PDA

View Full Version : Popmuziek. Wat vinden jullie ervan?



Luke-wannabe
21 mei 2009, 10:57
Is het slecht? Ik bedoel de typische popmuziek. Rihanna, Beyonce Lady GaGa enzo.

Bij voorbeeld Umbrella (http://www.youtube.com/watch?v=OJ41XQ2udYQ) van Rihanna. Ik vind het een goed nummer. Niet dat ik het zelf op zou zetten, maar ik zou het niet weg zappen ofzo.
Het gaat natuurlijk allemaal om geld in deze business. Maar daarom vind ik die liedjes misschien wel zo vet. Omdat er grof geld aan verdiend moet worden zitten al die liedjes perfect in elkaar. Met als resultaat dat het lekker in het gehoor ligt, de liedjes kloppen en 'iedereen' het koopt.

Idem Dito met Pokerface (http://www.youtube.com/watch?v=hUxtQYFQeNY) van Lady GaGa. Vind ik dan persoonlijk iets minder, maar ook weer super geschreven.

Disclaimer: Als ik zeg super geschreven bedoel ik natuurlijk naar de luisterfactor van het nummer. Niet de diepgang. Want die is natuurlijk vrij ver te zoeken in deze muziek. Maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Als ik diepgang wil zet ik wel een plaatje John Frusciante aan :D (hier aub geen discussie of Frusciante wel of niet dipe is kthxbai)

Ik ben echt benieuwd hoe iedereen over dit onderwerp denkt.

sjoerd5
21 mei 2009, 11:13
Er wordt een hoop meuk gemaakt, maar af en toe zitten er echt goeie dingen bij.

Deze bijvoorbeeld: (mando Diao)

http://www.youtube.com/watch?v=8nh931yRQIM

Maar dat is nog steeds echt band.
En geen zangeres met elektronische shit erachter.

Verder splitst mijn smaak twee kanten op:
Ik hou van de meest moeilijke en ingewikkelde muziek,
en tegelijkertijd van de meest gladde en commerciele muziek die er is.

Als ik ingewikkeld geneuzel wil zet ik wel Tool of King Crimson aan.
Voor de gladde shit: Snow Patrol of gewoon 3FM.

Joey Handsome
21 mei 2009, 11:41
Tja, af en toe vind ik popmuziek wel grappig, maar over het algemeen niet. Het vervelende is dat de liedjes altijd zo voorspelbaar zijn, maar wel lang in je hoofd blijven hangen. Dan wordt het gewoon irritant. Veel popmuziek vind ik echt lelijk om te horen en kan ik echt niets mee. Britney Spears is daar een goed voorbeeld van. Sowieso kan ik me niet echt voorstellen hoe je naar iemand met zo'n lelijke stem kunt luisteren, maar smaken verschillen blijkbaar.
Pop die ik dan wel leuk vind; sommige liedjes van Kylie Minoque vind ik cool. Verder kan ik er even niet zo gauw op komen. De meeste, vooral echt Amerikaanse pop, voel ik niets bij.
Maar goed, ik denk dat ik sowieso niet heel erg mainstream ingesteld ben, want grote mainstream rock trekt mij vaak ook niet direct. Mainstream hiphop ook niet, terwijl er best leuke hiphop is. Misschien te gelikt, te clean, ik weet het niet. Het is niet zo dat ik iets niet wil luisteren, omdat iedereen het leuk vind. Maar ook niet dat het per sé underground moet zijn. Om de een of andere manier trekken rariteiten me eerder denk ik.
Pop is ook zo plastic, het is een wegwerp artikel, een product. Ik hou erg van muziek die gevoel uitstraalt, dat mis ik bij pop denk ik erg.

hoofd
21 mei 2009, 12:02
Is het slecht? Ik bedoel de typische popmuziek. Rihanna, Beyonce Lady GaGa enzo.

De typische popmuziek bestaat dus blijkbaar uit een leuk zangeresje met een zooi producers op de achtergrond.. :???:

Definieer je typische popmuziek wat verder uit, wil je.. Ik haal namelijk bijna al mijn cd's bij de popafdeling van de lokale toko en toch zijn het niet allemaal zangeresjes met een goede producer.

Kim Wilson
21 mei 2009, 12:04
Wat is de definitie van popmuziek? Volgens mij is dat een verzamelnaam voor alle muziek die op dit moment populair is. En dat kan nogal breed zijn...

hoofd
21 mei 2009, 12:10
Te laat, lutser.

Megadeth22
21 mei 2009, 12:34
Sommige nummers vind ik gaaf (bij mijn werk hoor ik ze vaak dus ik ken de meeste huidig populaire nummers wel uit mijn hoofd) maar het overgrote deel is gewoon bagger. Songfestival niveau.

Rinze
21 mei 2009, 12:49
Pop is kut :ok:

FruscianteFan
21 mei 2009, 13:06
Over het algemeen maakt het me niet zoveel uit hoe 'commercieel poppy' iets is. Ik merk wel dat ik het niet lang volhoud om naar de radio (m.n. sky en Q fm) te luisteren omdat het steeds maar weer dezelfde voorspelbare liedjes zijn. Maar nummers als Like A Prayer (Madonna) vind ik gewoon mooi.

