PDA

View Full Version : 1e custom gitaar



Jeff.
23 mei 2009, 19:18
Hallo, ik ben Jeffrey en zo goed als nieuw op dit forum. Ik speel sinds dit jaar ongeveer gitaar (kan 't nog niet echt goed:P). Ben zelf nogal 'n knutselaar en aangezien ik nu 'n beetje 'n slechte gitaar heb (Strat van Amuse) wil ik er zelf een les paul gaan bouwen.

Ik ben nog echt 'n leek op 't gebied van gitaren bouwen. Hieronder wil ik even de materialen opsommen die ik wil gaan gebruiken:

Essen hout (sowieso voor de body, kan 't voor de hals ook?)
Seymoun Duncan humbuckers (of soortgelijke humbuckers die iets goedkoper zijn)
Graphite topkam
Tuners van Gotoh (Gotoh schijnt goed te zijn?)
Brug van Gotoh (TOM-style)
Tailpiece van Gotho
Voorgezaagde fretboard (welk hout kan ik 't beste nemen voor 'n les paul?)
Fretwire (wederom: welke kan ik 't beste nemen?)
Trussrod (wederom dezelfde vraag).

Als jullie dit lijstje zien komt dat dan 'n beetje redelijk over of moet er iets nodig veranderd worden?

Hier het essen:

http://img33.imageshack.us/img33/62/dsc05806medium.jpg

Weet iemand wat voor hout dit is (de onderste balk met die vage plekken erop)?

http://img33.imageshack.us/img33/2854/dsc05810medium.jpg

aaronstonebeat
23 mei 2009, 19:27
Essen voor de body kan prima. Alhoewel een LP traditioneel van mahonie is, evt. met esdoorn top. Essen voor de hals lijkt me geen goed idee. Ik zou mahonie (traditioneel) of esdoorn nemen.

Gotoh spullen zijn volgens mij prima.

Fretdraad is een kwestie van smaak. Dikke hoge frets spelen makkelijker, maar je moet niet te hard knijpen anders wordt alles vals.

Ik geloof dat LP's rosewood of ebben toetsen hebben.

Iemand anders over de truss rod? Ik ken de merken niet omdat ik ze zelf maak.

Jeff.
23 mei 2009, 19:32
Iemand anders over de truss rod? Ik ken de merken niet omdat ik ze zelf maak.

Bedankt! Ik dacht al dat het essen er niet geschikt voor was (de hals), de nerf is daar te open voor toch? Ik heb hier ook nog eiken (daar ben jij wel fan van toch ;)), merbau, meranti, grenen en iroko liggen.

Als de truss rod echt niets anders is dan 'n tapeind en wat moeren dan is dit dus makkelijk zelf te fabrieken?

*Ik heb btw wat foto's van het essen in de OP gezet.

aaronstonebeat
23 mei 2009, 19:48
'n Truss rod is idd maar een simpel ding. Ook niet duur, dus heel veel valt er niet op te besparen; maar het is leuk om het zelf te doen en te merken dat het werkt.
Laatst had hier ook iemand zelf een dual action gemaakt, ik weet alleen even niet meer wie.

Een hals van eiken gaat prima. Grenen is volkomen ongeschikt. Merbau lijkt me mogelijk, vind ik ook erg mooi. Meranti als mahonie-achtige zou misschien kunnen, maar ik zou erover twijfelen ('poor man's mahogany').
Sowieso zou ik goed nadenken over het halshout. De hals vormt veruit het grootste deel van de 'boog' die een gitaar is en heeft daardoor de meeste invloed op het geluid. Mahonie is bijvoorbeeld wat zachter en klinkt daardoor wat minder helder dan het hardere esdoorn. Ik schat dat eiken er een beetje tussenin zit.
Iroko weet ik zo niet. Is dat niet ook een mahonie-achtige?

pueblo
23 mei 2009, 19:54
Laatst had hier ook iemand zelf een dual action gemaakt, ik weet alleen even niet meer wie.

Sanderltd.

thijser
24 mei 2009, 01:33
Weet iemand wat voor hout dit is (de onderste balk met die vage plekken erop)?

http://img33.imageshack.us/img33/2854/dsc05810medium.jpg

Dat is gevlamed berken

stijnkenens
24 mei 2009, 03:15
is dat niet te donker voor berken, volgens mij is dat veel lichter qua keur, zoals esdoorn.

Maar wat dit is, das te moeilijk voor mij, ook te ver af.


s

thijser
24 mei 2009, 10:06
Heb hier ok berken, wat net zo donker is als op de foto.

G.G.
24 mei 2009, 12:36
Voor de body zou ik mahonie nemen, Kaya is prima. Top, esdoorn, hals esdoorn of mahonie, mahonie het liefst kwartiers gezaagd. Toets ebben of pallisander. Let op bij een prefab toets dat er meerdere maten zijn en neem een gibson mensuur. Qua trussrod vind ik een dual action erg fijn. Je kan hem zelf maken, maar bij twijfel gewoon kopen. Als er problemen komen, dan kom je er bijna onmogeljik weer bij.

