PDA

View Full Version : Pickup terror



Pepe
22 mei 2009, 19:01
Ik zal vast niet de enige zijn. Je soldeert een -of meerdere- pickups in je gitaar, schroeft alles dicht, snaren erop, in amp en... tegenfase allert. Yak.

Afijn. Ik laat dus de laatste stappen achterwege en gebruik een oude snaar for checking maar het probleem blijft dat je met al die fabrikanten die hun eigen kleurcodes en windrichtingen aanhouden je nooit van te voren kan weten welke draadje hot en welk draadje aarde is in een specifieke combinatie met andere merken.

Of.. kan dat wel?

Dat zou mooi zijn.

Ik heb een multimeter -maar meer dan weerstand aflezen doe ik er verder niet mee- en ik ben me vaag bewust van noord/ en zuid polariteiten. Het woord "vaag" is belangrijk hier.

Ten tweede. Het is behoorlijk tijdrovend om alle kleurcodes van fabrikanten op te zoeken, misschien iets voor onze backlog. Oh, die hebben we niet hoor ik net.

Dan hou ik het bij vraag 1.

fred dons
22 mei 2009, 20:20
hierr de kleurcodes van de meeste fabrikanten
http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Color_codes.html

daarnaast heb ik zelf 1 snaar gespannen op een figuurzaag die ik voor de pickups hou, vooordat de snaren erop gaan, plug ik de jack er in en sla de snaar aan waarna ik alle posities van de schakelaar afga (voor die gevallen dat de pup niet op het lijstje voorkomt)

Pepe
22 mei 2009, 20:53
Ja, tx maar volgens dit schema heb ik de dingen goed aan elkaar geknoopt maar maar...

Duncan antiquity braided wire (braided aan aarde, wit is hot) en een Fralin humbucker (wit is hot, zwart en massa aan aarde, rood en groen onschadelijk gemaatk) en toch: in de tussenstand tegenfase.

Ik neem aan dat 1 van de twee zijn aarde/hot moet wisselen om het probleem op te lossen maar waarom werkt het niet zoals je verwacht?
En had ik dat van te voren kunnen weten?

fred dons
22 mei 2009, 21:38
de kleurcodes werken voornamelijk binnen het zelfde merk, helaas kunnen de pups van 2 verschillende merken uit fase staan in de standaard configuratie (hoewel dat zelden gebeurt)

verwissel van de fralin zwart met wit dat zou het moeten oplossen

Yoshida
22 mei 2009, 23:22
Helpt dit?
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/color_codes.jpg

Je zou denken dat ze elkaar, zichzelf én natuurlijk ons in de vingers hebben gesneden door de kleurcodes te patenteren, en niet te standaardiseren.
Ik zet dit schema gelijk ff in onze FAQ... :soinnocent:

fred dons
22 mei 2009, 23:26
bedankt, mooi schema !

Pepe
23 mei 2009, 02:05
Goed werk beiden. Ik ga morgen de soldeerbout aanspreken.

Er missen nog een paar merken but it's a start. Singlecoils is ook zoiets en dan heb je daar ook nog een keer de omgekeerde polariteit in de series zelf.
Ik had eigenlijk iets voor ogen dat je de zuid en noordpool kon lokaliseren aan de hand van magnetisme wat je dan kon terug herleiden aan de wires zelf. Maar ik snap dat windrichting daar dan ook een rol in speelt.

Yoshida
23 mei 2009, 09:09
Dank aan Kakihara voor een uitgebreidere lijst in de Elektro FAQ.

http://www.guitar-repairs.co.uk/guitar_pickup_colour_codes.htm

aaronstonebeat
23 mei 2009, 14:15
Polariteit van de magneten kun je heel eenvoudig met een kompas vasstellen; de relatieve polariteit van 2 pickups kun je bepalen door ze met de bovenkanten bij elkaar te houden.

In welke richting de windingen lopen (cq. zijn aangesloten) is soms te zien, maar vaak ook niet. Dan is het dus een kwestie van proberen.

Als je een pickup andersom aansluit, is het wel van belang dat de grondplaat (en eventueel metalen kapje) niet met één kant van de spoeldraad is verbonden.

Pepe
23 mei 2009, 14:53
Ja maar hoe werkt dat in de praktijk?
Als de magneten van beide pickups dezelfde Noord en Zuid hebben, kan je dan er van uitgaan dat wanneer je ze volgens het boekje aansluit er geen tegenfase optreed? Het wordt complex als er andere factoren bij komen.
Je hebt nord start en south start wat werkt bij 2 dezelfde pickups. Maar als bij 1 van de pickups de windrichting andersom loopt, verandert dan de nord en south in de combinatie? Of als de magneten andersom liggen? En als beide anders zijn?

Op de een of andere manier lijkt me een figuurzaagje met een snaar eenvoudiger....http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

aaronstonebeat
23 mei 2009, 15:25
Figuurzaagje (of wat dan ook) met snaar zal idd het snelst uitsluitsel geven.

Ik heb geen idee of fabrikanten allemaal dezelfde kant op wikkelen, of liever gezegd welke kanten ze plus en min noemen. Als 2 humbucker niet met elkaar in fase staan, moet je er 1 omdraaien.