Spitfire
21 mei 2009, 14:12
Is het slecht? Ik bedoel de typische popmuziek. Rihanna, Beyonce Lady GaGa enzo.

Dus even samengevat: de muziek waarvan als artiest alleen de naam van 1 persoon (de zanger/zangeres) wordt aangegeven en waarvan het instrumentale gedeelte meestal op de computer gemaakt is right? En meestal zit er zo'n bekende producer achter (Timbaland bijvoorbeeld).

Nouja, het gros vind ik compleet kut, maar af en toe zit er echt een nummer bij waarin ik iets heel vets hoor (zoals in N.A.S.A. - Gifted (http://www.youtube.com/watch?v=WZB7yswo6a0), dat refrein klinkt echt goed).

Tim..
21 mei 2009, 17:50
Pop is kut :ok:

was het maar kut, dan had je er nog wat aan!

Rutger
21 mei 2009, 18:23
De typische popmuziek bestaat dus blijkbaar uit een leuk zangeresje met een zooi producers op de achtergrond.. :???:

Definieer je typische popmuziek wat verder uit, wil je.. Ik haal namelijk bijna al mijn cd's bij de popafdeling van de lokale toko en toch zijn het niet allemaal zangeresjes met een goede producer.

Volgens mij vallen bandjes als The Killers, RHCP en de Foo Fighters ook onder popmuziek. En die kunnen wel degelijk goede (pop)nummers schrijven. Pop is te breed om over een kam te scheren.

JER00N
21 mei 2009, 19:19
Imho is popmuziek gewoon alle muziek minus klassiek en jazz. Rihanna en Beyonce zou ik eerder R&B noemen.

Rinze
21 mei 2009, 19:28
Imho is popmuziek gewoon alle muziek minus klassiek en jazz. Rihanna en Beyonce zou ik eerder R&B noemen.

Oh, dus rock en metal en country en blues en noem maar op horen bij pop? Ik dacht het niet :soinnocent:

Popmuziek is voor mij lieve melodietjes en harmonietjes die geschreven zijn om te pleasen. Beatles-shit en zo. Bwegh. Lalala.

Di Stefano
21 mei 2009, 21:18
Ik vind dat het tijdperk van goede popmuziek gedaan is. Tegenwoordig spelen er niet eens muzikanten meer mee op al die hitjes van Rihanna, Lady Gaga, Britney Spears, Madonna... Allemaal bagger en echt goedkoop naar mijn mening. Het gebeurd minder en minder dat er nog iets goed tussen zit.

Bram+
21 mei 2009, 21:36
http://i337.photobucket.com/albums/n366/dizzylizzy1016/Katy-Perry-c07.jpg
Katie Perry!

'n Beetje rare discussie in ieder geval. Ik denk er ongeveer zo over als Rutger denk ik: ook muziek als RHCP en Foo Fighters is 'pop', wat gewoon een afko voor populaire muziek is. Niet per definitie platgeproduceerde dancepop met een leeghoofdig zangeresje of een groepje nichterige jongens, maar gewoon alles wat erg populair is onder jongeren en oudere jongeren. Per definitie niks mis mee, inderdaad vaak pakkende melodietjes, soms wat meer uitgedacht dan anders. Niet iedereen in dat veld heeft meteen als doel zoveel mogelijk units te verkopen en levert meteen alle integriteit in. Die grens is wel erg dun, maar dat komt dus in alle genres voor.

Luke-wannabe
22 mei 2009, 02:12
De typische popmuziek bestaat dus blijkbaar uit een leuk zangeresje met een zooi producers op de achtergrond.. :???:

Definieer je typische popmuziek wat verder uit, wil je.. Ik haal namelijk bijna al mijn cd's bij de popafdeling van de lokale toko en toch zijn het niet allemaal zangeresjes met een goede producer.
Ik noem Beyonce, Lady GaGa en Rihanna. Lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel?



Edit: Voor de anderen ook. Ik heb het over bovengenoemde artiesten en er beginnen hier mensen bands als Foo Fighters en RHCP te noemen..
Het gaat dus niet over pop in het algemeen, maar de formule van Chikkie+simpel nummer+dikke producer=kassa.
En ga nou allemaal weer niet de tr00e (:D) muzikant uit lopen hangen en allemaal zeggen dat het kut is en dat we allemaal 'het gevoel' en 'de rock 'n roll' missen.

