PDA

View Full Version : "warme" Strat pickups



Kriske
22 mei 2009, 01:41
Hallo,

Ik heb zopas een Fender Strat Classic Player 50's gekocht.
Ik vind de gitaar supermooi in ShorelineGold, is zeer goed afgesteld met lage actie en de hals speelt fantastisch. Persoonlijk speel ik veel liever op een maple dan rosewood toets.

De gitaar klinkt heel goed, alleen krijg ik er geen mooie warme toon uit, zelfs niet uit de hals pickup.
Ik weet dat dit ook aan de maple toets en amp ligt, maar deze wil ik behouden.

Zijn er pickups die betaalbaar zijn en jullie kunnen aanbevelen voor een mooie warme ronde Strat sound?
Voorbeeld van de toon die ik bedoel (deze exact benaderen is een utopie met mijn budget en materiaal, dat weet ik, maar een paar stappen dichter naar dit geluid zou toch wel fijn zijn):
http://www.youtube.com/watch?v=cEBzbv4hJxY

En is het verstandig om enkel neck pickup te vervangen?

Maniaaaak!!
22 mei 2009, 08:04
Als ik een suggestie mag doen:

Wacht nog heel even met pickups kopen, probeer eerst flink te spelen met de hoogte van je elementen, dit kan heel veel verschil maken in hoe je gitaar klinkt. Wellicht kan je overwegen om wat dikkere snaren op je gitaar te slingeren.

Ik heb zelf een Kinman Blues set met K7 harnas en kan je melden dat bij mijn Jap '89 57 VRI nogal wat verschil in warmte zit als ik mijn pickups omhoog of omlaag schroef.

Suc6!

crapton
22 mei 2009, 08:42
Idd zou ik eerst nog wat experimenteren, en kan het bv ook aan je amp liggen, volume, hoe sta je voor je speaker enz.

Mijn ervaring is dat de Bill Lawrence L-280 een heel mooie volle warme toon geeft. En bromvrij. Niet duur.

Ik heb nu een Lite Ash Strat met maple nek met Seymour Duncan APS-1N Alnico Pro2 staggered (neck), APS-1RWRP Alnico Pro2 staggered (middle) APS-1B Alnico Pro2 staggered (bridge) pick-ups. Warm, jazeker geen probleem mn op de nekpositie.

Heb ook nog eens een 57 Custom Shop of zoiets geprobeerd maar kon me niet bekoren.

Overigens vind ik deze solo's op 2:35 wel een heel gaaf soundje van Mayer: http://www.youtube.com/watch?feature=related&hl=en&v=WEgUUTkqRRQ&gl=US. Lijkt alsof hij de tussenstand nek-midden gebruikt. Overigens kan Mayer een heel aardig stukje spelen en heeft ie goede prof spullen.

pasqual
22 mei 2009, 08:47
Als ik een suggestie mag doen:

Wacht nog heel even met pickups kopen, probeer eerst flink te spelen met de hoogte van je elementen, dit kan heel veel verschil maken in hoe je gitaar klinkt. Wellicht kan je overwegen om wat dikkere snaren op je gitaar te slingeren.

Ik heb zelf een Kinman Blues set met K7 harnas en kan je melden dat bij mijn Jap '89 57 VRI nogal wat verschil in warmte zit als ik mijn pickups omhoog of omlaag schroef.

Suc6!

juist!

ik heb vorige week een setje toneriders classic blues in mijn fender gezet en ben ook een paar dagen bezig geweest om de sweet spots te vinden. ook de gewenning telt mee. en alleen de neckpup vervangen? waarom niet, als je met de rest wel tevreden bent.

groeten Pasqual.

espike
22 mei 2009, 09:15
John Mayer heeft ngo al wat dure boutique amps er achter staan wat ook nog al wat bepaalt. Maar goed, de sound hiervoor: zet om te beginnen idd je elementen eens een heel stuk lager, en draai ze langzaam omhoog tot je een lekker geluid er uit krijgt. Het hoeft niet hard, maar t moet wel lekker klinken. Hard en zacht regel je tenslotte op de versterker
Haal ook wat hoog uit je versterker, en als je hebt: gooi een compressor aan.
Oh en zet t volume van je gitaar op 8 a 9 ipv 10 zo houd je nog wat over voor accenten op een solo, en en t klinkt wat warmer.

