PDA

View Full Version : Single Coil aansluiting



Lavazzata
22 mei 2009, 13:34
Lieve forumlezers,

Ik heb een fender-model gitaar en daarbij een DiMarzio FS-1. Alleen weet
ik niet hoe ik hem moet aansluiten. Het element heeft 2 draden.

Kan een single coil direct op de uitgang van een gitaar aangesloten worden? En hoe zit het met een aarde draad?

Ik heb nu een flinke brom dus kan iemand mij helpen?

barno
22 mei 2009, 13:37
sc can rechtstreeks op output:
hot naar de buitenste ring, aarde naar de binnenste
zorg er wel voor datje brug geaard is, anders: brom
Brug aarden: verbinding aardedraad pickup met je brug (bij een strat is dat een verbinding met het metaal waar je veren in spannen in de back)

Lavazzata
22 mei 2009, 19:12
Barno bedankt voor je hulp, maar ik heb nog steeds een brom. Deze verdwijnt
wel als ik de snaren aanraak.

Ik heb zwarte draad naar buitenste ring, witte draad naar binnenste en een
draad van mijn veren naar de zwarte.

Nog suggesties?

aaronstonebeat
23 mei 2009, 14:20
Brom die verdwijnt als je de snaren aanraakt, kan als normaal beschouwd worden. Als je de boel verkeerd om had aangesloten, zou de brom nog veel erger worden bij aanraken van de snaren.

Waarschijnlijk kun je die brom nog wel verminderen door (als je dat nog niet doet) een geaard stopcontact voor je versterker te gebruiken en door shielding aan te brengen in de gitaar.

Lavazzata
23 mei 2009, 23:00
Volgens mij zit alles goed, ik zal het nog een keer proberen om te draaien.

Maar het punt is dat ik een met goed werkende gitaar op dezelfde (ongeaarde) versterker weinig tot geen brom heb.

Wat moet ik doen voor shielding? Ik heb wel een niet aangesloten element
naast het werkende element, maakt dat uit?

Dit is echt te frustrerend, zo weinig draadjes zoveel problemen/brom.
Alle hulp, graag!

aaronstonebeat
23 mei 2009, 23:14
Als dat andere element niet is aangesloten, maakt het niet uit; als het alleen met de hete kant contact maakt, levert het extra brom.

Shielding werkt naar mijn idee het best en makkelijkst met aluminium-tape. Beplak je cavities er overlappend mee en zorg dat het met de aarde is verbonden (en let op dat het nergens contact maakt met andere verbindingen). Je moet ook dubbele aardingen vermijden. Als er shielding is, maken meestal de potmeters en schakelaars al langs die weg contact met de aarde; eerdere aardingen (zoals meestal op de volumepot) kun je dan het best verwijderen. Als de aarde uiteindelijk maar is verbonden met de sleeve van de output-jack.