals je wilt..
- veel mensen gebruiken voor modelling preamps 'gewone' power amps/eindversterkers, die je eerder bij PA-apparatuur verwacht: deze 'kleuren' het geluid een stuk minder dan gitaar-eindversterkers.

en natuurlijk: het is een som der delen:
een combinatie van voortrap/eindtrap/speakers/spelgevoel bepaalt hoe je geluid uiteindelijk klinkt..

je idee om Vox + Mesa door een ENGL te sturen, klinkt wel gaaf, maar of die Vox nog als 'Vox' klinkt, is weer afhankelijk van het type buizen in de ENGL..

Nitefly7
24 mei 2009, 16:24
Dat betekent kennelijk programmeren zo te lezen.

Hoe werkt dat dan als je je geluid wilt veranderen/aanpassen op de omgeving waar je dan bent? Dat zal wel niet een kwestie zijn van effe draaien aan een knoppie neem ik aan.

de meeste preamps die 'geliefd' zijn, zijn zo geliefd omdat ze 'gewone draaiknoppen' hebben om het geluid aan te passen (CAE 3+ bijv.)
andere preamps hebben digitale uitlezing en 'up/down' toetsjes om je gain van 4 naar 7 te 'tikken' (Triaxis).. Draaien aan knoppies kan dus wel degelijk..
het voordeel is inderdaad wel, dat je na dit 'draaien', ook in (vaak 128) presets verschillende locaties kan vastleggen.. dus je HOEFT dan niet eens te draaien..



En misschien een onzettende noob vraag, maar waar dienen al die switchers dan voor? Je stuurt toch alleen je pre-amp aan? Ik zie hier soms de binnenkant van een pc voorbijkomen lijkt het wel.

heb je ooit de overstap van ISA/PCI naar ISA én PCI én AGP meegemaakt, toen we blij waren met de Pentium (1) processor?
dát was pas een binnenkant !

switchers dienen in het kort voor:
- kanalen schakelen op een preamp (via analoge relais/jack-kabels)
- effecten veilig van het podium, in je rack bewaren en aan/uit-zetten
- een a/b-schakeling maken tussen bedraad en draadloos
- schakelen tussen gitaren
- schakelen tussen voorversterkers, indien je er meer dan 1 zou hebben..
- bepaalde functies van versterkers schakelen (reverb, boost, solo, half-power, tuner-mute, modus van kanaal)
etc..
-schakelen tussen de verschillende presets van je hele gitaar-setup..



Ik begrijp dat een multieffect nog ingewikkelder is (ook wat betreft programmeren en mogelijkheden lijkt me), maar ik bedoel puur pre-amp en poweramp. Dan heb je toch genoeg aan 1 switcher om van kanaal te wisselen?
een multieffect kan ook de eenvoud zelve zijn, als je 'm 'alleen' voor effects gebruikt: je programmeert je versterker, en bepaalt voor welk kanaal van de amp, welke preset van de multi-doos meeschakelt..
het kan ingewikkelder, maar in de basis is het toch nog altijd bedoeld om het voor sommigen van ons eenvoudiger te maken..

als je alleen 1 preamp en 1 poweramp hebt, kun je volstaan met 1 switcher..
bepaalde combinaties, bijvoorbeeld de Recto Preamp of Quad van Mesa, of de 2:100 eindtrap van dezelfde mensen, hebben echter veel 'schakelbare' functies, die je alleen met extra kabels kan schakelen..
dan heb je soms wel een 2e (of een grotere) switcher nodig...

ibanez260
24 mei 2009, 21:20
de meeste preamps die 'geliefd' zijn, zijn zo geliefd omdat ze 'gewone draaiknoppen' hebben om het geluid aan te passen (CAE 3+ bijv.)
andere preamps hebben digitale uitlezing en 'up/down' toetsjes om je gain van 4 naar 7 te 'tikken' (Triaxis).. Draaien aan knoppies kan dus wel degelijk..
het voordeel is inderdaad wel, dat je na dit 'draaien', ook in (vaak 128) presets verschillende locaties kan vastleggen.. dus je HOEFT dan niet eens te draaien..


heb je ooit de overstap van ISA/PCI naar ISA én PCI én AGP meegemaakt, toen we blij waren met de Pentium (1) processor?
dát was pas een binnenkant !

