PDA

View Full Version : mijn vinger/snaar probleem



freaky13
20 mei 2009, 20:35
Hoi allemaal,
ik probeer al lang gitaar te spelen,
maar ik leg altijd de gitaar weg...
omdat
http://z.about.com/d/guitar/1/0/6/5/opencmajor.gif
de eerste snaar rechts van de tweede vinger, tegen mijn tweede vinger komt als ik dat akkoord probeer te spelen... (ik heb het ook soms met andere akkoorden)
weet iemand een oplossing?:???:?

greetz


P.S.
wat beteken die /??
en wanneer moet ik 'tokkelen'?
(
G / / / C / / /
All my bags are packed, I'm ready to go
G / / / C / / /
I'm standing here outside your door
G / / / C / / / D ///////
I hate to wake you up to say goodbye
G / / / C / / /
But the dawn is breakin' it's early morn
G / / / C / / /
The taxi's waitin' he's blowin' his horn
G / / / C / / / D ///////
Already I'm so lonesome I could die
)

Kaham
20 mei 2009, 21:01
De tab met al die /'s komt mij ook vrij vreemd over en het liedje ken ik helaas niet (titel, artiest?)... misschien dat ik kan helpen als je die 2 stukjes ontbrekende info geeft (te lui om het nummer te gaan googlen uit risico dat ik een slechte coverversie tegenkom).

Maar over de open snaar die tegen je vinger komt... Het is lastig van een afstandje een diagnose te stellen, maar ik ben bang dat dat aan de houding van je vinger ligt. Over het algemeen (vooral bij klassiek gitaar) staat het laatste vingerkootje praktisch haaks op de hals van de gitaar, waarna de 2e en 3e pas gaan buigen zeg maar. Dit kan liggen aan de positie van je duim op de achterkant van de hals. Als deze te ver naar boven (richting de 6e snaar) of te plat ligt, kan het erg lastig worden om je hand goed neer te zetten.

Disclaimer: bij sommige muziekstijlen is het juist wél de bedoeling je vingers slordig neer te zetten, maar daar heb dit je meestal juist nodig om de open snaren te dempen.

freaky13
20 mei 2009, 21:03
liedje: Leaving on a Jet Plane - John Denver

ik zal eens proberen mijn duim te verzetten:)
hopelijk dat het dan beter lukt

freaky13
20 mei 2009, 21:06
wiii:crazyhappy:
het werkte,
alleen deed mijn han onmiddelijk pijn,
maar ik heb en c-akkoord zonder fout (1x) kunnen spelen,
maar nu doet mijn hand beetje pijn:)

(ik weet wat jullie gaan zeggen: oefening baart kunst ofzoiets XD )

bedankt

Kaham
20 mei 2009, 21:11
(ik weet wat jullie gaan zeggen: oefening baart kunst ofzoiets XD )


Heel goed ;)

Denk er wel aan dat als iets pijn doet, het meestal niet heel erg gezond is. Dus, let er op dat je de snaren bijvoorbeeld niet té hard indrukt (zodra ze beneden zijn is het in orde, ze hoeven niet door het hout heen). Al ontken ik niet dat akkoorden in het begin soms wat pijnlijk kunnen zijn.

Dan zal ik nu even naar het nummer kijken, misschien kan ik er wat van maken.

freaky13
20 mei 2009, 21:15
het was mijn duim die een beetje pijn deed ^^

Kaham
20 mei 2009, 21:24
het was mijn duim die een beetje pijn deed ^^

Vroeger ook last van gehad... ging weg na minder hard duwen, en/of duim net iets anders neerzetten, even uitzoeken wat t meest comfortabel is.

Over het liedje, ik heb hier een versie met deels een tokkel en deels een slag erin.

