PDA

View Full Version : Akoestische vraag over een electrische gitaar.



bert
24 maart 2003, 12:43
Omschrijving is niet helemaal duidelijk, maar mijn vraag is : ik heb een Taylor 812.
Ik wil hem intact laten, dus geen element laten inbouwen. Kan ik nu een electrische gitaar kopen met een versterker en er net zo op spelen als mijn akoestische, maar dan versterkt dus. Ik tokkel veel. Wat voor een prijs zou ik dan kwijt zijn totaal en wat voor een merk.
Bert

iwan
25 maart 2003, 11:58
Als ik je vraag goed begrijp: koop een electrisch-acoustische. Dat is een acoustische gitaar, maar dan met een piezo-element. Dat speelt en klinkt (bijna) normaal accoustisch.

JimGitaar
25 maart 2003, 15:58
Ik neem aan dat je een niet al te dure gitaar wil maar gewoon een goede middenklasser met element.
Even een vraag voordat iedereen je eigenlijk kan helpen, Wil je de gitaar voor slag gebruiken of fingerpicking, fingerstyle?
Zitten namelijk nog wat verschillen in.

Jim,

bert
25 maart 2003, 22:06
Hallo Iwan, bedankt voor je reactie. Ik heb dus een goede akoestische gitaar, daar wilde ik eerst een element laten inbouwen. Doe ik niet, ik laat hem liever origineel. Nu kan ik een gitaar kopen inclusief element en versterker, of een electrische gitaar kopen, waar ik totaal geen ervaring mee heb. M.a.w. koop een een akoestische weer maar dan met element en versterker of koop ik een echte electrische. Ik wil gewoon "iets meer" met geluiden doen. Snap je.
Bert

bert
25 maart 2003, 22:10
Hallo JimGitaar, Duidelijk wat je schrijft. Lees ook even het berichtje hier boven.
Het belangrijkste is, dat ik bijna nooit slag speel, altijd fingerstyle/ fingerpicking ( oftewel tokkelen ). Prijs speelt zeker ook een rol, dus wat raad je mij aan. ( ik pin je er niet op vast hoor )
Bedankt alvast.

Rutger
26 maart 2003, 10:07
Als je echt de akoestische sound wilt blijven behouden: koop dan een akoestische gitaar met element. Wat ook kan is een element in je klankgat plaatsen, die zijn makkelijk demontabel en beschadigen je gitaar niet. Dan ben je nl met je huidige gitaar + element gewoon klaar. Ik heb om dezelfde reden (gitaar intact laten) voor deze optie gekozen en ben er erg tevreden over, het staat alleen wat minder mooi.

Maar als je echt wat anders wilt en je wilt electrisch gaan, dan raad ik je aan een jazzgitaar te kopen. Die komen qua bespeelbaarheid aardig in de buurt van een akoestische gitaar en fingerpicking gaat daar uitstekend op. Het geluid is vol en warm en daarom is de overstap van akoestisch naar electrisch niet al te groot.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-26 10:10 ]</font>

Ohzoso
28 maart 2003, 16:53
Hey die bert,
Wat die acoustic sound betreft sluit ik me helemaal bij Rutger aan.Ik heb zelfs mijn Ovation verkocht omdattie niet dat warme geluid vasthield wanneer ik hem op de versterker aansloot.Mijn conclusie (uit ervaring) is net als Rutger:een goeie acoustic gitaar met een opzet pick-up. Ik gebruik hiervoor een "Woody" van Seymour Duncan.Zelfs als ik echt hard speel(qua volume dus)behoud ik nog dat typische acoustic soundje.
Wanneer je dan toch met geluiden wilt experimenteren tijdens je fingerstyle....
Ik heb hiervoor een Danelectro `59DC aangeschaft.Voor mij de ideale gitaar om de acoustic songs electrisch uit te werken.
Denk aan "White summer-Black mountain side" van Jimmy Page (Led Zeppelin).Heeft eene hele mooie "ringy" sound.Komt door de hollowbody en de typische "lipstick" pick-ups.Sound ken je natuurlijk zelf voor een groot deel bepalen maar qua bespeelbaarheid voor fingerstyle is deze Dano voor mij perfect.Succes met je "quest".