Rutger
22 mei 2009, 08:50
Toch begin ik na het optreden van Lady Gaga bij Paul de Leeuw anders over die leeghoofdige blonde zangeresjes te denken.... dat wijf kan echt muziek maken :crazyhappy:

Jeroen_TRC
22 mei 2009, 09:01
Tja, af en toe vind ik popmuziek wel grappig, maar over het algemeen niet. Het vervelende is dat de liedjes altijd zo voorspelbaar zijn, maar wel lang in je hoofd blijven hangen. Dan wordt het gewoon irritant. Veel popmuziek vind ik echt lelijk om te horen en kan ik echt niets mee. Britney Spears is daar een goed voorbeeld van. Sowieso kan ik me niet echt voorstellen hoe je naar iemand met zo'n lelijke stem kunt luisteren, maar smaken verschillen blijkbaar.
Pop die ik dan wel leuk vind; sommige liedjes van Kylie Minoque vind ik cool. Verder kan ik er even niet zo gauw op komen. De meeste, vooral echt Amerikaanse pop, voel ik niets bij.
Maar goed, ik denk dat ik sowieso niet heel erg mainstream ingesteld ben, want grote mainstream rock trekt mij vaak ook niet direct. Mainstream hiphop ook niet, terwijl er best leuke hiphop is. Misschien te gelikt, te clean, ik weet het niet. Het is niet zo dat ik iets niet wil luisteren, omdat iedereen het leuk vind. Maar ook niet dat het per sé underground moet zijn. Om de een of andere manier trekken rariteiten me eerder denk ik.
Pop is ook zo plastic, het is een wegwerp artikel, een product. Ik hou erg van muziek die gevoel uitstraalt, dat mis ik bij pop denk ik erg.

Hier sluit ik me volledig bij aan :)

*edit*


Toch begin ik na het optreden van Lady Gaga bij Paul de Leeuw anders over die leeghoofdige blonde zangeresjes te denken.... dat wijf kan echt muziek maken :crazyhappy:

En hier bij ook! :D
(Goh wat een aansluiting vandaag)

Bram+
22 mei 2009, 09:19
Ik noem Beyonce, Lady GaGa en Rihanna. Lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel?



Edit: Voor de anderen ook. Ik heb het over bovengenoemde artiesten en er beginnen hier mensen bands als Foo Fighters en RHCP te noemen..
Het gaat dus niet over pop in het algemeen, maar de formule van Chikkie+simpel nummer+dikke producer=kassa.
En ga nou allemaal weer niet de tr00e (:D) muzikant uit lopen hangen en allemaal zeggen dat het kut is en dat we allemaal 'het gevoel' en 'de rock 'n roll' missen.
OK, dus de werkelijke titel van deze thread is 'Zangeresjes met een simpel nummer en dikke producer, wat vinden we ervan?' :D

Met leuke nummers is niks mis natuurlijk, alleen zou ik er geen platen van kopen. Ik vermoed toch dat de troepfactor op albums van zulke artiesten iets hoger ligt, maar misschien is dat wel een vooroordeel.

Luke-wannabe
22 mei 2009, 11:37
Ja hey sorry, dan moet je maar de beginpost lezen :D
Vond het sowieso al vreemd dat mensen met Foo Fighters etc aan kwamen zetten..

Geoffrey
22 mei 2009, 11:42
Met alle respect Luke-wannabe, maar de nummers die je noemt vind ik echt wel k*tnummers!!
Alleen al omdat ik op mn werk naar een al even grote k*tzender luister (geen mogelijkheid om een andere zender op te zetten) kan ik nummers als deze gewoon niet meer aanhoren.

Claudjahbab
22 mei 2009, 11:45
Tsja... Het zijn leuke nummers die lang in de top 40 blijven, maar ik vind Milow en Krezip nog altijd het beste, misschien omdat er gitaar in voorkomt?

WICKED
23 mei 2009, 12:48
Niks mis mee al die nieuwe muziek. Ik denk dat wat mensen veel irriteerd zijn die clips en hoe de liedjes uitgevoerd worden. Poker Face van Lady Gaga is daar een voorbeeld van. Als je haar alleen achter een piano ziet spelen schuilt er gewoon een nieuw orgineel muzikaal songwriter talent:

http://www.youtube.com/watch?v=ogdCvvqsyDE

Rinze
23 mei 2009, 13:30
Vond het sowieso al vreemd dat mensen met Foo Fighters etc aan kwamen zetten..

Foo Fighters zijn ook pop, met stofzuigergitaren erachterlangs maar verder is het gewoon popmuziek.

Reel Big Fish
23 mei 2009, 14:15
Poker Face van Lady Gaga is daar een voorbeeld van. Als je haar alleen achter een piano ziet spelen schuilt er gewoon een nieuw orgineel muzikaal songwriter talent:

http://www.youtube.com/watch?v=ogdCvvqsyDE

Whoa, dat is nice, thanks!

Squier02
23 mei 2009, 14:44
Foo Fighters zijn ook pop, met stofzuigergitaren erachterlangs maar verder is het gewoon popmuziek.

Foo Fighters popmuziek? Dan was Bach zeker een gabber :dontgeti:

Bram+
23 mei 2009, 16:19
Foo Fighters popmuziek? Dan was Bach zeker een gabber :dontgeti:
Wereldwijd optredens, voortdurend op MTV en VH1, alle albums zijn minstens één keer platina, een aantal nummer één hits.. Nauwelijks 'populair' te noemen inderdaad.

Tho
23 mei 2009, 16:55
Ik vind het allemaal super fucked up en gay. En dat hoef ik niet te onderbouwen.