De tokkel ben ik nog niet helemaal uit, maar de slag onder het refrein klinkt redelijk goed met "neer, neer, op, op neer" (dus 1 (e) 2 e (3) e 4)
Dikke tellen spelen zeg maar... en daarna akkoorden wisselen. Ben bang dat ik je momenteel niet heel veel verder kan helpen met mijn laptopspeakertjes...

freaky13
20 mei 2009, 21:27
doet niks,
ik ben toch nog maar een newbie en ik ga toch dadelijk door
(met newbie bedoel ik dat ik eerst de akkoorden fatsoenlijk moet kunnen spelen)

greetz:)
en nog es bedankt

Fireplace
20 mei 2009, 21:29
De slashes (//) staan voor maten, een G en dan drie slashes betekent dus dat je in totaal 4 maten het G-akkoord speelt. Een maat bestaat bij dit liedje uit 4 tellen, dus 4 keer 4 tellen G. Het handige van deze notatie is dat je niet alleen weet welk akkoord je moet spelen, maar ook hoe lang de akkoorden duren.

Kaham
20 mei 2009, 21:35
De slashes (//) staan voor maten, een G en dan drie slashes betekent dus dat je in totaal 4 maten het G-akkoord speelt. Een maat bestaat bij dit liedje uit 4 tellen, dus 4 keer 4 tellen G. Het handige van deze notatie is dat je niet alleen weet welk akkoord je moet spelen, maar ook hoe lang de akkoorden duren.

Hmm ik haal er nou niet bepaald 16 tellen G uit, of het moet heel erg snel geteld worden... ik zit eerder te denken aan aantal tellen an sich, ipv aantal maten.

Fireplace
20 mei 2009, 21:38
Hmm ik haal er nou niet bepaald 16 tellen G uit, of het moet heel erg snel geteld worden... ik zit eerder te denken aan aantal tellen an sich, ipv aantal maten.


Je hebt bij nader inzien helemaal gelijk, in dit geval zijn het tellen of misschien zelfs wel aanslagen. Het bewuste G-akkoord duurt natuurlijk gewoon één maat en dus 4 tellen.

rijsberman
20 mei 2009, 23:21
http://www.tabsrus.nl/Download/8084

tadaa: akkoorden voor slag en een tab om te tokkelen

Kom je daar uit of heb je meer hulp nodig?

freaky13
21 mei 2009, 13:15
wel...
ik snap nog steeds niet wanneer en hoeveel keer ik moet 'slaan'/'tokkelen'...

rijsberman
21 mei 2009, 13:29
Bij de tab in mijn linkje staan de individuele te spelen noten. Kan je tablatuur lezen? Zo te zien vind de schrijver van de tab dat je 'm helemaal kunt tokkelen.

Eerst even alleen 't intro:

TABULATURE

(Intro)

D D7
E -3-2-------0-----|---------------2-|-------3-------3-|---------|
B -------3-----2---|---0---1---------|---1-------1-----|---1-----|
G -----2---------3-|-----0-----2-----|-2-------2-------|-2-----2-|
D -0-------0-------|-0-------0---0---|-----0---0---0---|-----0---|
A -----------------|-----------------|-----------------|---------|
E -+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---|
All my...
etc.
Dat begint met 1 maat tokkelen op 't D akkoord, dan het D7 akkoord voor 3 maten. De drie bassnaren tokkel je met je duim, de G met je wijsvinger, de B met je middelvinger, de hoge E met ringvinger.

Helpt dat?

freaky13
21 mei 2009, 14:21
ik denk wel dat ik weet met welke vinger maar niet wanneer,
dat begrijp ik niet zo goed...

Git Aar
21 mei 2009, 16:56
Freaky, heb je een paar goede lesboeken, en evt. een ervaren gitarist achter de hand die je spel/houding somtijds kan controleren?

Zoniet, kijk eens op http://www.justinguitar.com

Vooralsnog zou ik je de boeken van Hal Leonard 'methode voor gitaar' (let op de nieuwe versie van uitgeverij de Haske!) en het boek 'slaggitaar 1' aan willen bevelen. Ik zou zeggen, bijna onmisbaar, want zomaar wat proberen en wat tabs van internet plukken ga je niet volhouden ben ik bang.

Veel plezier!

freaky13
21 mei 2009, 17:32
ik pluk niet zomaar wat tabs,
er es een site en die geeft gratis les,
en op die ben ik bezig (dus niet lukraak een tab ergens nemen)

en ik probeer trouwens ook nog eens eerst de akkoorden goed te kunnen voor een eerste (easy) liedje daarmee dat ik dat liedje wou begrijpen van wanneer ik moest 'slaan'

rijsberman
21 mei 2009, 22:53
ik denk wel dat ik weet met welke vinger maar niet wanneer,
dat begrijp ik niet zo goed...




