PDA

View Full Version : Poweramp opgeblazen? :S



Liquid_Metal
21 mei 2009, 22:54
Jongens, hoe klinkt een opgeblazen poweramp? Ik kreeg opeens geen signaal meer door mijn rechterspeaker, maar het bleek héél zacht te zijn. Ik heb kabels nagelopen en het ligt ook niet aan de speakerkabels. Maar het rechterkanaal van m'n Peavey Classic 50/50 is opeens véél zachter dan dat 'ie was. Op zou er een kabeltje vóór de poweramp OPEENS rot zijn?
Ik schrok me dood :(. Je schijnt een poweramp namelijk op te kunnen blazen als er geen speakers meer aan hangen..

Liquid_Metal
21 mei 2009, 22:59
Ik heb ook even een ander kabeltje gepakt van m'n mixer naar m'n poweramp en dan geeft ie dezelfde ruis. Zowel vanuit R als vanuit L (mixer).
Ik heb geen idee hoe een opgeblazen eindversterker klinkt dus ik weet het niet. Hij ruist wel behoorlijk.

hole
22 mei 2009, 11:32
Ai

een buizenbak trekt het inderdaad niet zo als er (een wat langere tijd) geen belasting op zit....

Ik had hetzelfde, bleek een zekering te zijn, dus check dat eerst even!

kokeleko
22 mei 2009, 11:37
Een opgeblazen eindtrap hoor je niet.

Chiel
22 mei 2009, 12:42
+1

Als je wel wat hoort heb je wel grote kans dat de eindbuizen gaar zijn. Even omwisselen en je weet of dat het euvel is.

Henri H
22 mei 2009, 15:49
+1

Als je wel wat hoort heb je wel grote kans dat de eindbuizen gaar zijn. Even omwisselen en je weet of dat het euvel is.Moeten de eindbuizen dan niet gebiased worden?

Edit: zouden het niet de preamp buizen kunnen zijn?

Chiel
22 mei 2009, 16:01
Ervan uitgaande dat het een matched pair is, is dit niet persé nodig (ook nog nooit gedaan bij mijn VHT 2/50/2). Wel beide tegelijkertijd vervangen uiteraard. Overigens maakt het voor de test niet uit.

Liquid_Metal
22 mei 2009, 20:42
+1

Als je wel wat hoort heb je wel grote kans dat de eindbuizen gaar zijn. Even omwisselen en je weet of dat het euvel is.

Ja mijn pa zei ook al dat ik ze even om moet wisselen. Hoe ontlaadt ik mijn poweramp? Heb wel eens gehoord dat je daar flink gefried door kan worden..

Het is zeker niet de preamp, want op kanaal 1 werkt alles nog prima.

Chiel: bedoel je dat ik van beide channels de buizen moet gaan vervangen? Dus alle 8? En waarom?

Liquid_Metal
22 mei 2009, 21:18
Hey guys, ik heb net de (preamp?) buizen van m'n peavey uit kanaal 1 in kanaal 2 gestopt. En toen deed kanaal 1 het niet meer. Na observatie blijkt dat de 12AT7 (nu in kanaal 1) niet brandt. Ik ga 'm ff in het tweede kanaal stoppen (en de X laten zitten) om er zeker van te zijn, maar ik denk dat dat 'm is. Wordt dus tweemaal een 12AT7 om weer te kunnen brullen.
Wat is de beste/goedkoopste shop om ze te halen, en wat voor merk moet ik halen?

sjaak1990
23 mei 2009, 00:16
tonefactory.nl
http://www.tube-town.net/ttstore/

12at7's heb ik geen ervaring mee dus ik ga ook niet doen alsof ik weet wat het beste is. Als je meer gain wilt kan je ook een 12ax7 proberen ;)

Fijn dat het in de preamp buisjes zit, want zoals je het zegt moet het zeker een preamp buisje zijn. Kan je ook 1 van vervangen als de andere nog goed is trouwens.

Henri H
23 mei 2009, 00:34
....
Fijn dat het in de preamp buisjes zit, want zoals je het zegt moet het zeker een preamp buisje zijn. Kan je ook 1 van vervangen als de andere nog goed is trouwens.Ja, ik heb laatst ook 1 preamp buisje van m'n JVM vervangen. Geen probleem tot nu toe.
Geluk bij een ongeluk! :)

sjaak1990
23 mei 2009, 01:30
Ja, ik heb laatst ook 1 preamp buisje van m'n JVM vervangen. Geen probleem tot nu toe.
Geluk bij een ongeluk! :)

Het is een mooi excuus om een aantal buisjes te kopen en lekker te experimenteren. Het kan toch flinke verschillen maken en dat is meestal positief.

Liquid_Metal
23 mei 2009, 10:26
Mijn poweramp heeft per kanaal een 12AT7 en een 12AX7. Er staat ook bewust een stikkertje bij dat het zo'n buisje moet zijn. Kan ik dat gewoon vervangen? En waarom zou ik dat doen? Weet iemand waar ze precies voor dienen? Ik dacht dat een poweramp alleen maar eindbuizen had......... :P

edit: als ik er een nieuwe in stop, moet ik de andere (die het nog wel doet) toch ook wel vervangen? Gaat toch anders klinken? Zelfs als het een AT is?

Liquid_Metal
23 mei 2009, 11:27
En ik bedacht me net: de poweramp heeft per kanaal 1 AX. Als je toch AT's door AX's kan vervangen dan kan ik beide AX's in kanaal 1 stoppen om het verschil te horen. Maar gaat de amp daar niet kapot van?