Mitch
23 mei 2009, 17:14
Niks mis mee al die nieuwe muziek. Ik denk dat wat mensen veel irriteerd zijn die clips en hoe de liedjes uitgevoerd worden. Poker Face van Lady Gaga is daar een voorbeeld van. Als je haar alleen achter een piano ziet spelen schuilt er gewoon een nieuw orgineel muzikaal songwriter talent:

http://www.youtube.com/watch?v=ogdCvvqsyDE

WHOA!
Da's gewoon één bonk muziek, wat een heerlijk mens! Ik had werkelijk waar geen idee, ben diep onder de indruk.
Toch knap wat ze daar dan van weten te produceren, ahum...

Luke-wannabe
23 mei 2009, 17:27
Foo Fighters zijn ook pop, met stofzuigergitaren erachterlangs maar verder is het gewoon popmuziek.
...

Ik zeg ook niet dat het geen popmuziek is. Ik heb het alleen over de overgeproduceerde conceptartiesten zoals (gaat ie weer) Rihanna en consorten.
Foo Fighters zijn ontzettend poppy.. Luister The Pretender. Songstructuur is op en top pop (:cheerup:) maar wát een vet nummer zeg!
Foo Fighters en andere poprock waar nog vrij veel integriteit in zit is een andere discussie, maar niet deze!



Edit: Akoestische versie van Pokerface vind ik songtechnisch niet heel lekker, maar je ziet wel dat ze ontzettend getalenteerd is, en dat vind ik cool!

hoofd
23 mei 2009, 17:29
Die Lady Gaga schijnt dus ook gewoon een dikke muzikanten- of kunstopleiding te hebben afgemaakt en songs te schrijven voor andere mutsen, en dat op 23 jarige leeftijd. Ik zeg respect. 'Chikkie+simpel nummer+dikke producer' lijkt me dan een beetje te simpel en kort door de bocht geredeneerd.

En niet willen accepteren dat de Foo Fighters ook gewoon popmuziek is, tsja, ontkenningsfase ofzo? Face it brotha, je bent gewoon een sucker voor popmuziek.

Luke-wannabe
23 mei 2009, 17:34
Gast lees je wel?
Ik zeg zelf dat in een sucker voor popmuziek ben... :dontgeti:



Over Lady Gaga: inderdaad respect, maar dit is gewoon chikkie+simpel nummer+dikke producer: http://www.youtube.com/watch?v=SAHfJsqalks
Dat ze het ook zelf kan neemt niet weg dat die single niet ontzettend commercieel en overgeperoduceerd is..

dennis_rhcp
23 mei 2009, 17:54
ja hebt een paar hele goede pop bandjes

bv

- maroon 5
- nirvana (het is grunge maar zelf zeggen ze dat het simpele popliedjes zijn met zware gitaren en harde drums)
- norman kapoyos (http://www.myspace.com/swingingmoodorchestra)
- krezip

ik houd zelf wel van comercieele muziek, maar Lady Gaga bah!

Rinze
23 mei 2009, 18:53
Het boeit mij eigenlijk helemaal niet hoe iets gemaakt of geproduceerd is, zie daar de relevantie niet van in. Het gaat er toch om dat muziek je raakt en boeit, dat kan in principe van alles zijn, toch?



Zolang het de Beatles maar niet zijn... :chicken:

Squier02
23 mei 2009, 19:33
Die Lady Gaga schijnt dus ook gewoon een dikke muzikanten- of kunstopleiding te hebben afgemaakt en songs te schrijven voor andere mutsen, en dat op 23 jarige leeftijd. Ik zeg respect. 'Chikkie+simpel nummer+dikke producer' lijkt me dan een beetje te simpel en kort door de bocht geredeneerd.

En niet willen accepteren dat de Foo Fighters ook gewoon popmuziek is, tsja, ontkenningsfase ofzo? Face it brotha, je bent gewoon een sucker voor popmuziek.

Geen ontkenningsfase, ik blijf er alleen blij dat mijn beeld van popmuziek eerder richting de voorbeelden van de TS gaat dan naar rockbandjes. Ik vind het toch appels met peren vergelijken. Maar wie ben ik, ik ben ook maar een mens :soinnocent:


Wereldwijd optredens, voortdurend op MTV en VH1, alle albums zijn minstens één keer platina, een aantal nummer één hits.. Nauwelijks 'populair' te noemen inderdaad.

Dit snap ik niet, wil je nu zeggen dat elke band die veel op tv verschijnt, nummer een hits heeft, onder de categorie popmuziek valt? :???:

Spitfire
23 mei 2009, 19:46
Dit snap ik niet, wil je nu zeggen dat elke band die veel op tv verschijnt, nummer een hits heeft, onder de categorie popmuziek valt? :???:
Nouja, popmuziek = populaire muziek dus eigenlijk klopt het als een bus. Maar laten we weer terug gaan naar de popmuziek die Luke bedoelde: zanger/zangeres + elektronisch instrumentaal gedeelte + dikke producer

budje
23 mei 2009, 19:47
Ik vind popmuziek geweldig! nou ja meestal dan ;)

hoofd
23 mei 2009, 19:56
Maar laten we weer terug gaan naar de popmuziek die Luke bedoelde: zanger/zangeres + elektronisch instrumentaal gedeelte + dikke producer