TABULATURE

(Intro)

D D7
E -3-2-------0-----|---------------2-|-------3-------3-|---------|
B -------3-----2---|---0---1---------|---1-------1-----|---1-----|
G -----2---------3-|-----0-----2-----|-2-------2-------|-2-----2-|
D -0-------0-------|-0-------0---0---|-----0---0---0---|-----0---|
A -----------------|-----------------|-----------------|---------|
E -+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---|
All my...
etc.


Je kunt de plusjes op de E-snaar zien als tijdlijn. En dan meetellen:
E -+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---+---+---|-+---+---|
1 e 2 e 3 e 4 e enz.


En ik ben ook onderworpen aan slaggitaar 1 van De Haske. Niet geweldig. Nou ja technisch wellicht wel, maar de niet muzikale rifjes en een CD die in belangrijke volgetoeterd is door een saxofonist gaan toch irriteren.

Geoffrey
21 mei 2009, 22:59
De enige raad die ik je kan geven:

Lessen via het net vind ik bullsh*t.. zoek je een echte leraar!
Die kan je les geven op je eigen tempo..

Git Aar
21 mei 2009, 23:22
Lessen via internet vraagt op den duur een onmenselijke motivatie en prestatie.
Een boek leert spelenderwijs sneller en makkelijker, mede vanwege de bijgevoegde meespeel cd'tjes.
Een leraar is uiteraard het beste.

freaky13
22 mei 2009, 19:06
Ik weet dat echte leraar beter is,
maar ik vond geen in de buurt...
dus leer ik op mezelf,
ik heb 1 boekje, een bib en het hele internet (en ook jullie)
dus het zal me wel lukken,
en het is bijna vakantie
en ik heb al vooruitgang geboekt,
c lukt me al half
d lukt me perfect
g heb ik bijna onder de knie

Dippides
23 mei 2009, 00:42
Ik dacht er op m'n 17e ook zo over. Alleen was er nog geen internet. Ik ben nu bijna 50. Speel dus al 33 jaar als een dweil :noob:. Zo rond m'n 30ste dacht ik met die progressie rond m'n 60ste best goed te kunnen spelen. Begin nu wel een beetje in tijdnood te raken.

Ik zou maar lessen gaan nemen als ik jou was.

(Ik ga 't misschien alsnog doen. Als m'n dochter zelf haar pianolessen gaat betalen, want anders zit ik voor dubbele lasten. :dontgeti:)

freaky13
23 mei 2009, 16:56
beginnen lessen niet in september ofzo?
en hoe kan ik er vinden?
ik zou wel willen lessen maar ik ben ook een beetje bang dat ik daar als een aapje ofzo zou staan die geen gitaar kan spelen...

Kaham
23 mei 2009, 17:07
beginnen lessen niet in september ofzo?
en hoe kan ik er vinden?
ik zou wel willen lessen maar ik ben ook een beetje bang dat ik daar als een aapje ofzo zou staan die geen gitaar kan spelen...

Dat is toch uberhaupt de reden dat je lessen zou nemen? :soinnocent:

Daarnaast, een gitaarleraar heeft liever iemand die helemaal niets kan, dan iemand die zelf heeft zitten aankloten (pardon my french), want als diegene het zichzelf fout heeft aangeleerd, wat zon 9 van de 10 keer gebeurt met bepaalde technieken, dan kan de docent in kwestie eerst de foute methode af gaan leren, alvorens het goede aan te leren.

Wanneer de lessen beginnen hang overigens helemaal van jouw muziekschool/leraar af. Veel scholen hanteren inderdaad september als start van het jaar, maar bij net zoveel scholen kan je tussentijds ook instromen.