bert
30 maart 2003, 22:02
Hallo Ohzoso,
Ik heb op het net gezocht naar Danelectro 59DC. Ik ken het hele merk niet, dat wil niet veel zeggen hoor, maar het ziet er een beetje oudbollig uit. Als de klank maar goed is dat is het belangrijkste en de bespeelbaarheid. Wat kosten ze en weet jij een dealer waar ik wat kan proberen ? !
Bert.

guitarmusicman
31 maart 2003, 09:01
Probeer de fishman Neo-D
fishman maakt elementen en versterking voor de beste merken en dit opzet element kost 100 euro en is echt van uitstekende kwaliteit voor het geld. Hij klinkt echt prachtig. Hij kost 99 euro maar dan heb je dus ook echt een zeer goed element
meer informatie:
http://www.benellyimport.nl

succes

Ohzoso
31 maart 2003, 10:42
Op 2003-03-30 22:02, schreef bert:
Hallo Ohzoso,
Ik heb op het net gezocht naar Danelectro 59DC. Ik ken het hele merk niet, dat wil niet veel zeggen hoor, maar het ziet er een beetje oudbollig uit. Als de klank maar goed is dat is het belangrijkste en de bespeelbaarheid. Wat kosten ze en weet jij een dealer waar ik wat kan proberen ? !
Bert.

Hoi Bert,oudbollig?...dat klopt. Danelectro is ook een ouwe fabrikant.Deze gitaren werden heel veel in de 50- begin 60-er jaren door garagebands gebruikt vanwege zijn prijs-kwaliteit verhouding.De originele zijn bijna niet meer te krijgen maar tegenwoordig zijn ze weer helemaal in.Dano heeft dus ook (ik dacht sinds 1998)reissues uitgebracht,zo ook mijnes.De klank is echt apart("ringy")en dit spoort mij al gauw aan om er rockabilly mee te gaan spelen.Het beste kun je je er natuurlijk van overtuigen om ze in een shop te gaan testen.Zo ook de bespeelbaarheid.Ikzelf vindt de bespeelbaarheid erg goed behalve in de hogere posities (vanaf de 14e pos.)Dit komt door het uitstekende blok van de body waarop de neck is bevestigd.Deze drukt je dan in je handpalm.T is dus geen metal-gitaar,maar voor fingerstyle en slide vindt ik m zeer geschikt.Ik heb m in 1999 bij Reijnen in Roermond gehaald (nieuw)voor 850 piek incl.gigbag.
baaj de weej, Jimi Hendrix en Jimi Page spelen ook Danelectro 59DC(wel leuk om te weten).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-03-31 10:48 ]</font>

bert
31 maart 2003, 10:45
EN DAN . . . . EEN VERSTERKER. TIPS WELKOM.

Rutger
31 maart 2003, 12:11
Op 2003-03-28 16:53, schreef Ohzoso:
Ik gebruik hiervoor een "Woody" van Seymour Duncan.


Wat leuk, die heb ik ook.

Versterkers die akoestisch goed versterken zijn vrij prijzig, omdat een goede clean gewoon geld kost. Er zijn een aantal merken met acoustische gitaarversterkers. Trace Elliot (Trace acoustic serie) is erg goed maar aan de prijzige kant, die heeft wel een leuke 30W combo. Marshall heeft ook een acoustische versterker. Verder zou je Fenderversterkers kunnen proberen, die hebben een goeie clean.

Lyricist
11 april 2003, 01:53
je zou eens op zoek moeten gaan naar een Godin. das echt voor de akoestische elketrische speler. zijn wel verrekte duur, maar een multiac b.v speelt als de tering.
kost zo rond de € 1.200 tot € 1800,-
geen geld toch?