PDA

View Full Version : twijfel; gitaar upgrade, of andere



driesp
21 mei 2009, 21:40
Hallo!

Nadat ik hier de vraag gesteld had of ik beter nieuwe pickups kocht, of een nieuwe amp heb ik dus maar een vox VT30 gehaald. Is wel een wereld van verschil !

Maar ik zou de sound graag nog beter hebben, de gitaar in kwestie is dus een epiphone LP special, wat ik nog redelijk vind klinken, maar ik weet natuurlijk van niet beter, het is mijn eerste gitaar.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik een andere pickup in de brugpositie zou steken, of een andere gitaar zou aanschaffen.

Ik speel het meest de "old school" rock, met name ACDC, enz.. ook een tikkeltje blues.

Ik dacht eerst aan een epiphone SG400, of een gibson SG special, maar die laatste zal het niet worden denk ik, moet ervoor nogal diep in de buidel tasten. Maar anderzijds is een nieuwe pickup volgens mij geen verloren investering? Ik kan die nog altijd meeverhuizen in mijn volgende gitaar.

Geef eens jullie mening, en evt. advies welke pickup?

alvast bedankt, DrIes

AgileGhost
21 mei 2009, 22:01
Hoi Dries,

Een epi LP special is qua houtsoort en constructie niet echt hoogwaardig. Je kunt er dus een andere humbucker in gooien, maar het zal niet fantastisch worden. Ga liever voor een epi lp standard of inderdaad een gibson sg special, dat zal je geluid een stuk meer verbeteren!

Voor de rest is een pickup inderdaad geen verloren investeren, maar het zal in eerste instantie niet veel opleveren.

driesp
21 mei 2009, 22:14
Hoi Dries,

Een epi LP special is qua houtsoort en constructie niet echt hoogwaardig. Je kunt er dus een andere humbucker in gooien, maar het zal niet fantastisch worden. Ga liever voor een epi lp standard of inderdaad een gibson sg special, dat zal je geluid een stuk meer verbeteren!

Voor de rest is een pickup inderdaad geen verloren investeren, maar het zal in eerste instantie niet veel opleveren.

En wat zou het dan worden met een epi SG-G400? Ik heb wel gehoord dat de koreaanse veel beter zijn dan de huidige, chinese, misschien moet ik er eens eentje zoeken 2dehands.

geert1976
21 mei 2009, 22:21
ik heb een Koreaanse G 400 SG en ik vind ze beter dan de huidige, van mij staat op MP en er staan er meerdere, ook eentje in Groningen, maar die heeft een neckcrack gehad, is een paar dagen geleden besproken op het forum.

Let er wel op als je een Epi koopt, voor neckcracks, koreaanse exmplaren kunnen dit net zo goed gehad hebben

Tupelo
21 mei 2009, 22:24
What the hack, probeer het.
Koop een tweedehands elementje, desnoods nieuw, knikker het erin en als het niet bevalt pleur je het weer op marktplaats, geen zwaar financieel verlies geleden. :dontgeti:

Overigens denk ik wel dat het uitmaakt.
Kunnen een vervelende discussie openen hier, maar hout bla... elementen zijn het laatste element (haha) tussen je gitaar en je versterker, en het maakt een shitload uit, in een zeker segment meer dan de kwaliteit van je gitaar.

Ik denk dat je Epiphone nog best weleens een verassing in petto kan hebben voor je met een nieuw element.

driesp
21 mei 2009, 22:27
hebben die snel neckcracks?
en enig idee tot wanneer ze in korea gemaakt werden, want ik ben natuurlijk voorstander van nieuw, maar een leuke 2dehands is net zo goed volgens mij.

Apenzoon
21 mei 2009, 22:37
Ik stel voor nieuwe elementen te proberen. Zoals Tupelo zegt, je hebt er waarschijnlijk weinig verlies op als het tegenvalt en ik vind dat je voor weinig geld al heel leuke pick-ups kunt kopen. Goedkope gitaren klinken echt stukken beter met nieuwe pick-ups heb ik ervaren. Gewoon doen dus.

Ik zou in jouw positie zeker eens kijken naar pick-ups van GFS en van Tonerider. Ik denk dat je met de Tonerider AC4B een heel goede hebt voor de muziek die je ermee wil spelen.

Sinner1980
21 mei 2009, 23:33
Diep in de buidel tasten...klopt maar dan heb je wel wat. Anders ga je dus iets kopen met de wetenschap dat de duurdere variant eigenlijk is wat je wilt.
Mijn advies luidt: ff doorsparen en een plank kopen die je echt wilt hebben en geen halfbakken Epiphine kopen voor een paar 100 minder, dood en doodzonde man

geert1976
21 mei 2009, 23:39
hebben die snel neckcracks?
en enig idee tot wanneer ze in korea gemaakt werden, want ik ben natuurlijk voorstander van nieuw, maar een leuke 2dehands is net zo goed volgens mij.

omslagpunt zit rond 2000/2001 daarna kwamen er nog wel customshop uitvoeringen uit Korea, maar dat is nu ook voorbij geloof ik.

geert1976
21 mei 2009, 23:43
Diep in de buidel tasten...klopt maar dan heb je wel wat. Anders ga je dus iets kopen met de wetenschap dat de duurdere variant eigenlijk is wat je wilt.
Mijn advies luidt: ff doorsparen en een plank kopen die je echt wilt hebben en geen halfbakken Epiphine kopen voor een paar 100 minder, dood en doodzonde man

nou dat ben ik niet helemaal met je eens, de lowbudget Gibsons zij nu ook niet om over naar huis te schrijven, laatst nog een nieuwe SG in handen gehad die rond de E 900,00 moest kosten en nu moet ik zeggen dat de afwerking mij tegen viel, het leek bijvoorbeeld wel dat de slagplaat met een bot figuurzaagje was uitgezaagd en het leek wel og de body uit drie delen bestond (kan het fout hebben maar)

een goede 2e hands Epi kun je een kleine upgrade geven (humbuckers naar keuze) en dan is daar prima geluid uit te krijgen, heb hier op het forum toch ook wel slechte verhalen gelezen over nieuwe lowbudget Gibby, ook qua geluid

driesp
22 mei 2009, 00:19
zou dan wel zonde zijn inderdaad. Volgens mij speelt die special nog helemaal niet zo slecht, maar de actie moet wel redelijk hoog om van de fretbuzz af te raken. Ik denk dat ik ze wel eens zal opleuken met een nieuw brugelement, we zien wel wat eruit komt.

Maar, scheelt de dikte van de hals veel bij 'n LP std. dan bij de SG400? Want ik heb het liefst zo dun mogelijk.