Informeer anders eens bij jou in de buurt.

freaky13
23 mei 2009, 17:24
ik zal het anders formuleren:
ik ben gewoonweg bang dat ik de sechtse zou zijn

Kaham
23 mei 2009, 17:40
ik zal het anders formuleren:
ik ben gewoonweg bang dat ik de sechtse zou zijn

Dan zijn er 2 opties:
A) Jij kan de meeste vooruitgang boeken
B) Individueel les

Git Aar
23 mei 2009, 17:51
Mn zwagertje heeft 2 jaar op les gezeten in een groep. Hij heeft er veel lol gehad en supergoed leren spelen.
Bovendien is les in de groep goed te betalen.

Kaham
23 mei 2009, 17:56
Mn zwagertje heeft 2 jaar op les gezeten in een groep. Hij heeft er veel lol gehad en supergoed leren spelen.
Bovendien is les in de groep goed te betalen.

Ik kan dit beamen. Heb t zelf ook gedaan namelijk. Momenteel duo-les, dus met 1 ander. Steek je ook nog is wat van andermans fouten/ideeën op.

freaky13
23 mei 2009, 18:34
ok,
ik ga er met m'n papa over praten...

freaky13
23 mei 2009, 18:46
maar hij doet nu de nacht...

freaky13
24 mei 2009, 19:37
en nu ga ik toch niet beginnen met lessen want het zijn bijna (nog ongeveer 2 weken) en dan beginnen mijn examens...:(:(

freaky13
25 mei 2009, 19:10
hey,
klein vraagje,
als ik lessen ga volgen,
kan ik kiezen tussen klassiek ofzoiets en niet-klassiek ofzoiets,
is er veel verschil?
en wat is de gitaar in het liedje butterfly van Take That?


P.S.
sorry dat ik zoveel vraag...

Kaham
25 mei 2009, 19:45
Afhankelijk van de muziekschool zal je waarschijnlijk kunnen aangeven wat je ongeveer wil leren/doen. Ik heb zelf een gitaarleraar die mij een breed spectrum aan genres leert. Dit is soms heel handig, omdat je technieken uit het ene genre kan gebruiken voor het andere (blues->rock), maar soms ook heel vervelend (als je eerst doodleuk aangeleerd wordt je vingers supernetjes neer te zetten, en vervolgens dit allemaal moet vergeten om een beetje lekker te kunnen funken).

Het verschil tussen klassiek en niet-klassiek? Sja, wat is het verschil tussen beethoven/mozart (ok dit zijn niet bepaald gitaristen, maargoed), en een doorsnee popliedje?

Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat klassiek iets meer tokkelwerk (fingerstyle) is, en dat er in pop (gemiddeld) meer slag aan te pas komt, maar dit kan ook aan mijn persoonlijke muziek keuze liggen.

Over Butterfly, dat lijkt me gewoon een (versterkte?) akoestische gitaar, als dat je vraag is...

freaky13
25 mei 2009, 20:04
:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:
wiiii bedankt
:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

freaky13
26 mei 2009, 17:37
weet er iemand waar ik lessen kan volgen?
ik woon in hasselt/runkst...

Fingerpick
26 mei 2009, 18:37
Muzikodroom, Jacky Claes, Stedelijke muziekakademie (zo goed als gratis), een goede hobby-muzikant,... keuze genoeg!



weet er iemand waar ik lessen kan volgen?
ik woon in hasselt/runkst...

freaky13
26 mei 2009, 20:46
oké :)
(moet minimaal 10 tekens hebben...)

SnoopWinckel
27 mei 2009, 04:07
hey,
klein vraagje,
als ik lessen ga volgen,
kan ik kiezen tussen klassiek ofzoiets en niet-klassiek ofzoiets,
is er veel verschil?


Ik begin zelf met gitaarlessen aan de lokale kunst- en muziek academie (niet ver van Brussel) in september. Ik ben reeds gaan praten met de gitaarleraar (elektrische) en die vroeg mij gewoon wat ik wil leren spelen qua stijl(en), en mijn keuze (moderne muziek dus) was geen probleem :)

Nu weet ik niet hoe het zit met de academies in Limburg, maar hier krijg je er ook nog verplicht notenleer en zangles bij. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet anders zal zijn in de scholen in jouw buurt. De zangles is trouwens volledig in functie van de notenleer, 't is niet de bedoeling dat ik een echte zanger word ;).

