PDA

View Full Version : Zelfbouw project van een 2x12" sub



bassopotmus
24 maart 2003, 10:41
Hey,
Ik ben uit aan het kijken voor een 2x12 sub voor bij me 4x10, ooit in de verre toekomst eens kopen en dan lekkere bottom hebben...

Maar ik zou dat ook zelf kunnen bouwen..Ik bedoel wat is nou zon cabinetje? Wat hout en geluids-isolerend materiaal, wat kabeltjes en een jackplug...toch?
Heeft iemand tekeingen?
Iemand ideen? wat het kost, zijn de 12" te krijgen los?, dus voor bas en niet voor gitaar(die gaan maar tot 100w ofzo

Naar welk merk speakers moet ik uitkijken, jenssen, of eminende(wat termen opgevangen..)

Het gaat me vooral om die ports te bekijken..want een gitaarcabje heeft vaker een openback..Ik moet natuurlijk voor de bas en closed enclosure hebben..met wat gaten aan de voorkant voor de bass reflex ideeen?

bassopotmus
25 maart 2003, 15:06
aha..helpfull

Rectifier
25 maart 2003, 16:52
Dan moet je kijken in de PA speaker hoek.

Rivera heeft een Subwoofer met een JBL 12" speaker.

Tip, bezuinig vooral niet op de kabels.
Alhoewel dat met sub-bas niet zo heel veel uitmaakt :grin:
En dan moet je wel een aparte eindversterker gebruiken met een filter om de bas-tonen vanuit je amp naar deze cab te leiden.
Anders haal je er amper extra bass uit.

bassopotmus
25 maart 2003, 19:32
naja, sub..meer extra cabinet dat bij me 4x10" aansluit, dus gaat meteen op me top.
Ging me meer om de bouw ervan, maar volgens mij heeft niemand echt goede tips voor zelfbouw

Nocki
27 maart 2003, 05:14
ik denk niet dat het je lukt. speaker cabs zijn niet zomaar een kastje met lukraak een opening aan voor en achte kant. de keuze van hout, verbinding, speaker, doek, kabels, aansluitingen en zo zijn allemaal van belang.
vooral een baskast moet tegen een stootje kunnen. ik heb hiet nu een ampeg svt410 hlf cab staan (4x10) en even gekeken hoe deze in elkaar zit. hij is echt helemaal stug en zal niet schranken en als je er op tikt met je hand dan heb je al een heel goed geluid. de manier waarop het cabinet gemaakt wordt en het soort hout en de afwerking zijn heel belangrijk. ik denk dus als je serieus een cab gaat maken dat je dan hetzelfde geld kwijt bent als voor een nieuw goedkoop merk zoals marshall ofzo. moet je het wel goed doen. als je het goedkoop wilt doen ga j het vast van waaibomen hout maken en dan wordt het geluid niks.
als heb ik nu een park cabinet staan met 4 celestion speakers erin waar ik best tevreden over ben...

ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt.

Nocki

Bates15
27 maart 2003, 05:26
klopt. Maar als je echt wil gaan hobby'en:
minimaal 20mm berken rondom, 12" speakers moet je even bij een dealer vragen. Die weet exact hoe en wat van speakers, afwerking kan ook heel simpel, gebruik je fantasie. Kijk bijv. eens bij flightcase bouwers hoe die hoeken en randen maken.

Eminence is inderdaag zeer geschikt. Die hebben we laatst ook in een kast van een bekende bassist gezet, 10" dan.

Tekeningen van basskasten te over op het net: http://www.google.nl en zoeken maar.

Als ik mag wil ik je graag Bin productions in Bunnik aanbevelen. Hebben voor mij ook al het een en ander tegen zeer schappelijke prijzen gemaakt....