PDA

View Full Version : Marshall DSL piept



Krokvlez
21 mei 2009, 13:36
Hoi, ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn Marshall dsl 401. De eerste 10 minuten dat hij opstaat durft gij geregeld beginnen piepen (krijsen eigelijk). Nadat hij echt warm begint te staan heb ik er tot nu toe geen last meer van en als hij begint te piepen en ik draai het volume even dicht stopt het piepen ook.

Volgens mij is het een resonantie en/of buizenprobleem. Aangezien ik hem 2dehands heb gekocht weet ik niets exact over de leeftijd van de buizen, maar ik heb wel een vermoeden dat deze al redelijk oud zijn aangezien ze van het originele merk zijn.
Heeft er iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe het opgelost zou kunnen worden?

Marco5150
21 mei 2009, 16:07
Zou een microfonische buis kunnen zijn. Als je zachtjes met een pen of iets dergeljiks tegen de buis aan tikt, dan zou je dat niet door de speaker mogen horen. Als dat wel zo is, dan is de buis microfonisch en moet je hem vervangen.

Ik zou alleen niet weten hoe het komt dat het overgaat als de versterker langer aanstaat. Maar als je de versterker al lang hebt, dan is het misschien sowiezo niet zo'n slecht idee om de buizen eens te (laten) vervangen.

cluseau
21 mei 2009, 18:21
De eerste 10 minuten dat hij opstaat durft gij geregeld beginnen piepen (krijsen eigelijk). Nadat hij echt warm begint te staan heb ik er tot nu toe geen last meer van en als hij begint te piepen en ik draai het volume even dicht stopt het piepen ook.

Lijkt op een gebrek aan ontkoppeling van de voeding voor de voorversterker, capacitief arme elko dus. Buisje kan natuurlijk ook maar gezien het verdwijnen na enige tijd lijkt me dat niet logisch.

Frans.