Ga gewoon eens langs bij een school in jouw buurt en vraag gewoon hoe het in elkaar zit :)

Succes!

freaky13
27 mei 2009, 13:14
donkerbruin vermoeden ^^
oké, zal ik zeker doen

freaky13
31 mei 2009, 16:07
http://i43.tinypic.com/2cnji1y.jpg
wat is het verschil tussen de eerste twee?
en wat is het verschil tussen de laatste twee?

snaarplukker
31 mei 2009, 17:32
De linkse van de eerste 2 is een electrisch gitaar met massief houten body (model stratocaster) en de rechtse een electrisch gitaar met holle body.
De linkse van de laatste 2 is een acoustisch gitaar met stalen snaren (meestal met brons of koper) en de rechtse een acoustisch gitaar met nylon snaren.

Muzieknono
31 mei 2009, 20:56
De eerste is een solidbody elektrische gitaar en de tweede een holowbody elektrische gitaar, de derde is een staalsnarige akoestische gitaar die je kunt versterken, de vierde is een staalsnarige akoestische gitaar en de vijfde is een nylonsnarige akoestische gitaar, de topkam van de laatste is meestal 52mm en van alle voorgaande ongeveer 43mm, uitzonderingen daargelaten.
Ook de nylonsnarige akoestische is met een systeem te krijgen zodat je ze kunt uitversterken.
Als je klassiek of flamenco wilt spelen heb je een nylonsnarige nodig, wil je rocken, blues spelen of singer sonwriter muziek maken zou ik een staalsnarige nemen.
Ik hoop dat je zo wat wijzer bent geworden.
Mvgr. Dirk Jan :B
P.S. Sorry snaarplukker had niet gezien dat jij ook al een uitleg had gegeven.

Kaham
31 mei 2009, 21:23
^- Goede omschrijving, ik miste alleen 1 ding... de vorm :chicken:

De vierde is overigens (naar mijn mening) de vervelendste en minst comfortabele gitaar om te spelen... ligt denk ik vooral aan het feit dat deze gitaar te groot is voor mijzelf (zij zijn groot en ik is klein, das niet eerlijk :(), en daarnaast zorgt de smalle hals ervoor dat de snaren nogal dicht opeen zitten. Gek genoeg heb ik er geen last van bij mijn elektrische gitaren, want die hebben min of meer dezelfde breedte.

Ik geef zelf de voorkeur aan een elektro-acoust à la foto 3 voor singer-songwriter/blues/pop-achtige muziek.

freaky13
31 mei 2009, 22:54
kalimero:crazyhappy:

oké, bedankt, ik ben idd heel wat wijzer geworden, merci

DeadHerring
1 juni 2009, 19:12
Pas op met leraars, die zijn soms echt een ripoff. Je moet een goeie hebben. De mijne vroeg 50 euro per twee uur en dan kreeg je een lerares die zelf nog maar twee jaar bezig was, en die helemaal niet geschikt was om les te geven. Het was een tof meisje, maar daarvoor geef ik al dat geld niet meer. Best een goedkope muziekschool of zo, waar je gemakkelijk uitkan als het nodig is.

SnoopWinckel
1 juni 2009, 19:51
Pas op met leraars, die zijn soms echt een ripoff. Je moet een goeie hebben. De mijne vroeg 50 euro per twee uur en dan kreeg je een lerares die zelf nog maar twee jaar bezig was, en die helemaal niet geschikt was om les te geven. Het was een tof meisje, maar daarvoor geef ik al dat geld niet meer. Best een goedkope muziekschool of zo, waar je gemakkelijk uitkan als het nodig is.

Ik ga mij deze week inschrijven in een school, kostprijs: 90 euro per schooljaar met dank aan de Belgische regering die de helft sponsort van het normale bedrag (180 euro) ;). Ben op voorhand al eens gaan rondkijken daar en wat gepraat met de leraar en dat gaf een goede indruk.

Het enige nadeel van een echte muziekschool zijn de quasi verplichte aanwezigheden, en dat is niet altijd even gemakkelijk met mijn werkrooster.

