PDA

View Full Version : Humbuckers of single coils



rianne
21 mei 2009, 19:18
Ik heb eerder ook al adviezen gevraagt voor een nieuwe gitaar + versterker en ik bleek er uit te zijn wat ik zou willen en zou dus naar een aantal winkels gaan om ze te testen. Het probleem was alleen dat de gitaar niet meer leverbaar was. En nu ben ik weer hard aan het speuren en ben op een vraagje uitgekomen. Moet je echt heel erg rekening houden met humbuckers en single coils? Ik weet dat het een ander geluid geeft maar weet niet of het ene nadeliger is voor wat ik wil spelen.
Ik zoek een allround gitaar van maximaal 400 euro. Ik kwam daarmee erg uit bij Ibanez, alleen zijn best veel daarvan met 2 humbuckers. Kan je daar dus ook goed allround mee spelen?
Als versterker wil ik een Vox VT15 kopen trouwens.

hezz
21 mei 2009, 19:39
Humbuckers klinken wat warmer, dienen zich goed voor een wat vettere toon, hebben weinig last van omgevings-noise (iets waar singlecoils wel veel meer last van hebben) en kunnen heel all-round zijn. Hangt ook een beetje af van afstelling van je versterker, je kunt bijvoorbeeld met een semi-hollow humbucker-gitaar van zompig vies donker laag naar trebly sprankelend hoog. Ook in humbuckers kun je veel verschillende sounds hebben.

Maar ook de singlecoil-sound heeft veel charme. In 7 van de 10 situaties prefereer ik humbuckers over singlecoils, maar een goede singlecoil gitaar is zeker niet een gemis.

rianne
21 mei 2009, 19:58
Maar ik zou dus niet een gitaar moeten afkeuren omdat ie geen single coils maar bijvoorbeeld 2 humbuckers heeft?

Exi
21 mei 2009, 19:59
Dus als ik het goed begrepen heb, heb je nog geen gitaren getest?
Misschien is het handig om dat toch even te doen, zodat je het verschil in de elementen ook zelf kan horen.

Bij 400 Euro kom je inderdaad al snel terecht bij Ibanez. Bij veel gitaren van Ibanez met 2 humbuckers kun elke humbucker splitsen (dmv het schakelaartje waarmee je normaal ook van element verwisseld) in twee single-coils. Het klinkt dan overigens niet helemaal als single-coils, maar het geluid wordt dan wel iets dunner.
Er zijn wel Ibanezjes met zowel humbuckers als single-coils, zoals: deze (http://feedback.nl/?b=RG350DXWH&a=9)

Net als hezz zegt kun je een veelzijdig geluid halen uit humbuckers, maar hetzelfde geld zeker ook voor single-coils. Er is niet echt een specifieke grens tussen de twee en vaak klinkt muziek gemaakt met een single-coil ook goed als je het naspeelt met een humbucker of vice versa.

Ik heb hier zelf ook een Ibanez staan (SA120) en met dat ding kan ik eigenlijk alles spelen, van sprankelend clean en een lekkere Blues tot Metal.
Maar hij heeft dan bijvoorbeeld niet echt de karakteristieken van een les Paul of een Stratocaster.


Maar ik zou dus niet een gitaar moeten afkeuren omdat ie geen single coils maar bijvoorbeeld 2 humbuckers heeft?

Nee, zeker niet. Ik zou haast zeggen dat je je er nog niet druk om hoeft te maken. Als je eenmaal een tijdje speelt dan ontwikkel je vanzelf een bepaalde voorkeur naar het geluid dat je gitaar moet hebben (o.a. single-coils of humbuckers). Op dat moment kun je echt een goede keuze maken.
Als je in de winkel gitaren gaat uittesten en je vindt er een die volgens jouw lekker speelt en klinkt, dan moet je hem gewoon nemen, ongeacht welk element erin zit.

hezz
22 mei 2009, 10:13
Maar ik zou dus niet een gitaar moeten afkeuren omdat ie geen single coils maar bijvoorbeeld 2 humbuckers heeft?

Precies :)

Ik zou vooral kijken naar wat het meest comfortabel is, wat het meest degelijk gebouwd lijkt, wat voor JOU het mooist klinkt (test de gitaar of laat het testen zowel clean als met verschillende soorten overdrive) en kijk ook naar wat je zelf mooi vind om te zien!

Een gitaar moet natuurlijk ook comfortabel in het oog vallen. ;)

Test zeker ook een semi-hollow gitaar zou ik zeggen, naar mijn mening kunnen die erg veelzijdig zijn, mooi klinken, comfortabel spelen en gewoon heel mooi uitzien! Voor €400 kun je daar zeker al iets goeds voor kopen, bijvoorbeeld een Hagstrom Viking, Ibanez Artcore of tweedehands een gitaar.

