PDA

View Full Version : actief en passief element in dezelfde gitaar?



arcane
21 mei 2009, 18:35
Is het mogelijk om een actief element in de brug te zetten en een passief element bij de hals?

Ik kan me voorstellen dat het problemen zou kunnen geven in het electronisch circuit, of maakt dat niet uit?

Noctiis
21 mei 2009, 18:38
Ik zie het wel vaak, gitaren waar de brughumbucker is vervangen door een EMG bijvoorbeeld. Weet niet hoe dit kwa schakelingen zit.

(Blackouts schijnen trouwens vetter te klinken dan EMG's, is t voor in je Kelly? :P)

aaronstonebeat
21 mei 2009, 18:45
De moeilijkheid is dat actieve elementen (van EMG dan) voor volume en toon gebruik maken van potmeters van 25 kOhm; bij passieve elementen zie je waardes van 250 tot 500 kOhm (soms ook 1 MOhm).

Ik denk dat de best klinkende oplossing voorziet in een apart volume/tone-cicuit voor elk type element.

Di Stefano
21 mei 2009, 18:47
Dat is de enige oplossing. Je actief en passief element moeten beiden een andere volumepotentiometer hebben, anders klinkt het voor geen meter.

arcane
21 mei 2009, 21:42
Welk passief element (let op, het gaat om een 7-snaar) is dan erg geschikt voor een enorme scheur, dus een flinke output. Voor 6 snarigen heb ik al vanalles voorbij zien komen op dit forum, maar 7-snaar elementen ken ik verder niet.

HaroldA
21 mei 2009, 22:42
Welk passief element (let op, het gaat om een 7-snaar) is dan erg geschikt voor een enorme scheur, dus een flinke output. Voor 6 snarigen heb ik al vanalles voorbij zien komen op dit forum, maar 7-snaar elementen ken ik verder niet.

De Seymour Duncan Invader! :rockon:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/0/2/9/246029.jpg

arcane
21 mei 2009, 23:47
Ik zie het wel vaak, gitaren waar de brughumbucker is vervangen door een EMG bijvoorbeeld. Weet niet hoe dit kwa schakelingen zit.

(Blackouts schijnen trouwens vetter te klinken dan EMG's, is t voor in je Kelly? :P)

Nee het is niet voor mijn kelly. Gaat om een gitaar van een vriend van me.