Dan had Luke dat zo moeten formuleren en niet gaan beginnen over popmuziek.. Moet je 's kijken naar de Top40 (http://www.top40.nl/), toch wel het schoolvoorbeeld van popmuziek, lijkt mij. Wat zien we daar in de lijst, naar Lady Gaga op een? Blof, Guus Meeuwis, Nickelback, Eminem en heel veel wat ik niet ken, dat is echt niet allemaal "gewoon chikkie+simpel nummer+dikke producer". Natuurlijk kan je de vergelijking rockbandjes-zangeressen trekken, dat kan schaamteloos. De Foo Fighters zijn net zo'n grote commerciele geldmachine als Madonna, Lady Gaga is er nog niks bij. Maar toch hebben de Foo Fighters meer integriteit in zich (Luke, impliceerde je nou een "in tegenstelling tot.."?) en is Lady Gaga commercieel (en daarom afgekeurd?).

Waar zit 'm 't verschil, afgezien van persoonlijke smaak?


Overigens vind ik Pokerface wel een cool nummer, doet me een beetje denken aan 'Sweet Dreams' van Eurythmics. Alleen het refrein vind ik wat minder.

grayfink
23 mei 2009, 20:02
Het boeit mij eigenlijk helemaal niet hoe iets gemaakt of geproduceerd is, zie daar de relevantie niet van in. Het gaat er toch om dat muziek je raakt en boeit, zoals die van The Beatles bijvoorbeeld.

Bram+
23 mei 2009, 20:35
Dit snap ik niet, wil je nu zeggen dat elke band die veel op tv verschijnt, nummer een hits heeft, onder de categorie popmuziek valt? :???:
Theoretisch gezien zeker. Is toegankelijke muziek pop of is pop toegankelijke muziek? Feit is dat er geen 'pure' popmuziek bestaat, het is altijd een mengvorm. Een zogenaamde 'rock band' die (bewust of onbewust) 'toegankelijke' muziek maakt die aanslaat bij het grote publiek is m.i. niet meer of minder 'pop' dan 'n Lady Gaga. Niet dat dat erg is hoor, pop is geen vies woord.

Tim..
23 mei 2009, 20:57
precies, zoals gezegd, popmuziek betekend gewoon populaire muziek. Als je het zo bekijkt is pop dus eigenlijk geen muziekstijl, maar gewoon een verzameling van alle populaire muziek, dus wat vaak gedraaid wordt, waar veel van verkocht wordt, en wat vaak op TV te zien is.
In die context zijn sommige nummers van bijv Foo Fighters dus ook pop.

Luke-wannabe
23 mei 2009, 21:57
Dan had Luke dat zo moeten formuleren en niet gaan beginnen over popmuziek..
Moet je 's kijken naar de Top40 (http://www.top40.nl/), toch wel het schoolvoorbeeld van popmuziek, lijkt mij. Wat zien we daar in de lijst, naar Lady Gaga op een? Blof, Guus Meeuwis, Nickelback, Eminem en heel veel wat ik niet ken, dat is echt niet allemaal "gewoon chikkie+simpel nummer+dikke producer".
Natuurlijk kan je de vergelijking rockbandjes-zangeressen trekken, dat kan schaamteloos. De Foo Fighters zijn net zo'n grote commerciele geldmachine als Madonna, Lady Gaga is er nog niks bij. [LIST=3]
[B]Maar toch hebben de Foo Fighters meer integriteit in zich (Luke, impliceerde je nou een "in tegenstelling tot.."?) en is Lady Gaga commercieel (en daarom afgekeurd?).

Waar zit 'm 't verschil, afgezien van persoonlijke smaak?

Okee ik ga even alles af, want volgens mij begrijp je me echt absoluut niet..

1: Ik heb het niet per sé over "chikkie+...+...=...", maar (ok, if you will) de top40 of top100 waar vrij veel muziek in staat die met het idee om geld te verdienen is gemaakt. Dan kun je zeggen dat in principe alle muziek is gemaakt om geld te verdienen, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.
Er is een verschil tussen muziek die bestaat uit eenvoudige akkoordenschema's, dikke beats en makkelijke melodietjes en muziek (met als mooi voorbeeld de Foo Fighters) die toch nog een bepaalde artistieke vrijheid in zich heeft (de Foo Fighters kunnen dat inmiddels maken, omdat ze toch wel dik platen verkopen)

2: Wat ik dus al zei: het gaat niet eens om die chikkies maar om muziek die geschreven is met als doel: een zo groot mogelijk publiek aanspreken en zo veel mogelijk geld verdienen dmv eenvoudige akkoordenschema's, dikke beats en makkelijke melodietjes.

3: Nee dat impliceer ik echt absoluut niet, dat verzin je er zelf bij. Zoals ik zelf zei is Lady Gaga (volgens mij) eenvoudige akkoordenschema's, dikke beats en makkelijke melodietjes iets anders qua muziek dan RHCP (laten we even een andere band nemen die eigenlijk op het zelfde niveau staat in deze discussie). Even commercieel, maar zoals ik al zei is de Foo Fighters meer integriteit, omdat zij meer artistieke vrijheid hebben en het kunnen maken.