switchers dienen in het kort voor:
- kanalen schakelen op een preamp (via analoge relais/jack-kabels)
- effecten veilig van het podium, in je rack bewaren en aan/uit-zetten
- een a/b-schakeling maken tussen bedraad en draadloos
- schakelen tussen gitaren
- schakelen tussen voorversterkers, indien je er meer dan 1 zou hebben..
- bepaalde functies van versterkers schakelen (reverb, boost, solo, half-power, tuner-mute, modus van kanaal)
etc..
-schakelen tussen de verschillende presets van je hele gitaar-setup..


een multieffect kan ook de eenvoud zelve zijn, als je 'm 'alleen' voor effects gebruikt: je programmeert je versterker, en bepaalt voor welk kanaal van de amp, welke preset van de multi-doos meeschakelt..
het kan ingewikkelder, maar in de basis is het toch nog altijd bedoeld om het voor sommigen van ons eenvoudiger te maken..

als je alleen 1 preamp en 1 poweramp hebt, kun je volstaan met 1 switcher..
bepaalde combinaties, bijvoorbeeld de Recto Preamp of Quad van Mesa, of de 2:100 eindtrap van dezelfde mensen, hebben echter veel 'schakelbare' functies, die je alleen met extra kabels kan schakelen..
dan heb je soms wel een 2e (of een grotere) switcher nodig...
wow dude, dat moest ik weten bedankt!! :punk:

nu heb ik nog een vraagje. Weegt de preamp dan harder door op het geluid dan je poweramp? of is dat 50/50? En heeft elke merk ook power of preamps of is dat veel beperkter?

hole
24 mei 2009, 23:07
Hoewel een poweramp ook je geluid maakt/kleurt is het toch de preamp die voor het overgrote deel het eindresultaat bepaalt.

De preamp heeft nl alle toonregeling, gainregeling etc etc, terwijl een poweramp dit niet of slechts heel beperkt heeft.

De gemiddelde preamp heeft daarom heel wat meer knoppen dan een poweramp:

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMAG0032.jpg

caliban
24 mei 2009, 23:10
wow dude, dat moest ik weten bedankt!! :punk:

nu heb ik nog een vraagje. Weegt de preamp dan harder door op het geluid dan je poweramp? of is dat 50/50? En heeft elke merk ook power of preamps of is dat veel beperkter?

De eerste vraag is heel moeilijk te beantwoorden. Persoonlijk vind ik bij overstuurde geluiden de preamp feller doorwegen. Natuurlijk klinkt om het even welke preamp scheller met een schelle poweramp dan met een warmer klinkende poweramp. Het is maar wat je wil.

En je tweede vraag is onmogelijk. Niet elk merk van versterkers heeft losse apparaten in aanbieding, maar een groot deel van de moderne merken wel hoor.
Een vraag aan jou misschien :-). Waar ben jij naar op zoek?

Nitefly7
24 mei 2009, 23:29
wow dude, dat moest ik weten bedankt!! :punk:

nu heb ik nog een vraagje. Weegt de preamp dan harder door op het geluid dan je poweramp? of is dat 50/50? En heeft elke merk ook power of preamps of is dat veel beperkter?

preamp en poweramp moeten uiteindelijk 'samen' werken..
verdiep je eens in de voor- en eindtrap van je favoriete combo of versterkertop.. !
hou je van brullende EL34 Marshalls, dan zul je toch wat missen bij 6l6 of EL84 eindtrappen..
de preamp kan -misschien- wel de meest dramatische 'andere' sound geven, maar iedere poweramp die een 'middelmatige' preamp completeert, geeft toch weer een erg prima en bruikbaar geluid..

een dergelijke combinatie is een dus combinatie van factoren, en ik durf dus niet te zeggen of het een zwaarder weegt dan het ander..
wat wel waar is, is dat de meeste mensen die eenmaal 'tevreden' zijn met hun rack, vaak wel nog een nieuwe eindtrap proberen (bijv van Marshall, naar Mesa, naar VHT, terug naar ENGL etc..)..

