PDA

View Full Version : Soundclipje lipstick pickup CMI tele



Ibanez666
21 mei 2009, 12:39
http://www.youtube.com/watch?v=62PwSulEq44

over transistor bakkie, beetje gain en wat reverb. Heb op het eind de toetsenist zn kans gegeven ;)

Rinze
21 mei 2009, 12:52
Klinkt lekker, zeker voor een trannybak, maar het is geen lipstick. Lipstickpups zitten bijvoorbeeld op Danelectro's, de behuizing is/was dan gemaakt van - jawel - lipstickbuisjes. Jouw Telepup heeft gewoon een metalen cover. Maar het klinkt wel :ok:

Ibanez666
21 mei 2009, 12:53
Klinkt lekker, zeker voor een trannybak, maar het is geen lipstick. Lipstickpups zitten bijvoorbeeld op Danelectro's, de behuizing is/was dan gemaakt van - jawel - lipstickbuisjes. Jouw Telepup heeft gewoon een metalen cover. Maar het klinkt wel :ok:

ah ok, dat wist ik niet. Hoe is dit element dan gemaakt?

Rinze
21 mei 2009, 13:04
ah ok, dat wist ik niet. Hoe is dit element dan gemaakt?


Euhh.. gewoon, net als andere Fender-elementen, het kapje is net zoiets als een nikkel/chroom cover op een humbucker. Lipstickcovers zijn helemaal rond, ook aan de achterkant., het zijn dus buisjes. Voor het element maakt het op zich niet uit, al zijn de originele lipsticks wel van een bepaald type (windingen, magneettype) natuurlijk.

Tele-halselementen klinken vaak wat doffig door die cover en door de plaatsing, die bij een hoop Tele's eigenlijk niet optimaal is, het element zit dan net onder een knoop in de snaartrilling (een natuurlijke flageoletplek zeg maar). Alleen weet ik nou niet meer of dat nu het geval is bij 21 of 22 fretshalzen.

Maar die van jou heeft er zo te horen geen last van. Maar goed ook want het verwijderen van een kapje op zo'n pup is niet zonder risico's. Ik heb een keer een vervangingselement van Seymour Duncan, net gloedjenieuw voor 115 euro, bijna gemold door bij het verwijderen van het kapje even niet op te letten en een van de blote aansluitdraadjes te breken. Gelukkig het draadje dat naar de buitenkant van de spoel liep, zodat ik de spoel een stukje kon afwikkelen en de boel kon repareren, maar zweten was het wel.

Anyway, het klinkt goed, niks mis mee.

Ibanez666
21 mei 2009, 13:06
thnx voor de info en het compliment. Was toch even afwachten, heb hem ongezien vanuit de UK gekocht en ben afgegaan op mn gevoel en het kleine beetje dat over CMI te vinden was.

Rinze
21 mei 2009, 13:12
thnx voor de info en het compliment. Was toch even afwachten, heb hem ongezien vanuit de UK gekocht en ben afgegaan op mn gevoel en het kleine beetje dat over CMI te vinden was.


Er zit er veel verschil in die dingen, tenminste in de exemplaren die ik in mijn handjes gehad heb. Maar deze klinkt lekker, het halselement kan zo lekker droog klinken, direct. Heb je dr al foto's van geplaatst?

Ibanez666
21 mei 2009, 13:14
Heb je dr al foto's van geplaatst?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122428&page=3

Rinze
21 mei 2009, 13:17
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122428&page=3

Ah, my bad. Ik maar denken dat het om een Mexicaanse Fender ging. NIet helemaal goed wakker vandaag... Doet er niet toe, ziet er goed uit en klinkt dus ook prima. Hoe is het brugelement?

Ibanez666
21 mei 2009, 13:38
Ah, my bad. Ik maar denken dat het om een Mexicaanse Fender ging. NIet helemaal goed wakker vandaag... Doet er niet toe, ziet er goed uit en klinkt dus ook prima. Hoe is het brugelement?

Ben erg blij met het brug element, kunt er leuke rocknroll en country achtige dingetjes mee doen. De twee samen doen het ook leuk en als je de twee in series zet, klinkt het een stuk vetter en iets harder, beetje humbuckerachtig dus