Squier02
23 mei 2009, 23:31
precies, zoals gezegd, popmuziek betekend gewoon populaire muziek. Als je het zo bekijkt is pop dus eigenlijk geen muziekstijl, maar gewoon een verzameling van alle populaire muziek, dus wat vaak gedraaid wordt, waar veel van verkocht wordt, en wat vaak op TV te zien is.
In die context zijn sommige nummers van bijv Foo Fighters dus ook pop.

Ik dank u voor uw verhelderend antwoord na deze schitterende warme dag ;) Ik had eerst niet in de gaten dat popmuziek (zal wel aan het weer gelegen hebben:???:) gewoon voor populaire muziek staat.

Je hebt in deze context ook volkomen gelijk dat the Foo Fighters pop zijn. Maar om ze qua muziek nu direct tussen 'Rihanna en consorten' te zetten vind ik te ver gaan :sssh: Ik denk dat de verwarring tussen popmuziek en top 40 snel gemaakt is. Voor mij is top 40 juist alle muziek die je doorgaans bij de populaire radiostations langs hoort komen. Mijn excuses dus! :hippie:

Squier02
23 mei 2009, 23:37
Er is een verschil tussen muziek die bestaat uit eenvoudige akkoordenschema's, dikke beats en makkelijke melodietjes en muziek (met als mooi voorbeeld de Foo Fighters) die toch nog een bepaalde artistieke vrijheid in zich heeft (de Foo Fighters kunnen dat inmiddels maken, omdat ze toch wel dik platen verkopen)


Wat is er mis met makkelijke melodietjes? Als het geheel toch bij elkaar past, so what? Een nummer is per definitie niet beter als een ander omdat er een vreselijk moeilijke riff in zit of een snelle solo.

Iedereen kent wel een paar voorbeelden van makkelijke riffs die wereldwijd bekend zijn. Ik noem maar even namen zoals Smoke On The Water, Paranoid of Highway to Hell. Het is juist de kunst om zelfs met een 'simpel' liedje, toch het gewenste effect te krijgen.

Luke-wannabe
23 mei 2009, 23:49
AAAAARRRRGGHH waarom begrijpt niemand mij.
Als je nou eens zou leren lezen en verder kijken dan je neus lang is snap je dat ik gek ben op popmuziek en nergens zeg dat er iets mis is met eenvoudige muziek..
Kijk voor de grap eens naar mijn band. Vrij eenvoudige muziek toch?

hoofd
24 mei 2009, 00:12
Volgens mij begrijp jij jezelf niet.. :dontgeti:

Luke-wannabe
24 mei 2009, 00:16
?? Flikker op, wat is er nou zo moeilijk aan?

Ik vind popmuziek te gek.

hoofd
24 mei 2009, 00:32
Joh, chill, doe niet zo opgefokt man.. Alles is goed, rustig aan.

Je wilt zo graag een verschil aanbrengen tussen verschillende vormen van popmuziek, niet op basis van smaak, maar op basis van structuur, proces en doel van een nummer en de integriteit en artistieke vrijheid van een artiest. Waarom zou je dat willen? Dat heeft verder toch niks te maken met hoe een nummer op iemand over komt, of iemand het goed vind klinken of niet? Dat wat de meeste mensen goed vinden klinken, dat wordt popmuziek, klaar.

Luke-wannabe
24 mei 2009, 00:35
Nouja dat is niet eens de discussie. De discussie ging meer om wat we van muziek vonden die van liedjesfabrieken komen. Of dat was in ieder geval de bedoeling. Maar zoals veel discussies hier op gitaarnet is het uit de hand gelopen.



Daarbij kan ik het niet handelen als mensen me niet begrijpen.

rijsberman
24 mei 2009, 00:38
?? Flikker op, wat is er nou zo moeilijk aan?

Ik vind popmuziek te gek.

Veel popmuziek zuigt klonten door een rietje (http://www.youtube.com/watch?v=Yu_moia-oVI).

Sommige popmuziek is geniaal. Overgeproduceerde werkjes van Robbie Williams of Kylie Minogue kunnen erg goed in elkaar zitten, bijvoorbeeld.

Ik ben er niet vies van, beetje pop op z'n tijd. Er is natuurlijk wel een levensgroot, niet te vermijden verschil tussen kunst en entertainment.

Mukkez
24 mei 2009, 10:20
Ik HAAT het

Mitch
24 mei 2009, 10:21
Beetje meer geduld voor je discussie partners Luke ;)

Een hoop mensen weten niet wat de term popmuziek inhoudt, da's nu wel duidelijk. Maar goed, da's nu opgehelderd.

Eigenlijk gaat je punt meer over productie. En overproductie. Ik zou willen zeggen: wanneer vind je een nummer overgeproduceerd? Ik gebruik de term zelf ook vaak maar als ik er over nadenk....wanneer is het dat eigenlijk?

budje
24 mei 2009, 10:23
Veel popmuziek zuigt klonten door een rietje (http://www.youtube.com/watch?v=Yu_moia-oVI).