Orpheo
22 mei 2009, 10:28
wellicht moet je het juist andersom doen; een gitaar afkeuren juist omdat ie geen humbuckers maar singlecoils heeft. de scheiding 'singlecoils zijn helder humbuckers warm en wollig' kan je allang niet meer maken. zo was het vroeger, nu allang niet meer. het merendeel van de humbuckers is juist heel helder, van wat je nu kunt kopen. Alleen al in de range van seymour duncan is denk ik 60% helder, 20% gebalanceerd, 20% warm/vet.

wat wel zo is, is dat een humbucker stiller is, iets meer 'oompf' heeft (meer een dreun in je gezicht). Bij humbuckers heb ik veel meer het 'collone dreunende tigre tanks dat over me heen rolt' gevoel, terwijl bij singlecoils meer het idee heb van 'help ik lig onder een F1 auto!'. een singlecoil is niet zo strak als een humbucker, imho niet zo veelzijdig, maar een goede sc. heeft iets rauws, iets puurs, agressiefs, wat een humbucker vaak moeilijk kan hebben.

Ik heb gisteren met een mede-forumlid 8 uur lang pickups en gitaren zitten testen (met leuke resultaten!), met als grote winnaars: JB/Jazz set en Prail-set. ik heb ook een telecaster ernaast gehouden, en de tele met singlecoils had dat vieze, ranzige zeker wel, maar miste de oompf, de power, ondanks zijn overwound singlecoils. de JB had het ranzige van de singlecoils zeker maar ook de oompf, de strakheid, had ie zeker.


even dus als intermezzo dat je niet af kunt gaan puur en alleen op singlecoil of humbucker. hangt echt van je gebruik af.

barno
22 mei 2009, 10:36
Single coils /humbuckers: is gewoon a different ballgame, al zijn er zeker zowal scoils (p90's) en humbuckers die bij mekaar in de buurt komen.
Wat Orpheo zegt over humbuckers is wel waar maar 't is ook waar dat niet iedereen op zoek is naar meer oemph, bredere kllank, power enz... (dat kan echt in de weg zitten bij sommige muziekgenres imo)

Ik heb jaren enkel op sc gespeeld (weliswaar ook vaak P90's wat een beetje best of both worlds is) laatste tijd meestal humbuckers. Maar echte strat of tele klank nodig: dan heb je echt wel sc nodig.

macwilliams
22 mei 2009, 10:37
Het is tiger tanks...:ok:http://www.aviapress.com/book/fri/fri022_4.jpg

Verder klopt het wel met als overdonderende trap de aktieve elementen.
Daar ben je wrsch niet naar op zoek

Orpheo
22 mei 2009, 10:47
Single coils /humbuckers: is gewoon a different ballgame, al zijn er zeker zowal scoils (p90's) en humbuckers die bij mekaar in de buurt komen.
Wat Orpheo zegt over humbuckers is wel waar maar 't is ook waar dat niet iedereen op zoek is naar meer oemph, bredere kllank, power enz... (dat kan echt in de weg zitten bij sommige muziekgenres imo)

Ik heb jaren enkel op sc gespeeld (weliswaar ook vaak P90's wat een beetje best of both worlds is) laatste tijd meestal humbuckers. Maar echte strat of tele klank nodig: dan heb je echt wel sc nodig.

nee absoluut. dat kwam er in mijn post niet zo goed door, is waar.


(maar met de JB set kreeg ik uit m'n LP een lekkerdere tele-sound dan uit die tele zelf :dontgeti: gesplit welliswaar : D dan geet ie nog meer helderheid, twang en nog meer directheid en vuigheid zeg maar wat je van een tele verwacht).

maar dat laatste: moah, soms. ligt aan de combinatie van de gitaar en pickups en brug en hout. uit sommige van mijn les pauls krijg ik een veel overtuigendere strat of tele tone dan uit de tele en strat die ik heb (had) staan. en dat waren dan gewoon 'vintage' style strat en tele he, geen bijzondere, fancy shit erop.

Orpheo
22 mei 2009, 10:53
ah, ik zie 'gitaar 400 euro' staan, allround.

ik adviseer een 2ehands strat met een humbucker in de brug, single in mid en hals.

eigenlijk zou ik zelf zelfs gaan voor een tripje amsterdam, lijn 12 pakken richting vanderhelst plein, aldaar de string binnenstappen, vragen om een stratbody met vaste brug (200E), halsje (50 a 120 euro, als je geluk hebt soms minder!), op www.guitarfetish.com de hardware kopen (80E), en je bent de koning te rijk met een geweldige gitaar die veelzijdig is, precies wat je zocht.

Ik heb een strat met 3 singles en 2 hotrails, voor de hum/sing/hum look, en dat werkt qua bedrading en tone behoorlijk aardig...

olaftheholy
22 mei 2009, 11:11
ah, ik zie 'gitaar 400 euro' staan, allround.

ik adviseer een 2ehands strat met een humbucker in de brug, single in mid en hals.

eigenlijk zou ik zelf zelfs gaan voor een tripje amsterdam, lijn 12 pakken richting vanderhelst plein, aldaar de string binnenstappen, vragen om een stratbody met vaste brug (200E), halsje (50 a 120 euro, als je geluk hebt soms minder!), op www.guitarfetish.com de hardware kopen (80E), en je bent de koning te rijk met een geweldige gitaar die veelzijdig is, precies wat je zocht.