wat ook nog wel eens voorkomt, is dat mensen die 'beginnen' met een rack, in het begin vaak hun preamp/voorversterker (vaak een modelling apparaat, of een van de ongehypte/deels onbeminde Digitechs van vroeger) wisselen, waardoor ze eigenlijk niet even de kans krijgen om te merken wat preamp/poweramp combinaties voor verschil kunnen leveren..

of het 50/50 is, dat durf ik nooit zo goed te zeggen.. De amp die ik nu gebruik is een transistortop (solid state voor-en eindtrap dus), met digitale fx-sectie en een 250w eindtrap; geen buizen..
kleine geschiedenis:

POD 2.0 + eindtrap Koch Multitone: bruikbaar, maar niet dynamisch t.o.v. buizenvoortrap Koch
M-audio Black box + eindtrap Koch Studiotone: lekker, dynamisch en goed met pedalen; breed inzetbaar
Koch Studiotone (voor-/eindtrap combo): erg lekker, maar door vermogen niet zo bruikbaar voor mij als M-audio/Studiotone combinatie; wat op alle niveau gewoon 'goed' klonk..

het ligt natuurlijk ook aan de speler, Ty Tabor heeft volgens mij jaren met de Pod Pro (eigenlijk POD 2.0 in een rack) gespeeld, door Mesa eindversterkers, en dat klonk echt fenomenaal..
hij zit nu weer bij AXE-fx of Randall modulaire amps dacht ik.. grilligheid van GAS misschien en zijn goede oor/wensen...

de vraag of elk merk power/preamps heeft, dat mag je zelf op de sites van winkels en van de bedrijven zelf uitzoeken hoor :)

nog 1 handigheidje, sommige bedrijven maken 'vooral' preamps en anderen 'vooral' poweramps.. ook even mee uitkijken..
dus wel een CAE 3+-voortrap met een VHT (of hoe heten ze nu ook weer?) 2/50/2 eindtrap, maar geen VHT GP3 voortrap met een CAE-eindtrap..

Marshall heeft naar mijn weten bijv. slechts een handjevol preamps, waarvan nog maar 1 echt in productie (JMP-1).. ?
Mesa heeft wat meer keuze.
Vox doet niet (echt) aan modulair spul, maar heeft met de Tonelabs wel erg fijne preamps in handen...

....en nu gaat ik weer écht verder met mijn scriptie :lp:

....en NOG een tip: als je serieus nadenkt over een preamp/poweramp-combinatie én een rack-setup, HOU DIE REPLIFEX DAN VAST ! (tenzij 'ie stuk is natuurlijk !)

Liquid_Metal
25 mei 2009, 12:59
éigenlijk is het de bedoeling dat je poweramp je signaal alleen maar uitversterkt, zodat het over de speakers geblazen kan worden. De kleuring zou dan 100% uit je voorversterker komen. Dit zou betekenen dat een headphones-output op je voorversterker hetzelfde zou klinken als je poweramp-out, maar dat is niet zo. Wel denk ik dat die twee redelijk dicht bij elkaar liggen, omdat de grootste kleuring van je geluid in de preamp gebeurt.
Ik denk dat het geen 50/50 is, maar eerder iets in de buurt van 80/20.

hole
25 mei 2009, 13:04
Dan eerder 80:5

De overige 15 speakers ;)

Liquid_Metal
25 mei 2009, 13:09
O dat vind ik ook wel een goeie. Zullen we er dan 75:10:15 van maken? 5% voor de poweramp vind ik wel heel erg weinig. Ik merk zeker meer verschil dan dat.

hole
25 mei 2009, 13:27
Ja, als je buizen kapot zijn, dan telt het wel extra, zo'n poweramp :seriousf::seriousf:

Liquid_Metal
25 mei 2009, 13:43
Die van mij klinkt inderdaad anders. Zelfs kanaal 1 klinkt anders dan kanaal 2 :P.
Maar het gebruik van verschillende eindbuizen verandert je geluid. Dan lijkt het me fair om de eindtrap wel mee te rekenen.

ibanez260
26 mei 2009, 18:42
De eerste vraag is heel moeilijk te beantwoorden. Persoonlijk vind ik bij overstuurde geluiden de preamp feller doorwegen. Natuurlijk klinkt om het even welke preamp scheller met een schelle poweramp dan met een warmer klinkende poweramp. Het is maar wat je wil.

