PDA

View Full Version : Is het normaal dat de versterker heel heet wordt?



stimmt
20 mei 2009, 22:34
Ik heb sinds gisteren een Fender Hot Rod Deville 212 thuis staan.

Net had ik hem een uurtje of 2 aanstaan en bij het uitzetten voelde ik dat de stalen plaat waar de aan/uit knop + EQ opzit aardig heet was.

Is dat normaal of is er iets niet goed?

kenx
20 mei 2009, 22:36
Volgens mij volkomen normaal = een buizenversterker en buizenversterkers = heet dus jah... Volgens mij kan het geen kwaad. Dit verwarmt doordat de buizen gloeien hé....

Grtz

stimmt
20 mei 2009, 22:48
Ja ik weet dat het normaal is dat de buizen gaan gloeien, maar ik dacht dat het niet de bedoeling is dat andere dingen ook heet worden.

Ik heb namelijk in het verleden veel problemen gehad met een Marshall TSL waarbij hij meerdere malen 'te heet' werd en de zekering eruit klapte om grote schade te voorkomen. Daar was dus ook iets mis mee...

Eko
21 mei 2009, 00:02
Een buizenbak wordt warm , zeer warm. Een dat is de reden dat er bij versterkers soms openingen aan de bovenzijde zitten. Anderen hebben zelfs koelfans zoals bij computers.
Enkele uren op class A draaien doet door de hitte zelfs het vermogen van zo`n Class A bak zakken. Class AB heeft dat niet. Dat komt door de hoeveelheid spanning op den buis. ( zo heeft een bouwer het mij uitgelegd).

stimmt
21 mei 2009, 00:33
Een buizenbak wordt warm , zeer warm. Een dat is de reden dat er bij versterkers soms openingen aan de bovenzijde zitten. Anderen hebben zelfs koelfans zoals bij computers.
Enkele uren op class A draaien doet door de hitte zelfs het vermogen van zo`n Class A bak zakken. Class AB heeft dat niet. Dat komt door de hoeveelheid spanning op den buis. ( zo heeft een bouwer het mij uitgelegd).

Aha... Maar wat zegt dat over mijn stalen plaat op de hot rod deville? :P

Bl44t44p
21 mei 2009, 00:43
Aha... Maar wat zegt dat over mijn stalen plaat op de hot rod deville? :P

Dat het normaal is dat een versterker zo heet wordt. Ik ken het ontwerp van een Deville niet maar ik denk dat de buizen op het chassis van het panel gemonteerd zitten. Dat beteken dus dat al die onderdelen gewoon warm worden, en bedenk ook: warme stijgt op.

Het front- en backpanel van mijn ENGL Invader wordt ook vrij heet na een halfuurtje aanstaan. Bovenop zit een opening voor koeling (soort framework) en dat wordt uiteindelijk het heetst. Kan geen kwaad, daarvoor is ie tenslotte ook gemaakt :)