PDA

View Full Version : Kapotte Ampeg BA-112



Bolder
22 mei 2009, 17:05
Ik heb hier van een vriend een kapotte Ampeg BA-112 bascombo staan.

Hij is waarschijnlijk ooit gevallen bij het vervoeren in een busje van een iets te enthousiaste bestuurder.

Het is al een vrij oud ding.

specificaties:

RMS Power Output: 50-Watts
LF Driver: 1 x 12" Custom Ampeg Speaker
Preamp: Solid-State
Power Amp: Solid-State
Tone Controls: 3-Band EQ
Mid Tone Control: Style and Ultra Mid
Line Out: Unbalanced
Dimensions (W x H x D inches): 17.25 x 18 x 13
Weight: 39 Pounds

Hij heeft ook nog een cd-input, dat werkt ook niet. Ook brandt het LEDje niet en komt er geen geluid uit.

Iemand suggesties wat er zelf te vervangen is, of moet ik hem gewoon naar een reparateur brengen. Iemand in de buurt van Rotterdam die het voor niks doet?? :) (onderdelen betalen we zelf)

PS: Ik heb een multimeter waar o.a. een ampère- en een voltmeter op zit. Waar moet ik dat op aansluiten om te kijken waar er nog spanning op zit?

edit: Net even opengeschroeft, niks gevonden wat los zat. Misschien is de transformator stuk

Bolder
22 mei 2009, 19:16
Niemand???

cluseau
22 mei 2009, 20:57
Niemand???

Tja ......voor niks gaat de zon op :ok:

Chuck_S.
23 mei 2009, 00:07
Tja ......voor niks gaat de zon op :ok:

haha


Bolder:

Heb je de zekeringen gechecked?

Bolder
23 mei 2009, 10:08
Nope zal ik ook nog ff doen

Klaster
24 mei 2009, 11:36
Joh, repareren... kun je zelf!!

Ampeg Checklist alvoren het ding aan te sluiten:

Netsnoer en steker checken, aarde checken, fuse prim en sec checken, PT primair en sec checken. Rectifier checken, ratelcaps checken, power elcos checken. Power board loshalen en alle solderingen checken, Power, driver en input torren checken, collectorpowerweerstanden wsl. opnieuw vastsolderen, filterspoel speaker checken, powertorren checken, bootleg cap vervangen, alle andere caps checken en indien bol, hol, leeg, smurrie etc..vervangen, feedback weerstanden/netwerk vervangen. Preamp board loshalen en checken op losse solderingen, power caps checken en indien nodig vervangen

en als dat gedaan is kun je met vetrouwen aan de reparatie beginnen.

Ik snap ook niet waarom niemand hierop reageert, eitje man!!

Dit is vriendelijk doch ook ironisch bedoeld....de juiste smiley moet hiervoor nog gemaakt worden vrees ik.

Bolder
24 mei 2009, 11:43
Haha

het was een zekering, en die echt ontzettend gemeen verstopt.

Klaster
24 mei 2009, 11:49
Yep, mazzel kun je altijd hebben!!

Bolder
24 mei 2009, 11:57
Alsnog bedankt he!

Die 'procedure' van je ga ik zeker bewaren en nog ergens voor gebruiken!

Klaster
24 mei 2009, 12:12
Kijk, ik was al kei trots op mijn to-do list als algemene leidraad van transistor versterkers.

Leuk dat je er ooit wellicht wat mee kunt Ik heb dit vooral gedaan omdat je een Ampeg hebt, prachtige amps, niks mis mee. Als het ding niet zo zwaar was dan speelde ik gitaar op een SVT, wat een controle over het laag en toch los, mooi stukje engineering. Nu komt even wat technisch geneuzel: Ik heb ooit een oude MIT (japan periode) Ampeg SVT gerenoveerd en die had Elna caps 50 uF totaal in de voeding, voor een 300 watter!!

Des te jammer dat de laatste jaren erg veel veranderd is bij Ampeg en dat dit de kwaliteit niet altijd ten goede gekomen is.

Bolder
24 mei 2009, 12:18
Ja die van mij is nog een mooie oude, made in usa, overal nog stickertjes erop wíe het heeft gechekt (chassis by scot, print by elia etc.)

Op een dag gingen we zijn orgel fixen, klaar, alleen even met tape vast gemaakt om te checken, verkeerd verbonden, stoppen er uit, ik en hij een olifant van een schok, en toen ook de Ampeg die nog aan stond een klap op ze kloten en zekeringen eruit.

Toen heeft het dingen 2 jaar stilgestaan. Nu doet tie het gelukkig weer.