Di Stefano
22 mei 2009, 10:03
Ik heb geen ervaring met de elementen in jouw gitaar dus ik weet niet of ze dun klinken, of dat ze voor jou te veel hoog hebben.
In het 1e geval kan ik aanraden Dimarzio Area 58. Super single coil geluid, sprankelend maar niet dun.
Als je een single coil die wat minder hoog heeft is de Dimarzio HS-3 een optie. Wordt meestal gebruikt door shredders, maar heeft wel een fijne sound als je clean speelt. Deze is wat warmer dan een standaard single coil.

Aca Ilic
22 mei 2009, 10:23
John Mayer heeft ngo al wat dure boutique amps er achter staan wat ook nog al wat bepaalt. Maar goed, de sound hiervoor: zet om te beginnen idd je elementen eens een heel stuk lager, en draai ze langzaam omhoog tot je een lekker geluid er uit krijgt. Het hoeft niet hard, maar t moet wel lekker klinken. Hard en zacht regel je tenslotte op de versterker
Haal ook wat hoog uit je versterker, en als je hebt: gooi een compressor aan.
Oh en zet t volume van je gitaar op 8 a 9 ipv 10 zo houd je nog wat over voor accenten op een solo, en en t klinkt wat warmer.

+1

wat ik zo mooi vind is dat mensen vaak denken dat het alleen om pickup gaat. Spike slaat spijker op zijn kop. J.Mayer heeft een muur van amps achter zich, en als je hem een squier zou geven dan zou 'ie nog als John Mayer klinken ;-)

frekie
22 mei 2009, 11:38
Niet goeiekoop maar: Van Zandt Blues. Heb ik op een Richwood strat en dan klinkt het nog goed :strat:
Versterking is idd belangrijker dan de gitaar.

Kakihara
22 mei 2009, 11:42
Ik heb het al redelijk vaak gepost hier : Bill Lawrence (http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s) met L280's. Kost je minder dan de helft van Kinmans :)

Orgasmocaster
22 mei 2009, 15:49
RG Dirty Harry's..
p90's vermomd als 'gewone' single coils!

the sure thing
22 mei 2009, 17:35
Fender '62 elementen. Prima elementen, betaalbaar, mooi rond en warm.

Kriske
23 mei 2009, 05:07
Ik ken er niets van, dus misschien een stomme vraag, maar kan ik iets aan de potmeters veranderen opdat de toon minder schel is en warmer wordt?

DeiDRagonas
23 mei 2009, 07:44
Probeer anders dat ding eens in de fik te steken.. Wordt ie ook al een stuk warmer van.

Ik heb een maand geleden een 60's Classic Player gekocht en kan met gemak dat soort sounds eruit krijgen. Super vol op het nekelement, mooi wollig in de tussenstandjes en niet al te schel brugelement... Klinkt imo zoals een echte 60's strat zou moeten klinken, instant woodstock zeg maar. Ik heb toen ook de 50's geprobeerd en ook die klonk erg goed.. Het moet kunnen dus.

Waarom heb je hem trouwens gekocht als de sound je niet bevalt? En watvoor amp speel je?

R.

G.G.
23 mei 2009, 13:35
Ik ga een hele wilde suggestie doen, ff kijken wat de rest ervan zegt:

Je hebt twee tonepotmeters, maak van 1 pot een master tone en de ander een bridge-on potmeter om in de halsstand het brugelement er een beetje bij te kunnen draaien. Klinkt onlogisch, aangezien het brugelement wat scherp klinkt, maar dan heb je een non-RWRP stand op je gitaar die wat dikker, stroperiger is.

MjS
23 mei 2009, 15:37
Ik heb sinds kort een setje NeoVin Fat Vintage's van GFS in mijn Classic 60's Strat liggen en met de originele pots (250k) is de toon heel erg warm.