PDA

View Full Version : lefthand Repetitive "Guitarplaying" Strain Injury



Quasar
23 mei 2009, 10:09
Or the story of the guy who has overbend his left hand indexfinger.

;-) zoals al vermeld in mijn zeer recente voorstelronde ben ik net (maandje of 1,5 geleden) weer begonnen te spelen na 15 jaar. Zoveel oefen ik nu (alle vrije uurtjes per dag) dat ik snel merkte dat ik last kreeg van mijn linker hand. Scheuten pijn in het midden van de hand, ongetwijfeld de pezen die daar bij elkaar komen, maar voornamelijk de wijsvinger, die als hij gebogen in actie moet komen overstretched aan gaat voelen, een pijnlijk vervelend gevoel. Gedwongen heb ik een aantal dagen niet gespeeld, het is trouwens een aardige uitdaging eens zonder bepaalde vingers te proberen te spelen. Aardige bijnamen komen dan in je op: "3 finger" Joe :ok:. past mooi bij de blues die ik speel.
Maar goed, heeft iemand anders ook wel eens zo'n blessure gehad, is rust voldoende en/of zijn er vingeroefeningen die vooraf te doen zijn (zoals het stretchen voor het sporten :seriousf:)

RobertoL
24 mei 2009, 11:32
Ik heb wel eens zoiets, dat ik dan last heb van mijn vinger. Dan speel je gewoon wat minder of niet en je laat het even helen (een paar dagen ofzo).

Warming up is ook belangrijk.

Zeker als je denkt dat je last gaat krijgen. Als je los bent kan je meer. Ik ben daar zelf al veel te vaak achter gekomen met mijn enkel dit jaar, met meer dan 4 maanden aan blessures in totaal.

Diederik89
24 mei 2009, 19:20
opwarmen is ontzettend belangrijk! ik ben nu ook aan mn linkerhand geblesseerd, kon 5 weken niet spelen, begin nu weer op te bouwen.
(speelde daarvoor minstens 4 uur per dag)

reden van blessure: te laks met opwarmen.

Tim..
24 mei 2009, 20:17
Ik ben nooit echt geblesseerd geraakt eigenlijk, wel eens dat ik pijn aan mijn vingers had, maar meestal was dit de volgende dag weer weg.

wat voor warming op zouden jullie aanbevelen dan?

Diederik89
25 mei 2009, 10:42
je handen goed losmaken/strekken en een paar scales spelen op 65BPM helpt al heel goed. ik doe ook vaak een chromatische oefening waarbij je op de A op de hoge E-snaar begint en dan een vinger per fret elke snaar pakt. beetje onduidelijk misschien dus ik zal even een deel tabben.


--5-6-7-8----------------------
------------5-6-7-8------------
----------------------5-6-7-8-- etc.
en dan kun je natuurlijk daar allemaal variaties op maken om je independence te verbeteren enzo.

aaronstonebeat
25 mei 2009, 15:08
Zou het misschien kunnen zijn dat je de gewoonte hebt om je linker wijsvinger min of meer permanent vast te klemmen in een positie en dan het werk doet met de andere vingers?

Dat zou typisch het soort manier van doen zijn die tot RSI-klachten leidt. Ik zie het eigenlijk standaard bij mensen die beginnen met gitaar spelen en ik ken het van mezelf ook uit mijn begintijd.
Vanaf het moment dat ik dat besefte, heb ik mezelf aangeleerd vingers te ontspannen als ze even niets doen; je krijgt dan een beetje het gevoel piano te spelen met je linker hand (daar hou je immers ook geen toetsen ingedrukt als ze niet horen te klinken). Alles blijft dan veel losser en soepeler, geen verzuring en verkramping van spieren, geen overbelasting van pezen.