PDA

View Full Version : Ibanez rg350dx of richwood re-129-bk



Guitarbo
21 mei 2009, 18:46
Binnekort eindelijk een nieuwe gitaar aanschaffen.
Alleen ik heb een probleempje.
Ik kan niet kiezen tussen 2 gitaren XD
Ik heb de Ibanez rg350dx en de richwood re-129-bk op het oog!
Ik speel dingen zoals Sweet child o mine en ac/dc, en ben van plan veel solo's te gaan spelen. zoals I'm alright | en Glasgow Kiss van John Petrucci.
Welke gitaar raden jullie aan, of welke opties nog meer?
Zowiezo niet duurder dan 400 euro, het liefst ongeveer rond de 350 ;)

B. :punk:

mrweird
21 mei 2009, 18:57
Hmm... Dat is best appels met peren vergelijken. Een super strat tegenover een LP kopie..
Ik gok dat je als je de 1tje koopt na verloop van tijd ook de ander koopt omdat het instumenten zijn met een verschillend karakter.. Een Ibanez is over het algemeen een allemans vriendje dus als je echt moet kiezen dan de Ibanez mits het er eentje is met een humbucker in de hals positie voor de sweet chilld o mine ..

Als je toch de richwood neemt neem een kenner mee die de frets checkt. Of er niet 1tje of meerdere te hoog/laag zijn met fret buzz als gevolg.

thomas_lc
21 mei 2009, 18:59
ik zou de ibanez nemen,omdat richwood's inderdaad vaak fret buzz hebben (spreek uit ervaring heb de witte les paul van rw en de stratocaster gehad en die hadden allebij fret buzz)

RoelTM
21 mei 2009, 19:02
Ik heb die Ibanez, fijn ding. Ik ken de Richwood niet, maar met de Ibanez heb je zeker geen miskoop. (Voor dat bedrag in ieder geval.)

Maar als je (met de Richwood) toch richting Les Paul gaat, waarom niet een Epiphone? Die zijn ook te verkrijgen rond jouw budget.

Bram+
21 mei 2009, 20:43
Is het je eerste gitaar of ben je nog niet bekend met tremolo's? Reken er dan maar wel op dat je (behalve gitaar leren spelen ook) moet leren omgaan met het tremolosysteem van de RG350DX als je voor die kiest. Het is niet het meest gemakkelijke systeem wat er is en heeft al een flink aantal gitaristen/beginners tot waanzin gedreven. Nu wordt er hier iedere week wel een nieuwe thread over Floyd Rose tremolo's e.d. geopend, dus informatie en tips zijn er genoeg op het forum, maar weet waar je aan begint.

'n Betere optie is denk ik de RG321MH, vaste, makkelijke, brug én mahonie body (doorgaans vind men mahonie gitaren beter klinken dan linde gitaren, en linde is dus het standaard RG hout, zo ook bij de RG350DX).

Guitarbo
21 mei 2009, 20:46
Toch wil ik eerst de Richwood kopen denk, en dan later de ibanez kopen wat hier al gezegt werd, want ik ben nog beginner. Ik hoorde ook dat de ibanez heel snel ontstemd. Is dit een goed idee denken jullie?

Bram+
21 mei 2009, 20:50
Toch wil ik eerst de Richwood kopen denk, en dan later de ibanez kopen wat hier al gezegt werd, want ik ben nog beginner. Ik hoorde ook dat de ibanez heel snel ontstemd. Is dit een goed idee denken jullie?
Dat ontstemmen heeft heel erg met die tremolo te maken. Op zich is het juist een heel stemvast systeem, maar dan moet je er wel mee leren omgaan en niet iedere keer van tuning willen veranderen e.d. Ik denk niet dat die Richwood per definitie stemvaster is dan een Ibanez (met een vaste brug). Het grootste verschil zit gewoon in het model op zich.

bart_g
21 mei 2009, 21:06
Je hebt een PM.

mrweird
21 mei 2009, 21:13
Toch wil ik eerst de Richwood kopen denk, en dan later de ibanez kopen wat hier al gezegt werd, want ik ben nog beginner. Ik hoorde ook dat de ibanez heel snel ontstemd. Is dit een goed idee denken jullie?

Een goed afgestelde floyd zou niet moeten onstemmen na een paar duikvluchten dus daar zou ik me in principe geen zorgen over maken, en ik zit nu op de bank met een richwood RE-129 in m'n handen en daar kun je heel erg prima sweet child o mine mee spelen. :) dus ik vindt het een prima idee mits je m'n richwood advies opvolgt van frets checken.

frekie
22 mei 2009, 11:30
Ik heb een RW 125 LP gehad, sunburst dus, uit de vorige serie:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RWLP.htm

Was de beste uit een winkelvoorraad van 6 stuks. 1 andere ging ook nog wel, de rest was brandhout. Goed testen dus m.n. het fretwerk. Die vorige serie was zwaarder (=beter) dan de huidige serie met de afgeschuinde hals/body verbinding. Die 125 deed het prima zeker met een setje GFS Crunchy PAFs erop.

Alternatieven qua copie LP:
Epiphone Korea 2dehands, S of U serienr
London City (als ze net zo goed zijn als de Tele: kopen!)
Vintage (het merk dus!, bemoeit Trevor Wilkinson zich tegenaan)
Fernandes/Burny: vintage jaren 70/80, gewild, is weer nieuw in productie
Tokai: zelfde verhaal, nog gewilder, heb er zelf 1, hoef ik geen Gibson voor

De Ibbie heeft een veel plattere nek, heel andere feel. Die RG321 met vaste brug heb ik in Haarlem gezien als B-stock:
http://www.alphenaar.com/N_frame.html?http://www.alphenaar.com/B-stock_Aktie______N_grp_60-1.html
(Naar beneden scrollen)
Ik zou ook gaan voor een vaste brug, geen gedonder met klem trems die je toon killen :punk: