PDA

View Full Version : Zwaardere snaren = andere neck?



Tex
23 mei 2009, 09:29
Ik probeer nu al veel te lang de stijl van Stevie Ray Vaughan te leren, maar met mijn huidige elektrische gitaar lijkt het nooit goed te lukken. Echter, met een akoestische lukt het wel: één noot aanslaan naar beneden, alle noten muten naar omhoog, één noot aanslaan naar beneden, enzovoort. De main riff van Pride and Joy is een heel goed voorbeeld.
Bij de akoestische is mijn actie wel veel hoger en moet ik harder op de snaren duwen, en dan lukt het redelijk, dus ik denk nu dezelfde of bijna dezelfde snaren te gebruiken als Stevie deed (0.12's en 0.13's begin jaren '80), maar gaat mijn neck het dan houden? Is een MIM rosewood van '05.

flappie
23 mei 2009, 09:31
je hals gaat het wel redden. misschien dat je alleen de trussrod (trekstang onderhet fretboard) wat moet bijstellen, omdat anders door de hogere snaarspanning je hals te hol getrokken wordt.

Quasar
23 mei 2009, 10:13
sterk dat je zulke zware snaren kan managen, bij mij slippen de 0.09 al onder mijn vingers vandaan. Standaard zou ik de hals opnieuw laten afstellen. Misschien moeten er nog wel meer zaken opnieuw afgesteld worden. Mooi moment om hem even te laten servicen.

Fenndangoband
23 mei 2009, 10:45
Hals zou het moeten houden... zoals eerder gezegd even de trussrod bijstellen en vergeet achteraf ook niet te kijken naar je intonatie want deze zal waarschijnlijk wel wat ontregeld zijn. Oh ja... voor je naar de intonatie kijkt, kijk zeker ook even na of al de snaren mooi in de topkam liggen, kan zijn dat deze voor dikkere snaren iets moeten worden uitgevijld.

humbucker
23 mei 2009, 10:45
@ Quasar: dikkere snaren slippen minder snel weg hé, daar heb je meer grip op :) + TONE!

Rinze
23 mei 2009, 11:00
Met dikkere snaren moet je de gitaar gewoon even opnieuw afstellen, verder niks aan de hand (op min site staat een handleiding, google anders even op "Don Hofstee", dan vindt je er nog een).

Ik weet niet met wat voor sterkte je nu speelt maar je zou ook eerst één stap zwaarder kunnen gaan en kijken hoe het dan gaat. SRV had zijn gitaren volgens mij nogal onbespeelbaar afgesteld BTW. Zoals je zelf ook aangeeft zou een hogere aktie al helpen, dus misschien de combi van een maatje zwaarder en wat hogere aktie? Dan slaan noten niet zo snel meer dood bij de SRV-manier van aanslaan, op dvd-opnames ziet het er nogal gewelddadig uit, hij ragde er behoorlijk op los. Maar wel gecontroleerd, dat dan wel weer.

Quasar
23 mei 2009, 11:04
@ Quasar: dikkere snaren slippen minder snel weg hé, daar heb je meer grip op :) + TONE!

Klinkt idd logisch, echter ze geven ook meer weerstand waardoor je krachtiger moet drukken (tenminste dat ervaar ik zo), en omdat die kracht mij kennelijk (ben net pas weer beginnen te spelen) ontbreekt "slippen" ze regelmatig terug bij mij. Ik vergelijk daarbij de .9 die ik op de ene gitaar heb en de dunnere op een andere gitaar.

Maar goed, consensus is dat onze vriend in elk geval de rod moet (laten) afstellen ;-)

hezz
23 mei 2009, 11:15
Klinkt idd logisch, echter ze geven ook meer weerstand waardoor je krachtiger moet drukken (tenminste dat ervaar ik zo), en omdat die kracht mij kennelijk (ben net pas weer beginnen te spelen) ontbreekt "slippen" ze regelmatig terug bij mij. Ik vergelijk daarbij de .9 die ik op de ene gitaar heb en de dunnere op een andere gitaar.

Maar goed, consensus is dat onze vriend in elk geval de rod moet (laten) afstellen ;-)

0.09 wordt eigenlijk universeel al gezien als dun, daar heb ik juist moeite mee omdat het zo ielig dun is vergeleken met 0.10. Dikkere snaren naar mijn mening wel makkelijker te pakken, meer grip enzo en die weerstand stelt echt niets voor hoor.

Misschien is je actie nog te hoog als je ervaart dat je echt veel moet duwen of moet je de sterkte in je hand toch nog trainen. Kijk ook naar hoe je je duim gebruikt en waar je die achter de hals legt, misschien dat dat het wat makkelijker kan maken.

olaftheholy
23 mei 2009, 11:17
Stevie gebruikte gewoon 0.11 als hij zere vingers had van het vele spelen....
Om nou specifiek 0.12/0.13 te gaan gebruiken om hetzelfde geluid als srv te bereiken is niet nodig hoor!
Strat 0.11 frontpickup en amp op sweetspot breakup aangedikt met een klodder reverb en je lacht!
Wat wel helpt, je actie hoger zetten... hoge actie = betere tone!

