PDA

View Full Version : Aanschaf tweedehands Stratocaster: waar allemaal op letten?



JKI
22 mei 2009, 02:36
Ik ben al een hele tijd aan het rondlezen op het forum, maar ik kan toch niet echt een concreet antwoord vinden op mijn probleem. Het gaat om het volgende: ik wil een Fender Stratocaster gaan kopen. Ik heb alleen niet zo heel erg veel verstand van gitaren. Voor mij is het eigenlijk onmogelijk om te beoordelen of een vraagprijs op marktplaats de juiste is, omdat er zoveel verschillende soorten van de Strat zijn.

Mijn budget is ongeveer 1000 euro.

Ik weet eigenlijk niet waar ik nu precies naar moet kijken, want voor deze prijs kom je werkelijk alle soorten Stratocasters tegen. Mexico, Japan, USA, ik weet het niet. Wat ik al wel had gezien is de John Mayer Strat. Aangezien ik veel van zijn muziek speel (en bijvoorbeeld SRV, maar ook de RHCP) lijkt dit me een geschikte gitaar. Heb er echter nog nooit op gespeeld.

Ik zie ook op marktplaats dat sommige verkopers zelf al aangeven dat de gitaar niet echt is. Weet niet wat dit precies inhoudt (uit Japan?) en hoe je dit zelf zou kunnen herkennen.

Zouden jullie me een goed advies kunnen geven? Alvast bedankt!

Hendriks
22 mei 2009, 08:45
Hoi, bij het kopen van een 2dehands is het bij een strat wel even uitkijken , de diverse onderdelen zijn uitwisselbaar en het is goed mogelijk dat je een strat koopt met de body van een Squire en de hals van een USA .
Maar laat je ook niet teveel afschrikken er staan ook nog veel goede originele te koop. Probeer zoveel mogelijk info/foto's te krijgen en deze bv hier te posten er zijn hier genoeg die een echte van een neppert weten te onderscheiden.
Fenders uit Japan zijn per definitie geen nepperts , in Japan worden goede Fenders gebouwd.
Voor €1000 zijn er genoeg goede strats te koop, er staan nu een behoorlijk aantal te koop , voor €1000 zou ik gaan kijken voor een 2dehands RI (re-issue).

Sinner1980
22 mei 2009, 10:16
Pas idd op met 2e hands kopen. Uitgewisselde onderdelen gebeurt vrij veel en je koop makkelijk een Highway One terwijl je denkt een US standard te kopen, is mij ook gebeurt nl.

In jouw geval en met jouw budget zou ik eerlijk waar gewoon een verse uit de winkel gaan halen. Je kunt je dan goed laten adviseren, diverse soorten uit proberen enz. Een US standard moet makkelijk te krijgen zijn voor 1000,- en als je het slim speelt (vind ik) bestel je een American Deluxe uit Engeland nu, dat scheelt nl best veel. Een hoop mensen raden af om te bestellen en dus niet uit te proberen in de winkelen vervolgens daar de hoofdprijs te betalen. Ikzelf ben gek op geld en betaal liever wat minder: bestellen dus. Heb ik met mn les paul en strat ook gedaan en nog geen moment spijt gehad...echt niet.
Dus mijn advies is een US standard in NL kopen of een American deluxe bestellen uit Engeland en ikzelf zou echt het laatste doen (ook goed voor een eventuele doorverkoop in de toekomst):strat:

JKI
22 mei 2009, 10:21
Bedankt voor de reacties jongens! Ik ga wat info zoeken over die American deluxe. Als ik trouwens een mooie RI vind op marktplaats zal ik die hier wel even neerzetten.

De rede dat ik ook met de John Mayer Strat aan kwam zetten, is dat daar (zoe goed als zeker) niets aan gebeurd is door eigenaars. Het is bij die gitaar voor mij makkelijk na te gaan of hij in goede staat is. Hij kost nieuw 1600, dus tweedehands valt hij (als het goed is) mooi in mijn budget.

Maar ik ga in ieder geval ook wat opzoeken over de gitaren die jullie noemen!

