PDA

View Full Version : hout



ibanez260
23 mei 2009, 18:58
hallo,
ik heb een vraagje?

welke zijn de meest voorkomende houtsoorten op een gitaar en hoe klinken die??
want op dit forum lees je vanalles over hout maar ik weet er eigenlijk geen barst van. :noob:

Spitfire
23 mei 2009, 19:42
Google (http://www.google.com/search?hl=nl&client=safari&rls=nl-nl&q=wood+guitar&btnG=Zoeken&lr=) is echt een zegen ;)

Bovenste hit zegt eigenlijk zo'n beetje alles

Guitarron
23 mei 2009, 19:45
hoi,
De houtsoorten die worden gebruikt hebben allereerst met de prijs van de gitaar te maken. zo zie je vaak op de wat goedkopere gitaren cedar (cederhout), wat erg licht is en een mooie klank heeft. de duurdere gitaren gebruiken vaak maple (esdoorn) en rosewood (pallisander). nou maakt het ook qua smaak erg verschil. zo kun je het als volgt indelen:

Bass Treble
Spruce (sparrenhout) ---
Rosewood (palissander) -----------
Koa -------------
etc.
Ik raad je aan om deze video te bekijken voor een beter overzicht:

http://www.youtube.com/watch?v=OHKwcTcbTWM

ook moet een houtsoort bij je persoonlijke smaak van klank passen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

J-sus Rulez
23 mei 2009, 19:54
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918 ???

je moet bij zelfbouw gaan kijken,

Mvg,

Jo

Guitarron
23 mei 2009, 20:04
een massief bovenblad is trouwens veel belangrijker dan massieve zij- en achterkanten!

LaurentB
23 mei 2009, 21:09
hoi,
De houtsoorten die worden gebruikt hebben allereerst met de prijs van de gitaar te maken. zo zie je vaak op de wat goedkopere gitaren cedar (cederhout), wat erg licht is en een mooie klank heeft. de duurdere gitaren gebruiken vaak maple (esdoorn) en rosewood (pallisander). nou maakt het ook qua smaak erg verschil. zo kun je het als volgt indelen:

Bass Treble
Spruce (sparrenhout) ---
Rosewood (palissander) -----------
Koa -------------
etc.


Het is misschien wel handig erbij te zeggen welk hout doorgaans voor welke onderdelen gebruikt wordt:

Bovenblad: vaak sparren (spruce) (verschillende soorten: sitka, englemann en bij de hele dure adirondack), af en toe ook ceder. Heeft niet zoveel met prijs te maken geloof ik, meer dat ceder een wat rondere, zachter klankkleur geeft. Is wel kwetsbaarder omdat het zachter is.

Voor de zij- en achterkanten: vaak mahonie of palissander (rosewood). Men zegt dat mahonie een wat zwaardere, directere klank geeft en palissander wat meer boventonen.
Esdoorn (maple) wordt ook nogal eens gebruikt. Lijkt vaak wat meer nadruk op het hoog te leggen, lees ik althans.

freddy
24 mei 2009, 12:19
Kijk even op You Tube, zoek Taylor Road Show,tonewood, op dit filmpje laat men zien wat hout met je gitaar doet met name de klank komt hier zeker aan bod en daar is het ons toch om te doen.
Niet alle houtsoorten worden besproken maar zeker wel de voornaamste en de meest voorkomende.

LaurentB
24 mei 2009, 17:42
@Freddy: da's nog eens een goede tip, héél interessant filmpje!

Muzieknono
24 mei 2009, 20:16
Inderdaad een heel leerzaam fillumpie.
Mvgr. Dirk Jan :B

449
25 mei 2009, 13:01
hoi,
De houtsoorten die worden gebruikt hebben allereerst met de prijs van de gitaar te maken. zo zie je vaak op de wat goedkopere gitaren cedar (cederhout), wat erg licht is en een mooie klank heeft.

Dat ceder alleen voor goedkope gitaren gebruikt wordt is niet juist.
Vooral bij klassieke gitaren wordt ceder veel gebruikt en niet alleen bij de goedkopere gitaren.

Verder is niet alleen het soort hout, maar ook de kwaliteit van het hout belangrijk.
Zeldzame houtsoorten zullen uiteraard de prijs van een gitaar wel hoger maken.
Zo zie b.v. weinig Rio-palisander meer. Het palisander wat het meest gebruikt wordt komt uit Azie i.p.v. Zuid Amerika.