En je tweede vraag is onmogelijk. Niet elk merk van versterkers heeft losse apparaten in aanbieding, maar een groot deel van de moderne merken wel hoor.
Een vraag aan jou misschien :-). Waar ben jij naar op zoek?

:) das moeilijk te zeggen eig...

Ik zou graag een super clean geluid willen. Een beetje andjusticeforall-achtig
maar wel heel warm.
Daarna een lichtere overdrive. iets vox-achtig, maar iets vaster van toon, niet zo losjes. Net genoeg drive zodat die een op de nek pick-up cleaner word als die intro van little wing maar op de brugpickup moet het toch wel degelijk een overdrive zijn.
Daarna nog zoeen sound als het vorige maar dan met meer overdrive en wat meer ballen. Dat zo een lekker bluesy (eerder bluesrock) geluid heeft op de brug, een beetje black box revelation achtig. Of the white stripes, zoiets...
En dan nog eentje :) Nog wat zwaarder. Maar terwijl die twee vorige eerder wat vox-geďnspireerd waren, is deze iets als dream theater (al is dat heel ruim :soinnocent:) Je zou kunnen zeggen eerder wat meer mesa boogie eigenlijk. Met veel metallica in dat geluid maar het moet nog steeds dat zachetere 'vox'kantje hebben


dat is zo wat het belangrijkste ik zou zo nog 20 sounds kunnen opnoemen maar met deze zou ik al heeeel blij zijn.... Jammer genoeg zal me dit ook bakken vol met geld kosten maar daar zwijgen we over :)

arcane
26 mei 2009, 18:45
Misschien moet je hier ook eens naar kijken:

http://www.randallamplifiers.com/Products/Amplifiers/MTS-Series-Landing-Page.html

Nitefly7
26 mei 2009, 20:40
:) das moeilijk te zeggen eig...

Ik zou graag een super clean geluid willen. Een beetje andjusticeforall-achtig
maar wel heel warm.
Daarna een lichtere overdrive. iets vox-achtig, maar iets vaster van toon, niet zo losjes. Net genoeg drive zodat die een op de nek pick-up cleaner word als die intro van little wing maar op de brugpickup moet het toch wel degelijk een overdrive zijn.
Daarna nog zoeen sound als het vorige maar dan met meer overdrive en wat meer ballen. Dat zo een lekker bluesy (eerder bluesrock) geluid heeft op de brug, een beetje black box revelation achtig. Of the white stripes, zoiets...
En dan nog eentje :) Nog wat zwaarder. Maar terwijl die twee vorige eerder wat vox-geďnspireerd waren, is deze iets als dream theater (al is dat heel ruim :soinnocent:) Je zou kunnen zeggen eerder wat meer mesa boogie eigenlijk. Met veel metallica in dat geluid maar het moet nog steeds dat zachetere 'vox'kantje hebben


dat is zo wat het belangrijkste ik zou zo nog 20 sounds kunnen opnoemen maar met deze zou ik al heeeel blij zijn.... Jammer genoeg zal me dit ook bakken vol met geld kosten maar daar zwijgen we over :)

De Tip om een Modulaire Randall te kiezen is inderdaad de Gouden TiP: bij dit type versterker kun je 4 verschillende (2 kanaals vaak ook nog) modules gebruiken, dus bijvoorbeeld de Kirk Hammett modules, met een AC30/top boost, dan nog een old school Mesa en een Blackface (Fender) module..
dan heb je toch eigenlijk alles wat je zou wensen..

en wil je meer ? dan koop je gewoon even een nieuwe module, en hou je de andere 3..!

Liquid_Metal
26 mei 2009, 20:42
Eeerm, als Metallica iets niet is, dan is het warm! Ook de clean in And Justice For All is absoluut niet warm.
Zo'n Randall ken ik niet, maar lijkt me wel een uitkomst.
En waarom ga je niet eens voor Marshall kijken? Die hebben mooie rack preamps die behoorlijk warm kunnen klinken.

ibanez260
26 mei 2009, 21:05
Misschien moet je hier ook eens naar kijken:

http://www.randallamplifiers.com/Products/Amplifiers/MTS-Series-Landing-Page.html

wow vetjes!
sparen maar :)