PDA

View Full Version : Nieuw leven voor mijn LPcopy



Ukeloeder
22 mei 2009, 12:39
Laat ik vooropstellen dat ik een enorme n00b ben in deze zaken :makeup:
Case in point; bezig mijn eerste electrische gitaar, een Condor LP nieuw leven in te blazen. Gitaar was uitgerust met nepbuckers welke de gitaar een iele krasserige klank gaven. Na aanschaf van iets (totaal)anders is ie een beetje in onbruik geraakt.
Nu heb ik (20 jaar na aanschaf van de gitaar...) eens echte humbuckers ervoor gekocht, Powerrock Zebra's (budgetbuckers) van Boston weliswaar, maar ik wil niet direct een klein kapitaal uitgeven. Brug, stoptail en tuners worden op zeker moment ook vervangen, nu zijn echter eerst de
"period correct" singlecoil-in-humbucker-behuizingelementen aan de beurt. Iemand hier opperde ooit ook de electronica te vernieuwen wanneer men toch bezig was. Goed idee.
Nu kom ik op verschillende sites echter setjes pots en condensatoren tegen bestemd voor HBs waar de waarde van de condensatoren .47 is, terwijl anderen in een soortgelijke set .22 aanbevelen. Wat te doen? Minst zeikerige optie is natuurlijk condensatoren van beide waardes aan te schaffen en uit te proberen, maar dan zit hier een half forum zich dood te vervelen.
Voor de volledigheid speel ik rock, vuile vieze smerige stinkrock (is de correcte term toch?) en heb verder, affijn zie sig. Bands waar ik speel stellen mij respectievelijk (1)JCM800, (2)Plexi of JCM900, (3)Laney (?) ter beschikking. Ik haal graag mijn geluid uit de combi git/amp zonder op allerlei pedalen te gaan staan tapdancen. Dacht dat zebra's daar wel in pastten, please correct me if I'm wrong.
Lang verhaal kort :makeup:; welke waarde condensatoren?








verwacht aub nog een serie vragen in dezelfde omslachtige bewoording

espike
23 mei 2009, 00:19
Standaard waarde voor een LP is .47 of .50 de .22 durf ik zo niet te zeggen wat t verschil in geluid zal zijn. wat minder toon demping, maar welk freq. gebied durf ik niet te gokken.
Gelukkig is er een simpele oplossing: probeer ze beide uit. die condensators kosten je ongeveer 35 ct p/s gok ik.
belangrijkste om op te letten bij vervangen electronica: goeie kwaliteit potmeters voor tone en volume. slechte pots gaan kraken

aaronstonebeat
23 mei 2009, 13:57
De condensator in de toonregeling laat hoge frequenties boven een bepaalde grens 'weglekken' naar de aarde. Hoe groter de waarde van de condensator, hoe lager die grens (eigenlijk meer een grensgebied) ligt.

In Fenders vind je meestal condensatoren van 0,022 uF icm potmeters van 250K; bij Gibson is dat doorgaans 0,047 uF met 500K potmeters.

Met potmeters van 250K verlies je sowieso al wat meer hoog dan bij 500K; ik denk dat dat de reden is achter de keuzes bij Fender resp. Gibson.

Rock Bottom
28 mei 2009, 13:02
edit: dubbelpost

Rock Bottom
28 mei 2009, 13:03
Die boston dingen vind ik echt waardeloos.
Je had beter bij gfs kunnen kijken(is hier een heel uitgebreide topic over te vinden)
Je kan wel beter eerst de tuners doen dan de brug want ik neem aan dat er gewoon een tom opzit.

P.S. hoe kut is een laney als je die jcm's en plexi ook gebruikt?