PDA

View Full Version : Body Jazzbass



guitarkid
22 mei 2009, 16:41
Hallo allen.

Ik heb een Jazzbass body in mijn bezit, waar ooit een halsplaatje op zat met een serienummer uit 1972. Ik heb die body recent weer eens beter bekeken en vraag me af of iemand aan de hand van de foto van de halspocket kan zeggen of deze body ook uit dat jaar komt. Er staan wat groene stempels in. De body was ooit zwart, maar ik weet niet of dat origineel zo was. Er zitten ook goed klinkende p.u's in.

Gr. C.


http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/HalspocketJazzbass.jpg

Mr.Fingers
22 mei 2009, 17:24
stempels & "paintstick"-afdruk, dus zoieso post 1964, en 4-bolt-bevestiging, dus zoieso van voor 1974, en geen resten van andere kleuren, dus zwart was zeer waarschijnlijk de originele kleur. Heeft de body twee extra schroefgaatjes aan de kant van de G snaar of aan de kant van de E-snaar (of beiden), en hoe ver staat het brugelement af van het halselement? Zijn de pickups (gesteld dat ze origineel zijn) verbonden met de potmeters door draadjes met stof of met plastic omwikkeld?

guitarkid
22 mei 2009, 17:44
stempels & "paintstick"-afdruk, dus zoieso post 1964, en 4-bolt-bevestiging, dus zoieso van voor 1974, en geen resten van andere kleuren, dus zwart was zeer waarschijnlijk de originele kleur. Heeft de body twee extra schroefgaatjes aan de kant van de G snaar of aan de kant van de E-snaar (of beiden), en hoe ver staat het brugelement af van het halselement? Zijn de pickups (gesteld dat ze origineel zijn) verbonden met de potmeters door draadjes met stof of met plastic omwikkeld?

Hallo Mr. Fingers.

Bedankt voor je snelle reaktie. Ik had er al een beetje op gehoopt... ;)
Ik begrijp uit jouw reactie m.b.t. de stempels dat het hier wel om een Fender-body gaat?
Er zitten twee gaatjes in de body waar de "vingersteunen" hebben gezeten aan beide kanten. Ook zitten er gaatjes voor de kappen over de brug/pu en de hals-pu. Afstand tussen de pu's is ong 71 mm (De kortste afstand, dus van cavity naar cavity, hart naar hart is ong. 90 mm.)). De bekabeling is plastic.
In de ruimtes voor de pu's en de potmeters zittten op de bodem koperen plaatjes.
Er zit volgens mij ook nog een schroefgaatje in het midden van de slagplaat, maar ik weet niet zeker of die origineel is. Kan ook komen van de nieuwere slagplaat die erop gezeten heeft... Er lijkt in dat gaatje overigens ook wel zwarte verf te zitten, dus dat zou kunnen betekenen dat hij er wel hoort.

Gr. C

Mr.Fingers
22 mei 2009, 18:22
Spacing van de elementen is de '60s placing (brugelement staat op 70mm van het halselement, een jazz-element staat een kleine cm meer naar achter). Schroefje in het midden van de slagplaat is origineel, de messing-shielding (die zeer waarschijnlijk met twee metalen driehoekjes vastzit) ook. Het is moeilijk te zeggen, staat er niets in de pickupcavities geschreven met potlood? Hetgeen nu volgt is "beredeneerd gokken"...

Na wat rondgebladerd te hebben in de "Vak/Nerdliteratuur" zou een 1972-body de naam van de bouwer moeten hebben staan gestempeld in de neckpocket (werd ingevoerd rond 1970)
http://i.ebayimg.com/07/!BSzVW2wCGk~$(KGrHgoH-DUEjlLlypo6BKFDD6IR2w~~_12.JPG

Ik zou zeggen: Tussen 1968 & 1970, als de pickups origineel zijn (anders kan het van 1964 tot 1970 zijn). Meer kan ik er ook niet over zeggen (omdat er bijster weinig herkenningspunten zijn)). Misschien moet je eens een mailtje sturen naar de customer-service van Fender.


P.S. De kleur zou ook 3-Tone Sunburst kunnen geweest zijn, die laten ook een zwarte kleur achter in de neckpocket

guitarkid
22 mei 2009, 19:58
Ik heb nog even foto's gemaakt van de p.u. cavities en een pu. Ik kan er geen letters o.i.d. in ontdekken, maar heel misschien heb jij er nog wat aan. Excuses voor de grote foto's, maar dan zie je tenminste details.....
En gesteld dat hij origineel is, wat is zo'n body waard? Enig idee...?

Gr. C.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Pick-upcavityJazzbass.jpg

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Pick-upJazzbass.jpg