JKI
22 mei 2009, 10:32
Ik kan nou niet echt zeggen dat de American Deluxe zoveel goedkoper is in Engeland. Ik zie hem bijvoorbeeld bij Rockpalace staan voor 1240. Op welke sites halen mensen van dit soort gitaren uit Engeland?

olaftheholy
22 mei 2009, 11:16
1000 euro? lekker een nieuwe stratocaster kopen man!
Of een Dick Smith bestellen ;o)

succes`!

JKI
22 mei 2009, 12:39
Haha bedankt!

Hebben jullie enig idee wat het verschil is tussen de John Mayer Strat en de American Deluxe?

Di Stefano
22 mei 2009, 13:42
Andere brug (geen 2 punt), andere pickups, fretje minder, ik denk ook andere toets.

lodi
22 mei 2009, 14:04
usa deluxe kopen , kost ongeveer 1200 e , krijg je geen spijt van, allround
heb ze zelf ook , speelt als n' droom

ellisvertellis
22 mei 2009, 14:15
Ik heb een japanse Fender, uit de winkel 10 jaar geleden. Nog steeds heerlijk gitaartje, maar als ik toen jou budget had gehad, had ik daar een nieuwe amerikaanse uitgekozen. Je kan ze allemaal testen, en dat is toch een luxe vind ik.
Of zoals gezegd eerst in de winkel proberen en dan online bestellen natuurlijk...

Succes!

humbucker
22 mei 2009, 14:21
:sssh:pssst, kijk ook eens naar een american vintage reissue, tweedehands wel te vinden voor jouw budget.:sssh:

Hendriks
22 mei 2009, 14:32
Humbucker heeft er verstand van. Ook mijn idee.

lodi
22 mei 2009, 14:33
Ik heb een japanse Fender, uit de winkel 10 jaar geleden. Nog steeds heerlijk gitaartje, maar als ik toen jou budget had gehad, had ik daar een nieuwe amerikaanse uitgekozen. Je kan ze allemaal testen, en dat is toch een luxe vind ik.
Of zoals gezegd eerst in de winkel proberen en dan online bestellen natuurlijk...

Succes!
en dat is nou net waarom de iets kleinere zaken met goeie service achteraf steeds duurdere prijzen moeten aanrekenen, eerst in zo'n zaak binnenlopen, wat testen, wat vragen stellen,wat prijzen opvragen, daarna online kopen, wanneer het misloopt met de afstelling met de wildste verhalen (cadeau gekregen ,geerfd, gewonnen )terug binnenlopen voor reparaties, leuk zo binnen enkele tijd zijn er geen winkels meer om de hoek en kunnen de online bedrijven hun (hogere) prijzen onderling afspreken doe zo voort

JKI
22 mei 2009, 15:39
Okee, we hebben dus:

USA Deluxe
American Vintage Reissue (nog een voorkeur voor een bepaald jaar?)
Evt. JM Strat

Die American Vintage gitaren moeten sowieso in mijn budget passen tweedehands als ik zo de nieuwprijzen bekijk:

http://www.vriese.nl/pages/producten.php?merk=&zoektekst=fender+american+vintage+stratocaster&Submit=zoeken

Jullie maken het wel moeilijk zo :p.

Wabbie
22 mei 2009, 16:15
Kijk, met strats is het heel simpel. Die dingen komen tegenwoordig in ongeveer 3 miljoen smaakjes waar we hier natuurlijk heerlijk oeverloos over kunnen discussiėren( wat natuurlijk erg leuk is en waar dit een forum voor is ;) ).

Maar het beste werkt om gewoon naar een winkel te gaan een bosje van die gitaren bij elkaar te pakken variėrend van de mexicaase classic player tot de amerikaanse AVRI en ze dan gewoon te testen. Dan kom je vanzelf wel uit bij de strat die bij jou past.
Zo zweer ik al jaren bij mijn MiM Standard Strat uit de eerste serie, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die die gitaar helemaal niks vinden

Quasar
22 mei 2009, 19:33
Heeft mij geholpen bij het bepalen van waar de tweedehands'en vandaan komen en/of wat de eigenaar daarover wil beweren.

http://www.guitarnucleus.com/fenderserial.html

1000 euri voor een 2e hands strat is een goed budget, moet lukken. Ik heb 700 betaald voor een prachtige, in zeer goede staat verkerende usa standard strat uit 1995.