Sanderltd
24 mei 2009, 15:05
Sanderltd.

Bedankt voor de vermelding, maar hij is jammer genoeg onterecht. ;)
Ik had eerst een dual action truss rod gekocht, deze was echter niet helemaal mijn zin. Daarom heb ik daarna een single action truss rod zelfgemaakt.
Ik had via Google een hele handige link gevonden; kijk maar eens in mijn topic 'eerste zelfbouw gitaar', daar staat ergens een link naar de site met die truss rod. :)
Veel succes een bouwplezier! :)

Jeff.
24 mei 2009, 19:28
is dat niet te donker voor berken, volgens mij is dat veel lichter qua keur, zoals esdoorn.

Maar wat dit is, das te moeilijk voor mij, ook te ver af.


s

Misschien dat het een meranti is?

Heb net dit stuk hout ontdekt:

http://img193.imageshack.us/img193/3717/dsc05811medium.jpg

Mijn vader dacht dat het 'n soort mahonie was.

Wat is trouwens 'n degelijke humbucker voor 'n goede prijs? Die SD's zijn vrij duur helaas.

Over die truss rods...'t enige wat die doen is de buiging tegengaan van de snaren die werken op de hals?

stijnkenens
24 mei 2009, 20:18
dat is in ieder geval geen berken.

Dit (http://www.af.nl/voorraad/massief/berken/)is berken.

Maar als thijser zegt dat hij het in het atelier heeft liggen, dan geloof ik eht wel, ik vertrouw op een of ander manier adamovic wel...

Een truss rod is inderdaad enkel om de kromming van de hals, omwille van de snaarspanning (ik dacht zo'n 8 a 9 kg per snaar, verbeter maar als het iets anders is.)

qua stevigheid of torsen tegengaan doet dat niets ter zake.



s

gertgert
24 mei 2009, 20:48
Mijn vader dacht dat het 'n soort mahonie was.


ik denk dat hij gelijk heeft, het lijkt mij sapele mahonie.

thijser
24 mei 2009, 22:59
dat is in ieder geval geen berken.

Dit (http://www.af.nl/voorraad/massief/berken/)is berken.

Maar als thijser zegt dat hij het in het atelier heeft liggen, dan geloof ik eht wel, ik vertrouw op een of ander manier adamovic wel...

Een truss rod is inderdaad enkel om de kromming van de hals, omwille van de snaarspanning (ik dacht zo'n 8 a 9 kg per snaar, verbeter maar als het iets anders is.)

qua stevigheid of torsen tegengaan doet dat niets ter zake.



s

Op deze foto ziet het hout er idd een stuk anders uit. Het is idd zeker geen berken maar waarsch een mahonie soort. Het zou SIPO of Kaya mahonie kunnen zijn bijvoorbeeld.

Jeff.
24 mei 2009, 23:06
Op deze foto ziet het hout er idd een stuk anders uit. Het is idd zeker geen berken maar waarsch een mahonie soort. Het zou SIPO of Kaya mahonie kunnen zijn bijvoorbeeld.

Het hout wat op deze pagina staat is 'n ander stuk hout. Als dit mahonie is dan is dit hout te gebruiken voor de hals?

GeofJackon
24 mei 2009, 23:14
dat is in ieder geval geen berken.

Dit (http://www.af.nl/voorraad/massief/berken/)is berken.

Maar als thijser zegt dat hij het in het atelier heeft liggen, dan geloof ik eht wel, ik vertrouw op een of ander manier adamovic wel...

Een truss rod is inderdaad enkel om de kromming van de hals, omwille van de snaarspanning (ik dacht zo'n 8 a 9 kg per snaar, verbeter maar als het iets anders is.)

qua stevigheid of torsen tegengaan doet dat niets ter zake.A





Snaarspanning hangt af van de dikte en scale length. Maar je vergist je niet met die waarden. Er komt in totaal ongeveer het equivalent van 45-50 kg 'gewicht' op de hals. Bij een Les paul minder dan bij een strat. Bij gitaristen als Stevie Ray Vaughan kreeg de nek nog veel meer te verduren door die dikke snaren.

@TS: Leuk hout.

ps: Nu begint het bij mij ook te kriebelen om een gitaar te bouwen na al die topics gelezen te hebben

thijser
24 mei 2009, 23:15
mahonie is zeker goed te gebruiken als hals. Het is een zachte hout soort dus makkelijk te bewerken. Het zorgt voor een warme toon maar weinig sustain. In combinatie met een hardere houtsoort is dit weer wel het geval.

stijnkenens
25 mei 2009, 00:31
als je het gebruikt voor een hals let dan op die knoest: niet gebruiken.
En om torsen tegen te gaan zou ik de hals ook schuin uit het blok halen, zodat de houtdraad recht loopt. En als het kan, zou die ook nog eens kwartiers moeten zijn.


s