Sommige popmuziek is geniaal. Overgeproduceerde werkjes van Robbie Williams of Kylie Minogue kunnen erg goed in elkaar zitten, bijvoorbeeld.

Ik ben er niet vies van, beetje pop op z'n tijd. Er is natuurlijk wel een levensgroot, niet te vermijden verschil tussen kunst en entertainment.

slecht voorbeeld!!!!! http://www.youtube.com/watch?v=x866GcOZaPI Zelfde liedje, is het nu ineens punk? (wat ook weer popmuziek is)

Alles is popmuziek! :cheerup:

Luke-wannabe
24 mei 2009, 10:43
Beetje meer geduld voor je discussie partners Luke ;)

Een hoop mensen weten niet wat de term popmuziek inhoudt, da's nu wel duidelijk. Maar goed, da's nu opgehelderd.

Eigenlijk gaat je punt meer over productie. En overproductie. Ik zou willen zeggen: wanneer vind je een nummer overgeproduceerd? Ik gebruik de term zelf ook vaak maar als ik er over nadenk....wanneer is het dat eigenlijk?
Sorry :soinnocent:
Overgeproduceerd is een term die ik zelf niet graag gebruik, maar meer gebruik omdat iedereen begrijpt wat je bedoelt. Zelf vind ik het juist vet als de produktie ongelofelijk strak is (dat is een ding wat je kunt ervaren als overgeproduceerd denk ik).

Spitfire
24 mei 2009, 11:07
AAAAARRRRGGHH waarom begrijpt niemand mij.
Als je nou eens zou leren lezen en verder kijken dan je neus lang is snap je dat ik gek ben op popmuziek en nergens zeg dat er iets mis is met eenvoudige muziek..
Kijk voor de grap eens naar mijn band. Vrij eenvoudige muziek toch?
Ik begrijp precies wat je bedoelt hoor ;) Elke domme knuppel weet precies wat je bedoelt als jij zegt 'Lady Gaga, Rihanna, dat soort shit', maar Gitaarnet zou Gitaarnet niet zijn als mensen even willen showen hoeveel ze wel niet van muziek weten (en dus krampachtig op zoek gaan naar de definitie van popmuziek, wat compleet onzinnig is omdat iedereen aan het begin al wist welke kan Luke op wilde).

Luke-wannabe
24 mei 2009, 11:22
Hee er is tenminste íemand die mij begrijpt :D

Rinze
24 mei 2009, 11:30
Ik begrijp precies wat je bedoelt hoor ;) Elke domme knuppel weet precies wat je bedoelt als jij zegt 'Lady Gaga, Rihanna, dat soort shit', maar Gitaarnet zou Gitaarnet niet zijn als mensen even willen showen hoeveel ze wel niet van muziek weten (en dus krampachtig op zoek gaan naar de definitie van popmuziek, wat compleet onzinnig is omdat iedereen aan het begin al wist welke kan Luke op wilde).


Ik niet :ok: (ken die lui niet) en verder is het maar net uit welke hoek je komt en welke normen daar worden aangehouden. En daarbij blijft het een kwestie van smaak en nuances. Wanneer is iets overgeproduceerd en wanneer niet en wie bepaalt dat. En dat kunnen Luke of jij dan wel mierenneukerij vinden maar zonder de begrippen in zo'n discussie goed vast te leggen klets je langs elkaar heen. En dan blinkt Luke ook nog eens uit in het onduidelijke beginposts aanmaken...

Maar goed: mij maakt het geen bal uit. Ik kan Missy Elliot net zo leuk vinden als een oefenruimte-opname. Het gaat er toch om wat je erin hoort en dat is afhankelijk van smaak en smaak is buitengewoon ongrijpbaar. Je kunt wel vinden dat de Foo Fighters of RHCP artistieker, creatiever of wat dan ook zijn dan die Gaga-mevrouw maar daar valt met hetzelfde gemak het tegenovergestelde over te beweren. Dat is puur een kwestie van je referentiekader. Dus de vraag is misschien meer: wat wil je nou met deze discussie bereiken Luke?

Luke-wannabe
24 mei 2009, 11:43
Dat heb ik toch al gezegd? Ik wilde weten hoe er hier over artiesten als Lady Gaga en Rihanna gedacht word.

Spitfire
24 mei 2009, 11:46
Dat heb ik toch al gezegd? Ik wilde weten hoe er hier over artiesten als Lady Gaga en Rihanna gedacht word.
Sommige mensen weigeren te lezen ;)

Rinze
24 mei 2009, 12:00
Sommige mensen weigeren te lezen ;)

Ik neem aan dat je jezelf bedoelt? :soinnocent:Ik vraag niet wat zijn vraag is maar wat hij ermee wil bereiken.

Want het gebeurt Luke vaker dat ie een topic begint wat dan een heel andere kant uitgaat dan hij voor ogen had. Dan kun je vinden dat dat dus aan de anderen ligt maar je kunt ook even naar je eigen vraagstelling en bedoeling kijken.

Ik heb de nummers beluisterd, vind het allebei niet bijzonder. Geef mij maar een Missy Elliot bijvoorbeeld, vind ik veel leuker. Maar dat heeft helemaal niks met produktie te maken, ik vind de produktie prima van deze nummers.