Ik heb een strat met 3 singles en 2 hotrails, voor de hum/sing/hum look, en dat werkt qua bedrading en tone behoorlijk aardig...



Of gewoon zo'n gitaar van de GFS voor $ 179,- bestellen... ben je ook klaar, keuze te over trouwens ;o)
Nog nooit eerder op gekomen om zoiets aan te bevelen aan een beginner, ws niet eens zo'n slecht idee...

barno
22 mei 2009, 11:18
nee absoluut. dat kwam er in mijn post niet zo goed door, is waar.


(maar met de JB set kreeg ik uit m'n LP een lekkerdere tele-sound dan uit die tele zelf :dontgeti: gesplit welliswaar : D dan geet ie nog meer helderheid, twang en nog meer directheid en vuigheid zeg maar wat je van een tele verwacht).

maar dat laatste: moah, soms. ligt aan de combinatie van de gitaar en pickups en brug en hout. uit sommige van mijn les pauls krijg ik een veel overtuigendere strat of tele tone dan uit de tele en strat die ik heb (had) staan. en dat waren dan gewoon 'vintage' style strat en tele he, geen bijzondere, fancy shit erop.

we gaan hier niet weer een scherpe polemiek starten (de zon schijnt!!) maar dit moet ik toch nog even twijfel trekken :) of wijten aan uw concept van een perfecte vintage strat of tele klank. Ik ontken niet dat je in de buurt kan komen maar in de puristenwereld wordt er bij wijze van spreken op moleculair niveau naar het geluid geluisterd en dan vallen humbuckers door de mand als ze zich willen verkleden als scoils.
Een scoils breekt ook anders open bij een upgecrankte buizenamp, een scoil ruist (geloof het of niet maar in vintage world is dat een onderdeel van de sound...) etc...

Di Stefano
22 mei 2009, 11:33
we gaan hier niet weer een scherpe polemiek starten (de zon schijnt!!) maar dit moet ik toch nog even twijfel trekken :) of wijten aan uw concept van een perfecte vintage strat of tele klank. Ik ontken niet dat je in de buurt kan komen maar in de puristenwereld wordt er bij wijze van spreken op moleculair niveau naar het geluid geluisterd en dan vallen humbuckers door de mand als ze zich willen verkleden als scoils.
Een scoils breekt ook anders open bij een upgecrankte buizenamp, een scoil ruist (geloof het of niet maar in vintage world is dat een onderdeel van de sound...) etc...

Ah ik weet niet. Bij blinde proeven valt 90% van de zelfverklaarde toneexperten door de mand. Er zijn genoeg artiesten die hun albums opnemen met andere gear dan waarmee ze live spelen (omdat ze geendorsed worden), en niemand die het door heeft.

Orpheo
22 mei 2009, 11:57
ik ga nog maar een ding hierover posten in dit topic, alleen om mijn beeld duidelijk te maken. het is niet mijn bedoeling tegen schenen te schoppen.


we gaan hier niet weer een scherpe polemiek starten (de zon schijnt!!) maar dit moet ik toch nog even twijfel trekken :)


of wijten aan uw concept van een perfecte vintage strat of tele klank.

absoluut. Je hebt hier absoluut gelijk in. Ik ben gek in deze, maar ik krijg wat ik zie als een stratsound niet uit een strat. Ik heb het geprobeerd, op strats uiteenlopend van 500 tot 2500 euro, maar ik krijg het niet te pakken. Pak ik mijn les paul met de jazz/jb set, knoei ik effe met de settings, en ik heb precies wat ik in mijn hoofd heb. telesound: idem. Het beeld dat ik heb van een strattone, en hoe ik het uit een gitaar pers is gewoon anders dan bij anderen denk ik. ik krijg het uit de juiste gitaar niet te pakken.



Ik ontken niet dat je in de buurt kan komen maar in de puristenwereld wordt er bij wijze van spreken op moleculair niveau naar het geluid geluisterd en dan vallen humbuckers door de mand als ze zich willen verkleden als scoils.

ook mee eens. echter, coilsplit helpt heel erg, maar niet eens bij alle pups. bij de jb/jazz set, evenals de motherbucker, stagmag, prails en het door mij ontworpen setje, is het ontwerp dusdanig dat het wel dus als een ECHTE singlecoil gaat klinken. omdat de windings singlecoil-style zijn, de magneetconfiguraties, etc etc.



Een scoils breekt ook anders open bij een upgecrankte buizenamp, een scoil ruist (geloof het of niet maar in vintage world is dat een onderdeel van de sound...) etc...

ook weer mee eens. maar een coilsplitted JB ruist en bromt ook als de ziekte hoor ;) net als de railkant of de p90 kant van de prail.

ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen omtrent mijn beeldvorming van tones :D

macwilliams
22 mei 2009, 12:07
Toch maakt een degelijke aarding ook wat uit.
Mijn gesplitte coils zijn niet eens zo heel luidruchtig.
De goldtop met p90 is zelfs uitzonderlijk stil.

aaronstonebeat
22 mei 2009, 14:19
+1 Voor de strat met humbucker bij de brug. Ook naar mijn idee levert dat een bijzonder allround toepasbaar instrument.