:gitarist:

Tjebbe_Z
22 mei 2009, 19:49
Andere brug (geen 2 punt), andere pickups, fretje minder, ik denk ook andere toets.

Andere toonknoppen, en een nietzo standaard kleur.

Orgasmocaster
23 mei 2009, 01:01
Okee, we hebben dus:

USA Deluxe
American Vintage Reissue (nog een voorkeur voor een bepaald jaar?)
Evt. JM Strat

Die American Vintage gitaren moeten sowieso in mijn budget passen tweedehands als ik zo de nieuwprijzen bekijk:

http://www.vriese.nl/pages/producten.php?merk=&zoektekst=fender+american+vintage+stratocaster&Submit=zoeken

Jullie maken het wel moeilijk zo :p.

Als je moderne gitaren gewend bent, kan een AVRI een beetje tegenvallen, vanwege de kleine lage vierkante frets.. neck is ook wat dikker dan een standard/US strat, maar dat vindt je misschien ook wel fijn afhankelijk van de grootte van je handen.
ik heb er een gehad en die was verder perfect, maar speelde gewoon niet fijn. als je voor vintage looks wilt gaan ben je dan beter af met een classic player of een vintage hotrod - of iets anders wat vintage looks met moderne features combineerd

Sinner1980
23 mei 2009, 09:15
Stop tthe presses!!!!!

Ik heb gisteren mijn avri '62 strat binnengekregen en na uitvoerig testen moet ik zeggen dat dit , voor mij, zo'n beetje de ultieme strat is. In ieder geval de fijnste die ik tot nog toe in mn handen heb mogen houden. In Engeland zo rond de 1100 euro als je goed zoekt, ik had in ieder geval geluk. Hij is die 100 euro meer in ieder geval echt waard. Zit een mooie case bij ook, helemaal top :strat:

Ik ga weer gauw spelen:crazyhappy:

Quasar
23 mei 2009, 11:06
:ok: Wij willen plaatjes zien !!

Sinner1980
23 mei 2009, 11:13
:ok: Wij willen plaatjes zien !!

Wil ik ook graag laten zien maar eerst mn camera vinden...grrrr, rotding is kwijt!
Zodra ik m heb open ik een topic voor mn nieuwe aanwinst:crazyhappy:

JKI
28 mei 2009, 23:54
Weer bedankt voor de reacties!

@sinner: prachtige strat die je hebt gekocht! Precies die strat lijkt me voor mij ook heel erg mooi.

Binnenkort moet ik mijn huidige gitaar wegbrengen naar de winkel om een paar dingetjes opnieuw af te stellen, dus denk dat ik dan meteen een paar gitaartjes daar ga proberen :).

levi
29 mei 2009, 00:55
Kijk, met strats is het heel simpel. Die dingen komen tegenwoordig in ongeveer 3 miljoen smaakjes waar we hier natuurlijk heerlijk oeverloos over kunnen discussiėren( wat natuurlijk erg leuk is en waar dit een forum voor is ;) ).

Maar het beste werkt om gewoon naar een winkel te gaan een bosje van die gitaren bij elkaar te pakken variėrend van de mexicaase classic player tot de amerikaanse AVRI en ze dan gewoon te testen. Dan kom je vanzelf wel uit bij de strat die bij jou past.
Zo zweer ik al jaren bij mijn MiM Standard Strat uit de eerste serie, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die die gitaar helemaal niks vinden

Makelijker gezegt dan gedaan bij musicallin (in noordwijk)
Ging ik een srv sig testen die gast helemaal zeggen jah voorzichtig hoor een krasje is 500 euro. Laat ie me die gitaar op een fucking microcube 15 watt amp spelen. EN nog de bas versie ook!!! IK zeg ik heb thuis een buizen bak van 1600 euro dan laat je me toch niet op een mirco cube spelen!!
Dus vanaf nu ga ik nooit meer daar gitaren testen!
Toen liep ik maar naar de akoestische gitaren toe ging ik daar even op spelen.
Die gast dacht waarschijnlijk dat ik niet kon spelen want hij stond helemaal op tekijken toen ik op die akoestische gitaar speelde.