Tex
23 mei 2009, 11:24
Ja, ik denk ook wel dat de actie verhogen zal helpen en dat heb ik nu al gedaan samen met 0.10 snaren.
Ik weet het niet, misschien moet ik gewoon meer oefenen. Mijn probleem is dat, als ik mute de noten regelmatig nog hoorbaar zijn. Ik ben gewoon van hard te moeten duwen door klassiek/akoestisch en op een elektrische is het omgekeerd.
Ik dacht dat op te lossen met dikkere snaren omdat je dan ook al wat harder moet duwen om noten te horen, maar om te muten net niet, gaat vanzelf. Dezelfde sound als SRV is dan een mooie bijkomstigheid, maar dat lukt me waarschijnlijk nooit met de gear die ik nu heb :seriousf:

grayfink
23 mei 2009, 12:04
Srv had natuurlijk ook zijn gitaar een halve stap lager gestemd, dan gaat 012 al een stuk makkelijker.

barno
23 mei 2009, 13:13
SRV sound: hoge actie, dikke snaren, half step down maar vooral zijn fenomenale feel en zijn feilloze timing. Er zijn technisch straffere gitaristen maar bijna niemand met de trefzekerheid van Stevie. Hij speelde gewoon nooit sloppy of halfslachtig (unlike bv Hendrix)

G.G.
23 mei 2009, 13:27
Let erop dat je bassnaren niet te dik worden voor je tuners. heb zelf mijn tuner voor de lage E op moeten boren (Sperzel locking) voor de 060 lage E.

Wat goed werkt is:

Dáddario EXL110, da's .010 .013 .017 .026 .036 .046, daar koop ik ik losse 0.60 bij en dan wordt het setje:

.013 .017 .026 .036 .046 .060

Tex
23 mei 2009, 13:41
Let erop dat je bassnaren niet te dik worden voor je tuners. heb zelf mijn tuner voor de lage E op moeten boren (Sperzel locking) voor de 060 lage E.

Wat goed werkt is:

Dáddario EXL110, da's .010 .013 .017 .026 .036 .046, daar koop ik ik losse 0.60 bij en dan wordt het setje:

.013 .017 .026 .036 .046 .060

Dat kan ook wel eens lukken. Heb datzelfde setje D'addario's 0.10.
Tuners opboren, dat kan ik wel niet denk ik... :chicken:

G.G.
23 mei 2009, 13:45
Tuners opboren, dat kan ik wel niet denk ik... :chicken:

je kan ook een iets dunnere lage E nemen, maar zo'n hele dikke vind ik lekker klinken met akkoorden met het duimje om de hals heen:

bijv:

3
x
5
4
3
5

sjaak1990
23 mei 2009, 14:12
Ik zou als ik jou was eerst 011 proberen. Ik vind 011 het lekkerst, niet te zwaar, mooi compromis tussen dik geluid en fijn spelen. Je kan later altijd nog zwaarder gaan.

Robdop
23 mei 2009, 14:40
je leest hier altijd dat je met zwaardere snaren ook zwaarder speelt.
maar ik heb hier ook vaak zat gehoord dat mensen zeggen dat alles af te stellen is.
is het mogelijk met een setje 010 of 011 toch nog een beetje het soepele te houden van het spelen met 009?

sorry voor de topic kaap:sssh:

barno
23 mei 2009, 15:02
je leest hier altijd dat je met zwaardere snaren ook zwaarder speelt.
maar ik heb hier ook vaak zat gehoord dat mensen zeggen dat alles af te stellen is.
is het mogelijk met een setje 010 of 011 toch nog een beetje het soepele te houden van het spelen met 009?

sorry voor de topic kaap:sssh:


ja dat is mogelijk, klinkt suf maar als je tijdje op zwaardere speelt, ontwikkel je spieren die ervoor zorgen dat je het als makkelijk ervaart. Als je dan terug op dunne gaat spelen: eerste dagen: overbending :)

Ik ben op zwaardere gaan spelen omdat ik heel veel snaren brak. Dom, want dikke breken zeker zo rap (meer spanning ...), nu speel ik terug 0.11, breek zelden nog, ben er ondertussen achter dat dat een kwestie van techniek is.

Pepe
23 mei 2009, 15:07
Maar pas op met 012. he. Een amerikaan met een te holle neck door overbelasting moet ik nog zien maar een japanse wil nog wel eens voorbij het punt gaan dat je trekstang vast komt te zitten en breekt als je dan door draait.

Misschien exemplarisch maar 012 ligt dicht bij de grens van sommige nekken.

Robdop
23 mei 2009, 21:08
ja dat is mogelijk, klinkt suf maar als je tijdje op zwaardere speelt, ontwikkel je spieren die ervoor zorgen dat je het als makkelijk ervaart. Als je dan terug op dunne gaat spelen: eerste dagen: overbending :)

Ik ben op zwaardere gaan spelen omdat ik heel veel snaren brak. Dom, want dikke breken zeker zo rap (meer spanning ...), nu speel ik terug 0.11, breek zelden nog, ben er ondertussen achter dat dat een kwestie van techniek is.

jaa dat weet ik ook. want ik merk dat ik aanzienlijk makkelijker speel nu op mijn fender met 011. maar ik vroeg me af of je de gitaar alsnog zo kan afstellen dat ze spelen als een 010 of 009. want kwa benden en alles gaat het goed. maar de hele eeltlaag ligt van me vingers als ik er veel op speel en pijn in me zenuwen daar weer het gevolg door.

grtz