Kaham
1 juni 2009, 20:02
Ik ga mij deze week inschrijven in een school, kostprijs: 90 euro per schooljaar met dank aan de Belgische regering die de helft sponsort van het normale bedrag (180 euro) ;).

oO *emigreert*

Ik betaal hier 500 euro per jaar... Hoeveel/hoelang heb je les voor dat geld?

SnoopWinckel
1 juni 2009, 20:41
oO *emigreert*

Ik betaal hier 500 euro per jaar... Hoeveel/hoelang heb je les voor dat geld?

Dat bedrag is voor een heel schooljaar, van september t.e.m. juni. Je krijgt twee avonden per week les: 1 uur notenleer + zangles en 1 uur instrument.

Kaham
1 juni 2009, 20:46
Dat bedrag is voor een heel schooljaar, van september t.e.m. juni. Je krijgt twee avonden per week les: 1 uur notenleer + zangles en 1 uur instrument.

oO Dan hebben jullie t nog niet zo slecht bekeken... ik heb 45 minuten in de week. Zeer nuttig trouwens, 1 aparte les voor notenleer/zangles... ik heb noten leren lezen in diezelfde 45 min en in mn eigen tijd. Zangles kan je hier ook nog eens apart betalen. Leuke regering!

DeadHerring
1 juni 2009, 21:27
Ik ga mij deze week inschrijven in een school, kostprijs: 90 euro per schooljaar met dank aan de Belgische regering die de helft sponsort van het normale bedrag (180 euro) ;). Ben op voorhand al eens gaan rondkijken daar en wat gepraat met de leraar en dat gaf een goede indruk.

Het enige nadeel van een echte muziekschool zijn de quasi verplichte aanwezigheden, en dat is niet altijd even gemakkelijk met mijn werkrooster.

en waar is da?

SnoopWinckel
2 juni 2009, 07:05
en waar is da?

Stedelijke Academie voor muziek, woord en dans - Vilvoorde

Het is wel goedkoop, maar omdat het een erkende onderwijsinstantie is zijn er ook een aantal beperkingen:
- maximaal één keer een schooljaar overdoen
- minimum aantal aanwezigheden verplicht
- uurrooster min of meer vast (alhoewel dat de leerkrachten ook wel flexibel zijn in zekere mate)

DeadHerring
2 juni 2009, 12:05
jammer genoeg beetje te ver voor mij.

freaky13
2 juni 2009, 17:10
een vriendin van mij en ik kwamen op het idee om een band op te richten,
maar zij blijft bij het idee en wil het toch proberen een band op te richten met onze vrienden,
welke gitaar is daar goed voor (om in de band te spelen)?

rijsberman
2 juni 2009, 21:17
Wat je nu wilt is niet te begrijpen, freaky13. Lees je post nog eens.

freaky13
2 juni 2009, 21:35
bewerkt =P
hopelijk is het duidelijker

vederlicht
2 juni 2009, 21:44
Het is een 4 kwarts maat: dus 1= accoord aanslaan en dan 2-3-4. telkens op tel 1 van accoord wisselen. Tokkelen is een techniek die niet zo 123 te leren is via een forum. Dat moet iemand je voordoen, na doen en dan veel trainen om het automatisch te laten verlopen.
Vederlicht

SnoopWinckel
3 juni 2009, 07:20
een vriendin van mij en ik kwamen op het idee om een band op te richten,
maar zij blijft bij het idee en wil het toch proberen een band op te richten met onze vrienden,
welke gitaar is daar goed voor (om in de band te spelen)?
we gaan gewone liedjes spelen (ik zal morgen vragen welke genre komen...)

Hopelijk komt het niet te cru over, maar leer eerst eens spelen?

freaky13
3 juni 2009, 13:27
komt niet te cru over,
is waarheid,
maar is het niet beter te leren spelen op een gitaar die je later nog vaak zult gebruiken?
en ik (klinkt misschien raar) weet graag vanalles, ookal kan ik het nog niet...

freaky13
22 juni 2009, 23:39
allemaal heel hartelijk bedankt,
ik ben eindelijk (examens zijn nu gedaan) naar gitaarwinkel geweest,
ik krijg acoustische gitaar en gitaarlessen...
nogmaals bedankt