PDA

View Full Version : gitaarsignaal 'splitten'



KoenB
21 mei 2009, 12:55
Okee, dit wil ik doen: ik wil het gewone gitaarsignaal onbewerkt de jack uit sturen, maar tegelijkertijd wil ik dit signaal een preampje insturen en naar een VU metertje sturen die in de gitaar zit. Kan dit zomaar, zonder dat het originele signaal er onder leid?

bert k
21 mei 2009, 13:32
Ja hoor, gewoon een Y-snoertje bakken en proberen. In het ergste geval klinkt het niet, dan heb je een Y-snoertje over. :D

AART
21 mei 2009, 14:51
je moet je signaal bufferen om te zorgen dat het je originele signaal niet beinvloed.

bert k
21 mei 2009, 16:15
Misschien wel, maar probeer nou eerst eens zonder.

matto
21 mei 2009, 16:16
stereo chorus pedaaltje of zo in de uit stand er tussen en je hebt een gebufferde splitter.

Chris Winsemius
21 mei 2009, 16:32
Okee, dit wil ik doen: ik wil het gewone gitaarsignaal onbewerkt de jack uit sturen, maar tegelijkertijd wil ik dit signaal een preampje insturen en naar een VU metertje sturen die in de gitaar zit. Kan dit zomaar, zonder dat het originele signaal er onder leid?

Helemaal 100% niet, maar zo goed mogelijk:

- direct-signaal door laten gaan (naar versterker/etc.)
- via (extreem) hoogohmige (minimaal 1M in maar liefst nog meer) buffer naar andere zaken toe

Het enige verschil is dan de belasting v/h originele signaal met de ingangsweerstand/capaciteit van die buffer.

Als die pre-amp voor die VU-meter al zeer hoog-ohmig is (> 1M) dan zou gewoon 'n y-kabel/aftapping goed moeten werken.

nico verduin
21 mei 2009, 19:14
Helemaal 100% niet, maar zo goed mogelijk:

- direct-signaal door laten gaan (naar versterker/etc.)
- via (extreem) hoogohmige (minimaal 1M in maar liefst nog meer) buffer naar andere zaken toe

Het enige verschil is dan de belasting v/h originele signaal met de ingangsweerstand/capaciteit van die buffer.

Als die pre-amp voor die VU-meter al zeer hoog-ohmig is (> 1M) dan zou gewoon 'n y-kabel/aftapping goed moeten werken.
+1 gewoon een opamp eraan hangen (als soort kathode volger) naar de VU. Kun je het signaal ook goed regelen voor dat ding. zeer hoge impedantie in en lage eruit.

KoenB
21 mei 2009, 21:07
ik zat in de 1e instantie te denken aan een preamp als deze. Impendantie van 3M

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

ik heb enige basiskennis maar het is niet veel, dus is dit dingetje geschikt of kan ik beter een opampje kiezen? Als iemand toevallig een makkelijk schemaatje weet zou dat leuk zijn.

nico verduin
21 mei 2009, 22:14
ik zat in de 1e instantie te denken aan een preamp als deze. Impendantie van 3M

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

ik heb enige basiskennis maar het is niet veel, dus is dit dingetje geschikt of kan ik beter een opampje kiezen? Als iemand toevallig een makkelijk schemaatje weet zou dat leuk zijn.
die doet het wel hoor