PDA

View Full Version : Repetitie met metalband



martijn3293
21 mei 2009, 11:43
Hallo,

Ik heb sinds kort een metalband. Tijdens de repetities sluiten we onze pedalen en alles aan op een mengpanneel. Nu moeten we de gitaren enzo wel redelijk hard zetten, omdat de drummer er stevig op los klopt. Maar we horen de zang nog steeds niet goed. Als we dan de zang harder zetten, dan begint dat heel erg te piepen. En als de zanger dan nog zijn microfoon helemaal vanboven vasthoudt, zoals eigenlijk ook de "bedoeling" is bij metal :P dan begint hij nog feller te piepen. Dus nu zijn we genoodzaakt om de microfoon zo stil te zetten, dat we de zang niet goed horen. :P
Hoe kan ik dit juist afstellen?? of ligt het aan de microfoon?
Als het aan de microfoon ligt, kan mij dan niemand advies geven? :P
Bestaan er bijvoorbeeld microfoons voor in te screamen enzo? :P

Groetjes

arcane
21 mei 2009, 12:00
Dat gepiep zal wel feedback zijn, misschien helpt het jullie als jullie de speakers van de PA wat wegdraaien, zodat deze niet op de microfoon gericht zijn.

Overigens, wat voor pedalen sluiten jullie aan op het mengpaneel? Zijn dat modeling-amps?

martijn3293
21 mei 2009, 12:12
Euhm...
Wij gebruiken een digitecht (wat voor ene precies wet ik niet), en we gebruiken een ME-50, en een ME-50 B.
De boxen zijn niet op de microfoon gericht :s:s of andersom XD

arcane
21 mei 2009, 12:18
Hmm, zo ver ik weet (maar ik kan me vergissen) is de ME-50 alleen een effecten bak, en heeft geen amp simulaties e.d. aan boord. Lijkt mij dan niet echt lekker klinken over een PA.

Megadeth22
21 mei 2009, 12:40
alles op een mengpaneel? Ik ben een noob met bandjes maar hierzo sluit alleen de zanger zijn microfoon aan op de PA, en spelen de gitaristen gewoon door hun versterkers. :dontgeti:

arcane
21 mei 2009, 13:11
alles op een mengpaneel? Ik ben een noob met bandjes maar hierzo sluit alleen de zanger zijn microfoon aan op de PA, en spelen de gitaristen gewoon door hun versterkers. :dontgeti:

Juist.

Het kan wel, maar dan moeten de gitaristen spelen met modeling amps.

martijn3293
21 mei 2009, 14:32
Ah, ok.
Maar de versterkers die de gitaristen hebben, die gaan niet zo hard :P
En als ik dan de versterkers via de out-put in het mengpaneel steek? zodat eigenlijk dan ook het geluid uit de versterkers komt, en dan via het mengpaneel ook uit grote boxen??

En zou dan ook het probleem met het gepiep van de micro opgelost zijn?

groetjes

arcane
21 mei 2009, 14:39
wat betreft het gitaargeluid, ja dat zal als het goed is flink beter klinken als ze de line out gebruiken van de map en die aansluiten op de PA.

Het piepgeluid, tja, het klinkt alsof het een feedback probleem is. Maar wie weet, misschien heb je al een veel beter geluid als de gitaren anders worden uitversterkt, en hoeft de mic niet zo hard te worden uitversterkt. Dan zal het piepen denk ik wel afnemen.

lodi
21 mei 2009, 14:41
tegen de drummer zeggen dat ie een ietsiepietsie minder hard doormept en heel het probleem is van de baan, kost niks

Rinze
21 mei 2009, 15:02
Ah, ok.
Maar de versterkers die de gitaristen hebben, die gaan niet zo hard :P
En als ik dan de versterkers via de out-put in het mengpaneel steek? zodat eigenlijk dan ook het geluid uit de versterkers komt, en dan via het mengpaneel ook uit grote boxen??

En zou dan ook het probleem met het gepiep van de micro opgelost zijn?

groetjes


Je doelt nu op de luidsprekeroutputs van de versterkers? Niet doen, daar moeten speakers op aangesloten worden, is geen lijnsignaal. En de lijnuitgang klinkt ook kut met vervormde gitaargeluiden tenzij er een luidsprekersimulatie op zit. Je gitaarspekers kleuren het geluid mee, een vervormd gitaargeluid klinkt rechtstreeks uit de versterker kut.

En nee, die piep is dan niet weg. Dat is feedback, zie eerdere posts.

espike
21 mei 2009, 23:23
Laat de drummer gewoon minder hard spelen, als ie hard wil slaan moet ie maar gaan boxen of zo. een drumstel kan je ook aardig dempen btw. en t is nog beter voor je oren ook. als je doof bent kan je neit meer in een band spelen nl
De feedback van de zanger kan je beperken door de microfoon: sommige microfoons vangen echt alles op van alle kanten, dit geeft meestal feedback, draai sowieso alle monitoren, en speakers weg van de microfoon/zanger

Henri H
21 mei 2009, 23:49
Een ME-50 is wel degelijk een modelling versterker en kun je dus in principe prima direct op de PA aansluiten.
Ik denk dat het gepiep veroorzaakt wordt door de (slechte) microfoon en/of de instelling op de mengtafel/versterker.
Vaak draaien mensen erg veel gain in de mengtafel en dan met name het microfoon signaal.
Draai de gain wat terug en het (master) volume omhoog. Misschien kun je er ook wat hoog uit gooien.
Een goeie microfoon doet ook wonderen.

Johannes
22 mei 2009, 00:45
Piepen van de mic kan aan een aantalen zaken liggen:

- crap mic
- input gain op de mengtafel te hoog
- eq op de mengtafel staat verkeerd
- te dicht bij de speakers
- alles staat te hard
- zanger houdt de mic verkeerd vast (je zei het zelf al)
- zanger zingt erg zacht waardoor je gedwongen wordt het harder te zetten

Gitaren (gemoddeld) over de PA hoeft geen probleem te zijn en kan zelfs erg goed klinken (mits de de PA beetje fatsoenlijk is, je geluid netjes is afgesteld enz enz enz)

edje kadetje
22 mei 2009, 19:48
wat voor versterkers zijn het?
Zouden die echt niet hard genoeg gaan?
Lijkt mij nogal stug in een oefenruimte.
Het zou wel eens kunnen (opperde hij voorzichtig) dat jullie gewoon veel te hard spelen.

En over die me50, volgens mijn informatie is dat geen modelling (maar ik heb graag ongelijk in dit geval)

martijn3293
23 mei 2009, 19:12
Euhm... goh :P
Mijn bass versterker zou wel hard genoeg gaan :P Deze heeft namelijk 125 watt.
Maar van de beide gitaren denk ik niet. Dat zijn zo versterkers van in een pakket. Dus ik denk iets van een 30 watt ofzo, dat weet ik niet zeker.

Squier02
23 mei 2009, 19:27
Euhm... goh :P
Mijn bass versterker zou wel hard genoeg gaan :P Deze heeft namelijk 125 watt.
Maar van de beide gitaren denk ik niet. Dat zijn zo versterkers van in een pakket. Dus ik denk iets van een 30 watt ofzo, dat weet ik niet zeker.

Die starterspakketen zijn vaak 15 watt toch? Of verkopen ze nu ook versterkers met 30 watt?