Om het misschien nog iets duidelijker (of ingewikkelder) te maken: in je beginpost merk je eventjes fijntjes op dat deze muziek "natuurlijk" weinig diepgang heeft en je stelt daar John Frusciante tegenover. Dat is een (arrogant) waardeoordeel, ik kan daar niks mee.

De mensen in die clipjes maken muziek volgens hun referentiekader van hoe muziek moet zijn. RHCP en Foo Fighters doen dat ook, alleen verschilt het referentiekader. Daardoor krijg je ook al die reakties waar je niet blij mee bent.

Bram+
24 mei 2009, 13:06
Dat heb ik toch al gezegd? Ik wilde weten hoe er hier over artiesten als Lady Gaga en Rihanna gedacht word.
Zodat je het kan inventariseren en in een Excel-bestandje kan zetten of zo? Wees blij dat men ten minste nog probeert om 'iets meer' van deze thread te maken dan een lijstje van reacties met "Ja/nee ik vind Lady Gaga en Rihanna wel/niet leuk, omdat <persoonlijk argument>". Als je je thread begint met "Ik bedoel de typische popmuziek. Rihanna, Beyonce Lady GaGa enzo." kun je ook wel een discussie verwachten natuurlijk, aangezien er duidelijk ook niet zoiets is als 'de typische popmuziek' en het m.i. ook zeker niet zo zwart-wit is.

Luke-wannabe
24 mei 2009, 13:28
Rinze: Niet elke discussie hoeft toch een dieper liggend doel te hebben? Het leek me leuk om een oppervlakkige discussie te houden over waarom dergelijke muziek wel/niet goed is. Maar hier op gitaarnet moet het weer zin hebben en nuttig zijn enzo..
Ik weet ook wel dat ik niet altijd even helder ben qua vraagstelling. Ik probeer het altijd zo duidelijk mogelijk te formuleren.
John Frusciante is gewoon een naam die ik noemde. Daar had ook zomaar een andere artiest kunnen staan. Ik nar Frusciante gewoon omdat dat echt een uiterste is van popmuziek (niet alle albums, ok). Arrogant? Vind ik niet. Ik zeg nergens dat 'dieper' gelijk staat aan 'beter'. As a matter of fact vind ik oppervlakkerige muziek soms lekkerder om naar te luisteren.
Over je laatste zin. Ik zei ook al in een vorige post dat Foo Fighters vs Lady GaGa of RHCP vs Rihanna qua commercie niks verschillen. Ik vind alleen dat de muziek van RHCP of FF wat meer inhoud heeft omdat zij meer artistieke vrijheid krijgen.

Bram: Ik mag toch gewoon een topic maken als ik ergens benieuwd naar ben? Natuurlijk ga ik geen Excel bestandje bijhouden, wat een dom voorbeeld ook, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.
En natuurlijk is het niet zo zwart wit, maar ik dacht dat niet alles helemaal uitgetypt moest worden en dat mensen het zo ook wel zouden begrijpen, maar niet dus.

Bram+
24 mei 2009, 14:15
Bram: Ik mag toch gewoon een topic maken als ik ergens benieuwd naar ben? Natuurlijk ga ik geen Excel bestandje bijhouden, wat een dom voorbeeld ook, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.
En natuurlijk is het niet zo zwart wit, maar ik dacht dat niet alles helemaal uitgetypt moest worden en dat mensen het zo ook wel zouden begrijpen, maar niet dus.
Je dacht wel dat we het zouden begrijpen dat het allemaal niet zo zwart-wit is, maar je had toch liever dat we zwart-witte antwoorden gaven dan? Je mag van mij overal threads over maken hoor, ik vond ook dat deze thread naar een hoger plan is getild door dingen die o.a. Hoofd heeft aangekaart, maar dat is dus ongewenst.

Luke-wannabe
24 mei 2009, 21:01
Okee.

Sorry ik heb er niks meer op te zeggen. Ik heb gewoon het idee dat je het niet echt begrijpt.

hoofd
24 mei 2009, 21:09
Jongen toch.. :seriousf:


Daarbij kan ik het niet handelen als mensen me niet begrijpen.
Het gaat zware tijden voor je worden.. :dontgeti:

Mitch
24 mei 2009, 21:27
Volgens mij zijn er maar twee dingen die een rol spelen qua inhoud van een topic. 1: het boeit niemand en er wordt niet op gereageerd. Zakt het topic vanzelf weg. 2: het topic wordt door één van de moderators van het betreffende subforum gezien als inhoudsloos, met kans op veelvuldig off toic gedrag en dan wordt het topic gesloten.
Ik zou het buitengewoon op prijs stellen als het daarbij zou kunnen blijven. Ik zie nu een aantal heel goed bedoelde tips voorbij komen en een aantal pedante stellingen die grenzen aan 'op de man spelen'. Als een topic je niet boeit: bemoei je er dan niet mee. Het alleen maar laten merken dat je een discussie stom vindt: daar heeft niemand wat aan.
Voorlopig een slotje, als er een herstart moet plaats vinden na enige edit-werk hoor ik het wel via PB, Luke.