PDA

View Full Version : nut van een bone nut



blindfaith85
22 mei 2009, 20:21
Hoi

ik heb f fvraagje, wat is het vordeel van een bone nut? ik lees vaak dat mensen hun gitaar upgraden met een bone nut, maar wa is daat het nut van?

groet ferry

Blend
22 mei 2009, 20:24
Tegenover een plastic kammetje? Stemvastheid, geluid, kwaliteit.

Ik heb op m'n nylonstring er ook 1tje voor laten snijden, en het voelt gewoon wat net wat steviger aan, is ook iets stemvaster nu.

jplm
23 mei 2009, 23:10
Ik lees vaak dat mensen hun gitaar upgraden met een bone nut, maar wa is daat het nut van?

groet ferry

Het grootste nut is hetzelfde als bij alle upgrades voor gitaren; het idee :sssh:.

Groet, Jan.

Laser
23 mei 2009, 23:26
Het grootste nut is hetzelfde als bij alle upgrades voor gitaren; het idee :sssh:.

Groet, Jan.

Het verschil zit niet helemaal alléén tussen je oren.
Het materiaal van het been is steviger, de overdracht van de trillingen van snaren naar het hout is net iets anders,
en smaken en kleuren - en klanken - daar valt moeilijk over te redetwisten.
Klinkt het voor jou beter, dan doe je dat best.
Klinkt het niet beter, laat dan alles bij het oude.

Ik hou zelf wel van de klank van been ( zadel, brug). Sterkere definitie van de verschillende snaren (hoog, midden, laag), meer overtonen, scheiding van de tonen.

Ik hoor het graag, dus ik raad het aan.

Goldfoxx
7 januari 2010, 10:09
Even een schopje.

Ik ben misschien van plan een bone saddle op mijn taylor te zetten. Waar zou je deze kunnen bestellen, en is het moeilijk om deze zelf er in te zetten?

alvast bedankt.

Hiro
7 januari 2010, 10:11
gewoon een soepbot uitkoken en zelf een maken ;)

Goldfoxx
7 januari 2010, 10:16
gewoon een soepbot uitkoken en zelf een maken ;)

Moet je dan het merg er uit schrappen, of moet dit juist blijven zitten?

:P

ernieman
7 januari 2010, 10:36
Tuurlijk, gewoon een soepbot halen bij de slager. Zelf doen geeft natuurlijk een extra kick.
Merg moet eruit als je een mooi helder beentje wilt (merg = vet en verkleurd)
Lekker lang uitkoken met soda zodat alle vet uit het been is, dan laten drogen en beginnen zagen.
Het is een ongelooflijk smerig karwijtje, het stink enorm en of je er nu echt plezier aan gaat hebben betwijfel ik.

Stukje been kun je ook bestellen bij de meeste onderdelen shops.

Succes

LaurentB
8 januari 2010, 12:34
Even een schopje.

Ik ben misschien van plan een bone saddle op mijn taylor te zetten. Waar zou je deze kunnen bestellen, en is het moeilijk om deze zelf er in te zetten?

alvast bedankt.

Bij Vox Humana of Main Music kun je die bestellen. Let wel even erop dat je de goede maat hebt, in elk geval niet te klein. Daarna zelf bijzagen of -schuren.

Mattia
10 januari 2010, 07:09
Of op eBay voor een prikkie...

Eko
10 januari 2010, 15:43
Het bedrag voor een bot is niet zo groot. Het werk wel. Het is ook beter om je eigen kam/brug als voorbeeld te houden. Het snijden / zagen / vijlen is een aardig karweitje.
Het resultaat is vrijwel altijd een beter geluid.
Als je wilt weten waarom de meeste fabrikanten liever plastic monteren : De spuitkosten van het kunststof bedragen enkele centen en de kosten van een bone nut bedragen een half uur werk (ongeveer) voor een vakman.

Laser
10 januari 2010, 18:07
Ik heb de hele weg al afgelegd van soepbot tot zadel.
Nu koop ik liever voorbereide - half afgewerkte - zadels en nuts van betrouwbare kwaliteit.
Het is enorm tijdrovend, je moet het goede materiaal hebben om het te laten vooruitgaan (verzagen, schuren, van dikte maken...), het stinkt om dood te vallen (verbrande bot: beeuak), en ontvetten moet héél - héél goed gebeuren (dagen en weken in wasbenzine). Het minste vet dat nog uit het been lekt na installatie en dan ergens het raakvlak brug/top bereikt kan het lijmoppervlak aantasten en verknoeien.

Je leert er wél veel bij ( o.a. geduld).

En het op maat zetten van voorbereide zadels en nuts is op zich al plezant en uitdagend, dus: koop er een paar en ga aan de slag.

Inderdaad goede tip: houd het oude zadel en oude nut altijd bij als referentie.

Veel plezier ermee!

Dirk Janssen
14 januari 2010, 22:44
Zelf maken van een soepbot is niet zo moeilijk.
Vooral met een lintzaag heb je er zo een paar. (en een pan soep)
Stinkt wel ...

Daarna vijlen tot je de goede dikte hebt. De hoogte overnemen van je oorspronkelijke kammetje.
Iets afronden aan de kant waar de snaren aan de kam zitten. De snaar ligt dan beter op een smal opervlak.
Schuren met fijn schuurpapier en afwerken met staalwol

Gelukkig zijn ze ook als
voorgezaagde kammetjes te krijgen voor een paar euri.

Zoals gezegd, been is harder dan de gebruikelijke kunststof.
Hoge tonen worden beter doorgegeven van snaar naar bovenblad en nek.

Toen ik met gitaarbouwen begon werd er ivoor voor gebruikt...schaam me diep :-(