Rutger
23 mei 2009, 11:47
Dat zijn de buizen van je pre-amp. Die kun je zonder moeite vervangen. AX7 en AT7 zijn straffeloos uitwisselbaar, al klinken ze wel iets anders.
Je hoeft ze niet allemaal tegelijk te vervangen, maar als ze er allemaal al een paar jaar inzitten is het wel raadzaam ze te vervangen. dan klinkt het allemaal weer wat frisser :)

Liquid_Metal
23 mei 2009, 15:23
Ik heb net mijn eerste kanaal even geprobeerd met tweemaal een 12AX7, maar ik vind 'm met 1 AT toch lekkerder klinken.

caliban
24 mei 2009, 12:58
Ik denk dat je best AT gebruikt waar dat men de aanraadt en AX waar men ze aanraadt. Een poweramp bestaat niet alleen uit poweramp tubes. Enerzijds is de fasedraaier een preamplamp en anderzijds de buffer. Twee kanalen zitten op je poweramp, dus twee keer fasedraaier en twee keer buffer.

Ben opgelucht om te horen dat het maar gewoon een lampje is dat er stuk was.

Liquid_Metal
24 mei 2009, 17:29
Wat voor merk moet ik doen jongens? Op de buisjes die er nu in zitten staat geen merk (geen van allevier). Ik denk zelf dat ik voor JJ ga. Tubetown.net vraagt trouwens 7,50 verzendkosten. Da's evenveel als 1 fucking buis :S.
Ik denk trouwens wel dat ik beide AT's vervang, want (1) ik weet niet hoe lang ze er al in zitten en (2) of ze wel gelijk zullen klinken.

sjaak1990
24 mei 2009, 18:19
JJ 12ax7's vind ik niet geweldig, vind ze de donker en dichtgesmeerd. Tung Sol blijven mijn favoriete nieuwe buizen. Die verzendkosten zijn wel logisch met een doosje uit duitsland, vind het zelf ook altijd irritant maar niets aan te doen, die zaak is wel super goedkoop, heb er een berg spullen voor mijn versterker gekocht.

Liquid_Metal
24 mei 2009, 18:23
De JJ AX die in mijn preamp (Engl E530) vind ik erg lekker klinken, dus dat doe ik maar :).
Er werd mij aangeraden ze allevier te vervangen, dus ff kiezen tussen Tubetown en Newtone-online.nl. Daar zijn de buizen iets duurder maar slechts 2,80 verzendkosten.

sjaak1990
24 mei 2009, 18:48
De JJ AX die in mijn preamp (Engl E530) vind ik erg lekker klinken, dus dat doe ik maar :).
Er werd mij aangeraden ze allevier te vervangen, dus ff kiezen tussen Tubetown en Newtone-online.nl. Daar zijn de buizen iets duurder maar slechts 2,80 verzendkosten.

Als je ze lekker vind klinken dan is het goed :)
Alle 4 vervangen is echt niet nodig, je kan wel buizen kopen om ze te vervangen voor als ze kapot zijn maar verder is het niet nodig zoals bij eindbuizen.

Liquid_Metal
24 mei 2009, 18:49
De argumentatie was ook voornamelijk dat de andere AT wss even oud is en dus even versleten :). De AX's waarschijnlijk ook.

sjaak1990
24 mei 2009, 20:10
De argumentatie was ook voornamelijk dat de andere AT wss even oud is en dus even versleten :). De AX's waarschijnlijk ook.

Hoeven niet versleten te zijn. Er zijn genoeg buisjes die een stuk eerder overlijden dan anderen en dus te vroeg. Heb er tung sol's in een dag uitgeblazen en sommigen doen het nog na maar dan een jaar. Als ze ouder zijn kan het geen kwaad maar dan hoeft het nog niet nodig te zijn. In tussentijd zijn er ook wat kapot gegaan maar er zijn ook nog anderen die het nog doen.

Liquid_Metal
24 mei 2009, 20:17
Ik weet dus niet hoe oud ze zijn en volgens mij de vorige eigenaar ook niet :P. En de AT's moet ik sowieso vervangen. Dan de AX's ook maar.

caliban
24 mei 2009, 23:13
Ik weet dus niet hoe oud ze zijn en volgens mij de vorige eigenaar ook niet :P.

Heel juist

Liquid_Metal
25 mei 2009, 13:01
Dan vervang ik alle eerste trapbuizen gelijk (heb ze gisteren besteld). De EL84's komen wel als er eentje mee ophoudt. Dan moet ik ook gelijk biassen en daar ben ik nog niet klaar voor.

Liquid_Metal
25 mei 2009, 13:59
Ik heb een uurtje geleden een mailtje van Newtone ontvangen dat ze het pakketje hebben opgestuurd. Ik ben tot donderdagmiddag bij m'n vriendin dus de buizen zullen er wel zijn als ik weer thuis ben. Ik hou jullie op de hoogte!!

Erik70
5 juni 2009, 17:15
en.......?

Liquid_Metal
5 juni 2009, 23:59
Haha helemaal vergeten :P. Buizen zitten er inmiddels al dik een week in en het klinkt weer prima. Ik hoor geen verschil met de oude buizen :P. De drie nog werkende buizen heb ik bewaard zodat ik een backup heb, mocht er eens eentje kapot gaan. Maar ik heb ze wel allevier vervangen.